Muusikoiden.net
19.03.2024
 

Yleistä keskustelua musiikista »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Katusoittolupa
1 2 3 4 5 6 7 8
bfoc
17.01.2010 10:25:06 (muokattu 17.01.2010 10:25:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

moderndrummer88: Jos haluaa pykälien mukaan tehdä hommat, niin minun käsittääksenihän sinun ei mitään tarvitse maksaa, teet vain teostoilmoitukset ja teosto tilittää sitten rahat oikeaan osoitteeseen.
 
E: Eli samalla tavalla kuin missä tahansa julkisessa tilaisuudessa jossa lainamateriaalia soitetaan.

 
Maksaahan se silloin jos julkisessa tilaisuudessa soittaa. Silloin haetaan Teostolta lupa, jonka maksusta rahaa tilitetään eteenpäin. Tosta sun tekstistä saa käsityksen että jengi voisi vaan soittaa kappaleita ja ilmoittaa Teostolle, jonka jälkeen Teostopukki antaa rahaa alkuperäisille tekijöille. Homma ei kyllä toimi ihan niin, van tilaisuudesta riippuen se lupa maksaa järjestäjälle aina jotain.
 
Sinänäsä Teostolta kannattaisi kysyä tota katusoittoa suoraan. Niiden luvissa en suoranaisesti ole huomannut katusoittoon sopivaa lupaa. Kaikki on enemmän tilaisuuspohjaisia lupia, joihin porukka tulee kuuntelemaan, tai sitten johonkin tiettyyn tilaan/tilaisuuteen liittyviä taustamusiikkilupia.
 
sutiojrikellA
Jokapaikanapina
17.01.2010 19:27:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tänään oli joku romaninainen kitara väärinpäin sylissä ja surkea ilme ja joku astia jossa ei ollu rahaa
 
Murgo
20.01.2010 17:06:54
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nämä "katusoittavat" ammattikerjäläiset kyllä pilaavat hyvän asian, kohta katusoitto varmaan muuttuu luvanvaraiseksi tai sitä aletaan rajoittaa kun ihmiset tarpeeksi kyllästyvät näihin. Sitä paitsi eihän ihan suora kerjääminenkään liene Suomessa laitonta, mutta ilmeisesti jossain on joten nämä ovat kehittäneet "ovelan" tavan kiertää kieltoa sillä verukkeella että ovat muka katusoittajia, eivät kerjäläisiä.
 
Parhaimmillaan katusoitto on kyllä hyvinkin piristävää. Tuossa toista vuotta sitten kävin parin päivän reissulla Bremenissä missä katusoittajia ja muita katutaiteilijoita oli siellä sun täällä. Mieleen jäi ainakin yksi vanhempi mies joka soitti taitavasti tenorifonia sekä torilla ilmeisesti jonkinlaista monologia (en valitettavasti ymmärrä saksaa, joten en saanut selville mistä puhui, mutta paatoksella paasasi) esittänyt kaveri jonka ympärillä oli suuri ilmeisen huvittunut yleisöjoukko.
 
Sitten taas nämä kadunkulmissa jollain epävireisellä leluhaitarilla sattumanvaraisia ääniä "soittavat" romanialaiset ovat lähinnä masentavaa katsottavaa ja etenkin kuunneltavaa.
 
Joskus miettinyt että voisi olla hauska kokeilla soittaa kadulla vaikkapa fonia ihan huvin vuoksi jos sais jonkun mukaan, yksin ei kehtaa eikä tämänhetkisellä soittotaidolla muutenkaan. :)
 
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
Sergei Fallinen
20.01.2010 17:18:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Murgo: Nämä "katusoittavat" ammattikerjäläiset kyllä pilaavat hyvän asian, kohta katusoitto varmaan muuttuu luvanvaraiseksi tai sitä aletaan rajoittaa kun ihmiset tarpeeksi kyllästyvät näihin.
 
Toi olis kyl perseestä. Mut kuulostas just sellaselta asialta mikä sopis suomen meininkiin. Täs hiljattain kun piestiin kadulla se joku säkkipillinsoittaja niin lehtien keskustelupalstat oli kyl surullista luettavaa.
 
Thevisa
21.01.2010 17:11:07 (muokattu 21.01.2010 17:27:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.voima.fi/content/view/full/495?PHPSESSID= jonkun vanhan jutun löysin katusoittamisesta. Ihan mielenkiintonen.
 
Meneekös kadulla soitetuista biiseistä mitään tekijänoikeusmaksuja mihinkään? Pitääkö tyytyä public-domain-settiin, jos haluaa jotain jäävän taskuun? Yritin etsiä tietoa, mutta missään listassa maksuja vaativista tapauksista ei näkynyt katusoittoa, eikä sen puoleen missään listassa poikkeustilanteistakaan.
 
Murgo
21.01.2010 17:11:52
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hibernance: Toi olis kyl perseestä. Mut kuulostas just sellaselta asialta mikä sopis suomen meininkiin. Täs hiljattain kun piestiin kadulla se joku säkkipillinsoittaja niin lehtien keskustelupalstat oli kyl surullista luettavaa.
 
Pitipä oikein etsiä tuo juttu. Aikalailla katusoittoa (tai ainakin säkkipillinsoittoa) vastustavia kommentteja näkyi olevan. Kyllähän sen tietysti yöllä asuinalueella ymärtäisi että häiritsee, mutta en tajua noita "katusoitto häiritsee työntekoani"-tyyppejä, tai näitä keskustassa soittajan kimppuun käyneitä känniääliöitä,kaipa niitä sitten häiritsee kaikki ääni. Ei minua ainakaan tuollainen häiritsisi keskellä päivää tai baarireissulla kaupungilla, kyllä se mopopoikien kaasuttelu pihalla iltamyöhällä kun koettaa nukkua on paljon pahempaa melusaastetta eikä silti ole vielä tullut mentyä leipomaan heitä lättyyn.
 
Ehkäpä tämä on juuri sitä suomalaista junttiutta puhtaimmillaan, kumma kyllä sitä esiintyy yllättävän paljon juuri Helsingissä vaikka sikäläiset ovat olevinaan niin "suurkaupunkilaisia" ja haukkuvat muun Suomen asukkaita junteiksi.
 
Säkkipilli tietysti jakaa ihmiset aika tasan kahtia, itse kuulun siihen ryhmään joka pitää ko. soittimesta, joten jos joku minun työpaikkani lähellä soittaisi (mitä ei tapahdu koska työpaikkani on käytännössä keskellä maaseutua), niin varmaan avaisin ikkunankin (tämäkin hypoteettista, todellisuudessa työhuoneessani ei edes ole ikkunaa) kuullakseni paremmin. Samoin jos sattuisin havaitsemaan säkkipillinsoittajan (siis sellaisen joka oikeasti osaa soittaa) kaupungilla, niin varmasti pysähtyisin kuuntelemaan, ehkä antaisin jonkun kolikonkin.
 
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
moderndrummer88
21.01.2010 19:32:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Murgo: Nämä "katusoittavat" ammattikerjäläiset kyllä pilaavat hyvän asian, kohta katusoitto varmaan muuttuu luvanvaraiseksi tai sitä aletaan rajoittaa kun ihmiset tarpeeksi kyllästyvät näihin.
 
Katsoin joskus joulun alla 60-70 luvun kieppeillä tehdyn dokkarin tiernapojista. Oulussa ryhmien piti käydä ensin laulamassa paikallisella poliisilaitoksella jossa sitten poliisi arvioi onko porukka tarpeeksi hyvä kiertämään ovelta oville esityksensä kanssa, että saivatko lupalapun sille vai ei :D
 
"Well I like drummers baby you're not my bag..."
Murgo
21.01.2010 19:58:13
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

moderndrummer88: Katsoin joskus joulun alla 60-70 luvun kieppeillä tehdyn dokkarin tiernapojista. Oulussa ryhmien piti käydä ensin laulamassa paikallisella poliisilaitoksella jossa sitten poliisi arvioi onko porukka tarpeeksi hyvä kiertämään ovelta oville esityksensä kanssa, että saivatko lupalapun sille vai ei :D
 
Tämä käytäntö on käsittääkseni yha käytössä eräissä maissa/kaupungeissa katusoitonkin osalta, ainakin jollain foorumilla mainittiin koe-esiintyminen lupaa haettaessa. Voisi kuvitella että systeemi olisi saattanut syntyä juuri siten että kerjääminen on kielletty, jolloin kerjäläiset ovat keksineet ryhtyä sen sijaan "katusoittajiksi".
 
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
tsugaru
22.01.2010 08:39:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Murgo: Säkkipilli tietysti jakaa ihmiset aika tasan kahtia
 
Hyvin sanottu.
 
No, olihanne tietysti pikkasen "hyvinsyöneen" näkösiä keskitysleirivangeiks, mut eise ainakaan mua silleen haitannu, ku ei täs oikeestaan ollu pääosissa ne ihmiset, vaan niitten puheet. NHR
G-Zus
22.01.2010 21:31:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

seppo69: Katusoitto on parhaimmillaan mahtavaa ja yllättävää, en voi kävellä ohi jos esim. jotain tällaista soi:http://www.youtube.com/watch?v=WhBoR_tgXCI
Ulos vaan hipit ja muut hörhöt! Aina on nautinto kuunnella musaa mitä tyypit vetää täysiä sydämestään, lantit kyllä heitetään aina jos miellyttää vähääkään.

 
Tsiisus mitä meininkiä!!!
 
Tuolla YouTuupissa on aika paljon tuon tyypin esityksiä ja ainakin meikäläiselle kolahti niin etten muistanut pariin tuntiin hamuta kossupulloa pöydän alta. Loistavaa menoa. Taitaa äijällä riittää näillä näkymin ihan oikeata keikkaakin, mutta kyllä on varmaan ollut kohtalaisen kovasti treenaamistakin - kadulla.
 
Minulta iso käsi kaikille jotka vetävät sydämestään kadulla - soittimesta tai tyylistä niin väliä kunhan se tehdään aidosti ja tunteella.
 
Winston Churchill: I may be drunk, Miss, but in the morning I will be sober and you will still be ugly.
seppo69
22.01.2010 22:17:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulta iso käsi kaikille jotka vetävät sydämestään kadulla - soittimesta tai tyylistä niin väliä kunhan se tehdään aidosti ja tunteella.
 
Nimenomaan näin. Ja ei se haittaa vaikka pelkästään rahantekomielessäkin kadulla vedetään, jos vaan taitoa löytyy. Kaikkia meitä vituttaa ne tyypit, jotka lutkuttaa hanurillaan sitä yhtä ja samaa biisiä marketin kulmalla päivästä toiseen.
 
Oulussa ainakin oli ihan hauska seurata tyyppejä, jotka veti ksylofonilla ja rummuilla ihan minkä piisin vaan. Paranoidkin lähti komeasti...
 
G-Zus
23.01.2010 01:20:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

seppo69:Oulussa ainakin oli ihan hauska seurata tyyppejä, jotka veti ksylofonilla ja rummuilla ihan minkä piisin vaan. Paranoidkin lähti komeasti...
 
"Soittakaa Paranoid!"
 
"Ei pysty näillä vehkeillä...."
 
"Soittakaa Paranoid homot!"
 
"No perkele, soitetaan sitten!!!"
 
"Hei, eihän meillä ei oo kun näitä kilkuttimia..."
 
"Turpa kiinni. Nyt soitetaan se Paranoid!"
 
"...."
 

 

 
Täytyy kyllä ensi kesänä lähteä terassikierrokselle Helsinkiin ihan vain pelkästään katsastamaan katusoittajia. Joskus sieltä on löytynyt varsinaisia virtuoosejakin.
 
Kesäääää.... eikun helvetti - nythän on vielä talvi...
 
Winston Churchill: I may be drunk, Miss, but in the morning I will be sober and you will still be ugly.
seppo69
23.01.2010 02:58:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olivat jotain ulkomaalaisia, mutta kaverin kans siinä hengailtiin ja ensin tietenkin huudettiin, että paranoid! Sitten huudeltiin lisää biisejä, ja lisää ja lisää. Kaikki löyty. Oli mahtavaa vaan jumittaa ja kuunnella kaikki biisit ksylofonilla soitettuna. Tätä lisää!
 
Man-And-A-Guitar
24.01.2010 20:26:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Naantalin rannassa on tullu soiteltua, Kaivohuoneen edessä. En ole lupia kyselly, mutta eipä ole kukaan valittamaankaan tullut. Semmosta palautetta vaan olen saanut, että kun nylonkielisellä soittelen, niin ääni ei oikein siitä kuulu mihinkään ja ihmiset kävelevät ohi kun eivät viitsi enää siinä minun edessäni vaivautua rahoja kaivelemaan. Jos kuulisivat sen kauemmas niin kaivelisivat rahat jo valmiiksi esiin ja pudottaisivat vain siihen. Lapsiperheille ja vanhemalle väestön kanssa ei tätä ongelmaa ole, saattavat ehkä kulkea ohi mutta ne pikkuset sieltä kohta juoksee kolikoiden kanssa. Iäkkäämmät tykkäävät jäädä siihen sitten rauhoittumaan ja kuuntelemaan. Ajoitus on myös tärkeä, muumimaailma sulkeutuu kuudelta niin puolikuudelta alkaa se paras tilinteon hetki, jatkuu sinne kahdeksaan asti. Ei tämä homma vielä viime kesänä mikään rahasampo ollut, neljäkymppiä saattoi kolmen tunnin soittelusta tulla. Kysynkiin vaan olisiko järkevää investoida jonkinlaiseen äänen vahvistamiseen ja mikä olisi paras ratkaisu nylonkieliselle kitaralle?
zille
25.01.2010 13:05:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itte annan ainakin mielummin kolikkoni aina jollekin, joka oikeasti yrittääkin, enkä niille kerjääjille. Ja mieluusti kannustaisin niitä kerjääjiäkin tekemään jotain muutakin kuin vain istumaan paikoillaan. Mut jos se nyt menee siihen et istutaan kitara väärinpäin sylissä, ni ei semmosta. Mut keksis nyt jotain ees.
 
Ittelläni ollut monet kesät haaveena mennä vetämään akustista kitaraa ja huuliharppua. Mut laulaminen on se, mikä on esteenä. Jotain Neil Youngia ois nii makee lähtee vetelemään, mut ei toi laulu oo ihan niin kondiksessa, että kehtais. Pelkkä kitara ja huuliharppu kuitenkin pidemmän päälle kävis vähän tylsäks.
 
Sitäkin oon ihmetellyt, etten oo koskaan kuullu huuliharppua kadulla soitettavan? Se on mun mielestä kuitenkin suht helppo sillain opetella, et sillä pystyy hyvin improomaan bluesia ja perus folkia vaikka miten paljon, ja kuulostaa tasan varmasti paremmalta kun nokkahuilu, joita kyllä olen nähnyt. Huuliharpun soittajalle voisin antaa vaikkapa setelin :)
 
Kahta en vaihda, folk & blues.
Jokapaikanapina
25.01.2010 16:04:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

zille: Ittelläni ollut monet kesät haaveena mennä vetämään akustista kitaraa ja huuliharppua. Mut laulaminen on se, mikä on esteenä. Jotain Neil Youngia ois nii makee lähtee vetelemään, mut ei toi laulu oo ihan niin kondiksessa, että kehtais. Pelkkä kitara ja huuliharppu kuitenkin pidemmän päälle kävis vähän tylsäks.
 
Neilin lauluääni ittessään on myös sitä luokkaa että mene vaan kokeilemaan ;D
 
Sitäkin oon ihmetellyt, etten oo koskaan kuullu huuliharppua kadulla soitettavan? Se on mun mielestä kuitenkin suht helppo sillain opetella, et sillä pystyy hyvin improomaan bluesia ja perus folkia vaikka miten paljon, ja kuulostaa tasan varmasti paremmalta kun nokkahuilu, joita kyllä olen nähnyt. Huuliharpun soittajalle voisin antaa vaikkapa setelin :)
 
Mä oon soittanu! Kerran. Sen verran että sain bussiin ja ruokaan rahaa. Huuliharppu tuntuu olevan aika siisti soitin ihmisten mielestä, rahat tuli nopeesti
 
Man-And-A-Guitar
25.01.2010 20:42:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

zille: Sitäkin oon ihmetellyt, etten oo koskaan kuullu huuliharppua kadulla soitettavan? Se on mun mielestä kuitenkin suht helppo sillain opetella, et sillä pystyy hyvin improomaan bluesia ja perus folkia vaikka miten paljon, ja kuulostaa tasan varmasti paremmalta kun nokkahuilu, joita kyllä olen nähnyt. Huuliharpun soittajalle voisin antaa vaikkapa setelin :)
 
Nuuskamuikkusen vermeissä tänne Naantaliin niin suosio on taattu... En sitten tiedä mitä mieltä Muumimaailman tyypit ovat :P
Kukkis 77
26.01.2010 13:21:35
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eilispäivänä metroon pölähti pari ulkomaalaista soittoveijoa. Veivasivat Kamppi-Kaisaniemi-välin haitarilla ja klarinetilla mitä lie bulgarialaista hilipatipippaa.
 
Täytyy sanoa että ei nyt ollut mikään kummoinen kuuntelunautinto, mutta piti se silti pari kolikkoa antaa.
 
"Olen ohjannut suurimman osan elokuvistani kännissä. Poliisikoirakaan ei pysty sanomaan mikä niistä on tehty selvinpäin." -Aki Kaurismäki
kid ego
26.01.2010 15:22:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kukkis 77: Eilispäivänä metroon pölähti pari ulkomaalaista soittoveijoa. Veivasivat Kamppi-Kaisaniemi-välin haitarilla ja klarinetilla mitä lie bulgarialaista hilipatipippaa.
 
Täytyy sanoa että ei nyt ollut mikään kummoinen kuuntelunautinto, mutta piti se silti pari kolikkoa antaa.

 
Mä oon kans törmännyt noihin. Jostain Herttoniemen kohdilta taisivat matkustaa keskustaa kohti. Toisaalta ihan piristävää, mutta toisaalta myös vaivaannuttavaa.
Winzki
27.01.2010 13:20:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aiheeseen liittyen tuli mieleen, kun toissa kesänä oltiin kavereitten kanssa rannalla (akkari messissä tottakai) ja lähettiin sieltä sitte joskus aamuyöstä kävelemään Jyväskylän keskustaan. Kello oli just sen verran, että kadut oli täynnä baarikärpäsiä, ni ruvettiin sitte esittää Rihannan Umbrellaa (elkää kysykö, että miks) triona random-ihmisille. Tienattiin reilussa tunnissa 30 euroa, 2 ruusua, hampurilainen ja hotdog. ;D Lisäjännitystä touhuun toi kaks maija autoa, jotka ajelivat pitkin kävelykatua.
 
Drugs, Sex & maybe Rock N' Roll
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7 8

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «