Muusikoiden.net
09.12.2016

Aloittelijat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Apua kitaran valintaan
1
Sun God
19.09.2009 01:29:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

On jo pitkän aikaa ollut hinku opetella soittamaan kitaraa. Sähkökitarasta olisin kiinnostunut sillä akustiseen tylsistyisin heti. Aloittelija kun olen niin en vielä näistä kitaroista niin tiedä. Sen verran on kuitenkin tullut katseltua ja kuunneltua omien lemppareiden soitantoa, että kahden vaiheille olen jäänyt: Stratocaster ja Les Paul (kiitos Blackmoren ja Pagen). En nyt kuitenkaan heti halua aitoja vempeleitä hommata, joten Stratocaster olisi Squierin ja Les Paul Epiphonen.

Nyt sitten pitäisi vielä selvittää kumman ostaisin. Kuitenkin ihan keltanokka olen kitaroiden kanssa (ellei lasketa koulun akustisia), että olisi kiva saada hieman apua.

Olisiko musiikkimaustani apua? Tietäisi hieman millaista soundia haen.

mm. AC/DC, Led Zeppelin, Rainbow, Black Sabbath, Pink Floyd, The White Stripes, The Black Keys.. eli aika paljon klassista rockia, hard rockia ja jonkin verran bluessia.

Ride the winds to the sun
ravensoul
19.09.2009 02:23:36

Kummallakin taipuu eri tyylit. Se on omista mieltymyksistä kiinni kummanlaisesta tykkää, aika lailla eri tuntuisia pelejä nuo.

Yleistyksenä: strato on kirkassoundinen "twäng", LP tumma ja jykevä. Stratossa on tremolotalla (kikkailu onnistuu mutta säädöt vähän hankalammat), LP:ssa kiinteä tune-o-matic (idioottivarma ja helppo säätää). Straton kaula on yleensä ohuempi mutta nauhavälit pidemmät (LP sopii mielestäni paremmin pienikätiselle jolla sormien ulottuvuus on pienempi). Huom! Nämä siis yleistyksiä, mallikohtaisia eroja voi löytyä esim. jos ei käytetä noille perinteisiä mikityksiä/puulajeja/tallaratkaisuja.

Mun valinta olis: http://www.thomann.de/fi/epiphone_les_paul_studio_deluxe_aw.htm

Mutta ei välttämättä suositus, joku Squierin Classic Vibe strato on tasoltaan väh. yhtä hyvä, itse oon vain viime aikoina tykästyny LP:hin.

"Only two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." - A. Einstein
Timi
19.09.2009 11:03:32
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ekaksi!Otat "Aikuisten oikeesti"Kitaroita tuntevan ammattilaisen mukaan.Ellei myyjä ole alan spesialisti.Siis ei vain myyjä.Tokaks.Kokeile aivan rauhassa,miten kaula istuu käteesi ja miten herkkä on soittaa.Kielivalinnoilla voi vaikuttaa siihen.Mutta sillä hetkellä et voi sitä muuttaa.Kokeile kalleinta kitaraa ja halvinta.Siinä lienee yksi haarukka.Millä vahmistimella haluat soittaa.Vissiin et vielä tiedä?Mutta kuitenkin sekin vaikuttaa soundiin loppupeleissä.Kuitenkin se että kitara soi ja eikä rämise jollain laudan otteella ja soinnut ovat ovat oikeat koko skaalan.

Vaikea.Mutta varma!
Timi
19.09.2009 11:11:13

Ota kuitenkin akustinen kitara mukaan.Soittotyylin erilaisuus antaa avaruutta tulevaisuuteen.Ei lainkaan huono juttu.Meidän bändissäkin kitaristi soittaa aivan eri tavalla kumpaakin kitaraa.

Vaikea.Mutta varma!
Sun God
19.09.2009 17:30:09

Kiitoksia vinkeistä. Straton puolelle alan pikkuhiljaa kääntyä, mutta pitääpi vielä käydä katsomassa läheisestä myymälästä.

laakeri
19.09.2009 18:47:54 (muokattu 19.09.2009 19:27:55)

Sun God: Kiitoksia vinkeistä. Straton puolelle alan pikkuhiljaa kääntyä, mutta pitääpi vielä käydä katsomassa läheisestä myymälästä.

Kannattaa oikeasti testata kunnolla. Itse hankin ensimmäiseksi kitaraksi Squierin Straton, en tykkää yhtään. Hankin kitaran pelkkien suositusten ja hinnan perusteella, kun en kitaroista mitään tiennyt. Se oli virhe. Vaihdoin Squierin toiseen kitaraan jokin aika sitten, ja moni juttu on paljon helpompi soittaa uudella kepillä. Ainakin omassa Squierissani oli naurettavan kapea otelauta, ja kaula oli sellainen heppoisen tuntuinen hammastikku. Makuasioita, sinun käteesi se saattaa toki sopia.

edit: -

Seba
25.09.2009 18:00:16

jos on varaa hankkia aito kunnon kitara, niin hommaa ihmeessä.
Musatyylit mitä listasit on selkeää humppariosastoa, eli lespa sitten noista vaihtoehdoista, mutta eniten tunnut tarvitseva sg:tä :)
Siinä vähän yhdistyy lespan soundia ja straton soitettavuutta.

Lespa kun ei välttämättä kaikille ole ihan helpoin soitettava.

ravensoul
25.09.2009 18:39:54

Seba: Lespa kun ei välttämättä kaikille ole ihan helpoin soitettava.

Millä perustelisit tätä? Mun mielestä LP on sellainen, että sopinee useampaan lapaseen stratoa helpommin, sekä isoille että pienille räpylöille. Ei tosin välttämättä silloin jos kyseessä on sellanen perinteisin halkokaula mutta noissa nykyisissä edullisemman pään versioissa harvemmin enää on. SG:t puolestaan on joskus kaulapainoisia, joka ehkä tekee niistä LP:tä vaikeammin omaksuttavia vaikka muuten onkin samantyylisiä.

"Only two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." - A. Einstein
Sun God
25.09.2009 20:54:27 (muokattu 25.09.2009 20:55:39)

No en tuota Stratoa vielä ole niin varmasti ostamassa. Huomenna saatan käydä vähän katselemassa läheisessä myymälässä.

Niin ja ihan aitoihin yksilöihin en vielä viitsi rahojani käyttää, ehkä sitten myöhemmin kun taitoa karttuu.

Seba
26.09.2009 11:14:51

ravensoul: Millä perustelisit tätä? Mun mielestä LP on sellainen, että sopinee useampaan lapaseen stratoa helpommin, sekä isoille että pienille räpylöille. Ei tosin välttämättä silloin jos kyseessä on sellanen perinteisin halkokaula mutta noissa nykyisissä edullisemman pään versioissa harvemmin enää on. SG:t puolestaan on joskus kaulapainoisia, joka ehkä tekee niistä LP:tä vaikeammin omaksuttavia vaikka muuten onkin samantyylisiä.

No mun mielestä se on melko painava, ja verrattattuna sg:hen raskas soitettava ja sijoittuu jotenkin kohlommin hihnan kanssa syliin.

Mielipidejuttuja tietenkin, mutta voisin kuvitella vaan aloittelijalle olevan vaikeampi laite. Tietenkin sama se millä vetää kun vaan laitteeseen tottuu.

Kyllä itsellekin thunderbird oli melkoinen shokki vetäistä kaulalle ensimmäisiä kertoja kun oli tottunut "normaalibassoihin". Kun siihen tottui, niin nyt esim jazzari on todella hankalan tuntuinen :)

Kitaroista firebird asettuu ainoana täydellisesti hanskaan kun on jo niin tottunut vammaiseen bodynmuotoiluun basson kautta :)

laakeri
26.09.2009 15:29:46 (muokattu 26.09.2009 15:34:07)

Miksi LP olisi raskaampi soittaa kuin SG? En ole SG:llä koskaan soittanut, mutta eikös soiton "raskaus" riipu kielten korkeudesta ja skaalan pituudesta (sekä kielten paksuudesta)? SG:ssä on saman pituinen skaala, ja actionin saa varmasti molemmissa kitaroissa sopivalle korkeudelle. Mihin perustuu SG:n väitetty kevyempi tatsi?

Seba
26.09.2009 19:23:49

laakeri: Miksi LP olisi raskaampi soittaa kuin SG? En ole SG:llä koskaan soittanut, mutta eikös soiton "raskaus" riipu kielten korkeudesta ja skaalan pituudesta (sekä kielten paksuudesta)? SG:ssä on saman pituinen skaala, ja actionin saa varmasti molemmissa kitaroissa sopivalle korkeudelle. Mihin perustuu SG:n väitetty kevyempi tatsi?

Missä ja kuka puhuu sg:n kevyemmästä tatsista jotain?

Itse ainakin puhuin ihan fyysisestä painosta ja hihnan kanssa asettumisesta, en tatsista.

Ensimmäinen kitarani oli lp-mallia eikä se mikään huono tai raskas ole, sg vaan on huomattavasti kevyempi lankku ja asettuu itselleni paremmin ja on mukavamman tuntuinen peli muutenkin.

Useammalta kitaristilta, varsinkin aloittelevilta olen kuullut rutinaa lp:n raskaudesta ja vaikeammasta hallinnasta verrattuna stratoon ja sg:hen.
Tiedä sitten siitä kun makuasioita ovat.

Tatsin saa säädettyä kitaraan kun kitaraan omanlaisekseen, siitä ei jää kiinni.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti