Muusikoiden.net
03.12.2016

Aloittelijat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: levyn miksaus projektti
1 2 3
geneo
31.05.2010 19:14:58 (muokattu 31.05.2010 19:18:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nyt olisi tämmönen levyn miksaus projektti käynnissä ja tarvisin vähän neuvoja/mielipiteitä, tämä on kolmas levy mitä olen miksamassa..
genre on reggae ja plugarit on waves

eli:
yleensä minulla on kaksi pääraitaa joista toinen on hiljemmalla kun toinen.
sitten on kaksi vahvistus raitaa jotka on panoroitu 100% kumpaakin laitaan left ja rait

yleensä teen sillain että laitan vokaaleihin:

eq:
60Hz:sta hipass päälle ja leikkaan alataajuudet,
sitten 2000Hz-4000Hz:sta nostan noin +4 gainia. en muuta

monialuekompura:
sieltä valmis vocal säätö päälle ja muutan sitä sillain että kuulostaa hyvältä, yleensä laitan pienemmälle sitä.

limitteri:
isoimmat piikit pois.

delay:
pieni kaiku vahvareihin.

reverb:
valmis Nyjorkplate säätö päälle ja tosi pienelle.

Taustat miksaa toinen kaveri eli niihin minun ei tarvitse sekaantua ku vähän.. nyt seuraa kysymys: eli mitä taajuksia pitäisi laittaa taustasta pienemmälle että vokaalit erottuisi paremmin sieltä mössöstä?

onko hyvä levittää vahvarit ihan laitoihinsa?

mitä mieltä te olette tästä? olisi kiva saada jonkun mielipide asiasta..

kiitoksia jo etukäteen

Antti1
31.05.2010 19:23:06 (muokattu 31.05.2010 19:24:02)

geneo: mitä mieltä te olette tästä?

Mä olen sitä mieltä, että sä menet perse edellä puuhun miettiessäsi mitään valmiita ohjearvoja säädöille ja efektoinneille. Ainoa oikea keino on kuunnella tehdä biisin ehdoilla sitä miksausta. Kaiken kukkuraksi tuntuu vähän oudolta, että sä miksaat laulua valmiin taustan päälle. Se tekee asiasta tietyllä tapaa yksinkertaisen, mutta taas toisaalta aika vaikean; sulta jää puolet mahdollisuuksista pois. Laulun biisiin istuminen ja sopivasti pinnalla oleminen voi riippua suuresti jonkun toisen soittimen miksauksesta ja sovittamisesta äänikuvaan.

Suosittelisin heittämään kaikki ennakko-oletukset romukoppaan ja tekemään niinkuin parhaalta kuulostaa. Myös noi kaikki presetit on vähän vaarallisia. Ne on parhaimmillaan ihan ok lähtökohtia, mutta niiden käyttö lähtökohtaisesti kuulostaa siltä, ettet ihan täysin tiedä mitä olet tekemässä ja miten ne kaikki toimivat. Varsinkin kompressorin käyttö tulisi ottaa kunnolla haltuun, se on se perustyökalujen perustyökalu, jolla kokonaisuus liimataan kivaksi paketiksi.

Sama pähkinänkuoressa: tee vain vaadittava, äläkä mitään vain tekemisen vuoksi ja siksi, että joku on kertonut jossain tehneensä niin. Lähtömateriaali ja käytettävät työkalut on lähes poikkeuksetta erilaisia. Kuuntele.

"Jazz is just a series of mistakes without the 'oops'" - Nigel Tufnel
JoKo
31.05.2010 19:35:48 (muokattu 31.05.2010 19:39:40)

Taustat miksaa toinen kaveri eli niihin minun ei tarvitse sekaantua ku vähän.. nyt seuraa kysymys: eli mitä taajuksia pitäisi laittaa taustasta pienemmälle että vokaalit erottuisi paremmin sieltä mössöstä?

Yleensä on järkevintä miksata koko paketti kerralla. Jos taustat on miksattu ilman laulua niin sille ei välttämättä ole tilaa ja lopputuloksesta tulee, kuten itsekin toteat, mössöä. Jos nyt jotain suuntaa antavia taajuuksia pitäisi sanoa kuulematta itse biisiä niin monesti laulua saa lähemmäksi jos pohjissa ei ole liikaa tavaraa jossain 4000-6000 hertsin hujakoilla.

Mutta kuten sanottu, parempaan lopputulokseen pääsette kun miksaatte biisin niin että siinä on kaikki elementit mukana alusta alkaen.

Miksi sä muuten käytät lähtökohtaisesti monialuekompuraa laulussa? Mulla on sellaiselle todella harvoin käyttöä, lähinnä silloin jos lähtösoundissa on jotain todella pahasti pielessä...

Antti1
31.05.2010 19:50:07

JoKo: Miksi sä muuten käytät lähtökohtaisesti monialuekompuraa laulussa? Mulla on sellaiselle todella harvoin käyttöä, lähinnä silloin jos lähtösoundissa on jotain todella pahasti pielessä...

Mä joskus muutama vuosi takaperin olin kovin innoissani noista, kun ne antoivat niin laajan säätövaran. Kääntöpuolena oli se, että yleensä tuli tärveltyä lähtösoundi totaalisesti oudoksi pannukakuksi. Pahimman plugarikauden laannuttua tuli havaittua, etten mä osaa käyttää monialuekompuraa oikeastaan mihinkään järkevästi. Ehkä vika on mussa, mutta mieluummin sitten palaa äänitysvaiheessa siihen mikin vaihteluun ja asetteluun, instrumentin säätöihin, virittämiseen yms. Hyvin narulle tullut ääni ei tarvitse niin rajua työkalua, kuin monialuekompura on.

JoKo
31.05.2010 20:04:03 (muokattu 31.05.2010 20:07:02)

Hyvin narulle tullut ääni ei tarvitse niin rajua työkalua, kuin monialuekompura on

Totta turiset. Sen sijaan peruskompressorin "sidechainaaminen" eq:lla on joskus todella hyvä tekniikka, vaikkakin se jossain määrin sivuaa monialuekompressorin toimintaa.

geneo
31.05.2010 20:48:47

joo sis kyllähä minä teen kaiken sillain että miltä kuulostaa.. laittoin vaan efektit että mitä yleensä käytän.
onhan se ihan eri asia jos on kunnon vehkeet millä nauhottaa niin ei tarvi efektejä sotkia mukaan.. itse olen vaan sitä mieltä että tarvitsen nuo efektit että saan hyvän kuullosta matskua....
vertailin perus kompuraa ja monialuekompuraa ja monialuekompuralla tuli fressimmän kuullosta, pitääpi viellä testailla.

taustoista sen verran että räpissä ja räppi-reggaessa hommat vaan menee niin että biitit johon nauhottaa on jo valmiks miksatut ellei tietysti itse tee niitä.

tästä nyt saa semmoisen kuvan että "lopeta" studio harrastus josset osaa.

JoKo
31.05.2010 20:51:47

tästä nyt saa semmoisen kuvan että "lopeta" studio harrastus josset osaa.

Ei missään tapauksessa! Älä käsitä väärin...

Antti1
31.05.2010 21:02:05

Joo ei tosiaan sitä tarkoittanut tuo mun negatiivissävytteinen vastaukseni. Lähinnä yritän puskea kyselijöitä yli siitä suosta, jossa mä kauan pyörin. Kyselin nettipalstoilta vinkkejä ja neuvoja tuli jos jonkinlaisia, eikä niillä oikein tahtonut päästä eteenpäin. En ymmärtänyt miksei se neljästä kilosta nostaminen, alamiddlen leikkaaminen, Wavesin piraattiplugarit yms. saaneet mun miksauksia loistamaan. Jossain vaiheessa ymmärrys ja taito lisääntyi sen verran, että jätin 60% efektimäärästä käyttämättä, poistin turhat piraattikamat ja paneuduin oleelliseen: lähtösoundin viilaamiseen. Yllättäen alkoi tulemaan tuloksia paljon entistä nopeampaan tahtiin ja aina vaan paremmalla laadulla.

Ei sillä, että mä vieläkään mitään osaisin äänittää, taikka miksata. Nyt on se vaihe päällä, että olen tajunnut ja tiedostanut omat heikkouteni äänimiehenä. :)

Kannattaa toki parhaansa mukaan koittaa avartaa omaa näkemystään kysymällä vinkkejä, mutta se kuuntelu on tosiaan kaikki kaikessa.

JoKo
31.05.2010 22:08:54 (muokattu 31.05.2010 22:10:37)

taustoista sen verran että räpissä ja räppi-reggaessa hommat vaan menee niin että biitit johon nauhottaa on jo valmiks miksatut ellei tietysti itse tee niitä

Etkö voi lähettää vokaaliraitoja kaverillesi miksattavaksi tai pyytää kaveriltasi rumpu/basso/mikälie raitoja erikseen?

mutta se kuuntelu on tosiaan kaikki kaikessa

Kuuntelulla voi tarkoittaa paitsi korviasi, niin myös kaiuttimia ja huonetta missä niitä kaiuttimia kuuntelet. Tässä tapauksessa myös huonetta missä kaverisi miksaa. Jos huone/kaiuttimet vääristävät soundia niin kuinka paljon voit luottaa siihen mitä kuulet? On hyvin mahdollista että laitat jotain efektejä turhaan, ainakin itse menin siihen ansaan aikoinani, ennen kun olin päässyt miksaamaan "oikeissa" tarkkaamoissa. Nyt jälkeenpäin olen oppinut jättämään jotkut asiat tekemättä silloinkin kun teen omassa kellarissa missä akustiikka on vähän niin ja näin.

Kaikki asiat vaikuttavat toisiinsa eikä tällä tavoin, kuulematta matskua, voi puhua kuin yleisellä tasolla. Kaikista tärkein asia on balanssi. Säädä se ensin, sen jälkeen vasta muu.

Yksi hyvä tekniikka laulubalanssin hakemiseen on seuraavanlainen:

1. Monota miksaus ja laita se tulemaan yhdestä kajarista.

2. Kuuntele hyvin hiljaa ja säädä laulun volyymia niin että se erottuu taustaa vasten. Kokeile myös kääntää laulun vaihe monona kuunnellen. Jompikumpi, käännetty tai kääntämätön kuulostaa paremmalta, käytä sitä parempaa :)

3. Tsekkaa kompuran asetukset aina ensin vokaaleiden kovimmassa kohdassa.

4. Ruuvaa eq:ta, kompuraa ja raidan volyymiä tarvittaessa vaihdellen kuuntelua silloin tällöin normaalin ja monokuuntelun välillä. Volumeautomaatiotakin voi käyttää.

Antti1
31.05.2010 22:59:02

JoKo: Volumeautomaatiotakin voi käyttää.

Josta tulikin taas vastavuoroisesti mieleen, että joskus kannattaa käyttää volumeautomaatioita ennen kompuraa lanaamaan pahimmat "nyanssit" pois esityksestä. Siten pystyy antamaan kompressorille helpompaa materiaalia työstettäväksi, eikä tarvitse hakea aivan yhtä paljon minkäänlaista kompromissiasetusta. Varovasti kuitenkin.

Mitä tulee siihen mutaisuuden poistamiseen, niin se lähtee kaikki taustojen miksaamisesta. Jokainen instrumentti/ääni pitäisi saada sovitettua taajuusvasteessa hiukan limittäin niin, että perusääni ja oleellinen informaatio pääsevät esille. Millä korkeudella se milloinkin on, niin sitä on lähes mahdoton tälleen sanoa. Hyvä alue kuitenkin ylimääräisten mutinoiden leikkelyyn on jossain 0-350Hz ihan äänilähteestä riippuen. Yleensä alakeskiääni ja yläbasso sotkevat pahiten, joten niitä voi hakea sieltä about 100-250Hz paikkeilta ensialkuun. Liikaa ei kannata kuitenkaan leikelläkään, menee luonnottoman kuuloiseksi.

Alemmat taajuudet on yleensä se vihollinen ja tukkii äänimaiseman. Niitä pitää olla, mutta ne pitäisi saada myös toimimaan keskenään eri intrumenttien välillä. Vaikea homma.

Simo78
01.06.2010 13:44:56

Antti1: Ei sillä, että mä vieläkään mitään osaisin äänittää, taikka miksata. Nyt on se vaihe päällä, että olen tajunnut ja tiedostanut omat heikkouteni äänimiehenä. :)

Mitä mä nyt oon vähän alkanut nauhoittelemaan ja miksaamaan, niin oon huomannut että nauhoitus onnistuu ihan jees. Mutta sitten miksaaminen on kyllä perkeleen keksintöä:-D. Oman soolon nauhoitin ite ja vähän miksasin, sitten laitoin eteenpäin oikealle miksaajalle ja olihan se sen jälkeen kuin eri tuotos. No mutta jos oisin nuorempi ja enemmän ois aikaa käytettävissä, niin silloin kyll opettelisin lisää. Nyt osaan just sillein omaan käyttöön riittävästi.

Mä kyll kuitenkin uskon, että alkuun on hyvä käytellä presettejä ja sitä kautta tutustuu niihin efekteihin. Paha se on mitään säätää, jos ei hajua miten vermeet toimii. Pikkuhiljaa opettelee ja ottaa oppia näistä tän palstan ukoista, eikä välitä jos ne välistä vähän kuittailee. Kuitenkin tääkin kaveri tulee parin vuoden päästä tekemään ite ihan samaa;-)

Harrastelija
01.06.2010 21:47:14

Simo78: No mutta jos oisin nuorempi ja enemmän ois aikaa käytettävissä, niin silloin kyll opettelisin lisää.

Mitä se ikä siinä vaikuttaa? Meikäläinen ei vieläkään osaa mitään mutta opettelen koko ajan lisää vaikka on jo melkeen toinen jalka haudassa. Koska se opettelukin on kivaa.

Mahdollinen ajan puute on sitten toinen juttu.

Harrastelija

Tärkeintä on musiikki, kitara on vain väline sen tuottamiseen.
Simo78
01.06.2010 23:41:46 (muokattu 01.06.2010 23:42:57)

Harrastelija: Mitä se ikä siinä vaikuttaa? Meikäläinen ei vieläkään osaa mitään mutta opettelen koko ajan lisää vaikka on jo melkeen toinen jalka haudassa. Koska se opettelukin on kivaa.

Mahdollinen ajan puute on sitten toinen juttu.

Harrastelija

Joo, ei ikä olekaan este, ja veikkaanpa että vanhempana tuun keskittymään enemmän nauhoitteluun. Pari kakruu hoitaa hyvin sen ettei luppoaikaa nykyään jää ihan liikaa... E: ihan vaan sillä, että yleensä nuoremmilla hanuilla on sitä luppoaikaa huomattavasti enempi.

Mr. Johnny
02.06.2010 11:45:53
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä vähän omia ajatuksia aiheesta. Tuntuu että ilmeisesti ainut absoluuttinen totuus(tain ainakin suurin osa näin sanoo) on että biisin ehdoilla ja tee mikä kuulostaa hyvältä. Varmaan lähes täysin totta. Tässä vaan on se ongelma, että aloittelijan on hyvin vaikea tätä toteuttaa kun käsissä on sata erilaista pluginia/efektiä/kompuraa/kaikua eikä vielä täysin edes ymmärrä eri kaikujen eroa sun muuta. Tää valinnanvara mikä tietokoneiden kanssa on sekoittaa helposti pään. Usein kun näissä keskusteluissa on ohitettu tää alkuvaihe niin niitä käytännönneuvoja alkaa kuitenkin tulemaan. Niin kuin tässäkin keskustelussa on tullut. Musta esim toi volumeautomaation käyttö ennen kompuraa on loistava. Aloitteljalle hyvin selkeä, looginen, helposti ymmärrettävissä miksi jne. Ja onhan näitä paljon, nää tuntuu olevan kokeneille välillä niin itsestäänselvyyksiä että niiden mainitsemisen ei koeta edes auttavan/hyödyttävän tai jotain. Sama noi aikaisemmin esitetyt taajuusleikkausehdotukset on musta tosi selkeyttäviä, siis että kokeilee ja kuuntelee ja katso mitä tulee.

Monialuekompurasta voisin kysyä/jakaa. Eli sain vihdoinkin itselläni monialuekompressorin(tuli lehden mukana), joita monet paljon hehkuttavat. Tavallisella kompressorilla saan itselleni tyydyttävää soundia aikaiseksi. Tolla uudella vehkeellä sen sijaan tulee pelkkää mössöä, soundi menee musta jotenkin sekavaksi ja pumppaa ihan pän mäntyä. En osaa oikein kuvailla. Tää on siis kolmialueinen kompressori. Oon luopunut tämän käytöstä kun musta tavallisella tulee parempaa jälkeä(ainakin mun käsissä). Onko kenelläkään tähän vinkkejä miten sen käyttöä kannattaisi alkaa hahmottamaan? Kiitos.

JoKo
02.06.2010 18:11:37

Onko kenelläkään tähän vinkkejä miten sen käyttöä kannattaisi alkaa hahmottamaan?

Monialuekompuraa kannattaa käyttää silloin kuin on tarve kompressoida jotain taajuusaluetta erikseen, tai vaikkapa eri alueita eri säädöillä. Esim. jos soitin soi epätasaisesti tai mikki suunnattu huonosti niin sillä voi tasoitella niitä ikävimpiä piikkejä ja huminoita. Taikka jos laulussa ässät suhahtelee ikävästi niin silloin niitä voi vaimentaa kompressoimalla sitä aluetta. Niitä kaikkia alueitahan ei ole pakko pitää päällä.

Mun mielestä sitä ei ole hyvä ajatella peruskompuran vaihtoehtona vaan enemmän sellaisena korjaustyökaluna jos jokin on mennyt pieleen äänityksessä mutta sitä raitaa on kuitenkin pakko käyttää.

Mr. Johnny
02.06.2010 21:04:29

Kiitos Jokolle vastauksesta. Mä käytin sitä itseasiassa masteroidessa biisiä... Eli aloitan sillä seuraavaksi jollekin yksittäiselle instrumentille.

tender.insanity
03.06.2010 16:43:14

Mulla ei ole hajuakaan mitä tarkoitaa esim tuo sidechain EQ:lla ja kompuralla taikka vaiheen kääntäminen. Silti on harrastuspohjalta tullut miksailtua ja nauhoiteltua biisejä jo yli 10 vuotta. Toiset kuulostaa paremmilta ja toiset huonommilta. Presettejä vaan läpi, ja kun vähän kuulostaa edes siihen suuntaan hyvältä, niin sitten säätelemään ja koittamaan mitä tapahtuu mistäkin.

How do you make holy water? -- You boil the hell out of it.
Mr. Johnny
03.06.2010 19:39:44

Tästä pitäis tulla sellainen kysy ihan mitä mieleen tulee ketju. Ehkä JoKo tai Antti1 avais noi käsitteet, eli ton sidechainin ja vaiheen käännön mistä yllä puhutaan. Mulle toi eka termi on myös tuntematon, vaiheen käännön ymmärrän luettuani siitä Kotistudio-kirjasta, mutta mulla ei ole kyllä hajuakaan että millä mä sen oikein tekisin ja mitä pitäis painaa että sellainen tapahtuu(käytän cubasea). Odotan innolla vastausta...

Antti1
03.06.2010 19:54:06

Sidechain on vähän vaikea selittää yksiselitteisesti ja yksinkertaisesti samaan kertaan, mutta koitetaan. Sidechainaaminen on siis joissain lähinnä dynamiikkaa muokkaavissa efekteissä eräänlainen ohjaustapa. Normaalistihan kompressori reagoi siihen inputiin tulevaan signaaliin. Siinä voi olla myös sidechain-input. Sinne voi ajaa mitä tahansa ääntä sisään ja kompressori tekee säätönsä sen signaalin perusteella normaaliin inputiin tulevaan signaaliin.

Otetaan esimerkkinä vaikka rokkimiksauksessa basso ja bassorumpu. Bassokitaraan laitetaan kompressori ja sen sidechainiin ohjataan signaali bassorummulta. Se voidaan nyt säätää toimimaan niin, että jokaisella bassorummun iskulla bassokitara hiljenee attackin, holdin, releasen, tresholdin yms. säätöjen asetusten perusteella. Bassorumpu erottuu siis selkeästi iskuina ja oikein säädettynä ikäänkuin lähettää basson nuotin aina liikkeelle. Bassokitara kuuluu myös selkeänä peittämättä kuitenkaan sitä rumpua ton väistön takia.

Lisää selvitystä?

Antti1
03.06.2010 19:59:23

Mitä tulee tohon vaiheen kääntelyyn, niin sen vaikutuksen kuulee vain testaamalla ja se 180 asteen kääntö on jo itsessään tekniikkana vähän puutteellinen. Toimiva kuitenkin ja halutessa viiveestä johtuvia vaihe-eroja voi tasoitella siirtämällä raitoja. Ei siitä sen enempää kuitenkaan.

Otetaan esimerkkinä vaikka virvelirummun mikittäminen kahdella mikillä. Mikitetään yläkalvo, jolloin mikki osoittaa lattiaa kohti periaatteessa. Mikitetään myös matto, jolloin mikki osoittaa kattoa kohti. Nämä ovat nyt eri vaiheessa ja mm. viive, mikin asento, äänilähteen ominaisuudet jne. vaikuttavat soundiin muodostamalla kampasuodatusta. Siinä jotkut alueet taajuuskaistalta vaimenevat ja tätä voi koittaa korjata kääntämällä vaiheen siitä virvelin alamikistä. Se käännetään siitä sen vuoksi, että yleensä kaikki muut mikit osoittavat ylhäältä alas.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti