Muusikoiden.net
07.12.2016
HOTONE - pienimmät pedaalit koskaan? 

Aloittelijat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitaranupin input
1
siisti
07.03.2010 16:05:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikä hyöty saavutetaan sillä, että kytketään kitaranupista kaksi vapaana olevaa inputtia toisiinsa jakkipiuhalla ja soitetaan esim. kitaraa yhdestä inputista niinkuin yleensä? Eli esim joissain Marsu malleissa kun on neljäkin sisääntuloa instrument(e)ille.. En tiedä ymmärtääkö kukaan mitä tarkoitan mut näin olen nähnyt tehtävän muutamilla keikoilla, jossa kitaralla on soitettu nupin kautta.
 
Numb
08.03.2010 10:39:25
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Saadaan etuasteelle kovempi signaali, ja siten vahvistimesta irti enemmän säröä. Toisekseen, vahvistimessa saattaa olla esim. "bright" ja "normal" -inputit, jolloin linkaamalla saadaan myös lisää mahdollisuuksia tonesäädäntään, kun inputtien omilla volumeilla voi määritellä soundin peruskirkkautta.
 
Kun minä kuolen, vaadin, että kuolinilmoitus laitetaan Myydään: Veneet ja Moottorikelkat -osastolle. -Sir Härö
Hirsimäki
10.03.2010 20:34:05
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja näillä kyseisellä Marshallin inputeilla on mahdollisuus linkittää useampi vahvistin sarjaan.
 
http://www.myspace.com/courabou
Zeeboo
10.03.2010 23:44:01 (muokattu 10.03.2010 23:50:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämä sama kysymys oli kitarakamoissa, johon kirjuutin seuraavaa vastaukseksi:
 
Aikalailla tavallinen kytkentä on sellainen, jossa ensimmäinen etuasteputki on jaettu kanavien kesken. Esim JTM45:ssä - ja melkein kaikissa Fenkuissa ja Marsuissa ja niiden johdannaisissa - on kaksi tuloa/puolikas ja jokainen tulo on kytketty etusen hilalle 68k vastuksen kautta. Jos yhden kanavan tulot kytkee rinnan tulee hilan sarjavastuksen kooksi 34k, joka puolestaan muuttaa ensimmäisen vahvistinasteen ylärajataajuutta jonkin verran. 12AX7:lla 68k vastuksella ylärajataajuus on jotain 15kHz luokkaa, ja vastuksen koon puolittaminen tuplaa rajataajuuden. Noin periaatteessa tämän pitäisi tehdä soundista kirkkaampi, sikäli kun signaalissa on mitään merkittävää vahvistettavaa alkuperäisen 15kHz:n yläpuolella. Joissain hi-gain vahvistimissa tuo ekan asteen hilavastus on useampien satojen kilojen luokkaa just sen takia, että sillä saadaan hilattua tuota roll-off taajuutta alaspäin ilman suotopiirejä. Sikäli kun olen ymmärtänyt, korkeataajuiset tirinät ja iso gain ei ole mikään unelmayhdistelmä. Eli yhden kanavan inputtien yhteenkytkemisestä ei just vielä riemu repeä.

Sitten jos naapurikanavat kytketään yhteen, kytketään samalla ensimmäisen etuasteputken puolikkaat rinnan. Joissain vahvistimissa tämä on ihan vakiokytky sellaisenaan. Vaikka ensimmäisen asteen komponentit ovat speksattu samoiksi ja vaikka putken puolikkaiden pitäisi olla aivan identtiset, ne eivät koskaan ole ihan just samanlaisia. Niiden vahvistus eri taajuuksilla on erilainen, vastuksilla on omat toleranssinsa jne. Nyt kun kaksi astetta kytketään rinnan, saadaan aikaiseksi täyteläisempi, paksumpi - mitä laatusanaa halutaankin käyttää - soundi. Tai siis tätä alunperin sillä rinnankytkennällä on haettu. Tai siis tällä soundin "munentamisella" kovat tyypit mulle perustelivat neuvojaan, kun olin itse vielä ihan sintti. Taajuusvaste-erot & vaihekäyttäytyminen on käsittääkseni jonkin verran kiinni komponenttien toleransseista. Anodi- ja katodivastusten 10% ja katodivastuksen rinnalla olevan konkan (jopa) 20% tekee vahvistinaseelle jonkin verran pelivaraa noiden parametrien suhteen...

Jos nuo rinnankytketyt putket sitten biasoidaan tarkoituksella erilaisiksi, muuttuu tilanne vielä mielenkiintoisemmaksi. Putkien yhteinen kuormitussuora muuttuu kuperaksi, josta taas seuraa, että tulosignaalin positiivinen puolikas vahvistuu enemmän kuin negatiivinen. Tämä vastaa suunnilleen sitä, että signaalin parilliset harmoniset korostuvat, jo ennen leikkaantumista. Jos tulosignaalia kasvatetaan vaikka jollain boosterilla käy niin, että kuumemmaksi biasoidussa puolikkassa alkaa kulkea hilavirta ensin, ja signaalin vielä kasvaessa kylmemmässä. Kun nämä signaalit summataan, on tuloksena nätisti niiaava, kompressoitunut soundi.
 
Hirsimäki: Ja näillä kyseisellä Marshallin inputeilla on mahdollisuus linkittää useampi vahvistin sarjaan.
 
Melkein, mutta ei ihan. Kanavat, tai kaksi/ useampi vahvistinta voidaan kyllä kytkeä rinnan. Sarjaankytkeminen tarkoittaisi, että toisen vahvistimen lähtö kytkettäisiin toisen inputtiin ;) (joo, on vähän saivartelua...)
 
"Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta."
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti