Muusikoiden.net
10.12.2016
ROKKAA MERKONOMIKSI - liiketalouden perustutkinto 

Aloittelijat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: nuottien luku?
1
Apufuni
26.09.2010 13:13:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En osaa lukea nuotteja ollenkaan, ja olisi halu opetella. Löysin kyllä jonkinlaisia ohjeita tältä foorumilta, mutta kun ei auennut, päätin itse kysyä.

Eli kun en ymmärrä mitä ne pallot viivoineen tarkottaa viivastolla, ja sitten siellä on kirjaimia (eikös ne ole sointuja?) viivaston yläpuolella. Kaikkea mitä en tajua. ;') Olisi kiva soittaa vaikka syntikalla. =)

Onnetonta..

-Apufuni

"Tunnen että mua seurataan, jokaista liikettä tarkkailaan" -Neumann
baron
26.09.2010 23:20:08 (muokattu 26.09.2010 23:21:11)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tohtori Toonika!
(Se on kirja jonka voit hakea lainastosta)
Ei edellytä mitään etukäteistietoja (jaa, lukutaito helpottaisi hommaa)

You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Sergei Fallinen
27.09.2010 12:29:10

tämmönen pikkukyssäri aiheeseen liittyen: mitä tarkottaa termi simile tms?

vain taito on rajana
baron
27.09.2010 12:34:33

Sergei Fallinen: tämmönen pikkukyssäri aiheeseen liittyen: mitä tarkottaa termi simile tms?

Samalla lailla. Jos jollekin tahdille on annettu jonkunlainen soitto-ohje niin simile tarkoittaa että seuraavissakin tahdeissa noudatetaan samaa ohjetta.
Esim että soitetaan kolmimuunteisesti tai käytetään pedaalia tms.

You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
isojussi
27.09.2010 13:19:15
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kysyjä kun soittaa kitaraa, niin kannattaa nuottien opiskelua varten ehdottomasti ostaa Hal Leonardin Kitarakirja. Sen selkeemmin asiaa ei voi enää esittää. Erittäin toimiva systeemi.

Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
baron
27.09.2010 15:14:14

isojussi: Kysyjä kun soittaa kitaraa, niin kannattaa nuottien opiskelua varten ehdottomasti ostaa Hal Leonardin Kitarakirja. Sen selkeemmin asiaa ei voi enää esittää. Erittäin toimiva systeemi.

Kysyi miten soitetaan syntikalla. Sivistynyt kitaristi!

Kalmo
27.09.2010 22:37:18

Trolliko mahdollisesti?

Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
baron
27.09.2010 23:04:05

Kalmo: Trolliko mahdollisesti?

Epäilet että sivistynyt kitaristi on taruolento?

Lennu
28.09.2010 00:06:20

baron: Epäilet että sivistynyt kitaristi on taruolento?

:--D Oot kyllä mahtava.

My life is like an Opel-highway.
Sergei Fallinen
28.09.2010 11:01:51

baron: Samalla lailla. Jos jollekin tahdille on annettu jonkunlainen soitto-ohje niin simile tarkoittaa että seuraavissakin tahdeissa noudatetaan samaa ohjetta.
Esim että soitetaan kolmimuunteisesti tai käytetään pedaalia tms.

okei semmonen vielä mitä oon joskus ennenkin kysynyt mut en taas muista miten päin ne meni, eli semmonen jännä sahanpätkä nuotin päällä tarkottaa vissiin semmosta rimpautusta, mikä nyt oikee termi onkaan, mutta joskus siinä on viiva joka menee sen läpi ja toinen niistä tais olla seuraavaan nuottiin ylöspäin ja toinen alaspäin. mut miten ne nyt olikaan...

vain taito on rajana
baron
28.09.2010 11:29:34

Sergei Fallinen: okei semmonen vielä mitä oon joskus ennenkin kysynyt mut en taas muista miten päin ne meni, eli semmonen jännä sahanpätkä nuotin päällä tarkottaa vissiin semmosta rimpautusta, mikä nyt oikee termi onkaan, mutta joskus siinä on viiva joka menee sen läpi ja toinen niistä tais olla seuraavaan nuottiin ylöspäin ja toinen alaspäin. mut miten ne nyt olikaan...

http://fi.wikipedia.org/wiki/Trilli_(musiikki)
http://en.wikipedia.org/wiki/Trill_(music)

Ne on trillejä. Niitä on monta erilaista. Katso Wikipediasta (linkki yllä) tarkemmin, englanninkielisessä on tarkemmin selitetty.

humppahanuristi
28.09.2010 15:22:23

Apufuni: En osaa lukea nuotteja ollenkaan, ja olisi halu opetella. Löysin kyllä jonkinlaisia ohjeita tältä foorumilta, mutta kun ei auennut, päätin itse kysyä.

Eli kun en ymmärrä mitä ne pallot viivoineen tarkottaa viivastolla, ja sitten siellä on kirjaimia (eikös ne ole sointuja?) viivaston yläpuolella. Kaikkea mitä en tajua. ;') Olisi kiva soittaa vaikka syntikalla. =)

Onnetonta..

-Apufuni

Nuottien lukeminen ja se, että osaa soittaa on kaksi ihan eri asiaa.

Humpasta rautalankaan...
Sergei Fallinen
28.09.2010 18:18:35

baron: http://fi.wikipedia.org/wiki/Trilli_(musiikki)
http://en.wikipedia.org/wiki/Trill_(music)

Ne on trillejä. Niitä on monta erilaista. Katso Wikipediasta (linkki yllä) tarkemmin, englanninkielisessä on tarkemmin selitetty.

joo, tommost mordenttia taisin itse asias tarkottaa

http://en.wikipedia.org/wiki/Mordent

vain taito on rajana
baron
28.09.2010 22:16:39 (muokattu 28.09.2010 22:16:55)

humppahanuristi: Nuottien lukeminen ja se, että osaa soittaa on kaksi ihan eri asiaa.

Ihan oikeesti? Tarkoitatko nuottien lukemisella sitä että osaa sanoa nuotin nimen vai sitä että osaa soittaa sen?
Mä ainaskin helpommin soitan nuoteista kuin nimeän nuottien nimiä.
Tunnetko jonkun joka sujuvasti luettelee nuottien nimet mutta ei osaa soittaa niitä?

humppahanuristi
29.09.2010 09:16:40

baron: Ihan oikeesti? Tarkoitatko nuottien lukemisella sitä että osaa sanoa nuotin nimen vai sitä että osaa soittaa sen?
Mä ainaskin helpommin soitan nuoteista kuin nimeän nuottien nimiä.
Tunnetko jonkun joka sujuvasti luettelee nuottien nimet mutta ei osaa soittaa niitä?

No kyllä ne voi osata nimetä tuosta vaan mutta se informaatio ei siirry sormia pitkin soittimen oikeaan kohtaan, ainakaan ihan juohevasti. Tai toisaalta voi osata soittaa ihan mitä vaan mutta nuotit ei sano mitään.
Näitä jälkimmäisiä on melko paljon olemassa. Toisaalta on sellaisia, joilta ei ilman nuottia onnistu mikään.

Humpasta rautalankaan...
kitaristi(ko)
27.02.2011 23:27:45

Apufuni: En osaa lukea nuotteja ollenkaan, ja olisi halu opetella. Löysin kyllä jonkinlaisia ohjeita tältä foorumilta, mutta kun ei auennut, päätin itse kysyä.

Onnetonta..

-Apufuni

No omasta mielestä sinun kannattaisi hakeutua musiikin teoria kurssille. 1/3 on kurssi jossa opetellaan nuotit ja soinnut ym. Samaan aikaan voit harjoitella oppimaasi esim. syntikalla ja kurssin jälkeen/ samaan aikaan hakeutua joko tunneille tai hankkia opetuskirjat kotiin...

Olen ollut(olen edelleen) musiikkiluokalla, mutta koko hommasta ei olisi tullut mitään ellei alunalkujaaan olisi käyty ihan ensimmäiseksi tuo kurssi..

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti