Muusikoiden.net
19.03.2024
 

Yleistä keskustelua musiikista »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Liian kovaa soittaminen
1 2 3 4 5 6 7 8
totomiettinen
22.03.2005 09:06:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

?? En saa otetta siitä, mitä tarkoitat dynaamisilla kerroksilla. Rytmiset ja äänenkorkeudelliset kerrokset fine, mutta dynaamiset? Kääntäisitkö vielä raaheksikin;)
 
Juu, tietyllä tappaa aika vaikeasti ilmaistu, mutta laitoinkin sulkuihin virveli, basari, haitsu. Tietänet varmaan, että esimerkiksi perus 8-beattia soitettaessa näillä osasilla on keskenään äänenvoimakkuuksillisia eroja, kun muodostetaan svengaavaa komppia. En tiedä oliko tarpeeksi raahea : )
 
...niin ja tämä minun (niin no ehkä vähän Garibaldi-sedänkin) näkemys...
 
White men can't jump
Gypsy
22.03.2005 09:12:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heh... on ylipäänsä absurdia että menet vaikkapa 50 € maksaneena KUUNTELEMAAN jotain tulpat korvissa.
 
Ei kun menen KUULEEN, en KUUNTELEMAAN. Ja sen lisäks NÄKEEN. Ja KOKEEN.
Ossi
22.03.2005 09:30:50
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei kun menen KUULEEN, en KUUNTELEMAAN. Ja sen lisäks NÄKEEN. Ja KOKEEN.
 
Sie se jaksat.
 
Elwood Blues: "What kind of music do you usually have here?" Claire: "Oh, we got both kinds. We got country *and* western."
sormunen
22.03.2005 09:32:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ossi: Heh... on ylipäänsä absurdia että menet...
KUUNTELEMAAN jotain tulpat korvissa.

 
Gypsy: Ei kun menen KUULEEN, en KUUNTELEMAAN. Ja sen lisäks NÄKEEN. Ja KOKEEN.
 
Tässäpä peräkkäin kaksi erittäin hyvää joskin ristiriitaista ponttia.
 
Oikeassa kumpikin, joskaan gypsytapauksessakaan en oo henkkoht koskaan käyttänyt enkä tuu käyttään tulppia.
 
Hippie*
22.03.2005 16:15:08
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En nyt ihan varma että keskustellaanko tässä rumpaleista vai yleensä liian kovasta äänenvoimakkuudesta.. Meidän yhtyeessä on myös vähän sama ongelma.. Sattumoisin minulle on ojennettu pienin vahvistin ja kitaristit innostuu aina soittamaan rockia rockin lailla.. Rumpali hakkaa korvasuojaimet päässä rumpuja ja basisti, noh, basisti.. Kaikki muut käyttää tulppia, paitsi minä, kun en muute kuule itseäni yhtään.. Eikä rahat riitä ostamaan parempia kamoja. Kyllä minä olen itse hiljaa soittamisen puolella.. Vois keskittyy siihen taiteiluun ja pimputteluun. (:
 
"Miksi annoimme kasvaa tukkien, miksi soitimme kera kukkien?"
konehes
22.03.2005 17:35:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En nyt ihan varma että keskustellaanko tässä rumpaleista vai yleensä liian kovasta äänenvoimakkuudesta..
 
Kokeiles nostaa sitä vahvistinta ylemmäksi, jos et ole jo niin tehnyt. Aika ikävältä tilanteelta kuulostaa. Kyllä minulle on ainakin tärkeää se, että kuulen kaikki soittimet ja laulun.
 
tarrasque
22.03.2005 17:41:24
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Turhat vikinät pois, ja hankkikaa kunnon suojaimet korvillenne! Ei rumpu oo mikään kitara jolla voi vääntää ruuvia ku haluu vaihtaa desibelimäärää.
 
Niin. Eihän siinä olekkaan muusta kyse kuin taidosta/kokemuksesta/tyylitajusta että osaa sommittaa oman soittonsa sopivaksi.
 
Ps. toivottavasti et soita rumpuja.
 
THE SHIP IS SINKING, THE SHIP IS SINKING, THE SHIP IS SINKING
pitk
22.03.2005 17:52:49
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Johan näistä on jauhettu:
 
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=12&t=69931&o=0&co=150
 
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=12&t=83375&o=0&co=60
 
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Gypsy
22.03.2005 21:27:48 (muokattu 22.03.2005 22:02:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sie se jaksat.
 
Mitä jaksan? Hei, mähän kirjotin paljon lyhemmin kun sä.
 
Mulle kuitenkin keikat on paljon muutakin kun se, että mä menen kuunteleen, tai siis kuuleen. Tarkottaa sillon samalla sitä, että mä mieluiten näkisin Iggyn potkimassa itteensä takaraivoon jne... Sillon mä haluan nähä rumpalinkin soittamassa seläntakaa, en läpsyttelemässä, jotta mä voin kokee kokonaisuuden. Riippuu tietysti bändistä.
 
Jos tulee liian kovaa, niin tulpilla mä saan hiljasemmaks ja silti bändi näyttääkin ihan muulta kun kutomaseuralta. Jos taas bändi näyttää kutomaseuralta niin se on huonompi homma. Näin mä nään.
 
Tulppia en tosin koskaan oo käyttäny, en kuitenkaan viittis sanoo etten koskaan käytäkkään, kun on vähän menny kuulo paskaks.
Malakias
22.03.2005 22:16:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eiköhän kaikki perustu vapaaehtoisuuteen. Jos bändissänne on joku joka soittaa mielestänne liian lujaa, antakaa sille kenkää,elikkäs potkut. Toki on reilua ensin keskustella asiasta,antaa ikäänkuin varoitus(niinhän yleensä työpaikoilla toimitaan juoppojen kanssa),ja jos ei tepsi niiin sitten It's My way or Highway!
Kuitenkin haluaisin mainita,ettei se liian lujaa soittava kaveri aina välttämättä ole rumpali,harmittavan usein kyllä. Monta kertaa on törmännyt kitaristeilla ja basisteilla aivan samaan syndroomaan. Kyse on joko totaalisesta välinpitämättömyydestä, ammattitaidottomuudesta, kuuroudesta tai hyvin usein näiden kaikkien kombinaatiosta, eli kusipäisyydestä.
Musiikki on iloinen asia...
 
It's Never too Loud
Ossi
22.03.2005 23:27:55
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyse on joko totaalisesta välinpitämättömyydestä, ammattitaidottomuudesta, kuuroudesta tai hyvin usein näiden kaikkien kombinaatiosta, eli kusipäisyydestä.
 
Ditto!
 
Elwood Blues: "What kind of music do you usually have here?" Claire: "Oh, we got both kinds. We got country *and* western."
maelstorm
22.03.2005 23:37:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rummuilla ei pysty ihan keskusteluvoluumilla soittamaan, mutta ei niistä tarvitse kolmeasataa deebeetä repiä. Pari keikkaa ollaan tehty joilla olen käynyt salin/klubin puolella kuuntelemassa soundchekin aikana, eikä tee ollenkaan mieli laittaa sormia korviin. Mistä kiitos miksaajalle ja rumpalille. Tulee napakasti ja tarpeeksi, mutta ei ollenkaan liian lujaa.
 
pisti vähän kateelliseksi kuvauksesi, mutten silti vaihtaisi omaa rumpaliani kehenkään toiseen.
 
the Mystic may release maelstorms of fire, delete freewill, enter the land of the Spirit, or even stop time.
Dropped C
23.03.2005 00:18:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen kai sitten niin urpo että tykkään kunnon hevikynnöstä kovalla volyymilla. Reeneissäkin tulee kitaristille sanottua että pistä kitaraa kovemmalle, saa myös ottaa omasta toosasta isommat volyymit. Jos menen keikoille, niin en odota että rumpali siellä soittaisi millään sihvilöillä.... Tunnustan kyllä että liian kovalla on liian kovalla, mutta itsellä se raja on kyllä aika korkealla.
 
moottorisaha
23.03.2005 01:08:23
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jotkut diggailee musiikkia rintalastavärinöiden myötä mutta minusta korvien kautta musan hienoudet pääsevät oikeuksiinsa paremmin.
 
Usein kun rintalastassa värisee, ääni kantautuu myös korviin. En sitten tiedä sinun tapauksista. Itse pidän siitä että kunnon keikoilla musiikki sekä TUNTUU että kuuluu.
 
"Blow me up. I'm pre-blown, dude. It's like pre-heat ya know? You know how you set it up to blow up? I'm already pre-blown, so I'm already hooked up. Does that make no sense? Of course it don't. Dimebonics." - Dimebag Darrell 1966-2004 R.I.P.
Bobana
23.03.2005 08:34:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jaahas...
Eli kaikki on rumpalin vikaa: Se että bändin volat on aivan liian kovalla, kitaristin 120 € ibanezi on epävireessä, laulaja on sammunu takahuoneeseen vaikka pitäis settiä heittää, naapurin mummon villakoira paskansi keskelle jalkakäytävää, just joo...
 
Tässä aikasemmin eräs heppu veisteli dynamiikasta joka oli musta oikeen hyvä kirjotus siitä mitä rumpujen soiton oikeesti pitäis olla. Siitä lussaa.
 
Mutta tää muu syytöspaska rumpaleita kohtaan on kyllä aika ihmeellistä... Tähän asti mulla on ollu sellanen käsitys että bändi on kokonaisuus. Vääntäkää niistä mursuistanne niitä potikoita pienemmälle niin eiköhän se rumpalikin hillitse ittensä kun ei enää kuule muuta kuin oman soittonsa, älkääkä valittako että kaikki tulee niin saatanan lujaa.
 
kivi
23.03.2005 09:36:50 (muokattu 23.03.2005 09:41:03)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä nyt taas jokainen tsiigaa omaa puutaan siinä sekametsässä ja keskustelu menee: "Se on koivikko" - "Ei, kyllä se on kuusikko" - "Männikköpäs."
:-)
 
Se ei ole niinkään kiinni siitä, soittaako rumpali kovaa vai hiljaa (!), saati sitten siitä että pitäisi siirtyä risukeppeihin, vaan yksinkertaisesti siitä että osaamaton rumpali ei pidä taimia, osaa käyttää dynamiikkaa eikä virittää rumpuja, eikä ihmiskorva joka yleensä osaa varautua täsmälliseen meluun aika hyvin pysty ennakoimaan harhaiskuja. Eli huonon ja vaikka heikkokätisen rumpalin klopina ja pauke sattuu korviin paljon enemmän kuin h***etin kovaa lyövän hyvän rumpalin soitto.
 
Tää käsittämättömän tieteellinen fakta perustuu omaan kokemukseen varsin erilaisista rumpaleista.
 
Jäähallikeikkojen äänenpaineisiin mä taas en ota kantaa - mä en käy sellaisissa paikoissa, vaikka Beatles astuis alas taivaasta laulaen. Ne ei oo musiikin kuuntelua varten.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
PL
23.03.2005 10:54:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onhan rumpalia helppo haukkua ja osittain asiassa on perääkin. Ei niinkään basarin tai tomien osalta, vaan pellit ovat suurin ongelma, ne kun yleensä soivat pirun kovaa ja ovat muiden soittajien korvan juuressa.
 
Toinen melutasoa nostava juttu ja ehkäpä vieläkin pahempi miksaajan ja sitä kautta myös yleisön kannalta, ovat lattiantasossa nököttävät kitarakaapit. Pikku lavoilla komero on soittajan nilkoissa kiinni ja kuitenkin suuntaa sen kapeahkon midlepiikin suoraan kuuntelijan korviin.
 
Olen tästä useallekkin kitaristille maininnut ja ehdottanut kaapin nostoa lähemmäs soittajan korvantasoa, mutta vastaus on useinkin ollut kielteinen ja syynä se, että soundi on paska, mutta eikö se ole silloin kuulijalle se paska eikä suinkaan se mitä kuuluu kitaristin korvaan.
 
Lavavolume ja näinollen myöskin monissa pikkupaikoissa yleisönkin volume nousee helposti sietämättömäksi useiden pikkuseikkojen myötä, rumpali voisi opetella soittamaan rokin näköisesti ilman tolkutonta voiman käyttöä eli tekniikkaa lisää, lava setuppia voisi pysähtyä miettimään hetkeksi yleisönkin näkökannalta ja monitoroinnissa kannattaisi pitäytyä juuri siinä minimissä mitä selviytyäkseen tarvitsee.
 
Tosiasia on kuitenkin se, että ei soiton ja esityksen rokkius ole kuitenkaan siitä voilmesta kiinni.
 
Mako
23.03.2005 16:07:18
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä nyt taas jokainen tsiigaa omaa puutaan siinä sekametsässä ja keskustelu menee: "Se on koivikko" - "Ei, kyllä se on kuusikko" - "Männikköpäs."
 
Ei millään pahalla, mutta nähdäkseni jatkoit tätä traditiota omalla viestilläsi.
 
Siitä hieno threadi kylläkin, että kun jokaisella on ihan oma aihe aiheen sisällä niin yksipuoliseksi tämä ei käy koskaan.
 
"Ollaann hilja!!!1"
-Unkarilaissyntyinen fasistimusiikinopettajani ala-asteella oppilailleen
Gypsy
23.03.2005 16:30:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos täällä sanotaan, että mun tapa on järjetön, niin mä myös sanon että se ei sitä ole. Mä haluan nähdä ja kokee ja kuulla erilailla, jollon mä maksan eri asioista. Se että joku ei ymmärrä sitä mistä mä maksan keikassa, ei tee mun tavasta absurdia. Mä haluan keikalla myös kokee äänenpaineen.
 
Mä nään metsän missä on kaikennäkösiä puita. Mä ite tykkään niistä kuusista siellä. Mä en ole sanonu etteikö siellä olis koivuja ja mäntyjäkin, sen teki ihan joku muu.
sormunen
23.03.2005 16:37:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gypsy: onks joku nyt sitten sanonut, että sun tapasi on järjetön?
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7 8

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «