Muusikoiden.net
07.12.2016

Roots »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Robert Cray
1 2
klobasa
21.09.2012 11:53:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Youtuben kommenteistahan se aina totuus selviää: "The most underrated blues artist of all times". Okei, valehtelin, ei toi ollut suora lainaus, mutta vastaavia kommentteja löytyy pilvin pimein. Käytin foorumin hakua sanoilla "Robert Cray" ja viimeisen parin vuoden takaa löytyi nimi mainittuna parista ketjusta ohimennen ja viime vuosikymmenen puolivälistä muutama maininta. Siinäpä ne. Joko mies todellakin on aliarvosttu ainakin mnetin "Roots" palstalla tai haku ei toimi oikein -- tai tyyli ei ole tarpeeksi "roots"?

Mielestäni Cray on artisti jossa yhdistyy huikea lauluääni ja persoonallinen kitaratyyli. Kitarointi on soolo/melodiaosastolla hieman "palikkamaista", mutta joidenkin muiden samanhenkisellä tyylillä soittavien kitaristien sijaan se palikka on hiottu sulavalinjaiseksi ja pehmeäksi (kun niillä muilla soitajilla usein tyyli on enemmänkin "puukolla ja vasaralla irtihakattu hiomaton puupalikka" -osastoa).

Tässä fiilistä koko rahan edestä: http://www.youtube.com/watch?v=KjQNzCUYE9Y&feature=related

Uudelta albumilta: http://www.youtube.com/watch?v=ViDgt38wWmw&hd=1

Aivan uunituore haastattelu: http://www.youtube.com/watch?v=Dva5VowrFCU

Ei mulla muuta :)

blaekie
21.09.2012 12:57:16
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pmu: .... Siinäpä ne. Joko mies todellakin on aliarvosttu ainakin mnetin "Roots" palstalla tai haku ei toimi oikein -- tai tyyli ei ole tarpeeksi "roots"?

Ei kannata jonkun puuttuvan ylistysketjun vuoksi vetää liioiteltuja johtopäätöksiä.

Mitä Robertiin tulee, itse katsastelin häntä jo Bad Influence aikoihin Tavastialla.
Ja on tullut nähtyä keikoilla myöhemminkin.
Robert on loistava muusikko.

Nii onkii ... vai oliko sittenkään .. ja jos onkii , nii entäs sitten ... ja mitä se sulle kuuluu.. ja jos kuuluukin , niin syytön mä siihen oon.
klobasa
21.09.2012 13:43:40

blaekie: Ei kannata jonkun puuttuvan ylistysketjun vuoksi vetää liioiteltuja johtopäätöksiä.

Joo, mutta ylipäänsä mainintoja miehestä löytyy hirvittävän vähän. Ihan muutama hassu maininta vuosien takaisissa ketjuissa. Joltain englanninkielisiltä sivuilta jo vuosia sitten jäi mieleen kommentti jossa todettiin ettei häntä usein oteta vakavasti tietyissä blues piireissä. Ei hajuakaan pitääkö paikkaansa. Ajattelin vain, että koska hirveästi keskustelua löydy niin kannattanee tutustua jos ei tuotanto ole tuttua.

seventy4
21.09.2012 21:54:53

Kerran olen Robertin livenä nähnyt. Bändi tuli suoraan lentokentältä ja keikka alkoi viimeisenä esintyjänä joskus kolmelta yöllä. Luulisi ettei pojilla fiilikset
kovin korkealla olisi olleet mutta vetivät hienon setin.
Cray oli erittäin mukavan ja vaatimattoman oloinen herrasmies.
Ehkä tuo arvostuksen puute (joissain piireissä) johtuu siitä että Robertin saundi maailma on liian puhtoinen ja kliininen eli se räkäisyys ja rajuus puuttuu.
Cray tuntuikin olevan erittäin tarkka vireestä sillä kahta identtistä stratoa kierrätettiin joka biisin välillä ja roudari viritteli kepin valmiiksi lavan reunalla
eli eiköhän se saundin puhtaus juuri ole se Robertin juttu se vain ei ole kaikkien makuun.
Kitara sankarin maineen saa varmasti helpommin luukuttamalla niin paljon kuin vehkeistä lähtee ja käyttämällä päihteitä väärin eli oikein sekä kukkomaisella käytöksellä. Robert ei edusta nähdäkseni näistä mitään.
Mutta ansaitsee kuitenkin sankarin viitan olemalla tinkimätön ammattimies
ja hieno muusikko jonka soitosta ei tunnetta puutu.

Tulipa pitkät tarinat tänään :)

blaekie
21.09.2012 23:21:34 (muokattu 21.09.2012 23:22:00)

seventy4: .. Tulipa pitkät tarinat tänään :)

Jos mä olisin halunnut esittää Robert Cray diggaamisen pitemmällä kaavalla, olisin sen tehnyt ehkä tuon tyyppisillä sanoilla, ja tai sinnepäin, tai sitten en. Kiitos sinulle siitä.

On totta että Robert on kärsinyt ehkä tietystä "aliarvostuksesta" . Oli lämppärinä muuten isolle bändille Suomen keikalla, mutta kun olen lahopää, niin en muista oliko se AC/DC vai Rollarit tms. ?

Nii onkii ... vai oliko sittenkään .. ja jos onkii , nii entäs sitten ... ja mitä se sulle kuuluu.. ja jos kuuluukin , niin syytön mä siihen oon.
Funkånaut
22.09.2012 01:51:59
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuli joskus heppu nähtyä Kläbän lämppärinä, ja diggasin paljon enemmän hepusta ku Kläbän keikasta. Ite asiassa Kläbän aikana lähin oluelle, mut Robertin keikan kuuntelin kokonaan. Oli mielenkiintoista soittoa.

T-sprii denaturoitiin 1968 lisäämällä siihen ripulia aiheuttavaa ainetta myynnin vähentämiseksi. Myynti ei siitä laantunut, sitä vastoin haju raitiovaunuissa lisääntyi. Kuuntelen tämmöist
tjj2000
22.09.2012 10:12:39

-84 tai -85 Cray oli Robillardin lämppärinä Kulttuuritalolla, oli mieleenpainuva keikka. Robillardin sahaukseen verrattuna ihan eri sfääreissä; tämähän sitten tietenkin makuasia.
Toisen kerran tämän jälkeen Hra vieraili Tavastialla, Kulttuuritalo oli mielestäni "parempi".

Kun en soittele, niin olen varmaan lenkillä http://www.movescount.com/members/tjj2000
antnis
22.09.2012 13:20:10

Taisin myös nähdä Crayn silloin Bad Influencen aikaan, ei tosin tehnyt hirmuista vaikutusta. Onhan ukko ihan ok laulaja, mutta tuohon arvostuksen puutteeseen varmaankin on liittynyt se, että hiukan sellainen valkoista miestä varten putsatun bluesmiehen vaikutelma on aina hänen musiikistaan tullut. Kun ei ole särmää niin ei ole. Robillard sitäpaitsi kepittää Crayn suohon vaikka vasurilla :)

klobasa
22.09.2012 20:19:36 (muokattu 22.09.2012 20:22:55)

antnis: mutta tuohon arvostuksen puutteeseen varmaankin on liittynyt se, että hiukan sellainen valkoista miestä varten putsatun bluesmiehen vaikutelma on aina hänen musiikistaan tullut. Kun ei ole särmää niin ei ole. Robillard sitäpaitsi kepittää Crayn suohon vaikka vasurilla :)

Heh, kumpi sitten on uskottavampi: musta mies joka soittaa valkoiselle miehelle putsattua blues pohjaista kamaa vai valkoisen miehen soittama blues, jossa ilmennetään mustan miehen tuskaa? :)

Toi Crayn "valkoiselle miehelle putsattua bluesia" selittynee ihan ton linkkaamani haastattelun perusteella. Vaikka esikuvissa on olleet perinteiset blues ukot, niin myös Beatles ja muu valkoisen miehen musiikki. Avara katse tekemiseen = lopputuloksena oma tyyli. Itse en todellakaan jaksaisi kuunnella Craytä jos biisit olisivat perinteisen blueskaavan mukaisia.

Jos vertaa Craytä ja Robillardia, niin toisilla noista on persoonallisempi soittotyyli valtavirrasta poikkeavalla soundimaailmalla (tästä voi ehkä olla helpohkosti samaa mieltä ellei halua olla erimieltä ihan periaatteesta?) ja selkeästi parempi lauluääni (mielipidekysymys). Kumpikin varmasti tekee hyvin sen oman asiansa, mutta mun vaakakupissa painaa aika paljon myös se eroaako matsku mitenkään muusta vastaavasta massasta.

antnis
22.09.2012 21:00:00

pmu: Heh, kumpi sitten on uskottavampi: musta mies joka soittaa valkoiselle miehelle putsattua blues pohjaista kamaa vai valkoisen miehen soittama blues, jossa ilmennetään mustan miehen tuskaa? :)

Toi Crayn "valkoiselle miehelle putsattua bluesia" selittynee ihan ton linkkaamani haastattelun perusteella. Vaikka esikuvissa on olleet perinteiset blues ukot, niin myös Beatles ja muu valkoisen miehen musiikki. Avara katse tekemiseen = lopputuloksena oma tyyli. Itse en todellakaan jaksaisi kuunnella Craytä jos biisit olisivat perinteisen blueskaavan mukaisia.

Jos vertaa Craytä ja Robillardia, niin toisilla noista on persoonallisempi soittotyyli valtavirrasta poikkeavalla soundimaailmalla (tästä voi ehkä olla helpohkosti samaa mieltä ellei halua olla erimieltä ihan periaatteesta?) ja selkeästi parempi lauluääni (mielipidekysymys). Kumpikin varmasti tekee hyvin sen oman asiansa, mutta mun vaakakupissa painaa aika paljon myös se eroaako matsku mitenkään muusta vastaavasta massasta.

Mikä hiton mustan miehen tuska? Aika rajoittunut käsitys sulla aiheesta. Cray nyt vaan soittaa aika sliipattua musaa välillä.

klobasa
22.09.2012 21:10:12

antnis: Mikä hiton mustan miehen tuska? Aika rajoittunut käsitys sulla aiheesta. Cray nyt vaan soittaa aika sliipattua musaa välillä.

Eipä se omakaan käsityksesi tunnu olevan kaikista avarin mahdollinen, jos Crayn musiikki on "valkoiselle miehelle putsattua bluesia" ja "sliipattua" musaa.

Noi nimittäin kuulostaa siltä, että Cray tekisi tuollaista kamaa laskelmoidusti. Eiköhän se tule enemmänkin avarakatseisuudesta / ei purismista.

BigPapa
22.09.2012 21:23:03 (muokattu 22.09.2012 21:57:13)

pmu: Toi Crayn "valkoiselle miehelle putsattua bluesia" selittynee ihan ton linkkaamani haastattelun perusteella. Vaikka esikuvissa on olleet perinteiset blues ukot, niin myös Beatles ja muu valkoisen miehen musiikki. Avara katse tekemiseen = lopputuloksena oma tyyli. Itse en todellakaan jaksaisi kuunnella Craytä jos biisit olisivat perinteisen blueskaavan mukaisia.

Robillard on persoonallinen eikä biisit ole välttämättä perinteisen blueskaavan mukaisia. Nyt korvat kuntoon.

http://www.youtube.com/watch?v=4Jm7oR5WorM

http://www.youtube.com/watch?v=2sF7sQBrt0I

http://www.youtube.com/watch?v=XeH4F8NI7Fk

ja mitä sitten vaikka olisivatkin perinteisen kaavan mukaan, ote on persoonallinen:

http://www.youtube.com/watch?v=nkJ8Ll_Ohkw&feature=relmfu

MadMatt
22.09.2012 21:30:04 (muokattu 22.09.2012 21:32:52)

Joo. Turhaa vertailua. Molemmilla on paikkansa. Kummatkin herrat tekivät hienoa kamaa etenkin 1980-luvulla. Duke oli kova luu mutta niin myös Roopertti ensimmäisillä levyillään.

Robillard vauhdissa 1988:
http://www.youtube.com/watch?v=zxYdQfm-UUc

antnis
22.09.2012 22:30:47

Noniinno, minähän tuota vertailua en aloittanut :) Ja Robillard on varsin monipuolinen setä, jonka soiton tunnistaa välittömästi (ja vähintään yhtä hyvä laulaja kuin Cray! :)). Ukolta muuten tuli tänä vuonna jazztrio-levykin ulos.

bluesy
22.09.2012 22:51:43

pmu: Youtuben kommenteistahan se aina totuus selviää: "The most underrated blues artist of all times". Okei, valehtelin, ei toi ollut suora lainaus, mutta vastaavia kommentteja löytyy pilvin pimein. Käytin foorumin hakua sanoilla "Robert Cray" ja viimeisen parin vuoden takaa löytyi nimi mainittuna parista ketjusta ohimennen ja viime vuosikymmenen puolivälistä muutama maininta. Siinäpä ne. Joko mies todellakin on aliarvosttu ainakin mnetin "Roots" palstalla tai haku ei toimi oikein -- tai tyyli ei ole tarpeeksi "roots"?

Mielestäni Cray on artisti jossa yhdistyy huikea lauluääni ja persoonallinen kitaratyyli. Kitarointi on soolo/melodiaosastolla hieman "palikkamaista", mutta joidenkin muiden samanhenkisellä tyylillä soittavien kitaristien sijaan se palikka on hiottu sulavalinjaiseksi ja pehmeäksi (kun niillä muilla soitajilla usein tyyli on enemmänkin "puukolla ja vasaralla irtihakattu hiomaton puupalikka" -osastoa).

Tässä fiilistä koko rahan edestä: http://www.youtube.com/watch?v=KjQNzCUYE9Y&feature=related

Uudelta albumilta: http://www.youtube.com/watch?v=ViDgt38wWmw&hd=1

Aivan uunituore haastattelu: http://www.youtube.com/watch?v=Dva5VowrFCU

Ei mulla muuta :)

Robert Cray, yks tyylikkäimmistä blues hemmoista, ns.omalla sarallaan, ei kahta sanaa!!! ... näin ja kuulin viimeks ko.herraa puistobluusiisa, oliko -05?...kitaraa piti vaihtaa joka hemmetin biisin välissä, en tiedä oliko kaksi kitaraa joita vaihteli, mutta oli hiton tarkka kaikesta "ääniukon" kanssa...toimi todellakin hyvin kyllä!!

klobasa
23.09.2012 00:48:06

En tiedä onko tämä pidemmällä tähtäimellä ihan dorkaa postailla youtube linkkejä, kun jossain vaiheessa linkit kuolevat kuitenkin, mutta antaa mennä:

Tämä oli aika hauska dokkari This Time albumin äänityksistä http://www.youtube.com/watch?v=xo-u … 0C109BB4B126CC&feature=results_main

Mielenkiintoinen pätkä vaikka itse levy onkin mielestäni huonoin Crayn albumi.

Blooze56
03.11.2012 23:01:53

Cray on mielestäni hyvä ja persoonallinen "popsoulblues" artisti jonka erottaa heti ensi soundista kuullessaan. Pidän kovasti hänen kitaransa kuivasta stratosoundista.
Siitä keikasta jolla hän oli mukana Claptonin kanssa jäi mieleen se että miestä selkeästi sapetti kun joutui lopettamaan osuutensa juuri kun jengi alkoi syttyä hänen esitykseensä.

JuhaHo
04.11.2012 19:01:36 (muokattu 04.11.2012 19:02:18)

Robert Cray kolahti mnille joskus 80-luvun alkupuolella; käväisin herraa noihin aikoihin myös puistobluesissa katsomassa. Oli siellä Luther Allisonin kanssa kanssa (toki molemmat soittivat omasn settinsä). Kuuntelen vieläkin tuonaikasia vinyyleitäni: Bad influence; False accusations...

Näihin nykyisiin en sitten olekaan perehtynyt.

VesaK
05.11.2012 21:13:36

Mulle Robert Cray on yksi sielukkaimmista laulajista mitä maa on viime vuosi kymmeninä päällään kantanut. Äänessä ja laulutavassa on soulia enemmän kun kymmenellä muulla tämän päivän kitarakurkolla yhteensä. Siinä sivussa hänellä on hieno ja persoonallinen tunnistettava kitaransoittotyyli.

Tuohon 80-luvun Kulttuuritalon keikkaan liittyy sellainen hupaisa juttu että kotimaassaan Cray oli tuolloin jo valtakunnallisen sarjan artisti kun Robillard paini vielä maakuntasarjassa. Härmässä homma käsitettiin toisinpäin...

belarusman
06.11.2012 11:13:35

Pätevä ukkohan Cray on sitä ei voi kiistää, mutta mun makuuni liian kliiniä..ns..hajuton & mauton...Koettanu kuunnella sen levyjä ja omistanutkin pari mutta kiertoon ovat päätyneet.

Crossroads calling...
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti