Aihe: Mistä aloittaa ja edetä teorian saralla? 1 | |
---|---|
![]() 09.10.2008 22:34:05 | |
Doddiii tajusin tossa jtn blues skaalaa renkutellessani Abluesin päälle että: "Hei MIKSI mä soitan tän äänen ja miks tää kuulostaa tältä ja miks tää kuulostaa nyt sitte tältä tän taustan päällä? miks mä soitan tätä skaalaa? pieni tutkimus retki mnetin haun kyydissä antoi ymmärtää että pitäisi ruveta ymmärtämään sointujen kautta otelautaa ja sieltä löytyviä säveliä, ei tällä tavoin skaalan kautta rassaten. Onko ees sinneppäin? Eli kaipaisin neuvoja/suoraa ohjeistusta mistä ruveta selvittämään näitä asioita itselleni ja löytää vastaukset tietomäärän kasvaessa tuleviin miksi tää näin on kysymyksiin?Ihan nollasta lähdetään liikkeelle. | |
![]() 10.10.2008 00:15:45 | |
Mun mielestä Ralph Deneyerin "Suuri kitarakirja" on aika kattava teos noin niinku aloittelialle ja se löytyy varmasti ihan pienimmänkin kylän kirjakaupasta =) Hell is where the heart is! | |
![]() 10.10.2008 09:21:30 | |
sointuteoria. Ei se ole niiin vaikeeta. Mä olen sitä parhaani mukaan selittänyt mm. täällä: http://muusikoiden.net/keskustelu/p … &t=62355&o=20&#p1650532 Eli opi mikä on duuriskaala. Ja sitten mitkä äänet mikäkin sointu tarvitsee (tyyliin: duuri soinnussa pitää olla skaalan äänet 1,3 ja 5... ja kuutossoinnussa lisäksi 6 jne). sitten vielä millä kielellä mikäkin ääni sijaitsee avoimissa perusoinnuissa (C,A,G,E,D). http://www.youtube.com/watch?v=w8csI6Gv8z8 | |
![]() 10.10.2008 15:16:21 | |
Weelielle tipahti +! Okei, nyt on alkeellinen soinnun muodostus ymmärretty. Next? | |
![]() 10.10.2008 15:41:44 (muokattu 10.10.2008 16:24:30) | |
Weelielle tipahti +! Okei, nyt on alkeellinen soinnun muodostus ymmärretty. Next? Kiitos kiitos. Sä oot nopee. :D Sitten teet niin että hukkaat kaikki sointulistat ja teet kaikki soinnut itse. Sointujen tarvitsemat sävelet on tässä: http://www.jmdl.com/howard/music/quick_crd_ref.html :) Mä muuten opin tuon sointuteoriajutun tästä simppelistä kirjasta, joka kirjastosta löytyi: http://www.amazon.com/Mel-Bays-Unde … tanding-Guitar-Chords/dp/0786632658 Jokaiselle noista viidestä avoimesta soinnusta CAGED kun mietit että miten niistä teet duurin ja mollin ja seiskan ja molliseiskan tai 6/9-soinnun jne... niin alkaa valottumaan. Hauska vaikka huomata että dim7-sointu (esim xx1212) on nauhan päässä neljästä eri seiskasoinnusta, siis yhdellä kielellä siirrät säveltä yhden nauhan taaksepäin, ja sinulla onkin seiskasointu. No en tiedä mitä tuolla tiedolla teet, mutta itselleni se oli hauska huomio, jo aukesi kun treenasin sointuja ympäri kaulaa (tarkemmin sanoen seiskasointuja ylimmällä neljällä kielellä). Sitten siis vaikka treenaamaan niitä CAGED sointuja ympäri kaulaa (se oli se toinen viestini tuolla). Tai jos haluaa tehdä asian yksinkertaisemmaksi, voi treenata vain DAF-sointuja ympäri kaulaa (kun kitaran kaulalla kun noita sointujen "muotoja" C=D ja G=A ... sen tuota CAGED-juttua treenatessa huomaa). Mulle ainakin tärkein skaala on tuo duuriskaala. Vaikka tietysti duuri ja mollipentatonisia tulee soiteltua, niin duuriskaala se on se perusjuttu. Ensin yritin treenata niin että vedin C:ssä kaikki CAGED-skaalat, eli siis kun on nuo viisi perussointuihin nojaavaa tapaa soittaa C-sointu, niin jokaisen ympärille voi kyhätä myös duuriskaalan. Soitin ensin avoimen C:n ja siihen duuriskaalan avoimesta asemasta, sitten C:n kuten avoin A, ja siihen asemaan duuriskaalan jne. No osaan kyllä C:ssä siis duuriskaalat ympäri kaulaa. Mutta siihen mulla se toistaiseksi tyssäsi. Mutta hiljattain lähdin lähestymään asiaa toiselta kantilta: opettelin avoimesta asemasta duuriskaalat eri sävellajeille. Eli siis opettelin CAGED duuriskaalat avoimessa asemassa. Tämä oli mielestäni opettava ja havainnollinen tapa. Soitin nuo skaalat tässä järjestyksessä: C, G, D, A, E. Eli siis kvinttiympyrää myötäpäivään (http://library.thinkquest.org/05aug/01262/Circle_of_fifths.gif aina siis kvintin, eli juuresta vitoseen eli seitsemän nauhaa ylöspäin). Siksi että näin näkee mikä on ero: aina seuraavassa nostetaan yksi ääni yhden nauhan ylöspäin edelliseen verrattuna, muuten skaalan sävelet ovat samoja. Ja se yksi sävel on b7 -> maj7, eli siis ääni joka on kaksi nauhaa matalampi kuin juuri nostetaan yhden nauhan lähemmäksi juurta. Samalla oppii sen että C duuriskaala on G miksolyydinen... tai että nuotti viivastolla jos on yksi # se on G:ssä, ja jos on kaksi, on D:ssä jne. Mutta siis hyvin paljon opittavaa itsellänikin. A-bluesboogien kompin väliin itse monesti soittelen näitä neljää säveltä miten millonkin väännellen, ehkäpä minunkin pitäisi alkaa pohtia miksi: e: 8-10 b: 8-10 ...no jos nyt oikein tulkitset siin on molliterssi jonka voi taivuttaa vaikka duuriterssiksi tai vähemmän... sitten on nelonen, sen voi taivuttaa yhden nauhan b5:ksi. Sitten on juuri sävel, sitä voi vetkuttaa muuten vaan. ja b7, no sen voi vaikka taivuttaa juureen asti. Mutta terssin ja b5:n kanssa pelleilyt kuullostaa kovasti bluusilta, ja bee-seiskahan on bluesiin pakollinen... ja sitten kun soittaa IV tai V-sointua, tietysti riippuu aina siitä kulloisestakin soinnusta, kannattaa mielessään aina nähdä se sointu siinä skaalan päällä ja soittaa välillä soinnun säveliä... ja... ja... come on shut up and play already...! :D :) http://www.youtube.com/watch?v=w8csI6Gv8z8 | |
![]() 10.10.2008 20:15:44 | |
Ma aloittaisin kyllä teorian sillä, että opettelee nuotit ja niiden sijainnit otelaudalla. Sitten sointujen muodostamiset yms. "Nothing is impossible. The word itself says I'm possible." | |
![]() 10.10.2008 20:47:09 (muokattu 10.10.2008 21:16:11) | |
Ma aloittaisin kyllä teorian sillä, että opettelee nuotit ja niiden sijainnit otelaudalla. Sitten sointujen muodostamiset yms. Miksi? Siis miksipä ei. Itsekin olen nuoteista taaplannut opettajan kanssa yhden vuoden (William Leavittin ekaa modern method -opusta). Mutta olen kuitenkin sitä mieltä että nuoteista lukua ei tarvitse osata. Enkä ole sitä sittemmin harjoitellutkaan. Toki kaivan nuoteista melodian tms joskus, mutta se on vain vaivalloista tavaamista, ei sujuvaa luentaa. Jos nuoteista haluaa opetella soittamaan, ehdottaisin opettajan hankkimista. Vai tarkoitatko vain säveliä, etkä nuotteja? Sehän tulee ikäänkuin automaattisesti tarvittavissa määrin kun opettelee CAGED-soinnut ympäri kaulaa. Vai eikö? Opettelee barret, niin puolet jo kaulan sävelistä on hallussa (matalin soitettava sävel kun on avoimissa "cowboy"-soinnuissa aina juurisävel). http://www.youtube.com/watch?v=w8csI6Gv8z8 | |
![]() 12.10.2008 20:03:36 | |
Miksi? Siis miksipä ei. Itsekin olen nuoteista taaplannut opettajan kanssa yhden vuoden (William Leavittin ekaa modern method -opusta). Mutta olen kuitenkin sitä mieltä että nuoteista lukua ei tarvitse osata. Enkä ole sitä sittemmin harjoitellutkaan. Toki kaivan nuoteista melodian tms joskus, mutta se on vain vaivalloista tavaamista, ei sujuvaa luentaa. Jos nuoteista haluaa opetella soittamaan, ehdottaisin opettajan hankkimista. Vai tarkoitatko vain säveliä, etkä nuotteja? Sehän tulee ikäänkuin automaattisesti tarvittavissa määrin kun opettelee CAGED-soinnut ympäri kaulaa. Vai eikö? Opettelee barret, niin puolet jo kaulan sävelistä on hallussa (matalin soitettava sävel kun on avoimissa "cowboy"-soinnuissa aina juurisävel). Jep, säveliä. Olet hyvinkin oikeassa, ja juurikin (barre-)sointujen kannalta pidänkin säveliä, nuotteja, vai mikä niiden "oikea" nimitys onkaan, oppimista tärkeänä. Varsinkin jos soittaa sitä heevy-musiikkia, niin uskon että auttaa suuresti jos tietää mistä E5 löytyy. Ja eihän se pahitteeksi ole, jos tietää mitä nuotteja soittaa, tai jos tietää että B:n jälkeen tulee C. Tosin eihän sekään ole pahitteeksi jos osaa tiluttaa 16 nuottia sekunnissa. Äh, jatkakaa. -> "Nothing is impossible. The word itself says I'm possible." | |
![]() 12.10.2008 22:00:21 | |
Ma aloittaisin kyllä teorian sillä, että opettelee nuotit ja niiden sijainnit otelaudalla. Sitten sointujen muodostamiset yms. Onko musiikin teoria sitä että osaa kitaran otelaudan? Mä en sitten osaa teoriaa yhtään enkä haluakaan. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)