Aihe: Tâyttääkö musiikki materiaaliset tarpeesi?
1 2
soundmodel
05.11.2024 15:41:26 (muokattu 05.11.2024 15:45:38)
Olen ollut kasvavissa määrin sitä mieltä, että hyvä taide on moninkertaisesti antoisampaa kuin hienolla autolla ajaminen, matkustaminen, hienot ruoat tms.

Joku muu samaa mielltä?

Korvaavatko autot yms. muille henkisyyden puutteita?

Taidekykyä on sitä paitsi vaikea ostaa.
Vessajono
05.11.2024 15:45:28
Apples and oranges. Taide on toki monella tavalla antoisaa, mutta niin on myös hyvä ruoka tai hyvällä autolla ajaminen, eikä ne ainakaan mulla mitenkään korvaa toisiaan koska ne kokemukset, mitä niistä saa, on aivan erilaisia ja esimerkiksi vaikuttaa aivan eri aisteihin ja sitä kautta varmaan eri osa-alueisiin aivoissa. (disclaimer: en oo psykologi)
Duro: Veikkaan ettei Vessajono paljoo kysele miten missä ja kuinka Menneniä käyttää.
soundmodel
05.11.2024 15:47:01
Niin ne korvaa esim. siten, että voin istua bussissa ihan hyvin, ja elämässä on riittävästi sisältöä.
Vessajono
05.11.2024 15:55:47
-Fluky-: Niin ne korvaa esim. siten, että voin istua bussissa ihan hyvin, ja elämässä on riittävästi sisältöä.

No jos tykkää bussissa istumisesta, niin mikä ettei. Itse oon pyrkinyt hankkimaan kokemuksia vähän laaja-alaisemmalla skaalalla, mutta kukin tavallaan.
Duro: Veikkaan ettei Vessajono paljoo kysele miten missä ja kuinka Menneniä käyttää.
soundmodel
05.11.2024 16:21:27 (muokattu 05.11.2024 16:22:21)
Siis musiikissahan on isompi skaala muuttujia kuin fysikaalisessa maailmassa. Mutta taviskuuntelija ei tiedä. Tuottaja tietää.
Zibaldone
05.11.2024 16:27:34 (muokattu 05.11.2024 16:34:12)

Valintani ovat musiikki, japanin ja kiinan kirjoitussysteemit (kalligrafia), tiedon kartuttaminen, fyysinen kulttuuri (ulkotreeni) ja kourallinen kungfua.
Toki myös muitakin löytyy; shakki, kirjoittaminen, filosofia.
phiit
05.11.2024 16:33:43 (muokattu 05.11.2024 18:19:47)
-Fluky-: Olen ollut kasvavissa määrin sitä mieltä, että hyvä taide on moninkertaisesti antoisampaa kuin hienolla autolla ajaminen, matkustaminen, hienot ruoat tms.
.

-Hienot autot eivät muutakuin kompensoi isoa egoa ja pientä peenistä, kulkuvälineet ovat vain ja ainoastaan keino päästä paikasta a paikkaan b

-Hienot ruuat yhtä samaa tyhjän kanssa kuin hienot autot, ruoan tarkoitus on vain täyttää vatsa ja antaa polttoainetta ihmiselle

-Matkustaminen taas sen sijaan avartaa mieltä ja antaa erilaista näkökulmaa oman pienen kuplan ulkopuolelle

Mitä aiheeseen tulee niin musiikki korvaa paljon materiaa sekä antaa paljon enemmän kuin materiaalinen tarve, eli matkustamista lukuunottamatta täysin samaa mieltä
Vessajono
05.11.2024 16:45:09
-Fluky-: Siis musiikissahan on isompi skaala muuttujia kuin fysikaalisessa maailmassa. Mutta taviskuuntelija ei tiedä. Tuottaja tietää.

No jos nyt redusoimaan ruvetaan, niin musiikkihan on fysiikkaa. Se, mikä jää itse soivan ilmiön ulkopuolelle on sit taas varmaan suurimmaksi osaksi lähinnä psykologiaa ja sosiologiaa.
Henri Henri Olavi
05.11.2024 17:27:50 (muokattu 05.11.2024 17:28:27)
Vessajono: No jos nyt redusoimaan ruvetaan, niin musiikkihan on fysiikkaa. Se, mikä jää itse soivan ilmiön ulkopuolelle on sit taas varmaan suurimmaksi osaksi lähinnä psykologiaa ja sosiologiaa.

Tai voi sanoa myös, että musiikki on matematiikkaa ja se kuultava juttu on fysiikkaa.
To jazz, or not to jazz, there is no question.
soundmodel
05.11.2024 18:01:58 (muokattu 05.11.2024 18:29:13)
Vessajono: No jos nyt redusoimaan ruvetaan, niin musiikkihan on fysiikkaa. Se, mikä jää itse soivan ilmiön ulkopuolelle on sit taas varmaan suurimmaksi osaksi lähinnä psykologiaa ja sosiologiaa.

Siis minusta on oleellista, että musiikki on kieli, joka voi olla alitajuisempi kuin normaali kieli. Mutta toki joku sanoisi, että kirjallisuus on myös antoisaa. Mutta kuulo on sekundaarinen aisti, joten jos äänellä saa mieli_kuvia_, niin se on alitajuisempaa.

Esim. jos joku assosioi, että ääni on pyöreä, niin ollaan jo syvällä. Tämä ei ole ihan viihdemusiikkitaso kuitenkaan.
Vessajono
05.11.2024 18:56:22
-Fluky-: Siis minusta on oleellista, että musiikki on kieli, joka voi olla alitajuisempi kuin normaali kieli.

Mä oon aina inhonnut tota vertausta, koska vaikka uskottaisiinkin Pinkeriä ja oltaisiin sitä mieltä, että musiikki on kielen sivutuote, niin ei niitä musta voi silti verrata, koska kielet on kuitenkin lähtökohtaisesti sopimuksenvaraisia järjestelmiä, joilla on tietty rakenne ja musiikki taas voi olla äärimmilleen vietynä täysin sattumanvaraista.

Ja kieli pitää osata, jos siitä haluaa saada jotain irti. Musiikkia taas ei tartte osata. Koska en osaa arabiaa, niin mun on täysin mahdotonta nauttia arabialaisesta kirjallisuudesta muuten kuin jollekin toiselle, osaamalleni kielelle käännettynä, mutta ei mulla oo mitään ongelmaa nauttia arabialaisesta musiikista.
ituvirtanen
05.11.2024 20:00:46

"Tâyttääkö musiikki materiaaliset tarpeesi?"

En saa Teosto- tai Gramex-korvauksia, joten ei. Keikkakorvauksilla pystyy ylläpitämään jollain tasolla soittokalustoa.

Hyvä ruoka, niin, hissimuzak on kuin sääriöisten mössömassaa ja hyvä kappale kuin kokonaisvaltainen kokemus maistuvan annoksen ääressä, toimivassa ympäristössä. Kyllä fyysinen ja henkinen voivat kulkea käsi kädessä. Onnistunut tunnelma voi hyvinkin nostaa keskinkertaisen ruoan tuottamaa fiilistä. Olihan Coldplaykin Stadikalla ihan jees kaikkine kulisseineen. Kaljabaarin nurkassa...
soundmodel
06.11.2024 00:27:15 (muokattu 06.11.2024 00:32:58)
Vessajono: Mä oon aina inhonnut tota vertausta, koska vaikka uskottaisiinkin Pinkeriä ja oltaisiin sitä mieltä, että musiikki on kielen sivutuote, niin ei niitä musta voi silti verrata, koska kielet on kuitenkin lähtökohtaisesti sopimuksenvaraisia järjestelmiä, joilla on tietty rakenne ja musiikki taas voi olla äärimmilleen vietynä täysin sattumanvaraista.

Ja kieli pitää osata, jos siitä haluaa saada jotain irti. Musiikkia taas ei tartte osata. Koska en osaa arabiaa, niin mun on täysin mahdotonta nauttia arabialaisesta kirjallisuudesta muuten kuin jollekin toiselle, osaamalleni kielelle käännettynä, mutta ei mulla oo mitään ongelmaa nauttia arabialaisesta musiikista.

Wat? Musikaalisuus on nimenomaan opittu assosiaatio, mutta se toimii matalammalla tasolla, koska taitoa on vaikea kehittää aikuisiän aivoihin. Ihmiset, jotka eivät ole lapsuusiästä musikaalisia kuulenevat biisit hyvin erilailla. Nämä voivat sanoa taidemusiikkia vaikkapa epämusiikiksi, koska eivät tunnista sen elementtejä.
Penasol
06.11.2024 06:58:20

phiit: -Hienot autot eivät muutakuin kompensoi isoa egoa ja pientä peenistä, kulkuvälineet ovat vain ja ainoastaan keino päästä paikasta a paikkaan b

Ei pidä paikkaansa.

-Hienot ruuat yhtä samaa tyhjän kanssa kuin hienot autot, ruoan tarkoitus on vain täyttää vatsa ja antaa polttoainetta ihmiselle

Ei pidä paikkaansa.

-Matkustaminen taas sen sijaan avartaa mieltä ja antaa erilaista näkökulmaa oman pienen kuplan ulkopuolelle

Voi olla, voi olla olemattakin

Mitä aiheeseen tulee niin musiikki korvaa paljon materiaa sekä antaa paljon enemmän kuin materiaalinen tarve, eli matkustamista lukuunottamatta täysin samaa mieltä

Jos sinun elämässäsi asia on näin, niin ei välttämättä kannata kuvitella, että muut elävät samalla tavalla. Vrt. matkustaminen ja omna pienen kuplan ulkopuolella elävien elämäntapojen ja -arvojen ymmärtäminen.
Uusi kuvaus, omakuva, avatar / allekirjoitus jne
phiit
06.11.2024 07:05:07
Penasol: Ei pidä paikkaansa.

Ei pidä paikkaansa.

Jos sinun elämässäsi asia on näin, niin ei välttämättä kannata kuvitella, että muut elävät samalla tavalla. Vrt. matkustaminen ja omna pienen kuplan ulkopuolella elävien elämäntapojen ja -arvojen ymmärtäminen.

Olet väärässä kaikessa, elät huonosti. Korjaa tapasi
Penasol
06.11.2024 07:25:58

phiit: Olet väärässä kaikessa, elät huonosti. Korjaa tapasi

Saisinko hiukan tarkennusta?
Uusi kuvaus, omakuva, avatar / allekirjoitus jne
Funkånaut
06.11.2024 07:38:30

Vessajono: Apples and oranges. Taide on toki monella tavalla antoisaa, mutta niin on myös hyvä ruoka tai hyvällä autolla ajaminen, eikä ne ainakaan mulla mitenkään korvaa toisiaan koska ne kokemukset, mitä niistä saa, on aivan erilaisia ja esimerkiksi vaikuttaa aivan eri aisteihin ja sitä kautta varmaan eri osa-alueisiin aivoissa. (disclaimer: en oo psykologi)

Meikällä on melko samankaltaisia ajatuksia aiheesta. Musa on ajoittain kivaa, mutta nälän se vie huomattavasti jotakin maukasta ateriaa ja olutta/viinilasia heikommin.

Oikeastaan musiikkia on viime aikoina tullut kuunneltua melko vähän. Kuullut olen, mutta sillä tavoin keskittyneesti ei ole tullut lähiaikoina juurikaan kuunneltua. Ei ole oikein ollut mahdollisuuksia keskittyneeseen kuunteluun. Olisihan se kivaa, mutta muutakin tekemistä on ollut.
"Meikä soittaa vain klassista ja kuuntelee ainoastaan Esa Pakarista." - Penasol
phiit
06.11.2024 08:07:41
Penasol: Saisinko hiukan tarkennusta?

Penasol: Ei pidä paikkaansa.

Ei pidä paikkaansa.

ei virhettä
Gary Enfield
06.11.2024 11:37:00
-Fluky-: Olen ollut kasvavissa määrin sitä mieltä, että hyvä taide on moninkertaisesti antoisampaa kuin hienolla autolla ajaminen, matkustaminen, hienot ruoat tms.

Joku muu samaa mielltä?

Korvaavatko autot yms. muille henkisyyden puutteita?

Taidekykyä on sitä paitsi vaikea ostaa.

Ihminen voi olla täysi raakile vaikka kuinka harrastaisi musiikkia ja taiteita, joten korvaava funktio silläkin voi olla yhtä hyvin kuin autoilla ja muilla elintason merkeillä. Riippuu ihmisestä.
Itse en lähde musiikkia tai taiteita sen kummemmin jalustalle nostamaan, tyylilajista riippumatta, koen sen dikotomiana vanhaksi ja ummehtuneeksi.
Bullitt
06.11.2024 11:57:53
Mitä jos ajaa hienolla autolla ja kuuntelee samalla autossa hyvää, antoisaa musiikkia, kumoavatko näiden vaikutukset toisensa?
On pirun rankkaa olla hyvä jätkä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)