Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Yleistä keskustelua musiikista »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: CD levyjen ikä?
1 2 3
Bonham
30.05.2004 21:43:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joskus 80-luvun lopulla, kun cd soittimet ja levyt alkoivat yleistymään, oli jossain lehdessä arveluja cd-levyjen iästä.
Koska kyseessä oli uusi tallennusmuoto, heitettiin myös ilmoille ajatus, että cd formaatilla on ikä.. eli että tallenne kestää tietyn ajan, jonka jälkeen data "häviää" levyltä..
 
Onko kukaan törmännyt nyttemmin vastaaviin artikkeleihin?
 
Lähinnä hirvittää tilanne, että jonain aamuna herätessä minulla on pari tuhatta tyhjää levyä hyllyssä..:)
 
Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan)
reino
30.05.2004 21:52:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jostain muistan kuulleeni, että niitten ikä olis siinä 50 vuoden paikkeilla. En ole tosin ihan varma. On sulla silti jokunen vuosi vielä aikaa kuunnella levyjäsi, luulisin.
 
W00t?
Torniojaws
30.05.2004 21:58:26
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muistaakseni jotkin tahot laskivat 25 vuotta kaupallisille painetuille CD:ille ja 10 - 15 vuotta poltetuille. Tämän jälkeen datapinta alkaa haalistumaan ja data häviää vähitellen.
 
A boon I ask thee, mighty shade, within this circle I have made, make me a werewolf strong and bold, the terror alike of young and old.
Antti1997
30.05.2004 22:15:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jumpe, mä kun oon aina luullu että ne olis periaatteessa ikuisia. Kait ne kohta kehittää jonkun ikuisen levyn.
 
"Entäs Asus4#5add9/H tai Asus4#5add9/D?" Kiipparipalstan keskustelua.
KTR
30.05.2004 22:17:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitäköhän sitten, kun tämä alkaa tulemaan ajankohtaiseksi? Ihmiset vaativat rahojaan takaisin? Vai pitääkö kaikki levyt muuttaa mp3:siksi tietokoneelle? Tai polttaa aina uusi kopio levystä 10 vuoden välein?
 
Torniojaws
30.05.2004 22:20:58
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No, DVD on jo lähes valmis korvaamaan CD:n. Ensimmäiset CD:t painettiin 1980, joten kohta näkee kuinka se 25 vuotta pitää paikkaansa. Epäilen kuitenkin ettei noin vanhoja CD:tä enää niin paljoa löydy.
 
A boon I ask thee, mighty shade, within this circle I have made, make me a werewolf strong and bold, the terror alike of young and old.
lapio
30.05.2004 22:22:10
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä muistelen lukeneeni sellaista, että kestäisivät jopa 100 vuotta (En muista välttämättä oikein).
Poltetut jonkun 5-10, tämä on käsittääkseni suhteellisen realistinen arvio. Jossain lehdessä oli juttua. Olisiko ollut tieteen kuvalehti.
 
Minuun on käytetty poltetun maan taktiikkaa... Mitä tuossa avatarissa tapahtuu?
sub zero
30.05.2004 22:29:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

"for lifetime" lukee joissain CD-levyissä
 
What's there to live for? Who needs the peace corps?
KTR
30.05.2004 22:33:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

"for lifetime" lukee joissain CD-levyissä
 
Mutta jos nämä ihmiset murhataan 10-15 vuoden kuluessa.
 
saturnzreturn
30.05.2004 22:37:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tämäpä mielenkiintoista...100 vuotta olisikin ihan kiva aika kun silloin ei paljon enää henki mussa pihise, mutta olisi noita vielä eläkepäivillä ihan kiva kuunnella...
 
poltetuista levyistä sen verran, että yhtään ainoata audio-cd:tä ei ole "hajonnut", mutta nuo vanhat (about 5 vuotta) data-cd:t joissa ei ole yhtään naarmua, ovat alunperin toimineet ja olleet käytössä ehkä muutaman kerran, niin niistä on tieto kummallisesti hävinnyt kuin pieru saharaan. esim. zipit löytyy nimineen, mutta niiden sisällä ei ole mitään...
 
my wallet's fat and so is my head
lapio
30.05.2004 22:47:06
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

poltetuista levyistä sen verran, että yhtään ainoata audio-cd:tä ei ole "hajonnut", mutta nuo vanhat (about 5 vuotta) data-cd:t joissa ei ole yhtään naarmua, ovat alunperin toimineet ja olleet käytössä ehkä muutaman kerran, niin niistä on tieto kummallisesti hävinnyt kuin pieru saharaan. esim. zipit löytyy nimineen, mutta niiden sisällä ei ole mitään...
 
Olisko se sitten niin, että sinne on vain jäänyt tämä TOC (se levyn "sisällysluettelo") jäljelle. Aika jännä, että se on säilynyt, vaikka kaikki muu on kadonnut. Voisikohan noille tyhjentyneille polttaa uudestaan.
 
Minuun on käytetty poltetun maan taktiikkaa... Mitä tuossa avatarissa tapahtuu?
Kosminen
30.05.2004 22:53:47
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on yksi poltettu, yhden bändin demo-ep, jonka huomasin muuttuneen n. 5 vuodessa tosi huonolaatuiseksi. Levyllä oli mittaa yhtä paljon kuin ennekin, mutta hirveä rätinä oli tullut, kuin heikosti kuuluvalla radioasemalla.
 
"Hän tiesi että hänelle valehdellaan, mutta hän ei halunnut kuulla totuutta." - Catrabbits: Kynnys
gheisari
31.05.2004 00:41:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mielenkiintoista
 
Itse muistan lukeneeni, että ikä olisi jossain 20 vuoden paikkeilla? Taisi olla jossain 90-luvun puolivälin Mikro Bitissä juttua asiasta?
 
FlatOutFucked
31.05.2004 01:00:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muistan kuulleeni jostain, että periaatteessa CD säilyy useita satoja vuosia, mutta käytännössähän aika on paljon pienempi.
 
"You´re not just a duck, You´re human...YOU´RE HUMAN! Go forth! Go forth and thrash..." -Thurston Moore
Mr.Babbit
31.05.2004 08:49:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ilmeisesti myös soittimella on vaikutusta asiaan, vanhoissa soittimissa on joku "sininen lazervalolukulaite" joka kuluttaa levyä enemmän kuin uusissa oleva "punainen valo". Kysykää tekniset yksityiskohdat joltain fiksummalta.
 
itse oon kuullut kanssa tuon 20 vuotta originaalit ja 10-15 vuotta poltetut.
Ostakaa ihmiset vinyylejä, ne ei haalistu koskaan.
 
bedlam
31.05.2004 09:42:22 (muokattu 31.05.2004 09:42:40)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

CD-R levyt eivät kauaa kestä, joten varmuuskopioita tulee ottaa muutaman vuoden välein. Töissä olen huomannut, että ensimmäinen parikymmentä poltettua dataromppua ei aukea enää yhdelläkään koneella. Painettujen levyjen elinikä on reilusti pidempi.
 
http://www.mikseri.net/kiasma
saturnzreturn
31.05.2004 11:42:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olisko se sitten niin, että sinne on vain jäänyt tämä TOC (se levyn "sisällysluettelo") jäljelle. Aika jännä, että se on säilynyt, vaikka kaikki muu on kadonnut. Voisikohan noille tyhjentyneille polttaa uudestaan.
 
juuh, juurikin tuo toc on enää noista levyistä jäljellä. olisi siellä ollut ihan tärkeitäkin fileitä..
 
my wallet's fat and so is my head
Kassu
31.05.2004 12:17:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oli tossa pari kesää sitten Metallican musta poltettuna ja se katosi. Löysin sen tässä nyt kun lumet sulivat meidän pihalta ja iskin koneeseen ja "no disc".
 
saturnzreturn
31.05.2004 13:12:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oli tossa pari kesää sitten Metallican musta poltettuna ja se katosi. Löysin sen tässä nyt kun lumet sulivat meidän pihalta ja iskin koneeseen ja "no disc".
 
no eipä ole ihme
 
my wallet's fat and so is my head
Anagram
31.05.2004 13:20:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

CD levyt kyllä kestävät yhden ihmisen eliniän jos vain niitä käsitellään ja varastoidaan huolellisesti. CD-R levyissä en enää osta niitä halvimpia koska niiden muovi on käyttökokemukseni mukaan pehmeämpää ja siksi naarmuuntuu helpommin.
 
KODAK on tullut tuotteisiinsa kohdistuneissa testeissään tuloksiin, että 95% oikein tallennetuista levyistä on käyttökelpoisia yli 217 vuoden jälkeen, kun ne säilytetään pimeässä, 40% suhteellisen ilmankosteuden vallitessa 25°C lämpötilassa. KODAK:in virallinen kanta on, että koti- tai toimisto-olosuhteissa levyt säilyvät yli 100 vuotta. Maltillisempien arvioiden mukaan realistinen elinennuste CD-R -levyille on arkisto-olosuhteissa 50-100 vuotta.
 
Joku ulkomainen tietokone-lehti oli testannut CD-R aihioiden valonkestoa. Testissä paljastui että jo levyn viikoksi jättäminen ikkunalaudalle auringonvaloon saattaa tuhota datan lukukelvottomaksi. Kukapa sitä nyt jättäisi levyään sillälailla mutta voisin kuvitella että sama tapahtuu jos levyt jää pyörimään autoon koko kesäksi.
 
Itse olen alkanut ostamaan Verbatim SuperAZO levyjä polttokäyttöön kun niille luvataan takuuna 100 vuoden arkistointikestävyys ja erityisen hyvä suoja uv-valoa vastaan. No, tokkopa olen 100 vuoden päästä haastamassa firmaa käräjille :)
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «