Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Aloittelijat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: H vai B?
1 2 3 4
Pieni rumpalipoika
14.11.2002 14:09:41
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Siis FAKTA tästä asiasta on se, että se on H eikä B, kun puhutaan suomeksi ja Suomessa. Onko tämä vielä jollekulle epäselvää?

 
Sulla on epäselvää Chemo : )
 
Katos nyt. Siis klasarilla se on H. Ja siis klassisessa koulutuksessa. Pop&Jazz-koulutuksessa se on B. Ja Suomessa.
 
Mulle se on H, koska oon klasarimiehiä, mutta välttämättä ei kaikille.
 
Tietysti jos ei pidä Pop&Jazz-koulutusta minään mittarina, niin sitten oot tietty oikeassa : )
 
"It´s amazing how often he´s right but never he admits he was wrong."
Pieni rumpalipoika
14.11.2002 14:23:13
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


No jumalauta. Sitten mä myönnän olleeni väärässä tuolta osin. Klasarimiehiähän mäkin olen. Missäs vaiheessa tuommoinen muutos on tapahtunut? Ne kevyen musiikin pahvit, joita olen lukenut viime aikoina, ovat kyllä olleet H:ta... vai ovatkohan kaikki tuoreimmat sittenkään. Täytyykin tsekata.

 
Kyllä mä uskoisin, että about Pop&Jazzilla se on B ollu jo iät ja ajat. Tietoa ei ole tosin sen tarkemmin.
 
"It´s amazing how often he´s right but never he admits he was wrong."
Pieni rumpalipoika
14.11.2002 15:08:52
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sanoisin, että tämä jos mikä on aloittelija-kamaa, kun tämmöisestä asiasta viitsitään tapella näinkin kiivaasti.
Fight on!

 
Aijaa. Tapellaanko täällä?
 
Sitäpaitsi. Tämä ei ole pelkästään aloittalija-kamaa, koska joskus vuosi sitten kysyin sekä Pop&Jazz-konsan ja Sibelius-Akatemian teoriapuolen opettajaguruilta, että mistä tuo alkujaan on lähtöisin, että on käytössä sekä H että B, sitenkin että niillä tarkoitetaan samaa ääntä.
 
Kumpikaan ei tiennyt varmasti. Sääli, kun oon hukannut ne vastaukset mailista. Ei niissä mitään tyhjentävää siis tosiaan ollut, mutta kuitenkin.
 
"It´s amazing how often he´s right but never he admits he was wrong."
manfred
17.11.2002 01:08:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tää on muuten ihan sairaan hauska aihe toi ENHARMONIA, koska se on klasarijätkien ja kevyen musiikin jätkien lempi kiistan aihe. Teoriatunneilla eräässä musiikkiopistossa (klassinen) jossa opiskelen on hauskaa kun teoriamaikka, joka harrastaa sähköbasismia sanoo meinaavansa repiä pelihousunsa "ogelin ukkojen" kanssa mm. tässä aiheessa. toinen aihe on reaalisointumerkinnät ylipäänsä, sillä esim. saksalainen sekstisointu on mahdotonta merkitä oikein reaalisointumerkeillä. tärkeätä sinänsä
 
juici
17.11.2002 20:13:17
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

B:tä ei kannata sekoittaa Bb:ksi. A#/Bb on parmepi ja puolisävelaskelta korkeammalla oleva sävel on B. Itse soitan mielummin B-sointuja kuin H-sointuja.
 
Ää. Silkkaa cräppiähän minä puhun. Käytän molempia nimityksiä eli H ja B. Ja se alenettu on Bb. Ei kirveelläkään Hb tai B.
 
Miljoona kärpästä ei voi olla väärässä: PASKA ON HYVÄÄ!
MeatPie
20.11.2002 22:30:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

To B or not to B? That's the Question...
Tämä oli hyvä :)
Pine Head
25.03.2021 11:17:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse käytin aina ennen H.ta, mutta yritän opetella siitä eroon. Loogisempi on B, aakkosten(kin) mukaan.
 
KaRa
26.03.2021 01:07:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

H ihan vain siksi että pidän kaikesta epäloogisesta ja hämmentävästä.
Olen myös harkinnut muiden sävelien kirjainten vaihtoa ja näin voin luoda oman salakirjoituksen mitä musiikkiin tulee. Mun lappujahan ei soita kukaan muu kuin minä!
 
Ajattelen, siis olen - olen, siis en tiedä
rintapek
26.03.2021 13:54:48
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

benny:
Se on B ja A#.i.

 
Ei.
 
On H/B, Bb ja A# kuten on myös Gb ja F#
 
H/B- duurissa on 5 sävellajiin kuuluvaa ylennystä F#, C#, G#, D# ja A#
H/B- duurissa A ylennetään A# - on järjellinen lause.
"H/B- duurissa H/B alennetaan Bb"- on järkeä vailla koska asteikko ei sisältäisi omaa perussäveltään.
 
Samoin F-duurissa on vastaavasti yksi alennusmerkki ja se on Bb. Se merkitään viivastolle H/B:n paikalle ja soitetaan alennettuna, koska viivaston alussa nuottiavaimen vieressä on alennusmerkki. Se ei ole ylennysmerkillä varustettu A.
 
C- duurin perussävel on ihan simppelisti C. Ei ole mitään syytä sotkea asioita sanomalla, että enharmonisesti on ihan sama vaikka se merkittäisiin Dbb tai H#
 
Lelulaatikossani on vieläkin tilaa.
Henri Henri Olavi
26.03.2021 14:08:12 (muokattu 26.03.2021 14:08:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rintapek: Ei.
 
On H/B, Bb ja A# kuten on myös Gb ja F#
 
H/B- duurissa on 5 sävellajiin kuuluvaa ylennystä F#, C#, G#, D# ja A#
H/B- duurissa A ylennetään A# - on järjellinen lause.
"H/B- duurissa H/B alennetaan Bb"- on järkeä vailla koska asteikko ei sisältäisi omaa perussäveltään.
 
Samoin F-duurissa on vastaavasti yksi alennusmerkki ja se on Bb. Se merkitään viivastolle H/B:n paikalle ja soitetaan alennettuna, koska viivaston alussa nuottiavaimen vieressä on alennusmerkki. Se ei ole ylennysmerkillä varustettu A.
 
C- duurin perussävel on ihan simppelisti C. Ei ole mitään syytä sotkea asioita sanomalla, että enharmonisesti on ihan sama vaikka se merkittäisiin Dbb tai H#

 
Nyt jännittää, onkohan bennyn mielipide tässä yli 18 vuoden aikana muuttunut?
 
Je suis 190221
rintapek
26.03.2021 14:12:22
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Henri Henri Olavi: Nyt jännittää, onkohan bennyn mielipide tässä yli 18 vuoden aikana muuttunut?
 
En minä Bennyn mielipiteestä tiedä, mutta asia ei ole tietääkseni muuttunut, ja se vaikuttaa olevan ikuisuusaihe.
 
Lelulaatikossani on vieläkin tilaa.
Vessajono
26.03.2021 14:41:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rintapek: En minä Bennyn mielipiteestä tiedä, mutta asia ei ole tietääkseni muuttunut, ja se vaikuttaa olevan ikuisuusaihe.
 
No ei se olisi jos H:n käyttäjät vaan lakkaisivat käyttämästä sitä H:taan ja myöntäisivät olevansa väärässä.
 
I survived 19.2.2021
rintapek
26.03.2021 15:38:21
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vessajono: No ei se olisi jos H:n käyttäjät vaan lakkaisivat käyttämästä sitä H:taan ja myöntäisivät olevansa väärässä.
 
Mä olen ratkaissut ongelman sillai, että aina kun pitäis laittaa H/B niin kirjoitan Bb#
Kitaristitkin hoksaavat venyttää sormea yhden nauhavälin ylemmäs.
 
Lelulaatikossani on vieläkin tilaa.
Funkånaut
26.03.2021 16:17:29
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vessajono: No ei se olisi jos H:n käyttäjät vaan lakkaisivat käyttämästä sitä H:taan ja myöntäisivät olevansa väärässä.
 
Kyllä mä luotan saksalaisiin enemmän kuin angloamerikkalaisiin lökäpöksyihin.
 
"Lauserakenteesi on syvältä ja heppisi pieni."
Pine Head
04.04.2021 23:14:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tmp: Selkeintä on muuten käyttää nimityksia H ja Bb.
 
Mitäs selkeää siinä on. Jos on H ja Bb, niin herää kysymys, että missä/mikä se B sitten on?
 
Sax-pappa
05.04.2021 09:05:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pine Head: Mitäs selkeää siinä on. Jos on H ja Bb, niin herää kysymys, että missä/mikä se B sitten on?
 
Sitä ei tarvita. B kun ei ole yksiselitteinen koska merkitys riippuu käytetystä järjestelmästä.
 
Vessajono
05.04.2021 15:13:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sax-pappa: Sitä ei tarvita. B kun ei ole yksiselitteinen koska merkitys riippuu käytetystä järjestelmästä.
 
Kun on B ja Bes niin se on hyvin yksiselitteistä. Kaikista idioottimaisin aivopieru on H ja "beebee", mikä helvetin beebee? Ei aastakaan tuu alennettuna aabeetä.
 
I survived 19.2.2021
rintapek
05.04.2021 15:37:49
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vessajono: Kun on B ja Bes niin se on hyvin yksiselitteistä. Kaikista idioottimaisin aivopieru on H ja "beebee", mikä helvetin beebee? Ei aastakaan tuu alennettuna aabeetä.
 
Oikeestihan jos lähdetään alentamattomasta/ylentämättömästä liikkeelle niin sävelethän olis C,D,E, F, G, H ja I
 
Toi Iin puute on sotkenut mun nuotinlukuani koko ikäni.
 
Lelulaatikossani on vieläkin tilaa.
Sax-pappa
05.04.2021 16:56:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vessajono: Kun on B ja Bes niin se on hyvin yksiselitteistä. Kaikista idioottimaisin aivopieru on H ja "beebee", mikä helvetin beebee? Ei aastakaan tuu alennettuna aabeetä.
 
Saattaa oudompi kitaristi nikotella kun pyydät soittamaan Besmaj7 soinnun.
 
Funkånaut
05.04.2021 17:30:57
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sax-pappa: Saattaa oudompi kitaristi nikotella kun pyydät soittamaan Besmaj7 soinnun.
 
Ihan sama mitä sointua pyytää soittamaan niin nikottelu alkaa, kun ei ole tabulatuureja mukana hoho.
 
"Lauserakenteesi on syvältä ja heppisi pieni."
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «