Muusikoiden.net
10.12.2016
OGRE | Klikkaa tästä lisätietoa ja jälleenmyyjät 

Aloittelijat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Sooloja ?
1
G O
15.10.2009 18:24:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro,

minun tekisi mieli opetella kappale jossa on pitkä ja omantasoinen soolo.

Itse olen soittanu 3 vuotta, joitakin perussooloja olen soitellut kuten Stairway to heavenin helpompi pätkä, nothing else mattersin koko kipale sooloineen, JerryC canon Rock reenannut jonkun verran sekä monia muita jotka ovat jääneet unohduksiin.

Katselin netistä kappaleita ja silmään pisti yksi, Cliffs of Dover Eric Johnson.
Olisi tosi hyvä vaihtoehto mutta aika vaikea.

Olisiko jollain mainita jotain sopivaa tiluttelukappaletta ?

Trendkeel
15.10.2009 21:22:06

Kannattaa lähteä siitä, että sä tiedät etukäteen jonkun pirun hyvänkuuloisen soolon ja haluat oppia sen. Tää tämmönen on "trial and error" -tyyppistä, "ku mä en tykkää tästä" tai "tää onki liian vaikee".

Metallican tuotannossa on suht. helppoja sooloja, esimerkkinä Fade To Black jonka kaikki kolme sooloa ovat helpohkoja. Lissee löytyy kunhan jättää ne nopeimmat lirutukset väliin. Ja laidasta laitaan pläräämään niitä perus hevibändejä, jotka kaikki tuntee.

Sitä paitsi, listaaminen on muutenkin kiellettyä ja ihan helvetin tylsää.

Eiku nyt mä tajusin. Vähän niinku Kelju K. Kojootti --> Trendi K. Iilimato. Eli oot iilis tästälähtien. -Antti1
Miikathebest
16.10.2009 19:57:13 (muokattu 16.10.2009 20:02:51)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaikista sooloista saat vaikeita, kun yrität soittaa ne siten että kuulostaa parhaalta mahdolliselta ja varioit jotain parannuksia levytyksillä kuultavan lisäksi.
Kiinnität huomioa siihen, miten saat jokaisen sävelen kuulostamaan vielä entistäkin paremmalta.

http://video.google.com/videoplay?docid=678004485377173843#
Tuosta saa helposti tehtyä vaikeamman tai helpomman riippuen siitä, miltä sen haluaa saada kuulostamaan.
Siinä nyt on aika paljon teoriaa ja tylsää jorinaa...

http://www.youtube.com/watch?v=7lyQtMdXtY8

Youtube>search>guitar solo lesson

Liikaa säröä!
dainosaur
25.10.2009 22:43:42

soita se paranoidi vai mikä se oli!

itse oon sen soolon kimpussa atm.

dino
doctrine
29.11.2009 11:59:27
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miikathebest: Siinä nyt on aika paljon teoriaa ja tylsää jorinaa...

No teoriaahan se tolla videolla opettaakin :)
Hyvä video muuten, ihan pätevää asiaa.

http://www.payloadband.info/
9292
04.12.2009 23:43:32
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Opetteleppa tuo Lynyrd Skynyrdin Free Bird. Siinä on ainakin pitkä soolo, ja ei sen pitäisi olla mikään mahdoton opetellakkaan. Hyvä biisi, suosittelen

Rakki35
13.12.2009 12:54:21

ehdottomasti judas priestin living after midnight

jjjuuso
22.12.2009 18:30:30

oon 4 vuotta soittanut kitaraa ja ensimmäinen varsinainen biisi jonka osasin oli metallican one. Kun tuota biisiä opettelin, niin ne ns. klassiset välisoolot + fast solo kuulosti jo ekalla yrittämällä aivan pirun hyviltä. Hyvin helppoja opetella ! Ja jos olet 3 vuotta soittanut kitaraa niin menee kuin vettä vaan ja menee vieläkin iho kananlihalle, kun tuota soittelee. :) ( vaikkapa en metallicaa enää kuuntele. )

conjuring
25.12.2009 21:31:34

Mieki oon soittanu 3 vuotta kitaraa. Yngwie malmstenin far beyond the sun on sellane mikä on opettelemisen arvonen. ite oon jankannu sitä sen verra paljo et menee jo ongelmitta ja virheittä :) mut vie aikansa.

Getcha' Pull!
tender.insanity
26.12.2009 09:02:52

conjuring: Mieki oon soittanu 3 vuotta kitaraa. Yngwie malmstenin far beyond the sun on sellane mikä on opettelemisen arvonen. ite oon jankannu sitä sen verra paljo et menee jo ongelmitta ja virheittä :) mut vie aikansa.

Amatööri! Mä vedin sen puhtaasti trumpetilla puolentoista vuoden soittamisen jälkeen nopeammalla tempolla.

there were is mill there is a road
doctrine
27.12.2009 16:06:48 (muokattu 27.12.2009 16:14:41)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

dainosaur: soita se paranoidi vai mikä se oli!

itse oon sen soolon kimpussa atm.

Eihän sitä sooloa kuulu opetella, se pitää improvisoida :)

Threadin aloittajalle, jos Metallica on kerran tuttu bändi, niin oikeastaan mikä tahansa Kill em allin tai Riden sooloista on sopivia. Ei niitä tarvi nuotilleen opetella jos tuntuu liian vaikeilta tai ei keskittyminen riitä tablojen kanssa nysväämiseen, kato mistä Kirk soittaa ne, ota se skaala siitä haltuun ja soita siitä skaalasta jotain samankaltaista, se on huomattavasti hyödyllisempääkin kuin vain apinoida jonkun toisen soolo 100%. ja tietty sit ne teemakohdat mitkä tekee sen soolon opettelet oikein, niin kukaan ei huomaa eroa - ja sä kehityt nopeasti. Esimerkkinä mainittakoon nyt vaikka Creeping death. vaikka se on nopea biisi, niin se soolo on juuri erittäin hyvä esimerkki tästä mitä ajoin takaa. perusteema ja muutama tilukohta tekee sen soolon, ja loput voit vetää hatusta. Tietty sä voit myös opetella sen kokonaankin jos susta siltä tuntuu, ei ne oo kovin vaikeita sooloja mikään, pääasiassa mollipentatonista se Kirk niissä vetää, nopeus tulee harjoittelemalla..

http://www.payloadband.info/
9292
02.01.2010 20:57:53

Kotiteollisuus - Satu peikoista. Ei ole mikään vaikea biisi opetella kokonaan ja siinä on lopussa melko pitkä soolo.

Mitä puhtaammalla soundilla uskallat soittaa, sitä kovemmalta se kuulostaa -Angus Young
conjuring
12.01.2010 21:52:18

tender.insanity: Amatööri! Mä vedin sen puhtaasti trumpetilla puolentoista vuoden soittamisen jälkeen nopeammalla tempolla.

no mikä ettei :)

Getcha' Pull!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti