Muusikoiden.net
08.12.2016
OGRE | Klikkaa tästä lisätietoa ja jälleenmyyjät 

Roots »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Blues-sooloilu
1
StevieRayVehkakoski
11.10.2011 10:18:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kokeillaanpas saada aikaiseksi ihan vapaamuotoista keskustelua blues-sooloilusta. Lähinnä kiinnostaisi kuulla kuinka valmiiksi pureskeltuja tai suunniteltuja tai treenattuja sooloja porukka soittaa keikoillaan?

Mä olen itse tullut siihen tulokseen että parasta jälkeä tulee kun miettii joka biisiin (tai siis sooloon) jonkun napakan aloitusjutun ja vaikka jonkun hyvän koukun jota viljelee vähän useammin. Joskus vaan huomannut että livenä on vaikea olla soittamatta liikaa / liian nopeita juttuja ja liian korkealta. Helposti meinaa tulla kaikki sanottava vähän niinkuin kertarysäyksellä ulos eikä meinaa saada sellaista "jännitettä" rakennettua.

Mutta kertokaapas muut miten keikalla soolot hoituu, onko reenattu valmiita sooloja vai tuleeko ihan ytimestä? Onko hyviä jippoja millä pitää jännitystä yllä?

You can't spend what you ain't got, you can't lose what you ain't never had
YarZoo
11.10.2011 11:01:24

Nyt et saa mitään ammattimaista vinkkiä kun en ole ammattimies, heitän vaan ihan heittona ilman vastuita. Ollaan joskus vaan yrittämällä yritetty soittaa mahdollisimman vähän ja pienieleisesti. Jostain syystä nimenomaan jännitys lisääntyy.

Vinttijameissa vierailee toisinaan rumpali, jonka musiikilliset juuret ovat proge- ja heavypuolella. Herra kun istahtaa minimaalisen coctailsetin taakse ja yrittää minimoida soittonsa, jännittyneisyys on käsinkosketeltavaa : )

S.N.A.F.U
StevieRayVehkakoski
12.10.2011 08:52:14 (muokattu 12.10.2011 08:53:54)

No tästähän se vasta väittely syntyi =)

Entäpä ihan gallupin muodossa; kun soitatte keikalla sen Dust My Broomin tai Sky is Cryingin tai minkä vaan niin
a) Soolot on treenattu valmiiksi ja vedät aina samalla tavalla
b) Sooloon on funtsittu joku idea mitä toteutat
c) Annat tulla vaan ja laulu jatkuu kun soolo loppuu?

Mä haluaisin muusikkoudessani päästä siihen tilaan että joka kappaleeseen löytyisi eväät improvisoida livenä parempi soolo kuin mikään siihen paikkaan harjoiteltu soolo voisi olla mutta onko se edes mahdollista?

You can't spend what you ain't got, you can't lose what you ain't never had
haukkis
12.10.2011 21:55:49

Aihe kiinnostaa - ja luulisi kiinnostavan muitakin palstaveljiä.

Kuten keskustelun aloittajallakin, omat sooloni ovat sekoitus ennaltaharkittua ja täysin improvisoitua. Usein tulee haettua se alkufraasi - ne tuppaa olemaan aika vakioita, ainakin mulla.

Paljon tärkeämpää kuin suunnittelu, on se tilanne ja tunnetila, jossa soitan.
Esimerkiksi hyvissä jameissa hyvien soittajien kera saa usein aikaiseksi parasta jälkeä. Vuorovaikutus muiden musikanttien kanssa antaa paljon potkua ja uusia ideoita. Rennompi tilanne = kypsempi lopputulos.

Kuten todettua, kannattaa yrittää pitää mopo käsissä ja viritellä sitä sooloa pikkuhiljaa, kiirettä pitää välttää...

Sekavan sepustukseni ydin on se, että soolot eivät ole suunniteltuja, vaan hetkeen sidottuja "hengen tuotteita".

javia
14.10.2011 19:09:10 (muokattu 14.10.2011 19:09:43)

Vaihtoehto C. Tulee ihan ittestää jotain. Muutama muukin bändi on ja niissä siellä on aikalailla funtsitumpaa settiä. Mutta mulle nää blueskeikat on juuri mahtavia kun saa "päästää" paineet ihan vapaasti. Käyn monasti "vierailevana" ja en yleensä edes tiedä mitä setissä tulee. Se on mahtavaa ja vapauttavaa...

Man With Bad Tone Laughs Alone!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti