Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Yleistä keskustelua musiikista »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mikä mättää musabisneksessä?
1 2 3 4 5
-Spade-
16.02.2018 08:43:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Marlowe: Oman musiikkikauppiaani mukaan nuoriso ei paljon taida levyjen ostamista harrastaa, ja aika moni ns. vanhan liiton harrastaja omasta tuttavapiiristäni on sitä myös sanonut vähentäneensä ja siirtynyt Spotifyn ja keikoilla käymisen varaan.
 
Eipä nuo omat alakouluikäiset lapset ainakaan ole vuosiin kinunneet levyjä, mutta Youtube ja Spotify tuntuvat olevan kovassa käytössä.
 
Tuota en kyllä ymmärrä, miten keikoilla käyminen olisi jotenkin vaihtoehto tallennetun musiikin kuuntelemiselle.
 
Ohan se varma.
Welho-77
16.02.2018 08:55:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itelläkin vähentynyt kyllä levyjen ostelu ihan helvetisti. Ei ennen ollut harvinaista jos osti vaikka 50 cd:tä vuodessa. Nykyään tulee harvoin mitään uutta, jota haluan lähinnä vanhan suosikkibändin levyn ostaa ja sitten jotain klassikoita, jota puuttuu. Sääli sinänsä mutta ei sitä turhaa materiaaliakaan jaksa loputtomiin keräillä.
 
Olin pitkään spotifytä vastaan mutta onhan se vitun jees. Netistä en ole ikinä laittomasti imutellut. Olen varmaan ainut maailmassa tällainen henkilö :D
 
Long live the King of Mercy
Kefiiri
16.02.2018 09:15:30 (muokattu 16.02.2018 09:20:03)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Welho-77: Itelläkin vähentynyt kyllä levyjen ostelu ihan helvetisti. Ei ennen ollut harvinaista jos osti vaikka 50 cd:tä vuodessa. Nykyään tulee harvoin mitään uutta, jota haluan lähinnä vanhan suosikkibändin levyn ostaa ja sitten jotain klassikoita, jota puuttuu. Sääli sinänsä mutta ei sitä turhaa materiaaliakaan jaksa loputtomiin keräillä.
 
Olin pitkään spotifytä vastaan mutta onhan se vitun jees. Netistä en ole ikinä laittomasti imutellut. Olen varmaan ainut maailmassa tällainen henkilö :D

 
No tässä toinen, ja muutenkin samansuuntainen meininki.
 
Vähän kyllä nolottaa kuunnella Spotifystä suosikkiartistin uutuuslevyä, joka ilman Spotifyä olisi mennyt ostoon. Tietty syyllisyydentunne ihan oikeasti lymyää jossain taustalla, että tässä ollaan nyt vähän kyseenalaisissa hommissa. Jos saman levyn lainaisi kirjastosta, tuota tunnetta ei tulisi.
 
En ole musiikin asiantuntija.
Welho-77
16.02.2018 10:34:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: No tässä toinen, ja muutenkin samansuuntainen meininki.
 
Vähän kyllä nolottaa kuunnella Spotifystä suosikkiartistin uutuuslevyä, joka ilman Spotifyä olisi mennyt ostoon. Tietty syyllisyydentunne ihan oikeasti lymyää jossain taustalla, että tässä ollaan nyt vähän kyseenalaisissa hommissa. Jos saman levyn lainaisi kirjastosta, tuota tunnetta ei tulisi.

 
Juu. Tosin ostat ne suurimmat suosikit edelleen, mutta usein odottaa hinnan alennusta tms. Tosin nämäkin suosikit ovat yhden käden sormilla laskettavissa.
 
Long live the King of Mercy
sustain65
16.02.2018 19:26:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Welho-77:
Netistä en ole ikinä laittomasti imutellut. Olen varmaan ainut maailmassa tällainen henkilö :D

 
No et tosiaankaan ole, edellä yksi ilmoittautui ja tässä toinen esimerkki ja tokihan meitä on paljon muitakin.
 
shuffle
18.02.2018 20:44:41 (muokattu 18.02.2018 20:49:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ensin vastauksena kysymykseen: Saara Aalto.
Viime aikoina olen ollut ihan kiikun kaakun että ostaako vielä levy, koska sitä ei ole Spotifyssä. Spotifystä puuttuu itse asiassa aika paljon hyviä levyjä.
Viimeisin ostamani levy about viisi vuotta sitten taitaa olla Izzy Stradlinin Ride On. Ehkä Izzyn paras levy. Ei ole Spotifyssä, kuten ei ole Dar Williamsin uusinkaan.
 
Nomedeguerre
19.02.2018 00:09:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yritin tässä puoli tuntia. Nelkytäviis minuuttia, hetken aikaa. Etsiä jotain ketjua missä voisin kysyä jotakuta soittamaan rumpuja biiseihini. Eikö sellaista ole? En jaksa enää etsiä kun on muutakin puuhaa. Käyn nyt savukkeella. Sitten kirjoitan lisää.
 
Eli, voisiko tällaisen foorumin ylläpitäjä ohjata minut sellaiseen keskusteluun jossa voisin löytää rumpalin? Arvostaisin sitä paljon.
 
J
 
Kefiiri
19.02.2018 05:55:02 (muokattu 19.02.2018 05:55:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvää huomenta ja tervetuloa foorumille. En ole ylläpidon edustaja, mutta ehdotan ilmoituksen laittamista Wanted-palstalle:
 
https://muusikoiden.net/wanted/index.php?id=3&location=all&type=all
 
En ole musiikin asiantuntija.
Marlowe
19.02.2018 08:34:31 (muokattu 19.02.2018 08:38:03)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

-Spade-: Tuota en kyllä ymmärrä, miten keikoilla käyminen olisi jotenkin vaihtoehto tallennetun musiikin kuuntelemiselle.
 
No pointtina joka tapauksessa oli, että enää ei osteta levyjä, vaan musiikkia nautitaan suoratoistona tai livenä.
 
Welho-77: Itelläkin vähentynyt kyllä levyjen ostelu ihan helvetisti. Ei ennen ollut harvinaista jos osti vaikka 50 cd:tä vuodessa. Olin pitkään spotifytä vastaan mutta onhan se vitun jees. Netistä en ole ikinä laittomasti imutellut. Olen varmaan ainut maailmassa tällainen henkilö
 
Netistä imuttelua en ole itsekään ikinä sortunut harrastamaan, enkä ole vielä Spotifynynkään sortunut. No, onpahan tuota musiikkia muutenkin kuunneltavaksi, innokkaimmassa levynkeräilyvaiheessa tuli ostettua sellaistakin musiikkia, johon ei sitten tullut perehdyttyä asiaan kuuluvalla hartaudella. Löytyypä nyt sitten hyllystä uuttakin musiikkia soiteltavaksi.
 
"Barry, Dick ja minä olemme tulleet siihen tulokseen, että vakavasti otettavalla ihmisellä täytyy olla... vähintään viisisataa levyä" (Nick Hornby)
Welho-77
19.02.2018 09:28:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sustain65: No et tosiaankaan ole, edellä yksi ilmoittautui ja tässä toinen esimerkki ja tokihan meitä on paljon muitakin.
 
Jos tuo 65 on syntymävuotesi, niin en sitten ihmettele mutta alta 35 vuotiaita en muita tiedä.
 
Long live the King of Mercy
Epämuusikko
25.02.2018 03:25:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

https://www.hs.fi/kulttuuri/art-200 … re=e2588ea7e585a37d76b327ebab83308c
 
uliuli
Jucciz
25.02.2018 03:59:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Epämuusikko: https://www.hs.fi/kulttuuri/art-200 … re=e2588ea7e585a37d76b327ebab83308c
 
Ihan mahtavaa! Mun mielestäni ihan vastaavasti esim. Juha Kujanpään musiikki ansaitsisi täällä meillä ihan samanlaisen statuksen ja arvostuksen: kansanmusaa ja proge-elementtejä hienosti sekoitteleva keitos ja samalla niin suomalaisen kuuloista kuin olla ja voi - ja ennen kaikkea tinkimätöntä ja laadukasta matskua. Samalla kertaa on helppo uskoa, että myös ulkomailla tykätään/tykättäisiin.
 
Millä ihmeellä tämä kelkka käännetään ja tästä musiikillisesta lamasta noustaan? Luulisi, että nykyiseen äänisaasteeseen jossain vaiheessa kyllästyttäisiin.
Epämuusikko
25.02.2018 13:03:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Ihan mahtavaa! Mun mielestäni ihan vastaavasti esim. Juha Kujanpään musiikki ansaitsisi täällä meillä ihan samanlaisen statuksen ja arvostuksen: kansanmusaa ja proge-elementtejä hienosti sekoitteleva keitos ja samalla niin suomalaisen kuuloista kuin olla ja voi - ja ennen kaikkea tinkimätöntä ja laadukasta matskua. Samalla kertaa on helppo uskoa, että myös ulkomailla tykätään/tykättäisiin.
 
Millä ihmeellä tämä kelkka käännetään ja tästä musiikillisesta lamasta noustaan? Luulisi, että nykyiseen äänisaasteeseen jossain vaiheessa kyllästyttäisiin.

 
Muutos voi lähteä niin kansan parista kuin ylhäältä. Mutta on vaikea tykätä jostain mille ei altistu missään.
 
Se Harri Saksalan ja Hasse Wallin haastis Yle Areenassa oli on point.
 
uliuli
antnis
25.02.2018 13:24:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Ihan mahtavaa! Mun mielestäni ihan vastaavasti esim. Juha Kujanpään musiikki ansaitsisi täällä meillä ihan samanlaisen statuksen ja arvostuksen: kansanmusaa ja proge-elementtejä hienosti sekoitteleva keitos ja samalla niin suomalaisen kuuloista kuin olla ja voi - ja ennen kaikkea tinkimätöntä ja laadukasta matskua. Samalla kertaa on helppo uskoa, että myös ulkomailla tykätään/tykättäisiin.
 
Millä ihmeellä tämä kelkka käännetään ja tästä musiikillisesta lamasta noustaan? Luulisi, että nykyiseen äänisaasteeseen jossain vaiheessa kyllästyttäisiin.

 
Ei mitenkään. Täytyy muistaa, että soittamisen harjoittelu ja kaikki keskittymiskykyä yleensäkin vaativa (poisluettuna urheilu, koska urheilijathan ovat Suomen keulakuva ja useimmiten hyväkuntoisia nuoria) rinnastetaan nykyään autismiin.
 
Lisäksi kun EDM ja räppi eivät oikein perinteisiä soittimia tarvitse (kukapa muuta nykyään kuuntelisi) niin mitäpä sitä suotta veivaamaan. Juu olen kuunnellut viime aikoina paljon Rick Beaton juttuja.
 
Onneksi kuulemma Kiina pelastaa länsimaisen klassisen musiikin perinteen, pitänee sit venata heidän maailmanvalloitustaan ja toivoa, että arvostus nousisi kevyemmälläkin puolella.
 
Jucciz
25.02.2018 15:49:47 (muokattu 25.02.2018 15:51:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

antnis: Ei mitenkään. Täytyy muistaa, että soittamisen harjoittelu ja kaikki keskittymiskykyä yleensäkin vaativa (poisluettuna urheilu, koska urheilijathan ovat Suomen keulakuva ja useimmiten hyväkuntoisia nuoria) rinnastetaan nykyään autismiin.
 
Lisäksi kun EDM ja räppi eivät oikein perinteisiä soittimia tarvitse (kukapa muuta nykyään kuuntelisi) niin mitäpä sitä suotta veivaamaan. Juu olen kuunnellut viime aikoina paljon Rick Beaton juttuja.
 
Onneksi kuulemma Kiina pelastaa länsimaisen klassisen musiikin perinteen, pitänee sit venata heidän maailmanvalloitustaan ja toivoa, että arvostus nousisi kevyemmälläkin puolella.

 
Samasta kaivosta olemme näemmä juoneet joo. Mutta kyllähän se jotenkin leimallista on tälle ajalle: jos jokin taito edellyttää vuosien harjoittelua (kuten vaikkapa jonkin soittimen ottaminen edes auttavasti haltuun), ei monenkaan kärsivällisyys riitä semmoiseen pitkäjänteiseen touhuun. Pitäis saada heti valmista, joten parempi tehdä Garagebandillä taustakomppi ja mölistä siihen jotain päälle. Sehän on helppo julkaistakin heti ja kuuluisuus voi tulla yhdessä yössä. Tosin, luultavasti yhtä nopeasti tämmöiset starbat sitten unohtuvatkin, mikä sinänsä on ihan oikein ja kohtuullista. Harmi vaan, että sen enempää levy-yhtiöt kuin suuri yleisökään eivät taida olla edes kiinnostuneita pidempää uraa luovista tapauksista - kertakäyttökama on tätä päivää niin kulutushyödykkeissä kuin taiteissakin.
 
Meikäläinen ainakin saisi autistin paperit varmasti heti: oon jo 30 vuotta harjoitellut kitaransoittoa enkä vieläkään koe olevani valmis. Edelleen tarttee treenata ja tuntuu, että koko ajan vaan löytyy uusia asioita, joita en osaa.
Epämuusikko
27.02.2018 19:16:25 (muokattu 27.02.2018 19:20:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

antnis: Ei mitenkään. Täytyy muistaa, että soittamisen harjoittelu ja kaikki keskittymiskykyä yleensäkin vaativa (poisluettuna urheilu, koska urheilijathan ovat Suomen keulakuva ja useimmiten hyväkuntoisia nuoria) rinnastetaan nykyään autismiin.
 
Mistä näinä mindfulnessia toitottavina aikoina on moinen ajatusmalli syntynyt???
 
Ja sitten mietitään kun nuoriso tyhmenee ja passivoituu. Eikö päättäjien tulisi tarttua tähän? (alan kuulostaa vanhalta jäärältä, mutta silti!)
 
uliuli
Funkånaut
27.02.2018 20:18:37
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Samasta kaivosta olemme näemmä juoneet joo. Mutta kyllähän se jotenkin leimallista on tälle ajalle: jos jokin taito edellyttää vuosien harjoittelua (kuten vaikkapa jonkin soittimen ottaminen edes auttavasti haltuun), ei monenkaan kärsivällisyys riitä semmoiseen pitkäjänteiseen touhuun. Pitäis saada heti valmista, joten parempi tehdä Garagebandillä taustakomppi ja mölistä siihen jotain päälle.
 
No niin no.
 
Voi asian nähdä niinkin, että ennen wanhaan piti kerätä soittotaitoa, jotta saattoi sen ajan vempeleillä ilmaista itseään ymmärrettävällä tavalla. Nykyään kun voi luoda uutta esmes iskemällä suoraan iskut midi-karttaan ilman, että tarvitsee opetella soittamaan mitään niin... Nykypennut monasti opettelevat biisien tekemistä, ei soitinten soittamista eikä siinä mitään kamalaa ole. Biisejä oppii tekemällä biisejä. Ja jonkin aikaa harjoiteltua herää kiinnostus, miksi toiset jutut toimivat ja toiset ei, ja sitä kautta sitten aloittaa "teorian" sun muiden biisien tekemistä helpottavien asioiden opettelun.
 
Ja loppujen lopuksi se ei ole pätkänkään vertaa olennaista, miten sitä musaa tekee vaan se, miltä lopputulos kuulostaa. Aivan sama, onko käytetty sampleja tai muita "vippaskonsteja" vai ei.
 
Rehellisesti sanoen yllättävän usein juuri puristien omat reenisräpellykset ovat aivan täyttä paskaa soundeista (ja biisien totaalisesta tylsyydestä) lähtien. Plugareiden avulla makuuhuoneessaan musaa tekevillä pennuilla on sentään soundit usein jossakin määrin kohdillaan. Ja pennut ovat muutenkin musan suhteen ajan hermoilla, henkisesti paljon lähempänä vanhojen hyvien aikojen aikaansa edellä olleita rokkareita ku wanhoilla marsuilla skulaavat entisaikojen rokkareita larppaavat setä-rokkarit. Kaikella kunnioituksella kyseisenlaisia papparaisia kohtaan.
 
Vaikka omien touhujen suhteen olen lähempänä diu diu -henkistä setärokkaria noista kahdesta ääripäästä, (opettelenhan tietoisesti musiikin teoriaa ymmärtääkseni paremmin, mitkä jutut toimivat ja miksi sekä tapoja parantaa bassoriffejäni sekä biisejäni etc), niin rispektiä annan musaa tekeville pennuille melkoisesti. Sinänsä hauskaa syyttää pitkäjänteisyyden puutteista pentuja, jotka saattavat tehdä biisejä kymmenenkin tuntia päivässä ihan heittämällä. Opettelevat musan tekemistä vaan eri tavalla kuin vanhat sukupolvet.
 
"Mutkun pitäs soittaa just kitaraa koska MÄ tykkään kitarasta..." Pelastusarmeijalaisten ja helluntailaisten soitin semmonen rämpytin. Kyllä sen mandoliini pitäisi olla, kuten Tapio Rautavaaran nuoruudessa konsanaan. :)
 
"A pretty girl is like a melody. That haunts you night and day." Irving Berlin
Bullitt
27.02.2018 20:39:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Funkånaut: Ja loppujen lopuksi se ei ole pätkänkään vertaa olennaista, miten sitä musaa tekee vaan se, miltä lopputulos kuulostaa. Aivan sama, onko käytetty sampleja tai muita "vippaskonsteja" vai ei.
 
Ihan jo tämän takia nakkasin plussalla.
 
kalan haju on merkittävä. paskaho weusu käryää - haitaripartio
Lunnu
27.02.2018 21:08:59 (muokattu 27.02.2018 21:09:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Funkånaut: No niin no.
 
Voi asian nähdä niinkin, että ennen wanhaan piti kerätä soittotaitoa, jotta saattoi sen ajan vempeleillä ilmaista itseään ymmärrettävällä tavalla. Nykyään kun voi luoda uutta esmes iskemällä suoraan iskut midi-karttaan ilman, että tarvitsee opetella soittamaan mitään niin... Nykypennut monasti opettelevat biisien tekemistä, ei soitinten soittamista eikä siinä mitään kamalaa ole. Biisejä oppii tekemällä biisejä. Ja jonkin aikaa harjoiteltua herää kiinnostus, miksi toiset jutut toimivat ja toiset ei, ja sitä kautta sitten aloittaa "teorian" sun muiden biisien tekemistä helpottavien asioiden opettelun.
 
Ja loppujen lopuksi se ei ole pätkänkään vertaa olennaista, miten sitä musaa tekee vaan se, miltä lopputulos kuulostaa. Aivan sama, onko käytetty sampleja tai muita "vippaskonsteja" vai ei.
 
...)

 
Ihan hyvää asiaa mun mielestä monella tässäkin ketjussa.
 
Kieltämättä olen monessa mielessä samaa mieltä funkån kanssa. Moderneja menetelmiä saa käyttää musiikin tuottamiseen. Jos lopputulos on ok ja kuuntelijat tykkää niin mikäs siinä.
Tässä tullaan mun mielestä kyllä myös kysymyksiin musagenreistä ja tehdäänkö musaa vain radiosoittoa/suoratoistoa silmälläpitäen vai live-esityksiin myös.
Itse nautin suuresti kun voin kokea osaavan muusikon tulkitsevan musiikkia livenä, mahdollisesti myös hieman improvisoiden/varioiden alkuperäisen pohjalta - asia joka konemusiikin ja sämplejen pohjalta, play-nappulaa painellen saattaa jäädä hieman vaillinaiseksi.
Musiikki on toki aina kuulijasta ja tilanteesta riippuvainen nautinto - olen kuitenkin vahvasti siinä uskossa että sämplemaakarit eivät perinteistä soitinosaajaa syrjäytä niin kauan kuin elävää musiikkia kuluttavia riittää.
 
Nostalgy is not what it used to be
Funkånaut
27.02.2018 21:41:40 (muokattu 27.02.2018 21:42:19)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lunnu: Ihan hyvää asiaa mun mielestä monella tässäkin ketjussa.
 
Kieltämättä olen monessa mielessä samaa mieltä funkån kanssa. Moderneja menetelmiä saa käyttää musiikin tuottamiseen. Jos lopputulos on ok ja kuuntelijat tykkää niin mikäs siinä.
Tässä tullaan mun mielestä kyllä myös kysymyksiin musagenreistä ja tehdäänkö musaa vain radiosoittoa/suoratoistoa silmälläpitäen vai live-esityksiin myös.
Itse nautin suuresti kun voin kokea osaavan muusikon tulkitsevan musiikkia livenä, mahdollisesti myös hieman improvisoiden/varioiden alkuperäisen pohjalta - asia joka konemusiikin ja sämplejen pohjalta, play-nappulaa painellen saattaa jäädä hieman vaillinaiseksi.
Musiikki on toki aina kuulijasta ja tilanteesta riippuvainen nautinto - olen kuitenkin vahvasti siinä uskossa että sämplemaakarit eivät perinteistä soitinosaajaa syrjäytä niin kauan kuin elävää musiikkia kuluttavia riittää.

 
Ei "konemusa" elävää musaa korvaa, eikä sen ole tarkoituskaan. Konemusa on vaan ottanut nuorten valtavirrassa sen roolin, mikä aikanaan monilla muilla genreillä syntyessään oli. Toisin sanottuna olla yhteisöllinen jaettu kokemus, jonka yhteydessä sais vaikka pillua.
 
Käytetään ajatusleikkiä: Kuinka usein olette jonkun rokkibändin keikan aikana yleisön (ei vain muutama humalainen) vaipuvan yhtä vahvasti "transsiin" kuin jossakin EDM-kemuissa? Äärimmäisen kärjistettynä pätevän DJ:n keikoilla jengi keskittyy musiikin, jengin sekä DJ:n yhdessä keskinäisessä vuorovaikutuksessa luomaan tunnelmaan ja on osa sitä, kitaravetoisemman musan keikoilla jengi keskittyy soittoon ja esitykseen. Ja siinä on valtava ero, kun sitä tarkemmin miettii.
 
Joku muusikkohan (ei se M.netin nimimerkki, vaan muistaakseni joku nimekkäämpikin) vähän aika sitten sanoi, ettei käy enää katselemassa keikkoja, kun ei pääse instumentti-lähtöisestä ajattelustaan eroon. Toisin sanottuna musiikista ja itse keikkatapahtumasta nauttimisen sijaan hän keskittyi analysoimaan kitaristin tekosia, eikä täten kyennyt nauttimaan konsertista itsessään.
 
Miksi ylipäätänsä pitäisi valita "elävä musiikki" TAI "konemusiikki"? Miksei voi digata molemmista ja lähestyä niitä eri ajatuspohjalta. https://www.youtube.com/watch?v=6WUARsxfJyQ + https://www.youtube.com/watch?v=F-NErmEy_kI
 
"A pretty girl is like a melody. That haunts you night and day." Irving Berlin
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «