Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Yleistä keskustelua musiikista »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Miten löysit suosikkiyhtyeesi?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Henkka Hevimies
15.07.2005 11:07:16 (muokattu 15.07.2005 11:41:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Death - Kitaraopettaja kehoitti minua hommaamaan jostain käsiini Symbolic-lätty. No hommasin sen ja,ei heti auennut. Sitten tuli päivä joka muuttii elämäni täydellisesti. Päivä jolloin hommasin Scream Bloody Goren. Edelleen suosikkilevyjäni.
 
Slayer - Tiesin toki bändin tuotantoa,mutta kun kaveri soitti Angel of Deathin,se oli menoa. "Your blood's running cold" kohta jäi soimaan niin vankasti päähän.
 
Obituary - Toinen kaverini tutustutti minut tähän bändiin. Suosikki Death Metal-bändi Deathin ohella.
 
Reverend Bizarre - Ihan sokkona,koskaan bändiä enne kuulematta tilasin In The Rectoryn ja Slice Of Doomin Fireboxilta. Jäin totaallisen koukkuun kyseiseen bändiin. Nuo kaksi levyä ovat SBG:n kanssa tärkeimmät levyni.
 
"Bang your head, kill your soul Let your fucking head explode Cut your veins, rip your brain You'll go insane"
Mediamoguli
15.07.2005 12:51:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Queen: Leikin sotaukoilla ja sisko sano, että tää biisi sopis tohon sun leikkiin ja laitto Innuendon soimaan. Luulin Roger Tayloria naiseksi varmaan puoli vuotta. Olin siis about 10.
 
Uriah Heep: Samaisen siskon huoneesta kuului kamalaa ääntä. Menin katsomaan että mitä ihmettä. Siellä se kuunteli Bird Of Preytä. Oli lainannu kirjastosta, muttei juurikaan diggaillu. Omin sen (Salisburyn) sitte itelleni ja siitäpä se lähti.
 
Kah, eipä tässä muuta voi sanoa, kuin että kiitokset siskolle.
 
Ars gratia pecuniae
Aerodactev
15.07.2005 12:57:53 (muokattu 15.07.2005 15:16:36)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

(Päivitystä edellisiin. Jethro Tull ja JMKE vielä ovat ok, mutta Renaissance, Wigwam ja Pressat nyt eivät ole _niin_ suosikkibändejä.)
 
Enon: Googletin "Enon Disco" etsiessäni Alpo Myllerin huippuhitistä tietoa. Parin mutkan kautta klikkailin tieni bändin nettisivuille, joille ensin repeilin pitkään, mutta kuunneltuani pari biisiä tajusin osuneeni vahingossa kultasuoneen.
 
Gentle Giant: Taisi olla arva joka joskus pari vuotta sitten suositteli.
 
Caravan: Ei mitään hajua, ei ainakaan ProgArchivesin kautta. Liekkö kanavalla #proge jotain tekemistä tän kanssa....
 
Banco del Mutuo soccorso ja muu italoproge: ProgArchivesin kautta.
 
Genesis: Nimi nyt muutenkin oli tuttu (kaikkialla "piireissä" tätä hehkutetaan). Aiempi kosketus bändiin oli Congo-musiikkivideo, jonka näin tuoreeltaan Jyrkissä. Lainasin Selling England by the Poundin kirjastosta.
 
Van der Graaf Generator: Lainasin kirjastosta The Boxin.
 
Long = progressive = good
Lemmy-45
15.07.2005 13:04:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Motörhead: En ollut kuullutkaan koko yhtyeestä kun näin kirjastossa jonkun best of -levyn ja oli pakko lainata. Kannessa oleva Lemmyn kuva vakuutti minut siitä miltä "oikean" rock tähden pitää näyttää. (Olin 14)
 
Deep Purple: Lainasin samasta kirjastosta kun halusin kuulla Highway Starin. (Olin kuullut nimen jossakin) Sitten kun laitoin soittimen randomille ja tulikin Smoke on the water niin siitä se lähti. Tosin sen jälkeen olen kyllä huomannut että niillä on paljon parempiakin kappaleita kuin tuo yhden riffin varassa oleva "hitti".
 
Jesus saves
SirElwood
15.07.2005 13:12:31 (muokattu 15.07.2005 13:18:45)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tom Waits: Tv:stä tuli joskus 98-99 Waitsin konsertti, sitten kolahti, ja kovaa. Taitaa yksi tai kaksi levyä puuttua, muilta osin on aika täydellinen kokoelma herran musiikkia hyllyssä.
 
Jethro tull: Isäukon lp-levyjä kuuntelin läpi joskus 10 vuotiaana, sitä kautta löytyi.
 
Queen: Ruinasin levykaupassa vanhemmiltani levyä, vaikka en yhtään tiennyt minkä levyn haluaisin. Silmiini osui Quuen:n A kind of magic, jossa oli mielestäni hieno kansi. Vuosi oli '87, olin 6 vuotias.
 
Pink Floyd: The wall kirjastosta, sitten kauppaan ostamaan oma.
 
Absoluuttinen 0.: Sisko sai jostain Muovi antaa periksi levyn. Lahjoitti sen minulle kun ei itse siitä pitänyt. On sittemmin ruinannut levyä takaisin...
 
Pulp: Radiosta tuli Disco 2000. Joskus yläaste aikana tuo tapahtui... Olisiko ollut '95?
 
The Beatles: Kaverilla oli joku "TV:stä tuttu" lp-kokolma. Sosialisoin sen, koska hän inhosi kys. bändiä.
 
The Beautiful South: Ostin anttilasta alekorista blue is the color levyn. Ihastuin naislaulajan ääneen(kin).
 
The Who: Vuonna '96 tuli TV:stä joku hyde park:ssa pidetty konsertti jossa the who + iso orkka soitti quadrophenia levyn läpi. Oli vaikuttavaa. Se VHS on vielä jossain tallessa.
 
Sir Elwoodin Hiljaiset Värit: Tämä taitaa olla ainoa bändi johon olen tutustunut kavereiden kautta. Joskus vuonna '95.
 
YUP: Toppatakkeja ja toledonterästä levyä kuulin jossain leirillä ensimmäisen kerran.
 
Fountains of Wayne: Tämä on vähän uudempi tuttavuus minulle. Taisi MusicTV:stä tulla Stacy's mom musavideo jokunen vuosi sitten. Oli niin hauskaa musaa, että oli pakko hankkia lisää.
 
Ääh... Näitä olisi niin paljon...
 
maelstrom
15.07.2005 13:25:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pitkä lista seuraa:
 
A Perfect Circle: Kaveri näytti Sleeping Beautyn musiikkivideon.
 
CMX: Nyt en taida muistaa kunnolla, mutta Nimetön taisi aikanaan iskeä radiosta kovaa, sitten sisko hankki Discopoliksen ja sen sitten lainasin häneltä.
 
Coldplay: Radiossa kuulin hittejä ja erityisesti Scientist ja Clocks innostivat.
 
Kent: Oli pitkään "ihan kiva" bändi, jolta löytyi "ihan kivoja" hittibiisejä, kunnes tapasin tyttöystäväni, joka fanittaa kyseistä bändiä varsin isosti. On sen jälkeen tullut sitten kuunneltua syvemmin ja huippuhan tämä on.
 
Magyar Posse: Muutama entinen opiskelutoverini hehkutti tätä poppoota kovin, oli sitten pakko tutustua.
 
Maj Karma: Kuulin ensin radiosta jonkin Rautaneidon biisin (Romanssi?), näin sitten samana kesänä livenä festareilla. Viimeinen naula arkkuun oli, kun tapasin Herra Ylpön samana päivänä ravintolassa.
 
Mokoma: Näin Jyrkissä aikoinaan videon muistaakseni biisistä Teon Teoriaa, siitä jäi nimi ja naamat mieleen, vaikka itse musiikki ei iskenytkään isommin. Sitten kuulin radiosta Takatalven.
 
Muse: Kaveri on niin lätkässä kyseiseen bändiin, että sitä on saannut pakkokuunnella niin paljon, ettei voi enää olla pitämättä.
 
Opeth: Kaveri esitteli, menin sitten seuraavana päivänä levykauppaan ostamaan Still Lifen.
 
Porcupine Tree: Kuulin, että tällainen pumppu tekisi yhteiskiertueen Opethin kanssa ja uteliaisuudesta tutustuin. Nyt ajaa jopa Opethin ohi.
 
Radiohead: Kaikki niin kovin hehkuttivat tätä, ja samalla kun aloin muutenkin tutustua "hämärämpään musiikkiin", piti yleissivistyksen takia tutustua. Pamahti nuppiin alta aikayksikön.
 
Sigur Rós: Olin isäni maatilalla talikoimassa rehua eräänä joulukuisena iltana, kun radiosta (YleX:n x-ryhmä tai joku vastaava, ihme kyllä) pelmahti ( ) -levyn neljäs raita, eli tämä Vanilla Skyssä oleva "hittibiisi". Lopetin talikoimisen minuuteiksi ja seuraavalla viikolla ostin molemmat tuolloin Suomesta löytyneet levyt. Yhtye muutti suhtuatumistani musiikkiin ja on vaikuttanut ehkä syvemmin kuin mikään muu yksittäinen yhtye.
 
System of a Down: Lukioaikana kuulin luokkatoverin autossa, mutta tuolloin ylenkatsoin pumppua. Sitten paria vuotta myöhemmin kuulin Toxicityn kaksi kertaa läpi kaverin autossa mökkireissulla. Hokasin, että olin hukannut pari vuotta elämästäni.
 
Tool: Yleissivistyksen vuoksi hankin pari biisiä. En saanut mitään irti pitkään aikaan, kunnes pikku hiljaa opin pitämään tästä musiikista, aika pitkälti videoiden kautta.
 
Ulver: Metallistiaikoinani minulle suositeltiin heidän varhaistuotantoaan, johon sitten tutustuin. Pidin kyllä siitä, mutta samalla tutustuin uudempaan tuotantoon, joka myöhemmin läjäytti niin komeasti noista metallipaukutuksista ohi, että en kuuntele enää ollenkaan sitä vanhempaa tuotantoa.
 
Viikate: Noutajan valssia mainostettiin jossain lehdessä ja imutin sitten mp3:n. Ostin levyn juhannusaaton aattona ja siitä tuli Kesälevy.
 
Ei musiikki ääntä ole, vaan tunteita. IMIK #12
Piepe
15.07.2005 14:43:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kokoelmalta.
 
Go Create.
casey jones
15.07.2005 15:55:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Cream: isukin levyjä tuli kuunneltua
 
John Mayall: Yardbirdsiä kuuntelin samoista levyistä ja Claptonin urapolkuja pitkin sitten törmäsin Mayallin
 
Gratefull dead: Joskus muinoin lainasin kirjastosta jonkun kokoelman kaiken maailman kappaleista ja siellä oli deadia.
 
Elmore James: Blues innostus alkoi Jamesista.Lainasin levyn kirjastosta.
 
Kiss: ensinmäinen "bändi" mitä muistan kuunnelleeni ja kolahti. Edelleen maailman paras. Telkkarista näin kun gene kuolas verta ja hienoohan se oli. Äiti tykkäs kun poika venytteli kieltään ja valutti puolukkahilloo suustaan 6-vuotiaana.
 
Naughty by nature, NWA: 90-luvun alun nuorta intoa. Nyky rap ei kykene lähellekkään samaan tasoon
 
onhan noita...
 
nobody loves me but my mother!
Schnowotski
15.07.2005 16:17:10 (muokattu 15.07.2005 16:22:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Trio niskalaukaus: Televisiosta näkyi "rajattoman rakkauden" live-esitys. Se oli aivan "vau", mutta tämä ei vielä ollut se varsinainen tönäisy. Eräänä talvisena aamuna olin lähdössä kouluun. Isä sanoi vievänsä autolla. Autoradiosta kuului "elegia", joka oli sitten se... oli pakko ostaa levy.
 
Viikate: niihin aikoihin olin yläasteella ja puhuttiin suomihevin sanansaattajista "trio niskalaukauksesta" ja "viikatteesta". Viikate oli outo. Kuulostikin joltain death metallilta (nimi siis). Mutta pitihän siihen internetin kautta tutusta.
 
Lyijykomppania: no tämä on melko selvä. Trio niskalaukauksen Timo rautiaisen entinen bändi ja pitihän se tsekata että minkälaista on herra ennen tehnyt...
 
Anton Webern: Taidemusiikin historian tunti. Jaahs, tytöt menevät esittelemään - eivät itseään vaan - ekspressionismia. Sanovat että "joo seuraavaksi tulee sekoa pimputtelua". Huh. Vaikka kuinka pyristelin ja koitin vastustaa en vain voinut olla tykkäämättä. Hengitys nopeutui. Huh, mikä tunnelma noissa kappaleissa.
Nimi jäi mieleen ja kirjastosta lainaamaan levyjä.
 
CMX: no tämä on vähän tavanomaisempi: hirmuisen hehkutuksen saattelemana oli tutustuttava. Vaikka tähänkin kyllä liittyy kasku: eräs tyyppi sanoi jossain (ehkä hieman vitsillä) että hänen hautajaisissaan esitettäisiin cmx:n 'ruoste'. Piti sitten kuulla että mikäs siinä kappaleessa on mahtavaa...
 
Marja Mattlar: Timo Rautiaisen coverit hänen kappaleistaan olivat niin hyviä, että piti lainata levyjä kirjastosta.
 
Ehkä tässä on jo tarpeeksi lempparibändejä...
 
Tyttö kouluttautuu lääkäriksi, diagnosoi itsellään aivokasvaimen ja ampuu itsensä.
Rakastitko minua kun katsoit minua silmiin, kun pidit minua kädestä, kun tulit puhumaan minulle? - elämä yksin ei ole vaikeaa, mutta elämä ilman sinua...
...And Justice For All
15.07.2005 17:26:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Metallica - Mietiskelin eri bändejä, muistin metallican. Kaverilta lahjaks saamani Black Album pääsi arvoon arvaamattomaan ja levyhyllykin kasvoi.
 
Iron maiden - Ajattelin sivistää itseäni ja tutkailin raskaasta musiikista pitävän tätini levyhyllyä. Hän suositteli lainaksi Best Of the Beastia. Siitä se lähti. Nyt maiden on mulla kovimmassa iskussa, eniten soivat iron maiden & 7th son-levyt sekä Visions of the beast dvd.
 
Slayer - Kaveri kertoi menevänsä keikalle, lupauduin mukaan kuulematta yhtään bändin biisiäkään!
Tutustuin slayeriin seasons in the abysin kautta.
 
Megadeth - Mikä olikaan helpompaa metallican jälkeen kun etsiä uusia tuulia metallican ex-kitaristin suunnasta! Megadeth kolahtaa. Kunnolla.
 
THV-Klubi #21
gandar
15.07.2005 18:02:13 (muokattu 07.09.2005 10:06:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Valkkasin tähän vain ne kerrottavan arvoiset tarinat ja yhtyeetkin ovat aakkostetusti.
 
Jamiroquai
Ostin aikoinaan Synkronized-levyn yhden hittibiisin takia, mutta siihen aikaan kuuntelin kaikenlaista roskaa ja lopulta levy unohtui. Isompana sitten kaivelin levyhyllyä ja kuuntelin, että mitä sitä on tullut soiteltua. Tällä kertaa levy oli jotain niin hienoa, että tilasin suoralta kädeltä yhtyeen muutkin tuotokset.
 
Kingston Wall
Rumparikaveri, jolle Kuoppis on puolijumala, kertoi sellaisesta yhtyeestä, että on tosi kova. Levyt omistavalta kaverilta pyysin lainaan, koekuuntelin ja taas iskivät tajuntaan. Long story short, kaikki levyt hyllyssä.
 
Minnie Riperton
Matkasimme viime kesänä kesäleirille aina aamulla jo ajokortin saaneen (pirun jälkisyntyisyys ja syyskuinen syntymä!) kyydissä. Tällä oli randomilla cdvaihdin ja yhtenä levynä siellä oli isoveljensä Minnie Riperton Anthology - Les fleurs. Iski.
 
Tower of Power
Näistä ehkä se kaukaahaetuin löydös. Olimme kesäleirillä ja siellä rumpuja opettava mieshenkilö oli suositellut kaverilleni Soul Vaccination-levyä. Vaikka ko. opettaja oli hieman omituinen, niin kaveripa osti sitten kuitenkin levyn. Jokin aika sen jälkeen lainasi minulle, kertoen löydöstarinan. Kuuntelinpa minäkin ja taas sitä mentiin.
 
Ceci n'est pas une signature
tigrushka
15.07.2005 18:17:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suurin osa on löytynyt niin että olen kuullut radiosta biisin joka on siinä määrin herättänyt uteliaisuuteni, että olen pannut biisin ja esittäjän nimet muistiin ja hankkinut levyn.
 
Yksi poikkeus tästä säännöstä on: The Monochrome Set. Luin aikoinani Soundista Waldemar Walleniuksen jutun ja levyarvostelun jotka vakuuttivat minut siinä määrin että ostin vuosia myöhemmin Lontoosta The Monochrome Set: Volume, Contrast, Brilliance -LP:n kuulematta ensimmäistäkään biisiä etukäteen... Ostettuani yhden ostin kaikki albumit jotka sain käsiini.
 
I got stripes ^..^
zorro
15.07.2005 18:31:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

the Doors: Lapsena isoveli sai joululahjaksi tupla cd:n (best of the Doors) josta sitten itse innostuin täysin.
 
Radiohead: Ensimmäisen pändini perustaja jäsenet oli radiohead fanaatikkoja jonka kautta itsekin tutustuin pändiin ja sillä tiellä ollaan.
 
White Stripes: Tämän löysin itse kun aloin oma-alotteisesti kuuntelemaan elephanttia. uusin levy ei ole vielä minule auennut.
 
Mr Bungle: Lapsena isoveljellä oli joltain tytöltä lainassa california levy. sitä silloin lapsena joutuin vierestä kuuntelemaan ja siitä jäi pitkäaikaiset traumat. nyt sitten about vuonna 2002 muistelin että "mikähän se pändi oli joka kuulosti niin sairaalta?" ja sitten sattumuksien kautta minun kaverilla oli pari niitten piisiä koneella. sitten hommasin itse levyn ja sillä tiellä ollaan.
 
Tom Waits: Tämän löysin kaverin kautta vastikään.
 
Tänne saattaa tupsahtaa joskus uusia biisejä.
Vainhaalee
15.07.2005 19:08:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vanhin isoveli muutti kotoa pois 90-luvun alussa (taisi olla 91...)
toinen isoveli nussi muuttokuormasta jonkin Yellon kasetin.
 
Itse tuolloin kuusivuotiaana otin kuormasta kasetin, joka muutti loppuelämäni lopullisesti...
 
Kannessa luki The Razor's Edge, AC/DC...
 
Nyt mennään eikä meikata!
slipkorn
15.07.2005 19:49:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

System of a Down - Kuu(nte)lin tätä bändiä joskus 2001/2002, mutta tykästys jäi vain Toxicity- ja Needles-biiseihin. Kun taas tänä vuonna tammikuussa satuin mielenkiinnosta lukemaan tuota SOAD-topicia, jossa oli linkki Cigaro-kappaleeseen. Hain sen, hämmennyin, jatkoin kuuntelua. Sitten tuli B.Y.O.B., joka räjäytti lopullisesti pankin, Mezmerize oli pakko hankkia. Nyt olen hankkinut debyyttiä lukuunottamatta muutkin levyt, ja tämä on ehdoton suosikkibändini tätä nykyä.
 
Korn - Ensimmäisen kerran bändi tuli tutuksi South Parkin Korn's Groovy Pirate Ghost -jaksossa, mutta tuolloin bändi oli mielestäni naurettava. Kunnes sitten vuonna 2002 näin televisiosta Here to stayn musiikkivideon, oli pakko hankkia Untouchables, jonka jälkeen muut levyt.
 
Slipknot - Isoveli kuuli kaver(e)iltaan.
 
The Offspring - Isoveli oli ilmeisesti tämänkin kuullut jostain, joten Americana ostettiin. Ensimmäinen bändi, josta oikeasti tykkäsin. Oli pitkä tauko, etten tykännyt tästä bändistä, mutta nyt kuulostaa taas todella hienolta.
 
atimoc
15.07.2005 21:10:51
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dire Straits: Sultans of Swing, Money for Nothing jne olivat radiosta tuttuja. Netistä tuli sitten latailtua yksittäisiä biisejä, reaktiot meni suunnilleen tässä järjestyksessä:
1) Jaajaa, tääkin tuttu biisi on näköjään Dire Straitsin tuotantoa
2) Oho, nää tuntemattomatkin biisit ovat aivan loistavia
3) Levykauppaan
 
Deep Purple ja Eric Clapton: pitkälti samalla tavalla kuin DS (Smoke on the Water ja Cocaine herättivät kiinnostuksen).
 
Jimi Hendrixiä tuli lainattua aikanaan kirjastosta sokkona. Kannatti.
 
Mark Knopfler: Kuulin äijän Straits-yhteydestä, ja What it Is:n radiosta. Sen jälkeen lähti Sailing to Philadelphia -CD tilaukseen.
 
Tarvitko GMail-inviten? Laita mailia. "Saa olla viimeinen kerta kun soitan humppaa. Sen jälkeen tulee jotenkin väkivaltainen olo." -Strutsi
HaloOfFlies
15.07.2005 21:31:01
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Deep Purple
 
Olin kerran, joskus 90-luvun puolivälin tienoilla, jäähallisssa katsomassa matsia. Pelin ollessa tauolla ämyreistä kajahti Smoke On The Waterin liveversio ja saman tien leuka tärähti lattiaan. "Jumankauta että on kova biisi! Mistä tätä saa lisää?" Nyt sitten onkin bändin olennaisin tuotanto hyllyssä, vielä on kuitenkin levyjä joita en ole edes kuullut, kuten House Of Blue Light tai Battle Rages On.
 
Black Sabbath
 
Joskus 10 tai 11 vuoden ikäisenä autoradiosta kasettia kuunnellessa sieltä pärähti "Paranoid" soimaan. Olin myyty.
 
Give the monkey a brain and he'll swear he's the center of the universe
Avaruusmies
15.07.2005 22:55:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulla ei ole varsinaista suosikkiyhtyettä, joten en ole sitä löytänyt. Pidän useasta eri musiikkijutusta ja usein vielä niin, että aikansa kutakin. Joku hyvä keikka, tilannesidonnaisuus tms. on ehkä sysäys tiheämpään kuunteluun.
 
Kapane
15.07.2005 23:37:41
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nine inch Nails: Poistatutin kaupanhyllystä remix-ep:n kun siinä oli vitun hienot kannet. Olin kyllä kuullut ennenkin, mutta vasta nyt aloin pitää.
 
Faith no More: Näin Easyn videon MTV:ltä
 
Katatonia: Satuin lataan Don't tell a Soulin Guitar Prolle.
 
Tool: Latailin Mp3 jostain.
 
Machine Head: Sama kuin yllä
 
In Flames: Kaveri lähetti Cloud Connectedin ja myöhemmin löysin itse jostain only for the weaking.
 
Archetype H.D
In Goth We Trust! The 666 Club #555
toxic
15.07.2005 23:46:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Megadeth: Vice cityn soundtrack ;)
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «