Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Yleistä keskustelua musiikista »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: CD:n ja vinyylin äänenlaadun ero
1 2 3 4 5
kingdom
03.07.2003 03:04:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaverini väittää kovasti että vinyylin äänenlaatu olisi CD:n äänenlaatua parempi. Kun en itse pääse näitä kahta vertaamaan niin sanokaa te: pitääkö se paikkansa? Minulla on hankaluuksia uskoa että vinyylin äänenlaatu olisi CD:tä parempi. Saattaa olla tyhmä kysymys :)
 
See a gun is real easy, in this desperate part of town. Turns you from hunted into hunter, you go an' hunt somebody down. Wait a minute now! Somebody said "Fair Warning"?! Lord! Lord strike that poor boy DOWN!
kid ego
03.07.2003 04:22:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässähän oli joku sellainen juttu, että vinyyli toistaa analogisessa muodossaan useampia samanaikaisia ääniä kuin digitaalinen serkkunsa cd. Mutta tokihan cd-levyn äänenlaatu on parempi.
 
Viisaammat kertonevat lisempää.
 
Do you really want to funk with me?
Hirvi on petoeläin.
Karlsson
03.07.2003 09:22:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lähestyy henkimaailman asioita tämä tämmöinen.
 
Sanotaan nyt, että CD toistaa sille äänitetyn musiikin (tai minkä vaan) täsmälleen samalla tavalla. Digitaalitekniikka itsessään eliminoi häiriöt tässä äänen ketjussa levylle ja siltä ulos. =se on kliinisempi.
 
Vinyylissä taas on niin monta mekaanista vaihetta (levyn kaiverrus, muotit, valu ja kuuntelussa sitten neula raahautuu levyn pintaa pitkin), että äänen "alkuperäisyys" kärsii.
 
Mutta jos puhutaan soundista niin, esimerkiksi allekirjoittaneelle, cd:n soundi on tosiaan kliininen. Vinyyli taas soi eri tavalla. Soundi siinä voi olla parempi, mutta ei välttämättä niin todenmukainen.
 
Ja sitten on näitä pointteja, että ihmisen kuuloalueen ulkopuolella olevat äänet vaikuttavat soundiin. Vinyylissä kai rajoittava tekijä on lähinnä tuossa kaiverrusvaiheessa käytettävän laitteiston laatu.
CD:ssä taas on jotain teknisiä rajoituksia näiden taajuuksien suhteen ja tässä digitaalisuudessa suuri tekijä on tietysti näytteenottotaajuus. Jotkut sanovat nykyisillä näytteenottotaajuuksilla kuulevansa että kyse on äänestä, joka jossain vaiheessa on ollut digitaalista.
 
Jostain olen myös lukenut, että vinyylin läpimän soinnin takana olisi hienoinen särö, jota ei siis oikeastaan kuule, mutta se vaikuttaa kuultuun kokonaisuuteen.
 
Itse olen vinyylimiehiä. Ei ole viimeiseen 8kk tullut ostettua yhtään cd-levyä. Vinyylejä taas vähän liikaakin. Joku niissä vaan viehättää.
 
I can´t believe it´s not music!
krushing
03.07.2003 11:15:16
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tässä vähän infoa aiheesta.
 
http://www.howstuffworks.com/question487.htm
 
kingdom
03.07.2003 14:18:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tässä vähän infoa aiheesta.
 
http://www.howstuffworks.com/question487.htm

 
Kiitos. Silti tuo on vähän niin ja näin.
 
See a gun is real easy, in this desperate part of town. Turns you from hunted into hunter, you go an' hunt somebody down. Wait a minute now! Somebody said "Fair Warning"?! Lord! Lord strike that poor boy DOWN!
noir
03.07.2003 14:47:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

- - Viisaammat kertonevat lisempää.
 
Ja niín he tekevätkin: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=1&t=24505
 
Knowledge is power, France is bacon.
Unworthy Knight
03.07.2003 14:52:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

On se kyllä kivempi kuunelle vinyylinä...Ihastuin moisiin kun eräs asuntolan heppu soitteli niitä . sillä oli kaikkia heinoja harvinaisuuksia. CD:tä vain kuunellaan Vinyyliä tunnelmoidaan siinä ero :)
 
"...So croak the king of Grey."
Karlsson
03.07.2003 15:00:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

CD:tä vain kuunellaan Vinyyliä tunnelmoidaan siinä ero :)
 
No, mutta näinhän se on. Saat oikein plussan. Ole hyvä.
 
I can´t believe it´s not music!
poppamies
03.07.2003 17:16:37
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No sanotaanko näin että siinä on vähän sama ero kuin trankku ja putkivahvistimella. Puktkivahvarissa on korvalle miellyttävämpi ääni. Näin on myös vinyylin.
 
"G-strings are for strippers"
Ai mää vai?
03.07.2003 19:36:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä minulle aikoinaan aukesi taivas kun hankin ensimmäisen CD-soittimen -85.
 
Pois jäivät jyrinä,huojunta,kohina,napsuminen ja särö-varsinkin sisäurilla se oli joskus järkyttävää luokkaa.
 
Tenussa vinyylisoittimen käyttö kävi myöskin mahdottomaksi ;)
 
Toki minulla oli myös hyvä vinyylisoitin mutta jouduin luopumaan siitä ja levyistä rahapulan takia joskus 90-luvun alussa.Joitain levyjä kaipaan,äänenlaatua en.
 
Syynä nykyiseen huonoon CD-ääneen on #€@*^¨ kompressorien ja limitterien väärinkäyttö.Melkein kuin kuuntelisi jotain paikallisradiota.
 
Hyvää jatkoa jos oma ei riitä. (Välikausitakki)
Juho L
03.07.2003 20:16:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Syynä nykyiseen huonoon CD-ääneen on #€@*^¨ kompressorien ja limitterien väärinkäyttö.Melkein kuin kuuntelisi jotain paikallisradiota.
 
Nykyään on sellainen trendi, että jos äänentaso tippuu 0dB:n alapuolelle hetkeksikään, on masterointi epäonnistunut.
 
"You got exhilation, an' you got inhilation. But they're two different things, man. You screw up, you got mutilation." - Jackson Jeffrey Jackson, the trumpet player
superfly
03.07.2003 20:45:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä olen niin mukavuudenhaluinen ihminen, että en vinyyliä ikävöi. Hankala niitä oli pyöritellä. Ja oikeasti cd saundaa mun korvaan paremmalta, voi tietty johtua paskasta vinyylisoittimestanikin :)
 
Harppu on alaston piano
Bonham
03.07.2003 20:49:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä olen niin mukavuudenhaluinen ihminen, että en vinyyliä ikävöi. Hankala niitä oli pyöritellä. Ja oikeasti cd saundaa mun korvaan paremmalta, voi tietty johtua paskasta vinyylisoittimestanikin :)
 
Tuossa on se vinha perä, että jos vinyyliltä haluaa hyvän soundin, vaatii se korkealuokkaista pyöritintä, rasiaa jne. Paljon on puhuttu cd soittimen eroista hinnasta riippuen, mutta kukaan ei kai voi kieltää vinyylisoittimien eroja???
 
Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan)
superfly
03.07.2003 20:51:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jep, soittimissa olen huomannut eroa melko reippaasti. Ihan cd-soittimissakin. Halvalla ei hyvää saa.
 
Harppu on alaston piano
FastEddie
04.07.2003 14:25:54
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä minulle aikoinaan aukesi taivas kun hankin ensimmäisen CD-soittimen -85.
 
Moni LPn kuutelija unohtaa, että vinyylilevyt kuluvat käytössä. Äänirasian neula höylää joka kierroksella diskantteja pois ja lisää crackrattlejapoppia.
 
Kahdeksankymmenluvulla monet hifistit äänittivät levynsä kasetille, säästääkseen kaaliita levyjänsä kulumasta.
 
Itse en kaipaa pätkääkään LP-levyjä.
 
CDt rules.
 
Karlsson
04.07.2003 14:39:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moni LPn kuutelija unohtaa, että vinyylilevyt kuluvat käytössä. Äänirasian neula höylää joka kierroksella diskantteja pois ja lisää crackrattlejapoppia.
 
Ai ihan tosi?
 
En nyt ihan ymmärrä miten sen voi unohtaa?
Jos kuuntelen, sanotaan vaikka alkuperäistä Dave Brubeckin "Jazz Goes To College" -vinyyliäni 50-luvun lopusta, niin kyllä se perhana suhisee paukkuu niin paljon ettei siinä pääse oikein unohtamaan että tuleeko se ääni vinyyliltä vai CD:ltä.
 
Kysehän oli siis vinyylin soundista, ei äänenlaadusta. Ovat muuten kaksi eri asiaa.
 
I can´t believe it´s not music!
PyGmi
04.07.2003 14:44:21 (muokattu 04.07.2003 14:50:22)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

CD:n ja vinyylin äänenlaadun ero
 
Tää oli tohon edelliseen
 
Ja Kyllä LP:t aina CD:t hakkaa vaikka rätiseekin.
Vinyylit takas!
 
ja tällä taas ei ite aiheen kanssa ollu mitään tekemistä
 
snaga
04.07.2003 15:01:28
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuossa on se vinha perä, että jos vinyyliltä haluaa hyvän soundin, vaatii se korkealuokkaista pyöritintä, rasiaa jne.
 
Aivan. Vinyyliltä on kyllä mahdollista saada parempaa ääntä ulos, JOS hankitaan 10 000 euron laitteet ja pyöritetään käyttämätöntä levyä. Mutta sekin levy on sitten huonompi heti ensimmäisen kuuntelun jälkeen. :-) Vinyylihän ei koskaan kuulosta samalta kahta kertaa. Halvahkolla (= tolkullisen hintaisella) soittimella, niin kuin tuo minun, on ihan turha kuvitella saavansa parempaa ääntä.
 
Paljon on puhuttu cd soittimen eroista hinnasta riippuen, mutta kukaan ei kai voi kieltää vinyylisoittimien eroja???
 
CD-soittimien äänenlaadulliset erot lienevät lähinnä DA-muuntimessa, joissa niitä tietysti kyllä sitten onkin jonkun verran. CD:thän olivat tiukka paikka high end -hifisteille, kun olivat tottuneet älyttömään säätämiseen vinyylien kanssa, joiden kohdalla voi melkein minkä tahansa kikkakolmosen ainakin väittää parantavan äänenlaatua. Ja lisäksi teoriassahan sitä ääntä voi parantaa rajattomasti latomalla vaan lisää rahaa tiskiin. Nykyisin ne raukat sitten ostavat digipiuhaa 1000 euron metrihintaan. :-)
 
Floyd code: v1.2a s+r>d TW 1/0/r tG 0? 0 Meddle 2 1 19.3%
FastEddie
04.07.2003 15:03:49
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kysehän oli siis vinyylin soundista
 
Teille on olemassa oma pyhitetty biisikin 3'13 (vai mikö sen nimi nyt olikaan). Siitä voi kuunella vinyylin soundia ja fiilistellä.
 
Itse kyllä tykkään enemmän mediasta, joka ei väritä tai vääristä alkuperäistä singnaalia juurikaan.
 
PS: Omistan n.500 LP-levyä
 
Karlsson
04.07.2003 15:24:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Teille on olemassa oma pyhitetty biisikin 3'13 (vai mikö sen nimi nyt olikaan). Siitä voi kuunella vinyylin soundia ja fiilistellä.
 
Jaha, halpaa vittuilua.
 
Se on 4´33 muuten ja John Cage onpi säveltäjä. Kyseistä teosta en omista, mutta muuta Cagea kyllä (preparoitua pianoa). Plik plonk vaan ja kyllä Sam fiilistelee.
 
Onhan se nyt ihan väärin jos joku kuuntelee vinyyliltä musaa ja pitää sitä parempana soundiltaan kuin , ah, niin kliinistä cd-levyä. Ällös mikään ole soittimen kielen (tai muun vastaavan) värähdyksen ja kuulijan korvan välissä?
 
Taas sitä joutuu makuasioista tappelemaan. Pitäis vaan huudella ympäriinsä kuin toi Pygmi (no offence). Kokeillaanpä:
 
CD:t on oivaa diskopalloainesta!
 
CD:stä saat hypnoosilasit!
 
CD:stä saa parhaan lasinalusen!
 
Lahjoita CD:si ongelmajätelaitokselle!
 
Tunge CD syvälle!
 
Djoopajoo...
 
P.S. mulla on muutama kymmenen lyvyä päälle 1000 vinyyliä. Olenko siis parempi ihminen kuin sellaiset joilla on vähemmän? Onko sillä vi*un väliä? Olen varmasti vain köyhempi, en muuta.
 
I can´t believe it´s not music!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «