Aihe: Blues ja skaalat | |
---|
|
Minua kiinnostaisi runsaasti syventyminen bluesimprovisoinnin saloihin. Skaaloista tahtoisin tietää hieman. Minkälaisia skaaloja bluesissa yleensä hyödynnetään? Molli, duuri? Mitä skaalaa kelpaisi pyöritellä esimerkiksi tässä kappaleessa? http://www.youtube.com/watch?v=xIm7DG4Ygqg |
WanhaWetäjä 11.02.2013 16:47:45 (muokattu 17.02.2013 10:56:22) | |
|
Kujala: Minua kiinnostaisi runsaasti syventyminen bluesimprovisoinnin saloihin. Skaaloista tahtoisin tietää hieman. Minkälaisia skaaloja bluesissa yleensä hyödynnetään? Molli, duuri? Eiköhän se ole se pentatoninen yleisin http://www.kitarat.info/skaalat/blues-asteikko/ Mitä skaalaa kelpaisi pyöritellä esimerkiksi tässä kappaleessa? http://www.youtube.com/watch?v=xIm7DG4Ygqg Äkkiseltään kuunnellen ja jo soittajan nimestä päätetellen tuosta on blues aika kaukana, menee mustalaisjatsin puolelle, skaaloja on aika monta kuin myös variaatioita. http://www.jazzguitar.be/gypsy-jazz-guitar.html EDIT kandee googlettaa blues scales ja gypsyjazz scales kuin myös kattella juutuubista noilla hakusanoilla, löytyy julmetusti infoa. |
|
WanhaWetäjä: Eiköhän se ole se pentatoninen yleisin http://www.kitarat.info/skaalat/blues-asteikko/ http://www.youtube.com/watch?v=xIm7DG4Ygqg Äkkiseltään kuunnellen ja jo soittajan nimestä päätetellen tuosta on blues aika kaukana, menee mustalaisjatsin puolelella, skaaloja on aika monta kuin myös variaatioita. http://www.jazzguitar.be/gypsy-jazz-guitar.html EDIT kandee googlettaa blues scales ja gypsyjazz scales kuin myös kattella juutuubista noilla hakusanoilla, löytyy julmetusti infoa. Tuon linkittämäsi sivun perusteella näyttäisi olevan aika arpeggio-painotteista hommailua mustalaisjatsailut. Eli arpeggiothan olivat niin kutsuttuja rikkinäisiä sointuja? |
|
Kujala: Minua kiinnostaisi runsaasti syventyminen bluesimprovisoinnin saloihin. Skaaloista tahtoisin tietää hieman. Minkälaisia skaaloja bluesissa yleensä hyödynnetään? Molli, duuri? Teoriassa duuriblues, molliblues, miksolyydinen. Käytännössä vain taivas rajana. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
|
baron: Käytännössä vain taivas rajana. Pajautan plussalla! Musiikissa on paljon juttuja joita voi elää ja tulkita "aitaa kaadellen". Täällä puhutaan monesti asioista ikäänkuin coveria tai karaokea myötäillen. Väittäisin että monesti em. Django esimerkkinä tarkoittaa käytännönläheistä halua kohdata musiikillinen fantasia, niin että tunnettu mestarikin on taputeltu tiettyjen sääntöjen sisään. Aikalaisethan ovat juorunneet tuosta herrasta hyvinkin paljon tallenteista poikkeavaa tietoa. Tyylinä esim. soittaa hidasta ja hypnoottista singlenotejuttua, samalla keskittyen intensiivisesti vieressä sulavan daamin kaulakaareen. Tapahtumaa seuratessaan muu posse on sitten ylikuumentunut ja kokenut elämyksiä. No, savuisella ja tilannetta maalaavalla tulkinnalla ei nykyään päästä soittolistalle ja rahna on sitten pikkasen tiukassa. Oikeat livetykkiä arvostavat mesenaatit on vielä harvemmassa. Lippu maksetaan, mutta luomisvimmaista tai vaikka rehellisesti sluibaa mestaria ei vähällä massiteta aurinkosaarella vuottakaan. MITVIT mä taas, joo otan takin ja meen. S.N.A.F.U |
|
baron: Käytännössä vain taivas rajana. Mä taas tosikkona antaisin tästä miinuksen! Eihän tuommoinen viisastelu auta kysyjää yhtään, vaikka totta onkin. "Musiikki on ainut melu josta täytyy maksaa." -Alexandre Dumas |
|
Kefiiri: Mä taas tosikkona antaisin tästä miinuksen! Eihän tuommoinen viisastelu auta kysyjää yhtään, vaikka totta onkin. Mähän annoin ihan kunnon teoriavastauksen. Mutta eihän vain teoreettisesti "oikeisiin" asteikkoihin pidä jämähtää, kaikki mikä kuulostaa hyvältä on totta. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Kefiiri 17.02.2013 12:24:07 (muokattu 17.02.2013 12:38:01) | |
|
Olet ihan oikeassa... tsori! Onnistuin vaan jotenkin ylitulkitsemaan vastaustasi :) "Musiikki on ainut melu josta täytyy maksaa." -Alexandre Dumas |
|
baron: Teoriassa duuriblues, molliblues, miksolyydinen. Käytännössä vain taivas rajana. Mää vaihtaisin noiden teoriassa- ja käytännössä-sanojen paikkaa. Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! |
Old Guitar 22.02.2013 00:36:44 (muokattu 22.02.2013 00:37:58) | |
|
Molliskaalalla pärjää hyvin ja kun se on hallussa, niin voi alkaa lisäilee muitakin ääniä, duuriskaalaa, soinnun säveliä, arpeggioita, kromaattista skaalaa, dim- sointuihin pohjautuvia säveliä, sointumuunnosten säveliä, sointusooloilua yms. Elmore James paukkuun taustalle ja treeniä. Ota iisisti - loppu lähestyy... |
PIM 26.02.2013 13:20:41 | |
|
Old Guitar: Molliskaalalla pärjää hyvin ja kun se on hallussa, niin voi alkaa lisäilee muitakin ääniä, duuriskaalaa, soinnun säveliä, arpeggioita, kromaattista skaalaa, dim- sointuihin pohjautuvia säveliä, sointumuunnosten säveliä, sointusooloilua yms.
Bluesissa ei ole mikään pakko pitäytyä pelkästää jonkun skaalan sävelissä vaan niiden välistä vasta löytyy ne sointivärit, mitkä oikeasti tekee bluesista bluesia. Elmore James paukkuun taustalle ja treeniä. Elmoren kun hanskaa niin mitään muuta ei bluesista tarvi tietääkään. |
|
PIM: Bluesissa ei ole mikään pakko pitäytyä pelkästää jonkun skaalan sävelissä vaan niiden välistä vasta löytyy ne sointivärit, mitkä oikeasti tekee bluesista bluesia. Täytyy tietää mikä asteikko jotta osaisi löytää asteikon ulkopuoliset sävelet! You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
PIM 26.02.2013 17:20:28 (muokattu 26.02.2013 17:20:39) | |
|
baron: Täytyy tietää mikä asteikko jotta osaisi löytää asteikon ulkopuoliset sävelet! No tottakai, mutta ettei nyt kukaan jäisi siihen harhaluuloon, että opettelemalla maailman kaikki skaalat oppisi soittamaan bluesia kun se blues löytyy sieltä skaalan sävelten välistä. Ei ne bluesukot ihan vaan vitsillä venyttele niitä kieliä... |
|
Joo, vastasin lähinnä ketjun aloittajalle eli alkuun kannattaa lähteä pentatonisesta molliskaalasta. Taisin puhua viestissäni molliskaalasta, mutta tarkoitin PENTATONISTA MOLLISKAALAA!. Kun aikansa soittelee blueslevyjen päälle, niin oppii oikeita säveliä venyttää ja ajan myötä myös kokeilemaan muita vaihtoehtoja. Loppujen lopuksi kaikkia kitarasta löytyviä säveleitä voi käyttää oikeassa paikassa. Ota iisisti - loppu lähestyy... |
|
Old Guitar: Joo, vastasin lähinnä ketjun aloittajalle eli alkuun kannattaa lähteä pentatonisesta molliskaalasta. Taisin puhua viestissäni molliskaalasta, mutta tarkoitin PENTATONISTA MOLLISKAALAA!. Kun aikansa soittelee blueslevyjen päälle, niin oppii oikeita säveliä venyttää ja ajan myötä myös kokeilemaan muita vaihtoehtoja. Loppujen lopuksi kaikkia kitarasta löytyviä säveleitä voi käyttää oikeassa paikassa. Ketjun aloittajan kysymykseen liittämä spesifinen esimerkki kuitenkin oli Django Reinhardtin Minor Blues. huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin |
|
Blues taitaa olla niitä ainoita musatyyleja missä luojan kiitos ei soitella skaaloja eikä toivottavast koskaan aletakkaan soittamaan!!!!! Blues perustuu tunteeseen eikä mihinkään skaaloihin.... Tiedän lukemattomia blueskitaristeja joilla ei hajuakaan mistään skaaloista ja silti niiden bluesmusa toimii ku junan vessa!!!! Skaalasoittajat on ihan oma lukunsa ja kaikki kunnia heille,mutta bluesissa niitä ei tarvita,bluesia pitää kuunnella ihan perkeleesti ja mielellään vielä digata kuulemastaan ja sisäistää asia..... Bluesin ns. skaala-asiat ovat niin suppeita että jos sitä musaa lähestyy siltä pohjalta se ei todennäköisesti anna juuri mitään...... Tärkeintä bluesissa mun mielestä ehdottomasti on tietynlaisen fraseerauksen sisäistäminen ja time!!!! Monasti bluesia halveksutaan juuri tuon "pentatonisuuden" ( mä vihaan tota sanaa) vuoksi mutta mä on vahvasti sitä mieltä et sillon kyseinen tyyppi ei oo hiffannu mistä siinä on kysymys eikä hänen ehkä kannata uhrata sille asialle aikaa sen enempää!!!! Kaikkienhan ei suinkaan tarvitse osata bluesia onhan se maailma pullollaan kaikkea muutakin musaa ,mutta kaikki omat suosikki soittajani ja varsinkin laulajat ovat sitä enempi tai vähempi!!!!!! Mutta tämähän on vain minun mielipiteeni asiasta, ei sen enempää eikä vähempää!!!!! Ilman bluesia maailma olisi huomattavasti kylmempi paikka!!!!!! Kauas on pitkä matka........ |
|
Jos nyt lähetään ihan silleen teorian tasolla puhumaan, niin aika hyvä on lähtee blues-pentatonista sahaamaan tahikka mollipentatonista. Ite tykkään ihan luonnollista molliskaalaa käyttää, tuntuu jotenkin luontevalta. Mutta tulkinnastahan se lähtee jos hyvää meinaa saaha, riippumatta sitten skaalasta. Twinkle: "hyvät jätkät istuu mammutin vasemmalla ja oikealla puolella ja tuomitsevat sieltä eläviä ja kuolleita." Traditional: "Kaikki on paskaa, paitsi Karvamammutti." |
PIM 13.03.2013 15:33:59 (muokattu 13.03.2013 15:34:24) | |
|
velsa:Tärkeintä bluesissa mun mielestä ehdottomasti on tietynlaisen fraseerauksen sisäistäminen ja time!!!! Tässähän ne melkein tärkeimmät tulikin. Bluesissa voi soittaaa melkein minkä tahansa sävelen osana "melodiaa" kunhan sen vaan tekee sopivasti freseeraten ja sellaisella auktoriteetilla että se kuulostaa kuuluvan juuri siihen paikkaan. |
baron 13.03.2013 20:17:33 (muokattu 13.03.2013 20:18:33) | |
|
velsa: Tärkeintä bluesissa mun mielestä ehdottomasti on tietynlaisen fraseerauksen sisäistäminen ja time!!!! Mut jos haluaa treenata fraseerausta ja timeä niin eikö olisi hyödyllistä tietää ne palikat (sävelet) joilla niitä treenata? Ja jos haluaa käyttää asteikon ulkopuolisiä säveliä saadakseen maustetta/tunnetta musaan niin eikö olisi hyödyllistä tietää asteikko jotta voisi löytää ne asteikon ulkopuoliset sävelet? You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
PIM 14.03.2013 09:26:41 | |
|
baron: Mut jos haluaa treenata fraseerausta ja timeä niin eikö olisi hyödyllistä tietää ne palikat (sävelet) joilla niitä treenata? Ja jos haluaa käyttää asteikon ulkopuolisiä säveliä saadakseen maustetta/tunnetta musaan niin eikö olisi hyödyllistä tietää asteikko jotta voisi löytää ne asteikon ulkopuoliset sävelet? Kukaa ei kai kiellä sitä, että asteikoista on tiettyjä hyötyjä juuri lähtökohtien muodossa, mutta sitä että kangistutaan pelkkiin kaavoihin on syytä välttää. Eli mikään tietty asteikko ei vielä tee soitosta bluesia, mutta asteikkojen tunteminen antaa edes jonkinlaisen lähtöhdan lähteä etsimään sitä bluesia soittoonsa. |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|