![]() 29.06.2004 16:46:08 | |
---|---|
Mä aattelin ostaa akustisen kitaran mutta mulla ei oo käytännössä mitään tietoo niistä. Mitä merkkiä suosittelisitte aloittelijalle, mahdollisimman halvalla? Kannattaako ostaa kitara käytettynä vai uutena?Mitä vikoja käytetyissä voi olla? Pystyykö akustisella soittamaan rokkia tai heviä? Onko olemassa mitään kirjoja mistä olisi aloittelijalle hyötyä?Täälä on hirveesti kehuttu Suurta kitarakirjaa mut mä oon kuullu et se ei todellakaan oo paras vaihtoehto. Sitten vielä kitaran koosta.Oon noin 160cm pitkä, minkä kokonen kitara mun pitäis ostaa? Kiitos kaikille jotka vaivautuvat vastaamaan.Kaikki avut ja neuvot tulevat tarpeeseen. | |
![]() 29.06.2004 17:38:27 | |
Mä aattelin ostaa akustisen kitaran mutta mulla ei oo käytännössä mitään tietoo niistä. Ensinnäkin, haluatko teräskielisen vai nylonkielisen eli klassisen? Mitä merkkiä suosittelisitte aloittelijalle, mahdollisimman halvalla? Ibanez, Yamaha...ehkä Epiphone ja Squier myös Kannattaako ostaa kitara käytettynä vai uutena?Mitä vikoja käytetyissä voi olla? Käytettynä yleensä löytyy hyviä akustisia, mutta ne voivat olla kalliimpia kuin uudet (ja usein ovatkin) Pystyykö akustisella soittamaan rokkia tai heviä? Pystyy, mutta varauksella... akustinen kuulostaa aina akustiselta... vaikka siinä olisikin mikit ja sen voisi kytkeä vahvistimeen. Onko olemassa mitään kirjoja mistä olisi aloittelijalle hyötyä? Kirjoja on paljon, kirjaston musiikkiosastolta kannattaa katsella "Kitarakoulu 1"-nimistä kirjasta... muistaakseni Hal Leonard-tuotantoa Täälä on hirveesti kehuttu Suurta kitarakirjaa mut mä oon kuullu et se ei todellakaan oo paras vaihtoehto. Se on ihan ok kirja mistä saa perustiedot kitarasta soittimena... Sitten vielä kitaran koosta.Oon noin 160cm pitkä, minkä kokonen kitara mun pitäis ostaa? Osta täysikokoinen vaan... eli 4/4 Kiitos kaikille jotka vaivautuvat vastaamaan.Kaikki avut ja neuvot tulevat tarpeeseen. Toivottavasti tuosta oli jotain apua. T-Bone | |
![]() 29.06.2004 17:42:55 (muokattu 29.06.2004 17:46:50) | |
Itse aloitin Yamahalla. Esim. Yamaha C-40 on sellainen perusvarma soitin aloittelijalle. Käytetynkin voi ostaa, mutta niihinkin pätevät samat säännöt kuin uusiin kitaroihin: kaulan pitäisi olla suora ja nauhojen pitäisi olla hyvin viilatut. Muista, että huono kitara saa soittamisen tuntumaan pahalta. Periaatteessa kaikilla kitaroilla voi soittaa kaikkea, mutta akustisesta kitarasta et saa toivomiasi särösaundeja tai tatsia. Akustisella on siis hyvä aloittaa, mutta jos haluat soittaa rokkia ja heviä, niin sähkökitaran hankinta on sitten tulevaisuudessa edessä. Opettele kuitenkin ensin soittamaan. Suuri kitarakirja on ihan hyvä. Myös koulun musiikkikirjoissa (oletan, että olet vasta koululainen) opetetaan kitaran sointuja ja muita. Akustisten kitaroiden koko on yleensä vakio. Ainakin nailonkielisten. Normaali kitara sopii sinulle ihan hyvin. Kamakaavio (inspired by Fortune, Askomiko & Jaristoteles) | |
![]() 29.06.2004 18:03:08 | |
Kiitos...:) Öh niin, oon kuullu et nylonkielisellä ois helpompi alottaa mut sit taas teräskielisestä lähtee kauniimpi ääni.Mitä mieltä te ootte en osaa päättää?Voiko niitä kieliä sit vaihtaa, niiku jos ostaa nylonkielisen eikö siihen voi vaihtaa teräskieliä? Taas osoitan tyhmyyteni mut kuinka paljon enemmän maksaa kitara mis on mikit vai onko ne kaikissa? Paljon ne vahvistimet maksaa ja pystyyks ne laittaa kaikkiin kitaroihin? Anteeksi tietämättömyyteni... | |
![]() 29.06.2004 18:40:39 | |
Kiitos...:) Öh niin, oon kuullu et nylonkielisellä ois helpompi alottaa mut sit taas teräskielisestä lähtee kauniimpi ääni.Mitä mieltä te ootte en osaa päättää?Voiko niitä kieliä sit vaihtaa, niiku jos ostaa nylonkielisen eikö siihen voi vaihtaa teräskieliä? Taas osoitan tyhmyyteni mut kuinka paljon enemmän maksaa kitara mis on mikit vai onko ne kaikissa? Paljon ne vahvistimet maksaa ja pystyyks ne laittaa kaikkiin kitaroihin? Anteeksi tietämättömyyteni... Nylonkieliseen ei saa laittaa teräskieliä, kun siinä ei ole kaularautaa(eli semmoinen rauta joka menee kaulan sisällä, pistää vastaan kielien vetoon). Ne teräskielet vetää sen kaulan solmuun... Sähkökitaralla on hintaa semmoset 200-300€ halvimmillaan(on halvempiakin, mutta kyllä kannattaa tuon verran sijoittaa että saa semmoisen kitaran jolla on mukava soittaa) ja vahvistimia ainakin Behringerillä on 60€ alkaen. Eiköhän kaikki kitaravahvistimet sovi kaikkii (sähkö)kitaroihin. | |
![]() 29.06.2004 18:58:04 | |
Öh niin, oon kuullu et nylonkielisellä ois helpompi alottaa mut sit taas teräskielisestä lähtee kauniimpi ääni. Makuasia... Nylon toimii klassisessa paljon paremmin, teräskielinen taasen on parempi komppaukseen (sointujen soittoon) ja sellaiseen blues/country/rock meininkiin. Mitä mieltä te ootte en osaa päättää? Yhtä hyvin opit teräs kuin nylonkielisellä... minä ostaisin teräskielisen ja alkaisin harjotella sointuja jne jne. Voiko niitä kieliä sit vaihtaa, niiku jos ostaa nylonkielisen eikö siihen voi vaihtaa teräskieliä? Ei voi. Taas osoitan tyhmyyteni mut kuinka paljon enemmän maksaa kitara mis on mikit vai onko ne kaikissa? Kaikissa ei ole mikkejä... varmaan jonkun 300e ja siitä ylöspäin on tuollaiset mikilliset teräskieliset. Paljon ne vahvistimet maksaa ja pystyyks ne laittaa kaikkiin kitaroihin? Vahvistimista halvimpia ovat Behringer-merkkiset. Behringer V-Tone MG108 maksaa hieman yli 60€ ja se soveltuu sähkikselle sekä mikitetylle akustiselle ihan hyvin. Anteeksi tietämättömyyteni... Ei mitään... kysy jos epäilet jotain! T-Bone | |
![]() 29.06.2004 18:58:27 | |
Viel semmosta et saako sellaseen kitaraan mis on teräskielet vaihtaa nylonkielet? | |
![]() 29.06.2004 19:08:54 (muokattu 29.06.2004 19:09:09) | |
Viel semmosta et saako sellaseen kitaraan mis on teräskielet vaihtaa nylonkielet? no periaatteessa SAA, mutta käytännössä tämä ei onnistu, koska nylonkielet kiinnitetään eritavalla kuin teräskielet... eli nylonkieliä ei saa laitettua teräskieliseen =) T-Bone | |
![]() 29.06.2004 19:10:39 (muokattu 29.06.2004 19:12:01) | |
Viel semmosta et saako sellaseen kitaraan mis on teräskielet vaihtaa nylonkielet? Voi, mutta se ei ole hyvä ajatus. Kitara ei tosin mene siitä rikki, mutta ei se ole kauhean hyvä soittaakaan sitten, ja nylonkielikitara vaatii aavistuksen erilaisen soittotavan kuin teräskielinen tai sähkökitara. Parempi laittaa teräskieliseen vähän pehmeämmät teräskielet, esimerkiksi Dean Markleyn .010-setti, silloin se on yhtä hyvä soittaa kuin sähkökitara. Ja ei kannata ajatella akustista jossa on mikitys, se ei kuulosta sähkökitaralta kuitenkaan. Ensin akustisella soinnut haltuun ja muutama kitaratunti, sitten myöhemmin sähkökitaraa hankkimaan. Se on mun mielestäni paras yhdistelmä. "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba) | |
![]() 29.06.2004 19:16:47 | |
Mulla näitä kysymyksiä riittäis maailman loppuun asti =) Kuinka paljon erilaista se on soittaa sähkökitaralla kun akustisella?Eli jos osaa soittaa akustista hyvin ni osaako sit soittaa sähköstäki?Periaatteet on varmaa samat mut entä sitte tuntuuks se erilaiselta? | |
![]() 29.06.2004 19:17:02 | |
Ensin akustisella soinnut haltuun ja muutama kitaratunti, sitten myöhemmin sähkökitaraa hankkimaan. Se on mun mielestäni paras yhdistelmä. Olen vähän samoilla jäljillä... eli teräskielisellä reenailet ja opettelet kitaransoiton perusteet, hankit sormiin voimaa ja totut teräskieliin. Sitten myöhemmin (mikäli haluat) siirryt sähkikseen. Nylonkielistäkin voi myös opetella mikäli on rahaa investoida sellaiseen kitaraan ja innostusta riittää sen opetteluun. T-Bone | |
![]() 29.06.2004 19:19:07 | |
Mulla näitä kysymyksiä riittäis maailman loppuun asti =) Kuinka paljon erilaista se on soittaa sähkökitaralla kun akustisella?Eli jos osaa soittaa akustista hyvin ni osaako sit soittaa sähköstäki?Periaatteet on varmaa samat mut entä sitte tuntuuks se erilaiselta? Sähkökitaraa on tietyssä mielessä helpompi soittaa... se antaa virheet anteeksi paremmin kuin akustinen. Sähkiksessä on myös täysin erilainen saundi. Jos osaat soittaa akustista hyvin, niin kyllä se väkisinkin vaikuttaa sähkökitaran soittoon positiivisesti. Aluksi se voi tuntua erilaiselta mutta siihen sähkiksen ohueen runkoon ja ohuempaan kaulaan tottuu erittäin nopeasti. T-Bone | |
![]() 29.06.2004 19:26:57 | |
Jos mä nyt sit ostan sen akustisen ni pitääks mun ostaa siihen jotai muutaki?Tarttenko jonkun virittimen vai miks niitä nyt kutsutaan..? Kuinka nopeesti opitte ite soittamaan suht koht hyvin? Nolottaa kysellä näi paljon, mut mä oon yrittäny kattoo tietoo netist enkä oikein oo löytäny tietäni oikeille sivuille... | |
![]() 29.06.2004 19:27:08 (muokattu 29.06.2004 19:35:57) | |
Eli jos osaa soittaa akustista hyvin ni osaako sit soittaa sähköstäki? Jep, mutta toisinpäin se ei olekaan niin yksinkertaista. Teräskielisellä akustisella aloittamista suosittelen, koska sillä on pakko opetella perusteet oikein, mikä on asia, mistä sähkökitaran kanssa on sitten kiitollinen. Sähkökitaralla on helpompi huijata ja opetella soittamaan huonosti tai vääriä asioita. Alkuvaiheessa ei ole tärkeää, osaatko sooloilla, tai kuinka monta kappaletta osaat. Itse asiassa se ei ole tärkeää missään vaiheessa. Hyvä komppaustaito tekee hyvän kitaristin, erilaiset temput tulevat sitten ajan kanssa. Akustisella on pakko opetella soittamaan, eikä vain opetella joku kappale - soittamaan oppiminen tarkoittaa sitä, että lopulta varsin vähällä vaivalla osaa minkä tahansa kappaleen. Jos mä nyt sit ostan sen akustisen ni pitääks mun ostaa siihen jotai muutaki?Tarttenko jonkun virittimen vai miks niitä nyt kutsutaan..? Voit toki ostaa viritysmittarin, mutta se ei ole mitenkään välttämätöntä. On hyvä opetella alusta alkaen virittämään korvakuulolta, kunhan löytää jostain A-nuotin johon verrata toiseksi alinta (=toiseksi paksuinta, kitarassa sanotaan noin) kieltä. Asiallisia Korgin virittimiä saa alle 30 eurolla, jos sellaisen tahtoo ostaa. Kuinka nopeesti opitte ite soittamaan suht koht hyvin? Kitaraa oppii soittamaan aika äkkiä sillai "riittävästi", sitten aikaa myöten oppiminen ja kehitys hidastuu. Kannattaa tosiaan aloittaa ajoissa, eikä lykätä soiton aloittamista hetkeäkään, että on mahdollisimman kauan aikaa treenata. Mä aloin soittaa kitaraa 12-vuotiaana, ja nyt 38-vuotiaana osaan soittaa joskus ihan hyvinkin. Varsinkin ne jutut, jotka harjoittelin silloin 12-vuotiaana menevät tosi sujuvasti. :-) "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
![]() 29.06.2004 19:33:14 | |
Jos mä nyt sit ostan sen akustisen ni pitääks mun ostaa siihen jotai muutaki? No ainakin pari eri vahvuista plektraa on ihan hyvä pyytää kaupanpäälle. Tarttenko jonkun virittimen vai miks niitä nyt kutsutaan..? Kitaraviritin on tarpeellinen jollet osaa korvakuulolta virittää, tai jollei kotona ole esim, pianoa/sähköpianoa/synaa. Eli viritysmittarilla saat kitaran vireeseen. Sellainen on ihan hyvä hankinta kyllä. Kuinka nopeesti opitte ite soittamaan suht koht hyvin? Olen soittanut 14 vuotta nyt, ja ensimmäiset 2 vuotta soittelin (lue: rämpyttelin) äidin vanhalla Kumiko-merkkisellä akustisella... sitten vuonna '92 siirryin sähkikseen ja edelleen tässä opitaan uusia asioita soittamisesta =) Eli ei kai sitä koskaan ole oikein HYVÄ =) Kohtuullisesti osasin soittaa varmaan ensimmäisen vuoden jälkeen. Osasin soittaa yksinkertaisia kappaleita (soinnutukset lähinnä) ja sit sähkiksellä vasta rupesin reenaan sitä melodian soittoa. Nolottaa kysellä näi paljon, mut mä oon yrittäny kattoo tietoo netist enkä oikein oo löytäny tietäni oikeille sivuille... hmm.. kyllä netistäkin löytyy, mutta sitähän varten tämä messulauta on että saa/voi kysellä ja keskustella =) T-Bone | |
![]() 29.06.2004 20:12:11 | |
Kannattaako kitara ostaa netistä ja luottaa merkkiin va sitten mennä ihan kauppaan hakemaan? Tääl pikkupaikal mis mä asun ei oo ees mitää soitinliikettä enkä oo koskaa käyny sellasessa, saako siellä vaan koklailla ihan rauhassa?Onks ne soittimet paketeissa vai onks siin kokeiluu varten yks ilman pakettii? | |
![]() 29.06.2004 20:21:23 (muokattu 29.06.2004 20:25:38) | |
Kannattaako kitara ostaa netistä ja luottaa merkkiin va sitten mennä ihan kauppaan hakemaan? Tääl pikkupaikal mis mä asun ei oo ees mitää soitinliikettä enkä oo koskaa käyny sellasessa, saako siellä vaan koklailla ihan rauhassa?Onks ne soittimet paketeissa vai onks siin kokeiluu varten yks ilman pakettii? Kitaraa ei koskaan kannata ostaa kokeilematta, ja aina kannattaa ottaa soittotaitoinen kaveri mukaan. Katsopa tästä linkistä, onko muusikoiden.netin vapaaehtoista soitinkauppa-avustajaa teillä päin. http://muusikoiden.net/keskustelu/p … p?c=11&t=35140&o=0&co=0 Soitinkaupassa saa ja pitää kokeilla. Jos ostat uuden kitaran, pyydä myyjää saman tien vaihtamaan siihen uudet kielet ja virittämään se, ja näyttämään kädestä pitäen miten kieltenvaihto ja virittäminen tapahtuu. Uusien kitaroiden kielet ovat yleensä huonolaatuiset; esittelyä, eivät käyttöä varten, joten vähänkin reilummassa soitinkaupassa saatat saada uudet kielet kaupan päälle tai puoleen hintaan. Kourallinen eripaksuisia plektroja, viritysmittari, -pilli tai äänirauta ja yksinkertainen sointuopas ovat myös asioita, jotka kauppiaan olisi syytä antaa kaupan päälle tai pienestä lisähinnasta, samoin kuljetuspussi kitaralle. "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
![]() 29.06.2004 20:49:10 | |
Eipä juuri mun paikkakunnaltani löytyny niitä avustajia, kuten arvelin, mutta eipä se mitään kun Hesasta aattelin kuitenkin kitarani hommata. Se vaan on jotenki noloo mennä jonkun tuntemattoman kaa ostaa jotain kitaraa.Toivottavasti se ei valitse mitään kalleinta kitaraa... | |
![]() 29.06.2004 20:57:52 (muokattu 29.06.2004 21:00:30) | |
Eipä juuri mun paikkakunnaltani löytyny niitä avustajia, kuten arvelin, mutta eipä se mitään kun Hesasta aattelin kuitenkin kitarani hommata. Se vaan on jotenki noloo mennä jonkun tuntemattoman kaa ostaa jotain kitaraa.Toivottavasti se ei valitse mitään kalleinta kitaraa... Ei varmastikaan, ja ei oo noloa. Kysy vaikka Fortunea, jos se ehtii. Sä valitset kitaran, avustaja auttaa katsomaan, ettei sua huijata, ja että kitaralla oikeasti voi soittaa. Keskustelette yhdessä siitä, mikä on hyvä ja millaiseen on varaa. Tää ei oo mikään virallinen palvelu. Kunhan kerätään karmapisteitä, jos keritään. Pikaviestillä kysyt, kuka kerkiää. "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
![]() 29.06.2004 21:05:11 | |
Oukei kaipa mä sit teen niin.Sitten kun on sen aika.On toi rahapuoli vielä säästö vaiheessa ku oon nii nuori ettei oteta töihin eikä vanhemmat suostu kustantaa.Mul on vast koht kolmasosa rahoist kasassa, eiköhän mul oo jouluun mennessä tarpeeks rahaa... | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)