Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Yleistä keskustelua musiikista »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kuunteletko klassista ja/tai jazzia?
1 2 3 4 5
Teijo K.
14.09.2004 09:19:03
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klassista ja jazzia kuuntelen hiukan enemmän, kuin rokkia. Jazzin suhteen olen sen verran rajoittunut, että hyvin harvat ennen 60-lukua tehdyt ovat millään tasolla siedettäviä.
 
Melkein näin, mutta jatsissa lähinnä ennen -60 lukua tehdyt kuuntelussa. No oukei sellainen -70 fuusiohaara on kyllä kohtuu vahvasti ollut esillä, mutta muuten.
 
Varaani
14.09.2004 09:23:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuuntelen klassista ja Jazzia, mutten niinkään rokkia
 
sepeli
14.09.2004 09:31:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuuntelen mitä vain, kunhan pidän siitä. Näistä kahdesta enemmän tulee kuunneltua jazzia kyllä.
 
You have not seen a gay action movie shot until you've seen Chuck look back over his shoulder as he dispatches an enemy with his devastating tailpipe. | IMIK #22
Kitarajeesus
15.09.2004 19:29:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Molempia kuuntelen ja soitan erittäin paljon. Se hyvä puoli klasari-ja jazzarilevyissä on että niitä saa helvetin halvalla verrattuna ns.populaarimusiikkiin. Harvinaisemmista joutuukin sitten tietysti maksamaan enemmän,mutta alkuun pääsee varsin pienillä sijoituksilla.
 
Jostain syystä massiivisempi klassinen tyyliin Rachmaninov antaa musiikille sellaisia ulottuvuuksia ettei mikään muu musiikki voi pysty vastaavaan. Jazzin puolella aivan erityisiä juttuja olen löytänyt lähinnä fuusio ja free-osastolta.
 
Nuo standardibiisijutut saattavat monesti olla aika perseestä kun varsin useat sanovat Fur elisen kuultuaan että"klassista kuulee ihan tarpeeksi soittoäänissä.Paskaa se on kaikki". Tuollaiset biisit kun antavat vähän väärän kuvan. Suurin osa klassisesta vaatii enemmän paneutumista jotta voisi saada siitä jotain irti.
 
Musiikki on elämä.
Karlsson
15.09.2004 21:19:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuuntelen.
 
Säm = Kondrila
Paijukainen
20.09.2004 22:50:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Baron puhuu asiaa,mitkään musatyylit eivät sulje toisiaan pois.
Ei todellakaan! Joskus käy niin että hyvät poppikset iskee aivan yhtä kovaa. Ei tyylilaji sinänsä kerro musiikin arvosta mitään.
 
..juuri näin juuri näin..
Itse en edes varmaan tiedä kaikkien tyylilajien nimityksiäkään mitä tulee kuunneltua, eikä todellakaan ole haitaksi jos laittaa ensin soimaan Charlie Parkeria, perään Kingston Wallia, Ultra Bran kautta Coltraneen, väliin tämmöistä rentouttavaa Soul Captainin hamppumussiikkia ja Blues Brotherssien nostattamana taas Kemopetrolin vanhempiin "poppisvivahteisiin" viisuihin.. ja illan viimeiseksi Faunin Iltapäivähän sopii vallan mainiosti.
vaihtelu virkistää..
 
soittaminen on ainakin tapa unohtaa kaikki muu
Zarmo
21.09.2004 08:02:05
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuuntelen jatsia jonkin verran. Ajoittain paljonkin. Vanhaa ja uutta. Klassista en juurikaan.
 
Liian vanha noireksi, liian nuori mumoksi, taidan olla keKSi-ikäinen. Ostakaa miun kiipparikonpo, että saan rahaa muihin kamoihin
Milkop
21.09.2004 10:39:53 (muokattu 21.09.2004 10:49:12)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuuntelen molempia, harvoin mutta kuitenkin. Jazzin puolelta parhaita ovat Ella Fitzgerald (kirjoitetaanko noin?), Nina Simone, Billie Holiday, Herbie Hancock, Miles Davis ym. Klassisen paras on venäläinen Sergei Prokofiev. Miehen musiikki on melkein heviä.
 
Klasarin/jazzin kuuntelu on hyvää vastapainoa örmy-musalle...mikäpäs sen parempaa kuin kuunnella Ellan esittämänä Summer Timea ja nauttia elämästä (hymiö tähän)
 
Summer time
And the livin is easy
Fish are jumpin
And the cotton is high
Oh your daddy's rich
And your ma is good lookin
So hush little baby
Don't you cry
 
"I Believe that people who are going to commit crimes should not have guns" -- George W. Bush
Kulkunen
21.09.2004 10:47:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klassista yritän kuunnella jonkin verran, sillä sieltä löytyy paljon mielenkiintoista ja hienoa materiaalia. Se tosin vaatii tietyn mielentilan, jossa harvemmin olen. Ja aika paljon klassinen musiikki minulla tarkoittaa lähinnä elokuvamusiikkia (Lord of the Rings -soundtrackit löytyvät hyllystä), mutta jostain kai sitä on aloitettava.
 
Ei sillä että hyvin tehty klassinen elokuvamusiikki olisi mitenkään vähempiarvoista kuin "oikea" klassinen alá Bach ja kumppanit.
 
Jazzia en kuuntele Trio Töykeitä enempää. Siinä musiikissa on usein varsin vähän tarttumapintaa ja vaatisi enemmän keskittymistä ja omistautumista kuin mihin minulla on valmiuksia. Eli suomeksi: ei jaksa kiinnostaa.
 
The downward spiral never ends.
leather rebel
21.09.2004 13:59:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jazzia en kuuntele Trio Töykeitä enempää. Siinä musiikissa on usein varsin vähän tarttumapintaa ja vaatisi enemmän keskittymistä ja omistautumista kuin mihin minulla on valmiuksia. Eli suomeksi: ei jaksa kiinnostaa.
 
Mulla homma toimii juuri toisinpäin. Klasari on jotenkin turhan jäykkää. Jaskan puolelta löytyy vähän enemmän sellasta oikeanlaista särmää.
 
"If rocks's dead, then bury me with it." -Blackie Lawless
King of Mars
21.09.2004 22:10:56 (muokattu 21.09.2004 22:13:33)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jazz kolisee aivan kympillä. Tässä muutama erittäin hyvä jazz levy MILES DAVIS: kind of blue(klassikko), on the corner,star people (kuunnelkaapa rock---miehet),we want Miles (tiukka live),tutu, bitchess brew (todella hyvä) JOHN COLDTRANE: ÔLE(TÄMÄ ON PARHAIMPIA JAZZ KIPALEITA) LIIAN MONTA HYVÄÄ LEVY TÄMÄKIN MIES TEHNYT. Muita hyviä jazz nimiä: STAN GETZ, HERBIE HANCOCK, CHARLIE PARKER(löytyy äijältä loisto kamaa), LOUIS ARMSTRONG (esim. what a wonderful world). kuunnelkaa ihmeessä jazz pitää kuunnella useampaan otteeseen niin se aikeaa I LOVE JAZZ!aivan meenas unohtua WILLIE DIXON.
 
Elämä ilman musiikka olisi kuin paskalla käynti ilman paperia.
Volle
21.09.2004 22:33:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuuntelen jonkin verran molempia. Olisi kiva osata soittaakin noita (kunnolla, eikä "hittipätkiä" jostakin kuuluisimmista teoksista), mutta ei lahjakkuus riitä, eikä ole aikaa, energiaa eikä itsekuria reenata. Nuotteja luen tosi hitaasti ja käsittääkseni etenkin klassisella puolella nuottien luku olisi aika oleellista.
 
Nam.
Nazareth
23.09.2004 14:57:45
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jazzia tulee usein öisin kuunneltua.
 
"Two witches watch watches, which witch watch which watch?"
MC JayD
20.10.2004 07:04:58
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tradjazzia etupäässä, klassinen ja rokettirolliki menee. Scorpionseista Sibeliukseen, Joe Oliverista Miles Davisiin, Blues Brothersista B&H:iin.
 
Semmosta se sitte tahtoo olla, sano.
Brownie
12.10.2017 13:35:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä kuuntelen. Soitan sähkökitaran lisäksi klassista kitaraa ja jazzia yritän opetella. Jo pelkissä soinnuissa riittää työnsarkaa. Yleensä kun kuuntelen klasaria tai jazzia, kuuntelen aika paljon sellaista, missä ei ole kitaraa ollenkaan. Olen harjoitellut kitaralla esim. Charlie Parkerin saksofoni-sooloja. Kitaralle aika haastavaa, kun sävellaji on esim. Ab. Tosin ,sekin on ihan tottumiskysymys. Jazz-kitaristin on vähän pakkokin osata soittaa muistakin sävellajeista kuin A.sta tai E.stä.
 
PJS
12.10.2017 16:25:17
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klasaria en oma-aloitteisesti (miksen? pitäis ehkä alkaa) mut jazzia kylläkin.
 
"Constantly choosing the lesser of two evils is still choosing evil."
MadMatt
12.10.2017 18:06:33 (muokattu 12.10.2017 18:49:27)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Puhdas klasariosasto ei oikein iske mutta genrethän voi aina myös yhdistää... ja tuloksena on hyvinkin viihdyttävää musiikkia.
 
Jacques Loussier
https://www.youtube.com/watch?v=p7MFG-xFKeQ
https://www.youtube.com/watch?v=upHVUP0pv6Y
 
Claude Bolling & Alexandre Lagoya
https://www.youtube.com/watch?v=0yzxfr13Go0
 
The Modern Jazz Quartet
https://www.youtube.com/watch?v=afumjlYJ1b0
 
The Swingle Singers
https://www.youtube.com/watch?v=V_7NQkhR1Ac
 
Oscar Peterson Trio
https://www.youtube.com/watch?v=RPPQLzwCosI
 
Marlowe
12.10.2017 18:09:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Viestiketjun perustamisen aikaan olisin voinut sanonut, että enpä kuuntele juuri kumpaakaan, mutta nyttemmin olen laajentanut musiikkimakuani jazzin suuntaan. Vanha New Orleans -jazz toimii oikein hyvin, Louis Armstrong, Sidney Bechet ja sen sellainen. Lisäksi olen tykännyt Oscar Brown Jr:sta ja muista sen kaltaisista nimistä.
 
Klassisen kanssa en ole sen sijaan päässyt väleihin. Jonkun sinfoniaorkesterin konsertin olen käynyt silloin tällöin kuuntelemassa, mutta herätystä en ole kokenut.
 
Katsotaan uudestaan kolmentoista vuoden päästä, kun tämä ketju nousee taas pinnalle!
 
"Barry, Dick ja minä olemme tulleet siihen tulokseen, että vakavasti otettavalla ihmisellä täytyy olla... vähintään viisisataa levyä" (Nick Hornby)
Dave Dangerous
12.10.2017 20:08:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En pidä vanhasta jazzkasta. Pidän monista piano klassikoista . Liszt, Rubinstein, Mozart...
 
hiljaisuus on näkymätöntä liimaa
Kefiiri
12.10.2017 20:50:23 (muokattu 12.10.2017 20:50:37)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jatsia kuuntelen, klassista en niinkään... en jaksa mahtipontisia spektaakkeleita, mutta joku Debussy menisi, tai Satie. Tuppaa vaan aina jäämään.
 
Mihin ketjun aloittanut Bonham muuten on kadonnut palstoilta?
 
En ole musiikin asiantuntija.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «