Muusikoiden.net
06.12.2016
OGRE | Klikkaa tästä lisätietoa ja jälleenmyyjät 

Aloittelijat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Vielä miksauksesta
1
riniti
13.10.2009 11:02:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuinka audioraidan volumesäätö suhtautuu miksausvaiheessa kompressointiin (ja tietenkin muihin ja myöhempiin miksaus-/masterointivaiheen tasojen nostoihin (tai laskuihin))?
 
Kun äänitettyjä raitoja alkaa olla useita, joutuu joidenkin raitojen volumea pakostikin laskemaan ettei mene huutamiseksi. Esim. jousitausta tulee aika lailla poikkeuksetta soitettua sisään turhan kovaa (jo senkin takia, että kuulee jotakin). Jos taustasta haluaakin hyvin hiljaisen, jopa 15 db:n vaimennus saattaa olla tarpeen.
 
Vice versa: yhtä audioraitaa pitäisi nostaa muutaman db:n verran ylös. Turvaudutaan kompressoinnin / vahvistuksen jne. sijaan audioraidan volumenappiin.
 
Kysymys kuuluu: onko tällainen äänitysvaiheen volumella miksaaminen kestävä ratkaisu vai pitäisikö asia tehdä toisin? (Siis pyrkiä volumessa nollatasoon ja tehdä.. jotakin..)
 
Aika ei ole lukujärjestys. Mahdottomat asiat on alettava heti. (Paavo Haavikko)
jannu
14.10.2009 01:08:20 (muokattu 14.10.2009 01:09:10)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siis hä?
 
Mikä tahansa miksauksessa tehtävä ratkaisu on "kestävä" jos se toimii ja kuulostaa hyvältä.
 
Olisit muuten voinut jatkaa tuohon ensimmäiseen ketjuusi uuden aloittamisen sijaan.
 
Antti1
14.10.2009 11:50:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihan sama mitä teet, miten teet jne. kunhan yksittäiset kanavat ei mene signaalitasoltaan nollan yli ja masterkanava ei mee nollan yli. Silloin vältytään mahdollisesti kovinkin inhottavan kuuloiselta digiclippaamiselta mahd. paljon.
 
Niinkuin todettua, sä teet nyt omalla omituisella ajatusprosessillasi asioista liian vaikeita. Miksaamiseen ei tarvita mitään syvällisiä filosofioita, jotta se onnistuu. Täytyy tietää omasta laitteistostaan muutama perusjuttu ja sitten antaa vaan palaa. Harjoittelemalla oppii, jos on oppiakseen.
 
Sun kannattais melkein ostaa joku hyvä studioalan opus ja lukea sitä ajatuksella. Alkaa kysymykset olemaan vähän turhan maailmaasyleileviä, jotta niihin voisi vastata järkevästi ja lyhyesti.
 
Oh my goodness. What am I gonna do in a submarine?
riniti
20.10.2009 14:43:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Niinkuin todettua, sä teet nyt omalla omituisella ajatusprosessillasi asioista liian vaikeita. Miksaamiseen ei tarvita mitään syvällisiä filosofioita, jotta se onnistuu. Täytyy tietää omasta laitteistostaan muutama perusjuttu ja sitten antaa vaan palaa. Harjoittelemalla oppii, jos on oppiakseen. Sun kannattais melkein ostaa joku hyvä studioalan opus ja lukea sitä ajatuksella. Alkaa kysymykset olemaan vähän turhan maailmaasyleileviä, jotta niihin voisi vastata järkevästi ja lyhyesti.
 
Luettu on. Näiden opusten ongelma vain on usein se että niistä puuttuvat käytännön esimerkit. Olisi kiva törmätä opukseen jossa näytetään kädestä pitäen perusraitojen (rummut, kitara, basso, laulu) äänitys perussäätöineen sekä raitojen jälkikäsittely perussäätöineen + extra tilpehööri siihen päälle.
 
Yksi äänen perussäätö on vaikkapa kitaran volumepotikka. Ei ole hankala löytää neuvoja saadakseen äänitettyä kitaran. Mutta missä kerrotaan, missä asennossa kitaran volumepotikan on oltava? Täysillä? Ok. Onko sitten kaikkien volumepotikoiden ja -faderien oltava täysillä? Ei? Aha. Tietyt tasot eivät saa mennä rikki. No, mitkä niistä säädöistä sitten eivät ole täysillä? Ja missä suhteessa? Onko kanavatason volume alisteinen main mix level -säätimelle vai päinvastoin? Vai ovatko ne tasa-arvoisia? Entä jos skitta on liian kovaa? Väännänkö volumea alas a) skitasta, b) kanavasta, c) main mixistä, d) puren hammasta, soitan liian lujaa ja hoidan ongelman myöhemmin virtuaalimikserin raitakohtaisella volumesäädöllä?
 
Syvällisen filosofian tarve on valitettava paradoksi; täytyy hallita filosofia voidakseen hylätä sen.
 
Eli kysymys ei ole maailman syleilystä vaan siitä että pääsee tilanteeseen jossa voi "antaa palaa". Perusjutuista.
 
En nyt puhu equtuksesta, panoroinnista, kompressoinnista jne., jotka ovat jo korkeampaa matematiikkaa ja vaativat raakaa opiskelua. Ennen miksauksen sateenvarjotoimenpiteitä on oltava käytännön perusteet hallinnassa. Niihin ammattilaisilta on joskus vaikea saada vastauksia. Perusjutut ovat heille selviä.
 
Kun pro hyökkää suoraan rakettitieteeseen, aloittelija ei ole tullut hullua hurskaammaksi - tietää kyllä että kampafiltteriongelma on 523,6 hertsin kohdalla mutta ei sitä, miten sen volumepotikan täytyy äänityksen aikana olla. Tai mikä niiden volumesäätöjen hierarkiajärjestys on...
 
Ja onhan tässä vähän mukana sellainen "no, kyllähän mä ton jutun tiedän" -efekti: aloittelija ei kehtaa kysyä ihan sitä ensimmäistä perusalkeellista kysymystä jolloin oletusarvoksi jää että tilanne on hallinnassa. Siinä sitten rakennetaan hieno linna hiekalle.
 
Vakuutan: volumesäätö voi olla ongelma! Jos säädön paikkoja on matkalla kielistä kovalevylle vaikkapa viisi, meillä on 5 x 4 x 3 x 2 x 1 = 120 mahdollisuutta (siis jos ajatellaan vain säätöjen hierarkiaa, tämän jälkeen tulevat vielä itse volumetasot!) vaikuttaa raidan kokonaisvolumeen.
 
Yhdessäkään opuksessa ei kerrota, mikä näistä 120 tavasta on se oikea.
 
Aika ei ole lukujärjestys. Mahdottomat asiat on alettava heti. (Paavo Haavikko)
Sax-pappa
20.10.2009 15:17:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kirjoja lukemalla ja käytännössä kokeilemalla toivottavasti oppii tuntemaan koko laiteketjun toiminnan ja mm. ymmärtämään mitä vaikutuksia milläkin säätimillä on. Ymmärryksen kautta löytyvät ne oikeat säätimien asennot, ei mekaanisesti joistain esimerkeistä kopioimalla.
 
rintapek
20.10.2009 16:11:20 (muokattu 20.10.2009 16:11:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

riniti: Luettu on.
 
Lue vaan uudestaan. ja uudestaan. ja testaa aina välissä kans.
 
Vakuutan: volumesäätö voi olla ongelma! Jos säädön paikkoja on matkalla kielistä kovalevylle vaikkapa viisi, meillä on 5 x 4 x 3 x 2 x 1 = 120 mahdollisuutta (siis jos ajatellaan vain säätöjen hierarkiaa, tämän jälkeen tulevat vielä itse volumetasot!) vaikuttaa raidan kokonaisvolumeen.
 
Yhdessäkään opuksessa ei kerrota, mikä näistä 120 tavasta on se oikea.

 
Tota: kielet, skitta, skitan säädöt, skittastyrkka ja sen säädöt + soittotaidot vaikuttaapi siihen, minkämoista ääntä skittastyrkasta tulee ulos.
Kun toi edellämainittu saundi tyydyttää, niin sit mietit miten, millä sen äänität.
 
Sit kun sinulla on kelvollisesti soitettua, tyydyttävää saundia tyydyttävästi äänitettynä alat vasta miettimään sitä miksausta ja raitatyöskentelyä.
 
One kind of music only - the good kind
Antti1
20.10.2009 17:11:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Plööh, no mennään pitemmän kaavan kautta lyhyehkösti siis. :)
 
riniti: Mutta missä kerrotaan, missä asennossa kitaran volumepotikan on oltava? Täysillä? Ok.
 
Täysillä on väärä vastaus. Potikan tulee _lähtösoundia_ hakiessa olla just siinä kohtaa, kuin parhaalta tuntuu ja kuulostaa. Se on soittajan heiniä yleensä ja miksaajan/äänittäjän ei kannata instrumentin säätöihin juurikaan aikaansa kuluttaa. Tietty jossain määrin sekin kuuluu toimenkuvaan joskus, muttei puututa siihen nyt.
 
Kun sulla on se potikka nyt kuitenkin jossain asennossa ja vahvarista miellyttävä soundi korville, niin sitten mietit jonkun mikin siihen eteen. Se toimii, tai ei toimi - korvat, mieltymykset, taiteelliset näkemykset ja muu "turhanpäiväinen" ratkaisevat. Oikeaa asentoa, etäisyyttä ja mikrofonivalintaa ei ole. Joku viisas joskus sanoi (vähän vapaasti lainaten), että hyvän äänen saa millä tahansa mikillä talteen, toisilla se on vaan vaikeampaa.
 
Onko sitten kaikkien volumepotikoiden ja -faderien oltava täysillä? Ei? Aha.
 
Ei, minkään ei ole oltava täysillä. Parempi on jättää headroomia seuraavia työvaiheita varten, aina. Riippuu taas käytetyistä kamoista, asetuksista, äänitettävästä instrumentista, haetusta soundista yms. että mitenkä paljon ja missä kohtaa sitä tilaa jätetään äänenvoimakkuuteen. Joskus haetaan mahdollisimman kliinistä soundia säröttämättä yhtään mitään ja toisinaan taas halutaan vetää särökitara särölle vedetyn mikkietusen kautta pienellä säröllä olevaan kelanauhuriin. Riippuu mistä roikkuu.
 
Tietyt tasot eivät saa mennä rikki. No, mitkä niistä säädöistä sitten eivät ole täysillä? Ja missä suhteessa?
 
No sä voit lukea yksinkertaisen vastauksen edelliseen kappaleen lopusta: riippuu. Pääasiallisesti digitaalisessa ympäristössä kuitenkin näin: kanavakohtaiset volat, ryhmien volat, sendien volat ja masterkanavan volat täytyy olla alle nollatason. Määrä riippuu taas kaikesta. Yleensä -3 on hyvä lukema piikkitasoissa, jotkut pelaa suurilla bittisyvyyksillä vielä enempi varman päälle jättäen vaikka -16 tasojakin. Riippuu taas mittarin nopeudesta, tarkkuudesta ja mittaustavasta, mutta yleensäottaen DAW-softat on aika tarkkoja.
 
Niillä liukujen asennoilla ei sinänsä ole mitään merkitystä, ainoastaan sillä signaalin voimakkuudella. Signaalin piikkitaso voi olla vaikka -100, vaikka olisi kaikki mahdolliset liu'ut ja potikat täysillä. Päinvastoin taas jossain tapauksessa nollatasossa pitäminen vetää mölyn liian lujalle ja tulee taas inhottavan kuuloista digiclippausta. Signaalia voi voimistaa ja vaimentaa lukemattomilla eri tavoilla ja oikea keino on se, mikä parhaalta kuulostaa. Älä kuitenkaan mene siihen halpaan, johon aloittelijat ja pidemmälle ehtineetkin usein lankeavat: lujempaa voi kuulostaa täysin samalla soundilla paremmalta, vaikkei oikeaa eroa olekaan. Kannattaa siis seurata niitä mittareita taiteen luomisen lomassa ihan tosissaan, ettei myöhemmin ritinät ja rätinät harmita.
 
Onko kanavatason volume alisteinen main mix level -säätimelle vai päinvastoin? Vai ovatko ne tasa-arvoisia?
 
Riippuu laitteistosta. Jälleen kerran mä painotan sitä, ettei digiäänityksissä päästetä missään kohtaa signaalia clippaamaan. Säädä niillä kanavaliu'uilla balanssi sopivaksi raitojen kesken ja säädä mieluusti ainoastaan alaspäin. Seuraavassa pätkässä esimerkki.
 
Entä jos skitta on liian kovaa? Väännänkö volumea alas a) skitasta, b) kanavasta, c) main mixistä, d) puren hammasta, soitan liian lujaa ja hoidan ongelman myöhemmin virtuaalimikserin raitakohtaisella volumesäädöllä?
 
Äänitystilanteessa äänität sen äänitystilanteen vaatimalla tasolla. Lähempänä nollatasoa on digivehkeilläkin parempi, mutta bittisyvyyksien kasvaessa yli 16 voi sinne jättää helposti vaikka 6-10 deppaa varaa piikkitasoihin. Jos se kitara tulee kuunteluun liian lujaa, niin sun täytyy muuttaa kuuntelun äänenvoimakkuutta erillään siitä äänitysvoimakkuudesta. Jos se ei onnistu, niin sun tarvii rakentaa sopivista laitteista halutulla tavalla toimiva kuuntelu. Se ei oo mitään ihmeellistä, vaan ihan normaali käytäntö, mutta maksaa rahaa. Monesti tehdään jopa useampi erillinen miksaus: soittajille luureihin ja äänittäjälle kaiuttimiin. Nämä kaikki siis yhtäaikaisesti.
 
Jos äänityksen jälkeen kitara on liian lujalla, niin sä lasket kanavakohtaisesta volumesta sen voimakkuutta alaspäin. Se lienee helppo ymmärtää.
 
Yhdessäkään opuksessa ei kerrota, mikä näistä 120 tavasta on se oikea.
 
Mieti hetken aikaa noita sekavia ajatuksiani ja kelaa, että miksei näin ole. Vastaus: oikeaa vastausta ei ole olemassakaan. Vääriä löytyy kyllä, mutta toisinaan ne näennäisesti väärät tavat voivat tuottaa halutunlaisia lopputuloksia, joten onko ne sittenkään vääriä?
 
Miksaaminen, äänittäminen ja masterointi on taidetta. Taiteessa ei noinniinku lähtökohtaisesti ole sääntöjä ja väärinkäytökset voi olla varsin jees. Tietenkin pitäisi oppia tietämään miten ne laitteet toimivat, jotta niitä osaa käyttää luovasti väärin särkemättä niitä. Siihen auttaa ne lukemattomat tunnit studioalan opuksien parissa, perustietämys laitteiden toimintaperiaatteista, todella todella yksinkertainen sähköoppi jne. Netistäkin löytyy nykyään aivan äärettömästi hyvää informaatiota, mutta pitäisin siltikin kirjoja parempana lähdemateriaalina aloitteleville harrastajille. Tiedät varmaan keskustelupalstojen informaation vääristymisen vaarat.
 
Oh my goodness. What am I gonna do in a submarine?
riniti
20.10.2009 20:30:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Plööh
 
Ei mitään plööh. Rohkenen väittää että Antti1:n jälleen kerran erittäin hieno ja analyyttinen vastaus tuo kaivattua tietoa monen miksausta pähkäilevän perusfundeerauksiin. Näitä tietoja on vaikea löytää peruskäyttäjälle suunnatuista miksausopuksista. Mikrofonien suuntakuviot käydään kyllä tarkasti läpi.
 
On todella kiva heittäytyä äänitysprosessin vietäväksi kun on varmuus siitä että ne muutamat perussäädöt ovat kunnossa.
 
Ja juuri siksi niiden on oltava kunnossa: koska niitä ei ole montaa.
 
Aika ei ole lukujärjestys. Mahdottomat asiat on alettava heti. (Paavo Haavikko)
jannu
20.10.2009 22:51:55
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

riniti: Ei mitään plööh. Rohkenen väittää että Antti1:n jälleen kerran erittäin hieno ja analyyttinen vastaus tuo kaivattua tietoa monen miksausta pähkäilevän perusfundeerauksiin. Näitä tietoja on vaikea löytää peruskäyttäjälle suunnatuista miksausopuksista. Mikrofonien suuntakuviot käydään kyllä tarkasti läpi.
 
On todella kiva heittäytyä äänitysprosessin vietäväksi kun on varmuus siitä että ne muutamat perussäädöt ovat kunnossa.
 
Ja juuri siksi niiden on oltava kunnossa: koska niitä ei ole montaa.

 
Sitä varmuutta ei tule kuin tekemällä, tekemällä ja sit vielä tekemällä vielä vähän lisää. Eli hus äänittämään siitä! :)
 
rintapek
21.10.2009 00:00:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

riniti: Ei mitään plööh. ...tuo kaivattua tietoa monen miksausta pähkäilevän perusfundeerauksiin. Näitä tietoja on vaikea löytää
 
Kyl tää ketju vielä hyväksi kääntyy... mä jotenkin veikkaan, et tää ei o trolli vaan ihan kelpo kysymys, joka ansaitsee paremman vastauksen, jonka meikäläinen pystyy antamaan.
 
Tota... pannaan ny ensin referenssit kohdalleen, eli mä olen vaan pahainen harrastehumppapändin paremmanpuutteessa runpali/hanuristi/rämpyttäjä/miksaaja/valomiäs/teknikko/tittelinkipeä/ja sit viä se äänittäjä.
Eli en mä mistään mitään tiedä. Isot pojut sit halutessaan korjaavat, mitä meikäläinen säheltää. Mut näin ne keskustelupalstat menee.
 
Tää ny ei o vastaus, joka tahdot kuulla, mut kenties tos kannattaa kahlata historiaa? Miten levyjä tehtiin, ennenko stereo/moniraita/digitaalitekniikka/yms oli keksitty?
 
Eipä tainnu ola vaihtoehtoa? Tuotiin hyväsaundinen pändi hyväsaundiseen tilaan, pantiin ne soittamaan ja painettiin recbuttonia? Jos meni reisille, ni otto2 jne. Jos ottoja kertyi liikaa, ni joko bändi tai äänittäjä lähti maitojunalla kotiin? En ota kantaa kumpi.
 
Tänäpänäkin homma menee siten, et kyl siä pohjalla tarttee olla julkaisu/myyntikelpoinen materiaali. Aloittelijan/osaavammankin harrastelijan onkelmat on ihan muualla ko tekniikassa.
 
Jos käytössäsi on viisseiska ja kasettidekki, ni osaava tekee tol vaikka levyn.
Jos vetoa tarttis lyödä, ni jos mulle annettais miljoona mikkiä ja paras kalusto ja jollekin studiopalstan vakiolle viisseiska ja kasettidekki, ni itteni pualesta en vetoa löis edes viissenttisen vertaa. Ko ei se o ne käytettävissä olevat kalut. Se on aina vaan se taito tehdä parhaansa käytettävissä olevilla vehkeillä. Olit ny soittaja /äänittäjä/miksaaja/kukavaan.
 
Mut tää on vaan mun mielipide.
 
One kind of music only - the good kind
Antti1
21.10.2009 00:22:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rintapek: Mut tää on vaan mun mielipide.
 
Ja se on ihan oikein. Tää on vaan ihan älyttömän monitahoinen juttu puitavaksi ja ei mun tiedot sekä taidot riitä sitten millään sen kertomiseksi. Tuo mun hölynpöly oli vasta pieni pintaraapaisu loputtoman laajaan suohon. Jokainen tilanne ja juttu on aina melko spesiaali, vaikea sanoa mitään nyrkkisääntöjä yhtään mistään. "Kuuntele" on yksi niistä harvoista jutuista, jota mä uskallan rehellisesti jokaiseen ongelmatilanteeseen tarjota. Kaikki muu voi mennä aivan päin hevonpersettä ja erittäin todennäköisesti meneekin, jos joku toistaitoinen kaveri saa vastaavanlaiselta (=minä) epämääräisiä neuvoja. Enkä tarkoita tuolla nyt aloittajaa, vaan yleisestiottaen. Joku potikan asento nyt on ihan vihoviimeinen juttu, jonka toiselle voi neuvoa, mikäli lopputuloksella on mitään merkitystä.
 
Niinkuin mä tuolla aiemmin kiekusin, niin tää menee sen verran syväksi keskusteluksi, että 99% tän palstan studioalankin kirjoittelijoista loppuu eväät kesken. Ei ehkä taitojen ja kokemuksen puolesta, mutta yksi erittäin iso kirja ei pysty millään kattamaan kuin murto-osan kaikesta tarpeellisesta informaatiosta. Mitenkä tässä pienellä ruudulla sitten saataisiin mitään sen suurempaa aikaan? Uusien vimpaimien ja toimintatapojen myötä sitä infoa yms. tulee vielä jatkuvasti lisää, jotenka kärryillä pysyminen on melkein mahdotonta. Samasta syystä näkeekin varmaan noita "vanhoja jääriä", jotka sitkeästi tekee vielä niillä samoilla vanhoilla romuillaan. Se toimii niille ja ne osaa sen soundin, sitä haluava varmaan sit kans hakeutuu sinne sitä juttua tekemään.
 
Sinänsähän miksaaminen on maailman yksinkertaisin homma: äänitetään bändi silleen, että se kuulostaa hyvältä. Ei sen mikin sijoittamisen jälkeen tarvii tehdä enää "mitään" ja toivottavasti itseasiassa niin. Silloin on kyseessä kova ammattilainen, kun tuon taikakosketuksen kamoihinsa ja tiloihinsa omaa. Korviksi ja kokemukseksi sitä kutsutaan, epäilen.
 
Onko jollain jotain oikeaa sanottavaa tähän? Mitä informaatiota itseasiassa tässä ketjussa haetaan? Mulla on kokoajan sellanen kutina takaraivossa, että ihan näin yksinkertaisilla vesillä ei kuitenkaan liikuta, tai sitten mä ymmärrän tämän ketjun vaan väärin. Koskapa puhuttaessa liukujen "oikeasta asennosta" ei voida puhua vain liukujen asennosta, vaan sen takana on todella todella paljon kaikkea muuta. Kaipaako aloittaja tietoa nimenomaan siitä, että miksei missään neuvota käyttämään niitä liukuja ja potikoita just jollain eksaktilla tavalla?
 
Oh my goodness. What am I gonna do in a submarine?
rintapek
21.10.2009 00:40:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Koskapa puhuttaessa liukujen "oikeasta asennosta" ei voida puhua vain liukujen asennosta, vaan sen takana on todella todella paljon kaikkea muuta. Kaipaako aloittaja tietoa nimenomaan siitä, että miksei missään neuvota käyttämään niitä liukuja ja potikoita just jollain eksaktilla tavalla?
 
Ihan pliussanpläjähdyksen arvoinen kysymys, siis minust...
 
One kind of music only - the good kind
riniti
21.10.2009 15:59:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Tää on vaan ihan älyttömän monitahoinen juttu puitavaksi ja ei mun tiedot sekä taidot riitä sitten millään sen kertomiseksi. - - - Mitä informaatiota itseasiassa tässä ketjussa haetaan? Mulla on kokoajan sellanen kutina takaraivossa, että ihan näin yksinkertaisilla vesillä ei kuitenkaan liikuta, tai sitten mä ymmärrän tämän ketjun vaan väärin. Koskapa puhuttaessa liukujen "oikeasta asennosta" ei voida puhua vain liukujen asennosta, vaan sen takana on todella todella paljon kaikkea muuta. Kaipaako aloittaja tietoa nimenomaan siitä, että miksei missään neuvota käyttämään niitä liukuja ja potikoita just jollain eksaktilla tavalla?
 
Periaatteessa kyllä. Kysymys potikoista lienee niin ilmeinen että sitä ei kovasti missään (ainakaan lukemissani opuksissa, ei myöskään näillä palstoilla) pohdita. Tilanne on vähän sama kuin autokoulussa: opettaja näyttää kuinka vaihdekeppi toimii. Helppoa kuin heinänteko. Sitten vaihdetaan autoa. Uudessa masiinassa on viisi vaihdekeppiä. Opettaja sanoo että tästä eteenpäin kaikki riippuu sitten herran (tai rouvan) ajotavasta. Ei ole yhtä oikeata vaihdetta.
 
Tämä on tärkeä tieto aloittelijalle: ei ole yhtä oikeata vaihdetta!
 
No, mitä sitten ei saa tehdä, oppilas kysyy seuraavaksi. Ei ole kiva juttu saada kannen tiivisteet kaulan ympärille.
 
Sellaista sääntöä ei ole, opettaja tietenkin sanoo. Vaihteita saa survoa ihan vapaasti. Muistat vain kolme asiaa:
 
1. Pidä silmällä kierroslukumittaria (0 db!)
2. Kuuntele moottoria (hyvä saundi!)
3. Pidä hyvä veto päällä (biisi potkii!)
 
Oppilas on nyt valmis tien päälle, vai mitä?
 
Kun teen asioita joilla on merkitystä huomaan itsessäni vakavia perfektionistin piirteitä. Silloin seuraan vierestä hiukan kateellisena henkilöitä jotka syöksyvät saman tien kokeilemaan: vääntelemään namikoita, tökkimään liukuja ja plaraamaan asetuksia. Itse pystyn samaan vasta kun ymmärrän selvästi (niin että voin kertoa saman asian eteenpäin), mitä olen tekemässä.
 
AnttiYkkönen tyhjensi pöydän loistavasti. Kun teen seuraavan äänityssession, tiedän, että absoluuttisia (volumenappi)asentoja ei ole. On vain (jos pieni yksinkertaistus sallitaan) pidettävä silmällä kierroslukumittaria, kuunneltava moottoria ja pidettävä hyvä veto päällä.
 
Kysymykset, joihin ei ole selkeätä vastausta, ovat aina parhaita kysymyksiä. Ne ovat kysymyksiä. Kun vastaus pääsee määrittelemään kysymystä, se ei ole enää kysymys. Se on tautologiaa jossa ensin kysytään ja sitten vastataan ja ollaan lopuksi edelleen pihalla.
 
Hyvät naiset ja herrat! Lisää kysymyksiä!!
 
Aika ei ole lukujärjestys. Mahdottomat asiat on alettava heti. (Paavo Haavikko)
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti