Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Roots »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Paras blues kitaristi
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
BugBadWolf
10.03.2016 23:44:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pitänee ostaa hassu hattu ja räppänät. Todennäköisesti olen niiden kanssa enemmän blues, kuin soittamalla sitä joka jumalan musiikkityylissä humpasta hevimättöön.
 
MadMatt
11.03.2016 06:26:14 (muokattu 11.03.2016 06:38:46)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Funkånaut: Mut jos funtsit jotakin "bluesin suuria nimiä", niin järjestään he ovat tunteneet muutakin kuin pelkän bluesin. Oli se delta-skenen ukoilla ragtime, spirituaalit, peltohoilotukset ja niin edelleen.
 
Pelkkää, ja vain pelkkää bluesia kuuntelemalla päätyy samaan ongelmaan mikä vaivaa rokkiskeneä. Uudet nimet kuulostavat lähinnä köppäsiltä pastisseilta bändeistä, jotka tekivät sen paremmin vuosia sitten.

 
Mistä ihmeestä tämä pelkistäminen tulee. Eihän siitä ollut kysymys. Bluesin kuuntelu ei tietenkään sulje pois muiden genrejen tuntemista ja kuuntelemista. Tosiasia on kuitenkin että bluesmusiikin sisäistäminen ja etenkin tyylitajun kehittyminen vaatii nimenomaan bluesin kuuntelemista. Blues on itsessään erittäin monimuotoista, pitkät perinteet omaavaa musiikkia eikä siihen kunnolla tutustuessa riitä muutama kymmenen levyä eikä edes sata. Itse kuuntelen bluesin lisäksi paljon kaikenlaista roots-musiikkia ja erittäin paljon jazzia. Näiden vaikutus omaan soittoon on bluesia ja jazzia lukuunottamatta kuitenkin hyvin marginaalinen.
 
Aiemmin mainittu totuus että oman genren kuuntelua pitäisi jotenkin rajoittaa on väitteenä järjetön. Yksipuolisuutta voi genren sisällä tietysti yrittää vältellä mutta jos jokin artisti uppoaa kypällä niin sen levyt pitääkin kuunnella puhki. Sehän on koko musiikin kuuntelun suola. Jos vaikutteita tarttuu niin tarttukoon. Näin se on ollut iät ajat kaikkia blues-kuninkaalisia myöten.
 
mpekkanen
11.03.2016 12:34:16 (muokattu 11.03.2016 14:13:34)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MadMatt: Mistä ihmeestä tämä pelkistäminen tulee. Eihän siitä ollut kysymys. Bluesin kuuntelu ei tietenkään sulje pois muiden genrejen tuntemista ja kuuntelemista. "Tosiasia" on kuitenkin että bluesmusiikin sisäistäminen ja etenkin tyylitajun kehittyminen vaatii nimenomaan bluesin kuuntelemista. Blues on itsessään erittäin monimuotoista, pitkät perinteet omaavaa musiikkia eikä siihen kunnolla tutustuessa riitä muutama kymmenen levyä eikä edes sata. Itse kuuntelen bluesin lisäksi paljon kaikenlaista roots-musiikkia ja erittäin paljon jazzia. Näiden vaikutus omaan soittoon on bluesia ja jazzia lukuunottamatta kuitenkin hyvin marginaalinen.
 
Aiemmin mainittu totuus että oman genren kuuntelua pitäisi jotenkin rajoittaa on väitteenä järjetön. Yksipuolisuutta voi genren sisällä tietysti yrittää vältellä mutta jos jokin artisti uppoaa kypällä niin sen levyt pitääkin kuunnella puhki. Sehän on koko musiikin kuuntelun suola. Jos vaikutteita tarttuu niin tarttukoon. Näin se on ollut iät ajat kaikkia blues-kuninkaalisia myöten.

 
Tuosta laitoin lainausmerkkit "tosiasia" sanalle.
 
Hyväksi kitaristiksi ja hyväksi blueskitaristiksi saattaa päästä kun soittaa paljon kitaralla. Soittamalla kehittyy jos on halua opetella soittamaan muutenkin, mutta toki siinäkin voi kehitys pysähtyä ja soitto jämähtää aina niihin samoihin juttuihin. Se on ihan itsestä kiinni ja ei siinä levyjen kuuntelu ja kalliitkaan kitarakamat auta jos ei niillä tule soitettua. Täytyy olla halua tehdä musiikkia ja ilmaista itseään. Sitä ei saa mistään jos ei ihminen/soittaja sitä ihan itse halua ja tee myöskin työtä sen eteen..
Jos taas ihan tosissaan treenaa ja keikkailee, niin siinä ei välttämättä jää aikaa enää joka päivä kuunnella useita tunteja muiden tekemää musiikkia. Vapaa-ajan voi käyttää sitten ihan jotenkin muuten kuin kuuntelemalla tuntitolkulla musiikkia, varsinkin jos sitä itse tekee ammatikseen tai on jonkinlainen puoliammattilainen.
Ainakin itse tiedän kavereita jotka tekevät musiikkia ns.päivätyökseen, mutta sitten vapaa-ajalla rentoutuvat ihan muiden asioiden parissa. Toki siihenkin voi joskus kuulua musiikin kuuntelua, mutta kyllä myös soittavien artistien elämään mahtuu muutakin kuin palkästään musiikin soittamista ja kuuntelemista.
 
Ei niitä levyjä ole Son Houset jne. aikoinaankaan pystyneet kuuntelemaan. Itselläkin on monia eksoottisia soittimia ja niiden viritys on jo sellainen, että se kuulostaa vaikka esim. Hawajilta kun kitara on C6-vireessä ja sillä soittaa slidellä. Eikä siihen hawajimusan tekemiseen tarvitse kuunnella yhtään sen genren musaa, että sellaista pystyy itse tekemään jos haluaa tehdä omia kappaleita. Toki jokaisessa genressä on varmasti omat standardikappaleensä, mutta ei niitä ole pakko soittaa tai kuunnella jos tekee omaa musiikkia ja varsinkin jos tietää mitä tekee.
 
kuuntelemalla muiden "mestareiden" soittoa voi kyllä oppia monenlaisia sen tyylin klassikkobiisejä, joista jo kirjoitinkin. Toinen puoli on taas se, että helposti imetään vaikutteita muiden soitosta ja fraseerauksista, joka ei sitten ole hyväksi sille omalle soitolle. Jos haluaa pärjätä omalla musiikillaan ja kehittyä sillä saralla, niin siihen auttaa enemmän sen oman soittimen treenaaminen kuin levyjen kuuntelu.
 
E: Pieni kirjoitusvirhe :)
 
blaekie
11.03.2016 13:55:26
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mpekkanen: ... Toinen puoli on taas se, että helposti imetään vaikutteita muiden soitosta ja fraseerauksista, joka ei sitten ole hyväksi sille omalle soitolle. Jos haluaa pärjätä omalla musiikillaan ja kehittyä sillä saralla, niin siihen auttaa enemmän sen oman soittimen treenaaminen kuin levyjen kuuntelu.
 
Tämä kohta on kyllä jotenkin omituinen. On monta tapaa "ottaa niitä vaikutteita" , sen voi tehdä tyylikkäästi ja/tai vähemmän tyylikkäästi. Kaikki suuret mestarit ovat tehneet sitä iät ja ajat, joten en jaksa tätä lausuntoasi jotenkin sisäistää, vaikka monesti mpekkanen puhuu asiaa.
 
Nii onkii ... vai oliko sittenkään .. ja jos onkii , nii entäs sitten ... ja mitä se sulle kuuluu.. ja jos kuuluukin , niin syytön mä siihen oon.
mpekkanen
11.03.2016 15:01:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

blaekie: Kaikki suuret mestarit ovat tehneet sitä iät ja ajat
 
Totta. Monesti hyvät soittajat kyllä tietävät oman genrensä ns. standardikappaleet ja mahdollisesti muunkinlaisen musiikin monia hyviä biisejä, joita voivat sitten covereina soittaa. Vaikutteita saattaa imeä myös tahtomattaan toisilta soittajilta, mutta tietyn tason jälkeen kun omassa soitossa on päästy jo niin pitkälle että sellainen oma tyyli on löytynyt. Niin sen jälkeen ei ole oikeastaan muiden musan kuuntelulla paljoakaan väliä. Sitä voi kyllä muuten kuunnella, mutta kehittyäkseen soittajana se ei ole kuitenkaan pakollista tai mitenkään välttämätöntä. Tekee vain hommat niinkuin itsestä parhaiten tuntuu ja on sen soiton takana ihan koko sydämellä.
Tietysti jo kappaleiden rakennekkin on jo jonkinlaista kompromissiä sekin, mutta joissain asioissa on vain tehtävä päätöksiä ja pysyttävä niiden takana. Blues ja jazz on musiikillisesti siinä mielessä mielenkiintoisia, että vaikka kappaleen rakenne olisikin hyvin samanlainen-->Niin sen itse biisin voi kuitenkin soittaa aina hieman erilailla ja omalla fiiliksellä. Paljon on todella hyviä blues soittajia joiden studiolevyt eivät anna läheskään parasta vaikutelmaa siitä miten hyviä ne ovat oikeasti livenä. Ehkäpä blues on parhaimmillaan aina live musaa...
 
Blues on myös musiikkina sellaista, ettei siinä kauheasti voi mitään uutta keksiä vaikka sitä kuuntelisi kuinka paljon tai olisi kuuntelematta. Tämä pätee myös monen muunkin musatyylin kanssa. Tietysti voidaan soitella erilaisilla efekteillä ja soundeilla, mutta ei se itse musiikki siitä paljoa muutu vaikka kitaran soundi hieman erilainen olisikin. Soittotavan pitäisi muuttua ja siinä onkin ehkä enemmän työtä, jos haluaa kuulostaa sellaiselta ettei kukaan ole aikaisemmin sillä tyylillä soittanut.
Virityksiä on monet soittajat jo kokeilleet hyvin monenlaisia ja niitä on soitettu slidellä ja ilman. Ainakin jos puhutaan ihan normaalista kitarasta/sähkökitarasta.
Väkisin kun soitetaan pentatonisia asteikkoja ja niistä erilaisia variaatioita joillakin lisäsävelillä vaikka maustettuna, niin siinä omassa soittossa saattaa olla sellaisia elementtejä jotka kuulostavat jo valmiiksi joltain muulta soittajalta. Silloinkin kun sitä ei olisi kuunneltu ollenkaan.
Ehkä täysin uudenlainen ja kuuloinen blues olisi jollain sellaisilla soittimilla soitettua, joilla ei sitä perinteisesti soiteta. Tosin vaikka shamisen kuulostaa aasialaiselta vaikka sillä soittasikin pentatonisia asteikkoja ja samoin myös pipakin.
Kanteleenkin voi virittää pentatonisesti, mutta kuinka bluesia nämä ovat sitten kuuntelijoiden mielestä?
Vaikka monissa maissa on omat kansallissoittimet, niin on niissä silti samat 12 säveltä kuin meillä länsimaissakin. Sieltä löytyy pentatonisia asteikkoja, mutta toki esim. Intiassa käytetään paljon sellaisiakin säveliä joita ei normaalivireisestä pianosta löydä.
Bluesia voi soittaa hyvinkin eksoottisilla soittimilla, mutta ne eivät välttämättä kuulosta ihan perinteiselta bluesilta. Ei välttämättä silloinkaan, vaikka soitettaisiin joitakin ihan perinteisiä blueskappaleita.
 
Varmasti on bluesinkin kanssa niin, että jos sitä tykkää soitella. Niin eiköhän sieltä levyhyllystäkin löydy myös bluesiakin. Toivottavasti myös muutakin :)
Näin ei kuitenkaan ole aina ollut, vaan "ensimmäiset" bluesin soittajat soittivat omanlaisensa versiot Walking bluesista jne. Kävivät kuuntelemassa myös toisia soittajia ja soittivat heidän kanssaan.
Nykyään tilanne on kuitenkin tämän osalta aivan toinen ja ainakin jossain määrin on myös bluesin joukkoon sekoittunut erilaisia etnisiä soittajiakin, jotka tuovat väriä siihen rytmiikkaan ja myös melodiaankin. Minusta se on vain hieno asia, mutta toki vain minun mielipide.
 
BugBadWolf
11.03.2016 15:59:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MadMatt: ...Blues on itsessään erittäin monimuotoista, pitkät perinteet omaavaa musiikkia eikä siihen kunnolla tutustuessa riitä muutama kymmenen levyä eikä edes sata...
 
Blues ei ole rakettitiedettä. Ja bluesin soittamisessa ei ole missään tapauksessa kyse siitä, tunteeko koko genren vai ei. Jos on oivaltanut bluesin ytimen - mikä tapahtuu MIELESTÄNI kuultaessa vaikkapa yksi ja ainoa kappale - ei tuhansien kappaleiden ja levyjen kuuntelemisella ole merkitystä. Tai jos on, se on enemmänkin haitaksi.
 
MIELESTÄNI bluesin ydin ei piile kaikkien blues-muusikoiden nimien sujuvassa luettelemisessa, eikä varsinkaan kaikkien blues-lickien opettelussa musiikin teorian kautta. Blues on MIELESTÄNI enemmän kuin yksi musiikkigenre. Blues on asenne. Se tapa, jolla muusikko elää. Sellainen ihminen, joka kuvittelee bluesin ytimen olevan jollakin tapaa kuvattavissa pelkän musiikin teorian keinoin, ei ole ymmärtänyt koko touhusta yhtään mitään.
 
Ja liikakulutukseen. Jos kansalainen X (nimi muutettu halustaloukkaantujien valloittaman internetin vaatimusten mukaiseksi) kuuntelee mitä tahansa musiikkia jatkuvasti, musiikki kärsii MIELESTÄNI inflaation. Siitä tulee merkityksetöntä taustahälyä, jonka merkitys on aivoille lopulta sama kuin soittohuoneen seinässä nököttävän ilmalämpöpumpun humina. Musiikista voi oppia jonkin verran kuuntelemalla sitä, mutta MIELESTÄNI muusikon ei missään tapauksessa pidä jäädä passiivisena kuunteluoppilaaksi. Muusikon pitää kyetä luomaan äänensä itse.
 
Ja jos blues on mennyt muusikon veriin, sen tekemiseen tarvitaan vain kampa, pala paperia ja asenne.
 
A-sen-ne. Kun kansalainen X omaksuu asenteen, hän huomaa että bluesia on kaikkialla. Ei vain hipstereiden hyväksymän loputtoman nimilistan sisällä.
 
Ja mpekkanen. Miusta sie out toloku' immeinen ;D
 
stratomaster
11.03.2016 19:06:55
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihan rakentavassa mielessä: Minua alkoi aidosti ja vilpittömästi kiinnostaa tämä keskustelu asenteesta. Voisitko pistää BugBadWolf jotain ääninäytettä omasta bluessoitostasi tai -laulustasi, niin valkenee kaikille vähän paremmin mitä tarkoitat.
 
mpekkanen
11.03.2016 19:27:13 (muokattu 11.03.2016 19:42:52)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

BugBadWolf: Miusta sie out toloku' immeinen ;D
 
Kiitokset ja samaa ajattelen myös näistä sinunkin kirjoituksista.
 
Ei bluesia, eikä mitään muutakaan opi välttämättä levyjä kuuntelemalla. Voi myös käydä niinkin, että kun aikansa soittaa ja kokeilee erilaisia soittimia-->Niin huomaa että jotkut soittimet toimivat käsissä vaan paremmin kuin jotkut toiset. Kitarassakin saattaa toimia itselle joku avoin viritys paremmin kuin joku muu viritys, vaikka se itselle toimiva vire ei paras/monipuolisin ihan kaikessa olisikaan.
Vaikka osaisi monellakin soittimella soittaa, niin jostain syystä mieleiseksi soittimeksi nousee aina jotkut yli muiden. Tähän ei voi välttämättä itse vaikuttaa.
Toki jos soittaa vaan niin kai sitä edistyy, mutta kyllä soittaja oikeasti huomaa onko se soitin oikeasti hänelle tarkoitettu vai ei.
Itselle näin kävi 5-kielisen banjon kanssa ja kyllä sillä tuli yksi kansanmusiikkikeikkakin soitettua. Se ei vaan ollut minun juttuni, vaikka viritys on avoimen G-vireen tyylinen ja sillä tykkään soittaa taas kitaralla. Myöskin banjon soundista tykkään, mutta sen soittamisessa tuli vasen käsi kipeäksi ranteesta ja näin siitä ei vaan tullut itselle "sitä" soitinta vaikka olisin halunnutkin. Myöskin mandoliini on sellainen, vaikka osaan sitä soittaa. Ei vaan jostain syystä ole se minun soitin.
Näitä esimerkkejä voisi kertoa enemmänkin, mutta tässä ollaan jo muutenkin ohi aiheesta.
 
Samoin on sen musatyylinkin kanssa. Ei kaikista tule blues muusikoita tai jotain muitakaan, vaikka he teknisesti ja muuten sitä osaisivat soittaakkin. Siinä ei auta soittokamat, eikä levyjen kuuntelukaan.
 
Itse aloitin kitaran soiton 35 vuotta sitten. 80-luvun puolivälissä minulla oli sellaiset kitarakamat, että niistä olisi saanut tyylillisesti ja soundillisesti hyvinkin Metallican ja Slayerin kuuloista metallimusaa. Silloin ei ollut tosin oikein kunnolla soittotaitoa, mutta nykyään on se puoli hieman kehittynyt.
Vaikka noita 80-luvun pikametallikiekkoja tuleekin vielä joskus joitakin kuunneltua lähinnä nostalgia mielessä. Ei minun soittoni kuulosta edelleenkään sellaiselta ja vaikka joitain Metallican jne. kappaleita pystyisinkin nykyään soittamaan. Ei se minua kiinnosta, ei ole minun juttuni.
Sen tyylin levyjä on kuitenkin tullut kuunneltua vaikka kuinka paljon.
Joku siinä vaan on, että itse soitan mieluiten erilaisia etnisiä soittimia, kansanmusiikkia, jatsia ja bluesia. Tykkään soittaa myös paljon slideputkella ja kokeilla monenlaisia virityksiä. Avoin G-vire on varmaan kaikista mieluisin, mutta soitan kyllä muillakin. Omanlaisessa slidekannel virityksessä kokeilen jatkuvasti ihan uusia virityksiä ja en oikeastaan koskaan kuuntele kanteleella tehtyä musiikkia.
Myös Kuubalainen tres kitara on mukava soitin, mutta en minä sellaistakaan kamaa jaksa kuunnella. Ainoa poikkeus on Bueno Vista Social Club joka on mielestäni hyvä levy ja siinä ei ole niin bluesia kuin tres kitaraakaan. Ry Cooder kuitenkin soittaa siinä hienosti ja toki moni muukin. Cooderillakin on hyviä levyjä ja sitten myös sellaisia, jotka ei niin minua kiinnosta.
 
Rollareiden Keith Richards sanoi jossain: "Et voi valita tyyliä, tyyli valitsee sinut".
Hänestä voi jokainen olla mitä tahansa mieltä, mutta minusta hän on tuossa oikeassa. Ei ihminen voi siihen itse ihan täysin vaikuttaa millainen hänestä tulee, vaikka hän haluaisikin.
Kaikista ei tule bluesin soittajia, mutta ei kai se ole tarkoituskaan. Maailmassa on myös monia muitakin asioita ja jokaiselle löytyy oma paikka kun vaan etsii sen.
Voin olla toki väärässäkin, mutta itse soitan ainakin nykyään sellaista musaa kuin haluan ja kuuntelen sitten hyvinkin toisenlaista musiikkia myöskin. Ei erilaiset musatyylit ole jotenkin toisiaan vastaan ja vain uudenlaisista jutuista/kokeiluista voi syntyä jotain oikeasti uutta. Se on sitten jo toinen tarina, onko se bluesia vai mitä...
 
E: Vaikka minulta ei musanäytettä kysyttykään, niin tässä slidellä soitettu blues jammaillu balalaikalla :)
https://www.youtube.com/watch?v=TKGOrcRjjUM
E2: Tämä pätkä on jo muutamia vuosia vanha soittopätkä, mutta pitäisi nauhoitella uusia. Jos näitä nyt kukaan muutenkaan Youtubesta tai täältä jaksaa kuunnella.
 
hallu
11.03.2016 19:31:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

BugBadWolf: Blues ei ole rakettitiedettä. Ja bluesin soittamisessa ei ole missään tapauksessa kyse siitä, tunteeko koko genren vai ei. Jos on oivaltanut bluesin ytimen - mikä tapahtuu MIELESTÄNI kuultaessa vaikkapa yksi ja ainoa kappale - ei tuhansien kappaleiden ja levyjen kuuntelemisella ole merkitystä. Tai jos on, se on enemmänkin haitaksi.
 
MIELESTÄNI bluesin ydin ei piile kaikkien blues-muusikoiden nimien sujuvassa luettelemisessa, eikä varsinkaan kaikkien blues-lickien opettelussa musiikin teorian kautta. Blues on MIELESTÄNI enemmän kuin yksi musiikkigenre. Blues on asenne. Se tapa, jolla muusikko elää. Sellainen ihminen, joka kuvittelee bluesin ytimen olevan jollakin tapaa kuvattavissa pelkän musiikin teorian keinoin, ei ole ymmärtänyt koko touhusta yhtään mitään.
 
Ja liikakulutukseen. Jos kansalainen X (nimi muutettu halustaloukkaantujien valloittaman internetin vaatimusten mukaiseksi) kuuntelee mitä tahansa musiikkia jatkuvasti, musiikki kärsii MIELESTÄNI inflaation. Siitä tulee merkityksetöntä taustahälyä, jonka merkitys on aivoille lopulta sama kuin soittohuoneen seinässä nököttävän ilmalämpöpumpun humina. Musiikista voi oppia jonkin verran kuuntelemalla sitä, mutta MIELESTÄNI muusikon ei missään tapauksessa pidä jäädä passiivisena kuunteluoppilaaksi. Muusikon pitää kyetä luomaan äänensä itse.
 
Ja jos blues on mennyt muusikon veriin, sen tekemiseen tarvitaan vain kampa, pala paperia ja asenne.
 
A-sen-ne. Kun kansalainen X omaksuu asenteen, hän huomaa että bluesia on kaikkialla. Ei vain hipstereiden hyväksymän loputtoman nimilistan sisällä.
 
Ja mpekkanen. Miusta sie out toloku' immeinen ;D

 
Tarkoitatko, että soittajan on tunnettava niitä tunteita joita ilmaise, niin silloin se blues sykkii aidosti? mutta jos soittaja vaan tuntee genren hyvin ja älyllisesti suunnittelee mitä likkejä pitää pudotella ja missä järjestyksessä, niin se saattaa saada esityksensä kuulostamaan eheältä ja harkitulta, mutta samalla kylmältä ja ulkokohtaiselta ?
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
MadMatt
11.03.2016 19:46:06
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

BugBadWolf: Blues ei ole rakettitiedettä. Ja bluesin soittamisessa ei ole missään tapauksessa kyse siitä, tunteeko koko genren vai ei. Jos on oivaltanut bluesin ytimen - mikä tapahtuu MIELESTÄNI kuultaessa vaikkapa yksi ja ainoa kappale - ei tuhansien kappaleiden ja levyjen kuuntelemisella ole merkitystä. Tai jos on, se on enemmänkin haitaksi.
 
Onpas ylevää... Toisin sanoen bluesin yli satavuotiaalla historialla ei ole oikeasti musiikillista arvoa vaan se on enemmänkin rasite. Blueslevyjä ei siis kannata julkaista ja vielä vähemmän kuunnella. Nyhjää tyhjästä on prioriteetti. Perinteiden kunnioittaminen on toisarvoista. Blues on käytännössä hermeettinen ideolgia joka aukeaa vain harvoille valituille. Höh, nämähän ovat kuin jonkun jazz hipsterin juttuja.
 
BugBadWolf
11.03.2016 20:05:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

stratomaster: ...Voisitko pistää BugBadWolf...
 
En voisi. Sillä mitä minä teen ei sitäpaitsi ole merkitystä tässä yhteydessä. Mutta kuuntele BB King, Howlin Wolf, Jimi Hendrix jne jne jne.
 
Ei. en väitä että olisin sinnepäinkään.
 
Sitten katso tämä https://www.youtube.com/watch?v=PX8ze_vYZCk Siellä sisäsiisti konttoristi esittelee väärää lähestymistapaa. Opetellaan muka soittamaan bluesia. Ja se tehdään niinkuin tehtäisiin tätä nykymuotista räpistämistä. Otetaan pala sieltä, toinen täältä ja nikkaroidaan siitä leikkaa-liimaa-menetelmällä soolo. Jos asenne on se, että musiikin teoria olisi jollain tavalla tärkeää, se on väärä asenne.
 
Se, mitä yritän tällä kaikella selittää, on se että taidolla ei ole väliä. Sillä, monesko nuotti skaalassa tekee bluesia, ei ole väliä. Blues ei ole akatemiassa opiskeltavissa oleva asia. Jos haluaa opetella soittamaan kitaraa, se on ihan ok. Mutta...
 
...miten tuon nyt selittäisi..?
 
Kun blues ei ole pelkkä skaala. Voit tunkea joka ikisen nuotin johonkin väliin ja kun teet sen oikein, se kuulosta hyvältä. Nämä amerikan (ja euroopankin) kalpeanaamat yrittävät vimmalla rakentaa bluesille sääntöjä. Mutta kun se blues ei synny siellä nuottipaperilla. Et voi opetella soittamaan bluesia. Voit opetella soittamaan kitaraa. Ja jos sisälläsi on sattumalta bluesia, se tulee kitaran (tai kamman ja paperinpalan) kautta ulos.
 
Se oikea asenne, mitä haeskelen tässä, lienee sellainen rekkakuskin suhde autoiluun-tyyppinen juttu. "Joo joo, osaan tunkea 25-metrisen paskan parimetriseen reikään peruuttamalla ja silmät kiinni, mutta sillä ei ole väliä. Muutkin osaavat. Pääasia, että tavara kulkee".
 
Se, mitä ihminen tekee, määrittelee ihmisen. Ei se, miten hyvin sen tekee. Jos kansalainen X (nimipolitiikan perusteet aikaisemmassa kirjoituksessa) olisi sattumalta vaikkapa homppelisti, ei seksuaalisuutta määrittelisi suinkaan se, kuinka taitava hän on parittelun tekniikassa. Huonokin kölkkijä voi olla homppelisti.
 
Ja näin tehdään bluesia. Kaivetaanpa hatusta Johnny Lee Hooker. Todennäköisesti maailman kurjin kitaristi. Jopa kitaran virittäminen on joskus ylivoimainen suoritus. Musiikin teorian filtterin läpi katseltuna Boom boom boom ei ole edes musiikkia.
 
Mutta kun se potkaistaan käyntiin, se on bluesia parhaimmillaan. Mene ja ota selvää ;D
 
https://www.youtube.com/watch?v=HeOHLunhNWs
 
BugBadWolf
11.03.2016 20:06:55 (muokattu 11.03.2016 20:09:58)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MadMatt: ...ylevää...
 
Edit: Enpäs lähdekään nyt tähän.
 
Kuha
11.03.2016 20:12:10
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

BugBadWolf: Edit: Enpäs lähdekään nyt tähän.
 
Eikun älä pidättele, ei blyysissä pidätellä.
 
Old Fenders never die
BugBadWolf
11.03.2016 20:40:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuha: Eikun älä pidättele, ei blyysissä pidätellä.
 
Tottakai pidätellään. Pitkän setin aikana voi mennä paskat housuun, jos ei pidättele.
 
BugBadWolf
11.03.2016 20:53:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Tarkoitatko, että soittajan on tunnettava niitä tunteita joita ilmaise..
 
Niin. Kaikessa esittävässä taiteessa on kyse siitä, että taiteilija kykenee siirtämään tuntemansa yleisöön. Vaikka on olemassa kaikenlaisia tekniikoita joilla tällaista voi harjoitella, parhaiten se toimii aitona.
 
Ei pidä ymmärtää tätä väärin. Ei se sulje bluesia pois ihmisestä, jos sattuu olemaan mahdottoman taitava soittaja. Mutta kyllä sen eron kuulee, tuleeko musiikki aivojen prosessoimana teoreettisena laskelmointina, vaiko syvemmältä tunteiden osastolta.
 
Miljoonat ja taas miljoonat ihmiset ymmärtävät bluesia. Se ei ole salatiedettä, vaan yksinkertaisten ihmisten musiikkia toisille samanlaisille. Suurimman karhunpalveluksen tekee itselleen sellainen, joka yrittää tehdä siitä jotakin hienoa ja ihmeellistä. Bluesia ymmärtää parhaiten, kun ei ajattele sitä laisinkaan. Senkun on vain blues ja keskittyy musiikin teorian sijaan pohdiskelemaan vaikkapa sitä, pitäisikö raahustaa alakertaan, kiskoa akaltaan housut jalasta ja sukeltaa - ei tekniikalla, vaan tunteella - siihen tuttuun ja turvalliseen kaivoon jossa on uiskennellut jo vuosikaudet.
 
stratomaster
11.03.2016 20:59:07
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

BugBadWolf: En voisi. Sillä mitä minä teen ei sitäpaitsi ole merkitystä tässä yhteydessä. Mutta kuuntele BB King, Howlin Wolf, Jimi Hendrix jne jne jne.
 
Ei. en väitä että olisin sinnepäinkään.
 
Sitten katso tämä https://www.youtube.com/watch?v=PX8ze_vYZCk Siellä sisäsiisti konttoristi esittelee väärää lähestymistapaa. Opetellaan muka soittamaan bluesia. Ja se tehdään niinkuin tehtäisiin tätä nykymuotista räpistämistä. Otetaan pala sieltä, toinen täältä ja nikkaroidaan siitä leikkaa-liimaa-menetelmällä soolo. Jos asenne on se, että musiikin teoria olisi jollain tavalla tärkeää, se on väärä asenne.
 
Se, mitä yritän tällä kaikella selittää, on se että taidolla ei ole väliä. Sillä, monesko nuotti skaalassa tekee bluesia, ei ole väliä. Blues ei ole akatemiassa opiskeltavissa oleva asia. Jos haluaa opetella soittamaan kitaraa, se on ihan ok. Mutta...
 
...miten tuon nyt selittäisi..?
 
Kun blues ei ole pelkkä skaala. Voit tunkea joka ikisen nuotin johonkin väliin ja kun teet sen oikein, se kuulosta hyvältä. Nämä amerikan (ja euroopankin) kalpeanaamat yrittävät vimmalla rakentaa bluesille sääntöjä. Mutta kun se blues ei synny siellä nuottipaperilla. Et voi opetella soittamaan bluesia. Voit opetella soittamaan kitaraa. Ja jos sisälläsi on sattumalta bluesia, se tulee kitaran (tai kamman ja paperinpalan) kautta ulos.
 
Se oikea asenne, mitä haeskelen tässä, lienee sellainen rekkakuskin suhde autoiluun-tyyppinen juttu. "Joo joo, osaan tunkea 25-metrisen paskan parimetriseen reikään peruuttamalla ja silmät kiinni, mutta sillä ei ole väliä. Muutkin osaavat. Pääasia, että tavara kulkee".
 
Se, mitä ihminen tekee, määrittelee ihmisen. Ei se, miten hyvin sen tekee. Jos kansalainen X (nimipolitiikan perusteet aikaisemmassa kirjoituksessa) olisi sattumalta vaikkapa homppelisti, ei seksuaalisuutta määrittelisi suinkaan se, kuinka taitava hän on parittelun tekniikassa. Huonokin kölkkijä voi olla homppelisti.
 
Ja näin tehdään bluesia. Kaivetaanpa hatusta Johnny Lee Hooker. Todennäköisesti maailman kurjin kitaristi. Jopa kitaran virittäminen on joskus ylivoimainen suoritus. Musiikin teorian filtterin läpi katseltuna Boom boom boom ei ole edes musiikkia.
 
Mutta kun se potkaistaan käyntiin, se on bluesia parhaimmillaan. Mene ja ota selvää ;D
 
https://www.youtube.com/watch?v=HeOHLunhNWs

 
Kiitos tästä luennosta, nuo olikin mulle ihan outoja nimiä.
 
Gary Enfield
11.03.2016 21:06:57 (muokattu 11.03.2016 21:46:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eipä siihen paljon ole sanomista mistä kukin tykkää ja miten sen itselleen perustelee. Mielenkiintoista. Sielukkuudelle ei kuitenkaan ole mitään yhteismitallista määrettä. Se on subjektiivinen mitta ja sellaisena otettakoon.
 
Tässä subjektiivista mittaa:
https://www.youtube.com/watch?v=8Fwwf1PH3-0
 
Illan ratoksi voisi kuunnella muitakin subjektiivisia mittoja, vink vink.
 
BugBadWolf
11.03.2016 21:55:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

gary field: ...Illan ratoksi voisi kuunnella muitakin subjektiivisia mittoja, vink vink.
 
https://www.youtube.com/watch?v=y0sik4yZHY8
 
No tässäpä yksi tapa tehdä se juttu ;D
 
Gary Enfield
11.03.2016 22:19:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

BugBadWolf: https://www.youtube.com/watch?v=y0sik4yZHY8
 
No tässäpä yksi tapa tehdä se juttu ;D

 
Lemmyn ääni kuulostaa melkein Townes van Zandt'ilta tuossa pätkässä.
 
https://www.youtube.com/watch?v=t816nr3GMXo
 
Kuha
11.03.2016 22:29:52
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mutta on tämä Barbara aika ihana nainen:
 
https://www.youtube.com/watch?v=Q8ntZ2dUJ60
 
Old Fenders never die
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «