Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Yleistä keskustelua musiikista »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Vinyylilevyn puhdistaminen
1 2 3 4 5
e r s k i
10.04.2006 11:59:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aika hurjalta kuulostaa toi Eri Keeper-metodi, mutta tehokas se voisi tosiaan olla. Onnistuuko tuo helposti, siis että saa sen liiman kunnolla pois siitä?
 
Tuli kokeiltua tuota liimailua. Hyvin tuntui toimivan. Kannattaa laittaa aika paksu kerros ja levyn ulkoreunaan vaikka pieni paperinpala tai muu osittain liiman alle, niin saa helpommin aloitettua irtirepimisen. Säästää kynsiä (ja levyä). Seuraavaksi ajattelin läiskästä liiman päälle pahvin ja kokeilla irtooko kätevämmin. Ties vaikka sais kopsattua levystä negaation liimalle :) !?
 
saturnzreturn
10.04.2006 12:16:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ties vaikka sais kopsattua levystä negaation liimalle :) !?
 
:) jeah, kehnoja vinyylipiraatteja.
 
my wallet's fat and so is my head
leijonamieli
10.04.2006 17:01:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mun pitäs kokeilla tuota metodia mun ikuiseen aarteeseen. Mun smithsin this charming man "12 sinkkuun. Sen arvon on kuulemma yli 80 euroa. Kuinka te sanoisitte... Voiko tuota erikeepermetoodia käyttää ihan varmasti? Vaikuttaako levyjän paksuus onnistumiseen, sillä tuo lätty on todella hauras ja ohut.
Kokeilen kyllä ensin juuri noihin kasaridiskolevyihin.
Miten te laitoitte noi paperit keskustaan? ihan teippiä vaan päälle vai mikä on toimiva keino?
 
"Älä naura rullalautailijoille, heillä on uskonto" -yle
saturnzreturn
10.04.2006 17:20:44 (muokattu 10.04.2006 17:21:13)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mun pitäs kokeilla tuota metodia mun ikuiseen aarteeseen. Mun smithsin this charming man "12 sinkkuun. Sen arvon on kuulemma yli 80 euroa. Kuinka te sanoisitte... Voiko tuota erikeepermetoodia käyttää ihan varmasti? Vaikuttaako levyjän paksuus onnistumiseen, sillä tuo lätty on todella hauras ja ohut.
Kokeilen kyllä ensin juuri noihin kasaridiskolevyihin.
Miten te laitoitte noi paperit keskustaan? ihan teippiä vaan päälle vai mikä on toimiva keino?

 
jos se on ihan perus maxi, niin en usko että on ihan noin arvokas.. minä suosittelisin ensin kokeileen tuota isopropyylialkoholia puhdistukseen. En tiedä yhtyykö kukaan mun mielipiteeseen, mutta lähtisin levitteleen sitä ek:ta vasta siinä vaiheessa kun levy on tosi ryötteessä.
 
my wallet's fat and so is my head
konehes
10.04.2006 18:22:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jos se on ihan perus maxi, niin en usko että on ihan noin arvokas..
 
Huudossa tais olla vähän aikaa sitten parilla kympillä moinen. Alkuperäinen toki.
 
cherub with heavy metal machine
leijonamieli
10.04.2006 20:13:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

joo. Saattaa pitää paikkansa. Ei siinä mitään nimikirjoitusta tai mitään ole.
 
"Älä naura rullalautailijoille, heillä on uskonto" -yle
Leikari
11.04.2006 13:41:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

joku aika sitten pesin ihan kraanavesi (meillä vieläpä neutralointisuodattimesta johtuen kalkkipitoista) + astianpesuaine -yhdistelmällä pari ryönäistä levypaketin mukana tullutta oheis-LP:tä. Pahoja naarmuja levyissä ei ollut, mutta melkoista töhnää pinnassa kummassakin. Pesun jälkeen ravistelin ja kuivasin nukkaamattomalla liinalla näkyvän veden pois.
 
Siistiä jälkeä tuli enkä pysty erottamaan mahdollisia pesuainejäämistä aiheutuvia häiriöääniä - molemmissa levyissä on kyllä huonolla neulalla soitosta syntynyttä säröä yms.
 
Uutena ostamiani levyjä ei ole ollut koskaan tarve pestä - hiilikuituharja on riittänyt ylläpitoon.
 
Soitetaan jamia!
WinterMad
11.04.2006 14:12:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pystyykö vinyyleitä puhdistamaan pirtulla? Meneekö pilalle?
 
"menin yhteen mussalolaiseen musaliikkeeseen nii myyjä vitu heitti mua tikalla jalkaan ja sano homoksi vaikka oon hetero!! Olin sitte ostamassa plekua nii se toine myyjä sano että mee vittuu saatana homo tai ammun sua singolla päähän vittu!!
leijonamieli
12.04.2006 19:29:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ei, mutta sillä voi joutua suoliuuhteluun.
 
"Älä naura rullalautailijoille, heillä on uskonto" -yle
Stain
19.06.2015 16:20:30 (muokattu 19.06.2015 16:22:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kantsiiko levyjä puhdistaa tuollaisella Septidin -desinfiointiaineella? Haittaako sormenjäljet neulan toimintaa?
 
Kalmo
22.06.2015 14:34:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Stain: Kantsiiko levyjä puhdistaa tuollaisella Septidin -desinfiointiaineella? Haittaako sormenjäljet neulan toimintaa?
 
Ihan noin mutu-pohjalta uskoisin Sinolin, isopropyylin tai muiden mainittujen menetelmien olevan parempia, kuin Septidin. Onhan ihan mahdollista, että Septidinissä on ainesosia, joiden on tarkoitettu jäävän desinfioitavaan kohteeseen, ja jotka sakkautuvat levyn uriin. Bakteerien tappaminen on kuitenkin erilainen prosessi, kuin esineen puhdistus. En ole Septidiniä käyttäessäni huomannut sen mitenkään erikoisesti purevan esim. rasvaiseen likaan.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Rämppy
22.06.2015 15:21:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toistan itseäni: isopropyylialkoholi on paras vinyylilevyn puhdistusaine. On halpaa ja saa apteekista, kun kysyy myyjältä. Käytetään laimentamattomana siten, että kostutetaan hieman esim. samettityynyä (ainakin ennen sai ihan levynpuhdistustarvikkeena) tai pehmeää liinaa ja pyyhitään likainen kohta. Ei vahingoita levyä ja haihtuu välittömästi. Ei kannata maistaa, hengitellä eikä roiskia silmille, on sen verran paha myrkky.
 
Saahan sitä sanoa.
jra
22.06.2015 18:20:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kalmo: Ihan noin mutu-pohjalta uskoisin Sinolin, isopropyylin tai muiden mainittujen menetelmien olevan parempia, kuin Septidin. Onhan ihan mahdollista, että Septidinissä on ainesosia, joiden on tarkoitettu jäävän desinfioitavaan kohteeseen, ja jotka sakkautuvat levyn uriin. Bakteerien tappaminen on kuitenkin erilainen prosessi, kuin esineen puhdistus. En ole Septidiniä käyttäessäni huomannut sen mitenkään erikoisesti purevan esim. rasvaiseen likaan.
 
Tuo viimeinen johtuu varmasti siitä, että käsienpuhdistusaineen ei ole tarkoitus kuivattaa käsien ihoa, ja siksi ei poista normaalia ihon rasvaisuutta, ja siten ei myöskään rasvatahroja esim. levyistä. Ja, saattaa tosiaan sisältää esim. käsiä hoitavia aineita, jotka levyn pinnassa eivät varmasti tee yhtä hyvää.
 
Puhdas aine, kuten sanottua, on tähän oikea ratkaisu. Sinolissakin saattaa olla jotain ylimääräistä, jota apteekin puhtaassa isopropyylissä ei ole.
 
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
Kalmo
23.06.2015 11:35:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Septidin on haavojen yms. desinfiointiaine, ei käsienpesuaine.
 
Minulla on muutaman kerran ollut vaikeuksia saada apteekki myymään itselleni isopropyylia. En tiedä, mitä pykälät sanovat moisen myrkyn myynnistä. Ehkä apteekilla on oikeus "vapaaseen harkintaan"?
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Rämppy
23.06.2015 15:06:16 (muokattu 23.06.2015 15:08:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kalmo: Minulla on muutaman kerran ollut vaikeuksia saada apteekki myymään itselleni isopropyylia. En tiedä, mitä pykälät sanovat moisen myrkyn myynnistä. Ehkä apteekilla on oikeus "vapaaseen harkintaan"?
 
Höh. Mulle on aina myyty isopropyyliä ilman mitään ihmettelyjä kaikkialla, mistä olen kysellyt. Myyjälle voi ostaessa mainita, että tulee teknisiin tarkoituksiin eli äänilevyjen puhdistamiseen. Isopropyyliä käytetään yleisesti myös nauhurien äänipäiden puhdistamiseen. Ko. ainettahan ei voi käyttää virvokkeena, kuten esim. spriitä.
Samalla logiikalla ei voisi myydä tuulilasinpesunestettäkään. Ja sitähän saa ihan ruokamarketistakin.
 
Saahan sitä sanoa.
Kiksaus
25.06.2015 15:37:20
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rämppy: Höh. Mulle on aina myyty isopropyyliä ilman mitään ihmettelyjä kaikkialla, mistä olen kysellyt. Myyjälle voi ostaessa mainita, että tulee teknisiin tarkoituksiin eli äänilevyjen puhdistamiseen. Isopropyyliä käytetään yleisesti myös nauhurien äänipäiden puhdistamiseen. Ko. ainettahan ei voi käyttää virvokkeena, kuten esim. spriitä.
Samalla logiikalla ei voisi myydä tuulilasinpesunestettäkään. Ja sitähän saa ihan ruokamarketistakin.

 
Onko toi isopropyyli nyt sitten sama asia kuin isopropanolialkoholi (IPA)? Sitähän käytetään laimennettuna 50/50 seoksena akkuveden kanssa esim. maalipintojen öljy- ja rasvajäämien poistoon. Ei laimenneta normaalin veden kanssa ettei tule kalkkijäämiä.
 
Melodista metallia/rokkia osoitteesta https://www.facebook.com/endallelegance
Pauli Lappalainen
26.06.2015 08:56:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiksaus: Onko toi isopropyyli nyt sitten sama asia kuin isopropanolialkoholi (IPA)? Sitähän käytetään laimennettuna 50/50 seoksena akkuveden kanssa esim. maalipintojen öljy- ja rasvajäämien poistoon. Ei laimenneta normaalin veden kanssa ettei tule kalkkijäämiä.
 
Sama liemi.
 
2-propanoli eli isopropanoli tai isopropyylialkoholi (IPA) (myös propan-2-oli) kuuluu alkoholien aineryhmään. 2-propanolin rakennekaava voidaan esittää muodossa CH3CHOHCH3.
 
Ostakaa jotain. Jos hintapyyntö ei miellytä, niin tee tarjous.
Rämppy
26.06.2015 09:53:25 (muokattu 26.06.2015 09:58:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo isopropanoli tai isopropyylialkoholi. Sama litku. Ei tarvi laimentaa puhdistushommissa, puhdistusteho vaan heikkenee. Ei vahingoita levyä. Olen putsannut tuolla ties kuinka monta levyä vuosikymmenien aikana. Litku sopii mainiosti herkkien muovipintojen puhdistamiseen, kun halutaan saada tiukassa oleva lika irti naarmuttamatta tai himmentämättä pintaa. Esim. läpinäkyvien muovien puhdistukseen (mm. liimajäljet cd-koteloissa) todella hyvä aine. Ja jos omistaa esim. c-kasettinauhurin, niin äänipäiden puhdistukseen tuo on just oikea aine.
Sormia ei kannata liottaa isopropanolissa, joten hanskat on hyvä idea. Samoin kannattaa olla hengittämättä niitä ärtsyjä höyryjä.
 
Saahan sitä sanoa.
Stain
27.06.2015 16:57:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Haittaako sormenjäljet levyssä neulan toimintaa pidemmän päälle? Eiks ne mömmöt oo sama putsata neulasta sitten neulaharjalla?
 
Rämppy
27.06.2015 18:47:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Stain: Haittaako sormenjäljet levyssä neulan toimintaa pidemmän päälle? Eiks ne mömmöt oo sama putsata neulasta sitten neulaharjalla?
 
Jos soitettaessa ei kuulu häiriöääniä, niin ei haittaa. Silloin ei tarvi putsata.
Neula kannattaa putsata harjalla aina ennen levyn kuuntelua. Samoin levy kannattaa pyyhkäistä miljoonaharjalla ennen kuuntelua.
 
Saahan sitä sanoa.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «