Muusikoiden.net
08.12.2016
Introducing the Fender Paramount PM-1 Limited Rosewood  

Roots »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Huuliharpun soiton opetusta
1
StevieRayVehkakoski
30.01.2009 09:33:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Löytyiskös täältä Kanta-Hämeestä jotain vanhaa kettua joka opettais mulle ihan perusteet miten huuliharppua soitetaan? Funtsin ens alkuun, että kun kitaraa osaa soittaa niin kaikki muut soittimet oppii ihan vaan kun rupeaa vetämään mutta eipä se pianon luritus ja munnarin soitto lähdekään sujumaan niinkuin meinasin?

Itse asun Lopella ja käyn töissä Hyvinkäällä joten jos jostain näiltä seuduilta löytyis innokas opettaja, maksan tietysti opista. Sydäntä lähellä on kaikenlainen vanhan liiton blues-meininki ja aina nousee karvat pystyyn kun kuulee putkivahvarin läpi soitettua harppua.

Saiskos ens alkuun kuitenkin pari hvyää linkkiä mistä ammentaa?

You can't spend what you ain't got, you can't lose what you ain't never had
weelie
30.01.2009 09:40:07 (muokattu 30.01.2009 16:16:17)

Mitä olis esim.
http://www.youtube.com/user/KudzuRunner
http://www.modernbluesharmonica.com/beginning_harmonica.html
http://www.angelfire.com/tx/myquill/

Mä kans olen huuliharmonikkaa opettelemassa. Tosin nyt Neil Youngia, eikä bluussia. Marine Band A:ssa ja Pro harppu C:ssä työkaluina toistaiseksi, ja taitoa ei pätkääkään.

'Music is not a sport, there's no competition' (Ronnie Earl)
Eki70
31.01.2009 23:34:04

Riihimäen seudulla vaikuttaa ainakin sellainen loistava blues-harpisti kuin Juha Kartano - kannattaa varmasti kaivaa yhteystiedot jostakin ja ottaa tähän erittäin lahjakkaaseen ja mukavaan mieheen yhteyttä.

StevieRayVehkakoski
03.02.2009 11:58:28 (muokattu 03.02.2009 12:00:12)

Oon muutaman illan treenaillut muijan kiusaksi puhaltelua ja sen verran progressia tullut että alkaa löytymään äänet suht puhtaasti ja osaa jotain sävelkuvioita hakea mutta tuntus vähän siltä että mun Hohner Blues-C harpussa on "atmosfääri" pielessä kun en mä saa sieltä ulos kuin blowin' in the windin melodian? Mitään bluesiin viittaavaakaan ei löydy, mikäs on pielessä? Pitäisköhän dokata työpaikka ja kämppä alta että löytyis oikea fiilis vai onko mun harppu väärällä skaalalla ja väärässä vireessä bluesiin ?

krk
03.02.2009 12:25:16 (muokattu 03.02.2009 12:25:48)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oon muutaman illan treenaillut muijan kiusaksi puhaltelua ja sen verran progressia tullut että alkaa löytymään äänet suht puhtaasti ja osaa jotain sävelkuvioita hakea mutta tuntus vähän siltä että mun Hohner Blues-C harpussa on "atmosfääri" pielessä kun en mä saa sieltä ulos kuin blowin' in the windin melodian? Mitään bluesiin viittaavaakaan ei löydy, mikäs on pielessä? Pitäisköhän dokata työpaikka ja kämppä alta että löytyis oikea fiilis vai onko mun harppu väärällä skaalalla ja väärässä vireessä bluesiin ?

En osaa harppua juurikaan mutta sen verran tiedän että se bluessävy tulee jos on tullakseen kun soittaa viisi puolisävelaskelta ylemmällä vireellä kuin alla oleva sävellaji. Se sopiva pentatoninen skaala löytyy tällain helpommin.

Eli jos blues menee G:ssä, on soitettava C-vireisellä harpulla. Kitaristi muistaa tämän helposti ajattelemalla kitaran kieliä, esim. G=>C, A=>D, C=>F, D=>G jne.

Kokeile tätä ennen isompaa huikkaa :-)

Muuten, en kehota enkä yllytä mihinkään, mutta väitetään että autoa ajaessa pystyy periaatteessa soittamaan harppua kaulatelineellä. Tunnen erittäin hyvin erään henkilön joka sitä harrastaa, mutta vain ajessaan yksin :-)

panadol
03.02.2009 12:26:59 (muokattu 03.02.2009 16:40:41)

Koetapas C-harpulla soittaa mielummin G-bluesia, niin johan pitäisi alkaa atmosfäärissä löytymään ;)

Tätä kutsutaan nimellä "1st crossing", eli tavallisimmin bluesia soitetaan kvinttiä ylempää tai kvarttia alempaa, kuin harpun perussävel. Taitavat harpistit sitten soittelee useampiakin sävellajeja samalla harpulla, mutta tuo mainitsemani lienee tavallisin tilanne.

Edit: kvintit ja kvartit korjattu

panadol
03.02.2009 12:27:48

Koetapas C-harpulla soittaa mielummin G-bluesia, niin johan pitäisi alkaa atmosfäärissä löytymään ;)

Tätä kutsutaan nimellä "1st crossing", eli tavallisimmin bluesia soitetaan kvinttiä alempaa, kuin harpun perusasteikko. Taitavat harpistit sitten soittelee useampiakin sävellajeja samalla harpulla, mutta tuo mainitsemani lienee tavallisin tilanne.

Edit krk ehtikin ensin... :)

weelie
04.02.2009 01:17:28

niin, bluesit ilmeisesti juu imutellaan aukoilla 2-6, kun taas suorat folkit puhallellaan aukoilla 4-7 (duuriskaala). :)

'Music is not a sport, there's no competition' (Ronnie Earl)
roopeok
05.02.2009 23:35:27

Ite osaan ihan hyvin huuliharppua soittaa, koitappa ettiä jotain kirjaa kirjastosta tai netistä (lataa vaikka joku torrenttina jos osaat).
KudzuRunner nimisen youtube profiilin alta löytyy vaikka mitä, ja yleensäkin netistä pienellä googlettamisella löytyy ihan kaikkea.

www.harmonicalessons.com tuolla on jotain ilmaista alottelijoille, mutta koko palvelu maksullinen

www.harptabs.com tuota löydät kappaleiden tabeja jos kiinnostaa

Loppujen lopuksi pitää vaan soitella paljon niin saa tuntumaa ja oppii bendailemaan/soittamaan puhtaita nuotteja niin hyvältähän se rupee kuulostaa. Yllättävän vaikea soitin se huuliharppu kuitenki on vaikka onkin kovin yksinkertainen.

Niin ja kannattaa ostaa vaikka Lee Oskarin C-Diatonic jos merkkejä mietit, ite tolla alotin. Suomesta aika huonosti löytyy huuliharppuja eli kannattaa tilata briteistä, www.sheehans.com sivustolta ittelleni ostin aikoinaan.

StevieRayVehkakoski
06.02.2009 09:16:55

Pikkuhiljaa alkaa löytyä ne sinisetkin nuotit harpusta, on vaan jotenkin vaikeata toi opettelu kun on niin rajoitettu se nuottien määrä mitä harpusta löytyy. Kitaralla kun on tottunut soittelemaan niin harpullakin hakee koko ajan sellaisi nuotteja mitä sieltä ei löydykään ja muutenkin kitaralla hyvänkuuloiset jutut ei sovikaan harpulle kovin kaksisesti.

Mitens harpulla bendataan ylöspäin? Mä oon onnistunut bendaamaan vaan alaspäin ja senkin ainoastaan kun imastaan nuotti?

Mr.Crest
06.02.2009 14:27:48

Pikkuhiljaa alkaa löytyä ne sinisetkin nuotit harpusta, on vaan jotenkin vaikeata toi opettelu kun on niin rajoitettu se nuottien määrä mitä harpusta löytyy. Kitaralla kun on tottunut soittelemaan niin harpullakin hakee koko ajan sellaisi nuotteja mitä sieltä ei löydykään ja muutenkin kitaralla hyvänkuuloiset jutut ei sovikaan harpulle kovin kaksisesti.

Mitens harpulla bendataan ylöspäin? Mä oon onnistunut bendaamaan vaan alaspäin ja senkin ainoastaan kun imastaan nuotti?

Ei harpulla pysty bendaamaan ylöspäin.

sub zero
06.02.2009 15:07:39 (muokattu 06.02.2009 15:08:19)

no jos laittaa sen ekaks alaspäin bendatuksi ja sit bendaa takas niin saa ainakin ylöspäinbendaussoundin

keväästä on tulossa kuuma, kostea, hikinen - tänä vuonna toimii kikka joka ikinen!
StevieRayVehkakoski
06.02.2009 18:10:08

No toi vähän helpottaa, voin siis lopettaa ylöspäin-bendailun harjoittelun..

roopeok
06.02.2009 22:45:59

Kyllä huuliharpulla voi ylöspäinkin bendata, kutsutaan overblowiksi.

http://www.overblow.com tuolta saa apua ainaki tohon ja reilusti, varotan kyllä että on todella vaikeata toi overblowaus enkä ite vieläkään sitä oikein hallitse.

Blues Noviisi
14.12.2009 14:46:38

Moroo! Vaikka onkin keskustelu vanhaksi käynyt, niin herätelläänpä uudestaan henkiin. Hämeestä löytyy nääs toinenkin aloitteleva harpisti ja vaikka itsekseen päivittäin treenaillutkin, niin vallanpa olis kiva, kun joku vanhaparta opastais kädestä pitäen soittimen saloihin. Onko SteveRayVehkakoski löytänyt ketään näiltä nurkilta, joka harppua haluaisi opettaa erittäin vasta-alkajalle?

Lee Oskar C Tombo, Folk Blues E
StevieRayVehkakoski
14.12.2009 20:51:18

Eipä oo löytynyt opettajaa mutta enpä oo taas jaksanut paljon hakeakaan kun tuntuu löytyvän tekemistä iltaisin jo vähän liiankin kanssa.

Mahti
11.01.2010 00:04:22

weelie: niin, bluesit ilmeisesti juu imutellaan aukoilla 2-6, kun taas suorat folkit puhallellaan aukoilla 4-7 (duuriskaala). :)

Kiitokset tästä postauksesta. Tulipa itsellekin ahaa-elämys tuosta. En ollutkaan ajatellut että nuinhan se tosiaan on, ainakin jos vedetään mutkat suoraks.

Jokainen paistaa omat makkaransa
jukkispop
21.08.2015 19:14:27
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käpylän musiikkiopistossa (Helsingissä) aloittaa taas syksyllä kaksi huuliharpun opetusryhmää: alkeis- ja jatkoryhmä. Tervetuloa ilmoittautumaan mukaan.

Ilmoittautuminen tapahtuu täältä: https://kmo.eepos.fi

Hinnat (sis. 34 oppituntia):
Alkeisryhmä 350€/koko vuosi
Jatkoryhmä 430€/koko vuosi

http://janneojajarvi.wordpress.com
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti