Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Aloittelijat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Opinko ikinä?
1 2 3 4 5
Thothmes
16.02.2010 14:09:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kummalliselta kyllä kuulostaa, itseä kun on melkein pelkästään kannustettu näissä hommissa.
 
Voi olla, että laulajaäidillä on tavallaan jonkinlainen vääränlainen käsitys siitä, miten lahjakas soittaja oppii soittamaan. Vaikka saatan saada paskaryöpyn niskaani, yritän silti selittää mitä tarkoitan.
 
On olemassa ihmisiä, jotka eivät ole varsinaisesti ikinä opetelleet laulamaan eivätkä edes laulaneet radion mukana/suihkussa/autossa sen enempää kuin muutkaan, mutta joilta silti löytyy oikea sävelkorkeus melkein automaattisesti ja äänikin on hyvä. Osa ihmisistä siis "osaa" laulaa ihan kelvollisesti ilman varsinaista harjottelua. Sen sijaan en ole ikinä kohdannut ihmistä, joka välittömästi kitaran/pianon/vast eteensä saadessaan osaisi sillä soittaa. Musiikillisesti lahjakas ihminen pystyy laulamaan kuitenkin sinnepäin heti aluksikin yleensä, joten ehkä äiti kuvittelee, että soitossakin kuulee heti tuleeko siitä mitään..?
 
Täysin lahjattoman laulajan tunnistaa kyllä minuutissa, mutta täysin lahjatonta soittajaa ei, koska soittimesta jollain tapaa jyvälle pääseminenkin vaatii jo aikaa.
 
Niq
16.02.2010 14:23:23
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jonir: Osa ihmisistä siis "osaa" laulaa ihan kelvollisesti ilman varsinaista harjottelua.
 
Tää nyt on niin höpöhöpöä. Varmasti se ihminen, joka osaa laulaa sinnepäin ilman kelvollista harjoittelua, on laulanut ennenkin. Se on kenties oppinut sen jo lastentarhassa. Kun sä opit käyttämään ääntä, niin ei sitä sit helposti kyllä unohdakaan. Vertaan edelleen puhekykyyn. Jollekin se on helpompaa, jollekin vaikeampaa. En suostu uskomaan että se olisi mahdotonta.
 
"...svengaa liikaa ollakseen matemaattisesti oikein" -Epämuusikko
Charge
22.02.2010 08:46:41
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei muuten kun mulla on sellainen stereotypinen kuva, että kaikki muusikot on todella rankasti opiskelleet soittoa/laulua jostain viisvuotiaasta asti, niin voiko ihan oikeasti opetella kaikekn itse? Siis ettei käy lainkaan vaikka soittotunneilla?Ja mistä kannattaisi aloittaa? Itse olen soitellut pianoa parisen vuotta, soinnut vasemmalla ja melodia oikealla kädellä. Ensimmäisten biisien joukossa opettelin Nightwishin Nemon, että en sitten vissiin kovin matalalta tajunnut aloittaa. ;)
 
Xena's da bomb
tepeh
23.02.2010 12:26:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos äitees tulee lahjattomuudesta valittamaan niin synaa kovemalle ja sano ettei oikeen kuulu;)
 
Musiikin takia tänne tultiin, rölöjen takia tänne jäätiin.
spade
23.02.2010 23:09:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Divine_Infekt: Olen aina halunnut soittaa jotain soitinta bändissä, ihan pienestä asti. Mutta oma äitini on aina hokenut, että mulla ei ole mitään musiikillista lahjakkuutta ja näin. Tämän takia itsetuntoni on ihan nollassa. Olen kiinnostunut koskettimien soitosta, meiltä löytyy koskettimet ja niitä olen korvakuulolta soitellut. En kuitenkaan osaa nuotteja yhtään, olen netistä yrittänyt opetella mutta ei vain mene päähän. Haluisin aloittaa soittotunnit, mutta en varmaan saisi lupaa aloittaa. Olen siis 15 vuotta.
Ei tässä muuta ideaa ole, kuin halusin valittaa jonnekin :D Olisiko siis mahdollista itseoppimalla päästä siihen tasolle, että voisi jossain pienessä bändissä soittaa?

 
Opit ;) Koskettimia tosin voi olla vähän vaikeempi itsekseen opiskella mut yrittänyttä ei ainakaan laiteta.
 
Lentokonesuihkuturbiinimoottoriapumekaanikkoaliupseerioppilas
baron
24.02.2010 01:13:02
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

spade: Opit ;) Koskettimia tosin voi olla vähän vaikeempi itsekseen opiskella mut yrittänyttä ei ainakaan laiteta.
 
Mä pääsin itseopiskelleena bändiin ja sitten oli mahdollisuus mennä pianotunneille ja open suurin homma on kitkeä "väärin" opitut tavat pois.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
spade
24.02.2010 01:21:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Mä pääsin itseopiskelleena bändiin ja sitten oli mahdollisuus mennä pianotunneille ja open suurin homma on kitkeä "väärin" opitut tavat pois.
 
Se suurin vaara kun opiskelee itsenään. Mut itse opiskelleena basistina sanon et anna palaa!!!
 
Lentokonesuihkuturbiinimoottoriapumekaanikkoaliupseerioppilas
Thothmes
25.02.2010 18:26:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No, itseopiskellut voi tarkoittaa tietysti hiukan eri asioita, mutta kyllähän maailmassa on helvetin kovia itseopiskelleita muusikoita. Joten jos joistain on tullut helvetin kovia, niin miksei susta vois tulla perusharrastelijakovaa?
 
En sitten tiedä, miksei ottaisi muutamaan tuntia. Ihan perusasiat soinnuista, sävellajeista ynnä muusta kyllä helpottaa ymmärtämistä ihan helvetisti. Muuten se soittamisen opettelu on vähän sellaista että painellaan koskettimia ulkoa opetellussa järjestyksessä. En minä ainakaan koe kaipaavani hirveästi koulutusta tekniikkapuolessa, mutta välillä on mennyt etenkin ennen hirveästi aikaa siihen että tajuaa jotain ihan yksinkertaisia asioita, kun ei niitä ole kukaan ollut selittämässä.
 
Jos opettelet peruasiat sointujen muodostuksesta ja sävellajeista siinä soittelun ohella, saat paljon enemmän irti. Suosittelen myös lukemaan FAQ:eja tuolta teoriapalstalta kun huvittaa, mutta tosiaan vasta sitten, kun huvittaa. Ei kannata pilata soittelemisen iloa sillä, ettei anna itselleen lupaa huvitella ja kokeilla soittimilla ennenkuin ymmärtää kaiken teoriasta.
 
Olipa sekavaa tajunnanvirtaa, toivottavasti jotain hyötyäkin oli...
 
pick 86
05.03.2010 23:14:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oma äitini on aina hokenut, että mulla ei ole mitään musiikillista lahjakkuutta ja näin. Tämän takia itsetuntoni on ihan nollassa.
 
Juuri näin sanoi minulle minun isäni joskus 8 vuotta sitte, kun yritin ehdottaa kitaran hankintaa.. nyt olen 24v , ja äijä jaksaa vinoilla näinäpäivinäkin siitä että osaanko soittaa edes mitään :)
 
Enkä kyllä senpuoleen ole saanut mitään erityistä kannustusta / kehua muultakaan suvulta näiden vuosien varrella mitä nyt olen soittanut.
 
Kuitenkin vaikken saanut mitään kannusteita niin jaksoin puskea täysillä läpi harmaan kiven, ja kehittyä tässä lajissa. Itellä kun ei ole ollut muksuna oikein mihinkään tiettyyn pitempikestoiseen harrastukseen kiinnostusta, niin täytyy sanoa että nyt voin olla tyytyväinen että löysin musiikin.
 
Jonain päivinä opit, ja niinä päivinä kun et opi niin jätä soitin nurkkaan, mutta älä unohda sitä kokonaan. Koita uudelleen vaikka seuraavana päivänä. Itsellä on lyhyt pinna ja alussa tuntui heti sapettavan aivan suunnattomasti jos joku ei mennyt nappiin. Sitä kun yrittää sitten kiukuspäissään vääntää väkisin niin tietäähän sen mitä siinä tulee käymään.
 
baron
06.03.2010 01:46:31 (muokattu 06.03.2010 01:47:34)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pick 86: Juuri näin sanoi minulle minun isäni joskus 8 vuotta sitte, kun yritin ehdottaa kitaran hankintaa.. nyt olen 24v , ja äijä jaksaa vinoilla näinäpäivinäkin siitä että osaanko soittaa edes mitään :)
 
Vanhemmilla on usein tarve lastensa kautta elää kadotettua nuoruuttaan ja jos niitten nuoruuteen ei ole koskaan kuulunut halu toteuttaa itseään musiikin avulla niin on joteskin ymmärrettävää mutta ei hyväksyttävää että ne diskaavat lastensa musaharrastuksen.
 
Nimimerkki "Itsekin ylläolevan kokenut"
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Fat Masterson
08.03.2010 23:47:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ehdottomasti opit! Minä luulin kanssa peräti 25-vuotiaaksi että enhän minä ikinä, ei ole rytmitajua eikä sävelkorvaa. Minulla oli satunnainen "opettaja", joka opetti kappaleen pari paina-ensin-tuosta-ja -sitten-tuosta menetelmällä. Sitten ope kyllästyi ja sanoi että opettele poika nuotit. Kun olin luopunut "enhän minä"-asenteesta opin noin tunnissa sen verran nuotteja että pystyin opettelemaan tuttuja kappaleita.
 
Ihan oikeasti: auttavan nuotinlukutaidon oppii samassa ajassa kuin parikymmentä sanaa vierasta kieltä. Musiikki on harrastuksista hienoin ja se voi tuottaa iloa itsellesi ja läheisillesi läpi elämän. Älä hellitä! Aikaisemmat kirjoittajat ovat antaneet niin hvyiä neuvoja että niitä ei tarvitse toistaa.
 
PS. Olen onnistunut olemaan aloitteleva musiikin harrastaja jo yli kolmekymmentä vuotta, siis niistä ensimmäisistä "oppitunneista". Se vaatii jo asennetta ja määrätietoista pidättäytymistä harjoittelemisesta. Joka tapauksessa musiikki on pelastanut minut urheilulta...
 
spade
10.03.2010 22:54:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jonir: No, itseopiskellut voi tarkoittaa tietysti hiukan eri asioita, mutta kyllähän maailmassa on helvetin kovia itseopiskelleita muusikoita. Joten jos joistain on tullut helvetin kovia, niin miksei susta vois tulla perusharrastelijakovaa?
 
Miksei vaikka mestaria vois tulla? No ei ei, oman motivaation mukaan mikä tuntuu hyvältä pitää edetä. Jos esmes teoria puoli tökkii niin ei sitä kannata soitto innostustaan tappaa niiden väkinäisellä opiskelulla. Itte en juurikaan ole perehtynyt teorioihin vaikka niistä olisi korvaamatonta hyötyä kun ymmärtäisi asioiden syy/seuraus suhteet jne mut koskaan ei ole liian myöhäistä opiskella sitäkään puolta.
 
Lentokonesuihkuturbiinimoottoriapumekaanikkoaliupseerioppilas
vmak
10.03.2010 23:54:15 (muokattu 11.03.2010 08:53:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämä on itsellenikin tuttu aihe, muistan kuinka jo ala-asteella saatiin kavereiden kanssa idea: "hei oisko kiva perustaa bändi!" No eihän omat vanhempani lämmenneet asialle yhtään vaikka kuinka kinusin kitaraa. Vastaus oli selkeästi "ethän sinä osaa soittaa", joka jokseenkin tuntui hieman tyhmältä.
 
No koulussa ja kavereiden luona tuli sitten rämpyteltyä ja oppi siinä sentään muutamia perusjuttua ja metallican nothing else mattersin ja unforgivenin alut :)
 
Viimein kyllästyin itse kinuamiseen ja tein itse ylä-asteen käsityötunnilla sähkökitaran (joka on ollut jo monta vuotta kaverillani lainassa, perkele). Vanhempani viimein antoivat periksi ja ostivat minulle halvan (ja helvetin rumasoundisen, mutta se ei sillon haitannut) vahvistimen, jonka nimeä nyt en muista. Myöhemmin sain kasattua pienillä hommilla rahat "kunnon" kitaraan ja ostin jonkun halvan jacksonin hevikirveen.
 
Eli mikä tässä oli sanoma? Se että vaikka vanhemmat eivät kannustaisi musiikin suhteen, ei kannata lannistua! Isovanhemmat, tädit, sedät, kysele heiltä josko löytyis vaikka kotitöitä mitä voisit tehdä. Äkkiä sillä tavalla saat rahat kasaan vaikka akustiseen kitaraan tai johonkin soittimeen. Uskon että he suostuvat mielellään vähän tukemaan harrastusta mikäli jollain tavalla sen ansaitset. Vanhempien on hyvä kannustaa, mutta se että isi ostaa Pertti-Kastanjalle 600 euron kitaran kun kerran pyytää on väärin minun mielestäni.
 
Niin ja nykyään jos satun olemaan kyläilemässä juhlapyhinä kitara mukana niin omat vanhemmat pyytävät jopa soittamaan, mutta paskallehan se kuulostaa edelleen. Että kyllä ne vanhemmatkin joskus alkavat uskomaan siihen, että jotakin voi vielä pojasta/tytöstä tulla. Mulla se vei useamman vuoden.
 
Tulipa taas pitkä kirjoitus ja se tuskin ketään kiinnostaa, mutta siitä ei lannistuta :)
 
Edit: Niin tosiaan aloittaja haluskin koskettimet, no sama kirjoitus sopii siihenkin
 
quit the ratrace
Lennu
10.03.2010 23:54:42
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

spade: Miksei vaikka mestaria vois tulla? No ei ei, oman motivaation mukaan mikä tuntuu hyvältä pitää edetä. Jos esmes teoria puoli tökkii niin ei sitä kannata soitto innostustaan tappaa niiden väkinäisellä opiskelulla. Itte en juurikaan ole perehtynyt teorioihin vaikka niistä olisi korvaamatonta hyötyä kun ymmärtäisi asioiden syy/seuraus suhteet jne mut koskaan ei ole liian myöhäistä opiskella sitäkään puolta.
 
Kaikki nuo asiat alkaa rullaamaan ihan omalla painollaan, siten kun niitä tarvitaan. Kun on palkitsevaa oppia joku tietty teoriaosuus vaikka päästäkseen tekemään joku juttu. Ainoa mitä vaaditaan, on innostus ja halu. Mutta kuten sanoit, koskaan ei ole liian myöhäistä. Paitsi jos nyt kuolee, pilkunnussijoille :D
 
Musiikki on oppia ja kaveripiirin verkostoitumista, ne kulkee lähes kädekkäin. Aina löytyy joku tyyppi, joka haluais tehdä jotain ja se haluaa olla kaveri, koska teillä on yhteinen harrastus. Se tavallaan 'pakottaa' sitten sovittamaan omat opitut asiat siihen ja oppimaan lisää, koska haluaa toki tehdä hyvänkuuloista musiikkia.
 
Ei pidä tehdä tästä liian monimutkaista.
 
My life is like an Opel-highway.
baron
11.03.2010 08:41:59
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä kinusin mun vanhemmilta pianoa jota en koskaan saanut. Sain korvikkeeksi akustisen kitaran, joka ei kyllä ollut mun soitin, mutta rämpyttelin sitä paremman puutteessa.
Mulla oli kuitenkin pari kitarakoulua, joiden ansioista opin nuotit ja soinnut.
 
Kun sitten aikanaan valmistuin ja menin duuniin ostin halvalla joltain eläkeläismummolta lähes sata vuotta vanhan pianon ja sain haaveeni toteutetuksi, tosin jollain 15 vuoden viiveellä.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
defunct
16.03.2010 07:06:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heitetääs täältäkin hitusen ekstratsemppiä vielä, eli jo yli neljännesvuosisadan vanha jermu (mie iha itte) hankki basson kouraan ja kyllähän se siitä lähti, aivan itseopiskeluna. Kirjastosta musaoppaita, netistä tabulatuureja, korvakuulolta soittamista ja sen sellaista. Internet on hieno keksintö! Elä anna porukoittes/kavereittes lannistaa, vaan duunaa sitä mikä tuntuu mukavalta. Helvetti että oon ite katkera kun en aloittanut vartti-ikäsenä itse, mutta tuntuu kuitenkin pirun hyvältä huomata että vanhempikin koira oppii uusia temppuja.
 
Kärsivällisyyttä, ja antaa palaa vain!
 
Easy Living
19.03.2010 22:14:59 (muokattu 19.03.2010 22:15:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja jos ei muu auta, niin ala soittamaan bassoa. niin mä tein :D
 
Easy Living
19.03.2010 22:16:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

no ei, basistit on parhaita!
 
baron
20.03.2010 00:28:41
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Easy Living: Ja jos ei muu auta, niin ala soittamaan bassoa. niin mä tein :D
 
Joo, jos ei muuten pärjää niin basso on se viimeinen oljenkorsi ja sillä kyllä pärjää.
Nimimerkki "Entinen basisti"!
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Charge
20.03.2010 09:51:29
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ÄLÄ KUUNTELE NOITA! (Äksdee) Ite olen täysin itseoppinut kiipparisti, kaksi vuotta soittanut ja hyvin menee. Osaisin oaremminkin, jos jaksaisisn treenata ahkerasti joka päivä ja opetella roppakaupalla uusia biisejä, mutta kun ei niin ei.
 
Ihan vipsahtanut.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «