Muusikoiden.net
23.04.2021

Yleistä keskustelua musiikista »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kokemuksia valetuista korvasuojaimista
1
humppasui
20.03.2021 15:32:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiinnostaisi kuulla kokemuksia ja suosituksia teiltä jotka käytätte valettuja korvatulppia. Ilmeisesti Suomessa näitä saa ainakin FinFonicilta ja Elacinilta. Kumpien tulpat ovat parempia? Entä millaista suojausfiltteriä käytätte ja miten vaimentaako luvatusti? Tällä hetkellä tuntuu, että treenikämpällä tarvitsisi varmaankin noita 25dB suodattimia, mutta muussa elämässä (konsertit, yleiset melutilanteet) tuo 15dB suodatin olisi passelimpi.

ituvirtanen
20.03.2021 18:37:32
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tästä on aiemminkin taitettu ahkerasti peistä. Haku auttaa.

Valettuja pitää vaihtaa aika ajoin (3 - 5 vuotta), koska korva kasvaa läpi elämän. Jos kämpällä on tarve 25 dB vaimennukseen, kannattaisi ottaa asia pöydälle ja miettiä sekä tilajärjestelyjä että volyymia yleisesti.

Basistin korvaan ei tulppa sopinut, kun vaimennus on epätasainen. Yläkerta kyllä vaimenee mutta basso tulee komeasti läpi. Sopivan tason taiteilu ei minulta onnistunut. Kämpällä soitamme yleensä kohtuudella. Taitojen kompensointi volalla on vähän raskas tie.

Progressor
21.03.2021 08:49:58

Valettuja pitää vaihtaa aika ajoin (3 - 5 vuotta), koska korva kasvaa läpi elämän.

Sanoisin, että tämä on kovasti yksilöllistä. Minulla on vuonna 2006 hankitut FinFonicit, jotka sopivat vielä ihan hyvin. Voi toki olla, että vähittäistä muutosta ei kuule kovin helposti, mutta en ole ainakaan huomannut mitään kovin merkittäviä vuotoja.

Jos kämpällä on tarve 25 dB vaimennukseen, kannattaisi ottaa asia pöydälle ja miettiä sekä tilajärjestelyjä että volyymia yleisesti.

Tuosta olen samoilla linjoilla. Itselläni on 15 dB:n filtterit, jotka ovat riittäneet joka tilanteeseen. Soitan itse rumpuja. Olen tosin ehkä vähän keskimääräistä kevyempikätinen.

Se, joka ei tiedä mitään ja tietää, ettei tiedä mitään, on viisaampi kuin se, joka ei tiedä mitään eikä tiedä, ettei tiedä mitään.
timppis
26.03.2021 10:52:44

Tää on hieman kaksitahoinen juttu, riippuen siitä keskitytäänkö pelkästään kuulonsuojaamiseen, vai tarkastellaanko yhtälössä myös soittamista sinänsä.

Eli itse kuuloa suojataan tietysti parhaiten vaimentamalla mahdollisimman paljon. Toisaalta soittamisen ja erityisesti sen dynamiikan kannalta liiallinen vaimentaminen aiheuttaa ongelmia. Karkeana ohjeena pitäisin siis, että pitäisi vaimentaa mahdollisimman vähän, sen verran että riittää mutta ei enempää. Itse vedän nykyään pääasiassa IEM:lla, mut silloin kun on tulpat niin ne on 9dB vaimentimilla. Kitaran kanssa ja keikkayleisössä noi pääasiassa riittää, joskus rumpujen kanssa ei riitä johtuen siitä etten osaa soittaa niitä järkevästi. Rumpalille voisi jollain lailla järkevänä vielä pitää 15dB vaimennusta, mut ei enää 25dB:tä, kun sen jälkeen kannumiesoletettu alkaa vetelemään sen verran raisusti, että muilla ei ole enää kivaa. Vähän tietysti musatyylistä riippuen... :)

Bullitt
26.03.2021 11:27:12

Itsellä on treeniskäytössä vaihdettavilla filttereillä olevat kuusitulpat, jotka nekin pitää asetella korvaan vähän löyhästi ettei vaimenna ihan täysiä, ja lienen keskiraskaskätinen rumpali. 25 dB kuulostaa tosiaan rajulta.

Kiitos 19.2.2021 klo 13-21.30
sellisti
26.03.2021 13:07:33

Progressor: Sanoisin, että tämä on kovasti yksilöllistä. Minulla on vuonna 2006 hankitut FinFonicit, jotka sopivat vielä ihan hyvin. Voi toki olla, että vähittäistä muutosta ei kuule kovin helposti, mutta en ole ainakaan huomannut mitään kovin merkittäviä vuotoja.

Sama täällä, vuonna 2007 valetut FinFonicit pelaa vielä ihan mainiosti. Tosin käyttö ei ole koskaan ollut mitenkään päivittäistä tai edes viikottaista.

15 db vaimennus on itellä riittänyt yllin kyllin omista bändikeikoista todella kovaäänisiin stadion- ja jäähallirokkikonserttikokemuksiin, tokikaan en ole koskaan missään kajarien vieressä seissyt. Mutta voisin kuvitella että 25 db vaimennuksella selviää jo ydinräjähdyksestä kuuroutumatta.

Metsän laidas munat jäi vetoketjun väliin / Kyllä siinä joutsenemo katsoi hyvin pitkään. -M. A. Numminen
kojones
26.03.2021 18:50:16

2007 otin Finfonicit käyttöön ja 2017 taisin teettää Orelot. Finfonicit on edelleen vaimennuskäytössä kuumaliimalla täytettyinä, mutta vuotaahan ne jo. Rahalle koen saaneeni erinomaista vastinetta molemmissa kun molempien mukana tuli laadukkaat yhteensopivat filtterit, ekoissa -15 dB ja Oreloissa -9 dB. Eka on ollut riittävä mihin tahansa kovaääniseen bassotteluun ja jälkimmäinen parempi vähemmän kovaääniseen. Rumpalin kannattanee ottaa isommalla vaimennuksella.

Molemmat teetetty kimpoissa, joissa valokset on otettu meidän tarjoamissa tiloissa. Korona-aikaan toki hankalampi toteuttaa, eli jos budjetti sallii ni eiku vaan paikalliselle edustajalle korvien putsauksen kautta. Kun nuo saa ekaa kertaa päähän voi miettiä miksi ei ole hankkinut jo aiemmin.

"Jatkuva kaikissa asioissa oikeassa olemisesi saa loppua."
Mho
29.03.2021 14:47:42

Mulla Elacinit, vasemmassa 25 vaimennus ja oikeassa 15.

Mulla pääsi jo nuorempana vasen vaurioitumaan sen verran että rumpalin vieressä ei alle 25 vaimennuksella mitään asiaa. Nyt saatiin tosin uusi treenikämppä ja ilmoitin että mulla vaihtuu paikka.

Suosittelen kaikille noita valettuja, ja ennenkuin vaurioita syntyy..

Gaines
31.03.2021 07:27:22

Finfonicit laitoin 2019 ja käytän 9db vaimennusta treenikämpillä ja keikoilla. Sitten on 15db filtterit konsertteihin ja muuhun kovempaan meluun.

Hyvä sijoitus, muuten olisi soitot loppuneet. Tosiaan suojaus on erittäin kannatettavaa ja se kannattaa aloittaa mieluummin ennemmin, kuin myöhemmin.

Sydän lyö ja parta kasvaa.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2021, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti