Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Yleistä keskustelua musiikista »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kumpi on tärkeämpi, tunnelma vai sanoma?
1 2
Angra Mainyu
13.10.2017 14:52:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuli tästä aiheesta eilen kinasteltua kaverin kanssa. Hänen mielestään esim. instrumentaalimusiikissa ei ole mitään ideaa koska siinä ei ole mitään sanomaa. Mun mielestä instrumentaaleilla haetaan juuri jotain tiettyä tunnelmaa. Ja sama juttu on monella lauletullakin biisillä. Kappale tehostaa paremmin itseään jos se luo jonkun tietynlaisen tunnelman. Sanomallakin on tietenkin oma paikkansa, ja se sopii paremmin tiettyihin tilanteisiin, kuten johonkin protestilauluun.
 
Raabjørn Speiler Draugheimens Skodde
Laama666
13.10.2017 15:58:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Angra Mainyu: Tuli tästä aiheesta eilen kinasteltua kaverin kanssa. Hänen mielestään esim. instrumentaalimusiikissa ei ole mitään ideaa koska siinä ei ole mitään sanomaa. Mun mielestä instrumentaaleilla haetaan juuri jotain tiettyä tunnelmaa. Ja sama juttu on monella lauletullakin biisillä. Kappale tehostaa paremmin itseään jos se luo jonkun tietynlaisen tunnelman. Sanomallakin on tietenkin oma paikkansa, ja se sopii paremmin tiettyihin tilanteisiin, kuten johonkin protestilauluun.
 
Kun haluan kuulla sanomia, luen lehtiä, kirjoja, nettisivuja, keskustelufoorumeita. Kun kuuntelen musiikkia, sanoitus on minulle henkilökohtaisesti yleensä aika toissijainen asia. Ei se silti yhdentekevä ole.
 
Instrumentaalinen musiikki on täysin universaalia, sen voi "ymmärtää" osaamatta kieltä. Niin hienoja kuin esimerkiksi Irwin Goodmanin biisit ovatkin, niin suuri osa niiden hienoudesta on Vexi Salmen sanoituksissa. Ne ovat nerokkaitakin välillä, mutta jo suomen käyttö rajaa kuuntelijajoukon noin kuuteen miljoonaan kun maailmassa on ihmisiä, mitä, 7 miljardia?
 
Siis kun ihmisiä laitetaan jonoon ja kysytään diggaatko Irwiniä, niin luultavasti harvempi kuin yksi tuhannesta edes ymmärtää mistä niissä lauletaan.
 
Oma mielipiteeni on, että sanoitukset voivat olla tärkeitä, mutta ne ovat toissijaisia.
 
Computer got no soul
LaMotta
13.10.2017 16:01:53
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tunnelman pitää tukea sanomaa.
 
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
Sergei Fallinen
13.10.2017 16:20:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Molemmat ovat hyviä. Melkein sama asia ne minusta sitä paitsi ovat. Ehkä kolikon kääntöpuolia tms. Ellei sanomalla tarkoiteta pelkästään jotain el Pueblo Unido Jamas Sera Vencido -tyyppistä juttua. Mutta se olisi aika mustavalkoista.
 
Kirjoittaja omistaa sanoman osakkeita.
 
Kalmo
17.10.2017 11:25:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos tässä nyt "sanomalla" tarkoitetaan musiikkiteoksen lyriikkaa/tekstiä/librettoa, niin ei kumpikaan lähtökohtaisesti. Tai molemmat. Ei tuollaista jakoa voi mitenkään kategorisesti tehdä. "Sanoma" tuo mieleeni jonkun ylevän julistuksen tai poliittisen agendan. Suurimmalla osalla musiikin teksteistä/libretoista ei kovin kummoista painoa ole, vaan ovatpahan vain tarinanpätkiä, monissa tietysti olevinaan joku pikku opetus, mutta että oikein "sanomaa"...mielestäni aika harvoin. Yhteiskunnallilisissa kriisitilanteissa on syntynyt paljon musiikkia, jolla on painava sanoma.
 
Joskus teksti on koko jutun alku ja juuri ja tärkein asia, syy koko teoksen väsäämiseen. Joskus vain pitää keksiä teksti annettuun melodiaan. Ja tekstinkin voi ymmärtää väärin. Tunnelma tehostaa sanomaa, ja sanoma rakentaa tunnelmaa. Ja toisaalta, "tunnelma" vai "tunne"?
Instrumentaalimusiikillakin voi, tottakai, olla sanoma, mutta sen välittymiseksi kuulijan täytyy tietää teoksen taustaa. Muutoin jokainen kuulija tulkitsee ko. musiikin ihan omalla tavallaan, elämäntilanteestaan ja kokemusmaailmastaan riippuen, kuten kaiken muunkin kuulemansa musiikin.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Ali
17.10.2017 12:47:38 (muokattu 17.10.2017 13:09:15)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itselle tärkeintä on musiikin emotionaalinen resonanssi kokijan (eli itseni) kanssa. Eli tarjolla olevista vaihtoehdoista valitsen tunnelman. Hyvä sanoma/lyriikka ei voi pelastaa huonoa kappaletta/tunnelmaa, mutta hyvä kappale/tunnelma voi pelastaa kehnomman sanoman/lyriikan (esim. itse diggailen muutamaa uskisbändiä, vaikka lyriikat ovat mitä ovat). En kiinnitä lyriikoihin paljoa huomiota ja en välttämättä osaa ulkoa sanoja biiseihin, joita olen voinut kuunnella satoja kertoja. Kuuntelen myös erittäin paljon instrumentaalimuusiikkia. Instrumentaalimusiikin etu on myös, että kuulija itse voi määritellä kappaleille tarkoituksen/sanoman, kun sanoma_ukko ei ole kappaleen merkitystä määrittelemässä.
 
Vielä tiivistäen: lyriikka ilman musiikkia ei ole musiikkia, mutta musiikki ilman lyriikka on musiikkia; I choose you, tunnelma.
 
"Jesus was crucified for doing nothing, but God is worshipped for even less." Twitter - Discogs
jazzmies
17.10.2017 20:09:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kysymys on virkistävä, mutta tunnelma ja sanoma ovat rinnastesteiisena aika kaukana toisistaan, eli kysymyksenasettelu on hieman epätasapainoinen. Itse lähtisin rinnastamaan sanoitus tai sävellys.
 
Kappaleen sanoma on jonkinlainen manifesti, tarkoitus tai missio. Populaarimusiikissa sanoma on yleensä dramatisoitu, samaistuttava arkipäiväinen asia, joka voi tapahtua kenelle tahansa. Tunnelma on taas sävellykseen, sovitukseen tai tuotantoon liittyvä. Harmonia luo tunnelmaa, tietty melodian moodi luo tunnelmaa, rytminen ote ja toisto luovat tunnelmaa. Tunnelma on järjettömän abstrakti musiikin vastaanottamiseen liittyvä kenttä, mitä säveltäjä, sovittava tai tuottaja alleviivaavat ammattitaidolla.
 
Ja nyt asiaan. Koko taidekasvatuksen missio on opettaa kuulija tunneteksti-janan lisäksi jäsentämään musiikillista kompositiota, muotoa ja tekijän tyyliä. Rytmimusiikin saralla progressiivinen rock ja teema-albumit ovat malliesimerkkejä näistä isoista muodoista, joiden esikuvana on jokseenkin ooppera suurine tapahtumasarjoineen. Taidekasvatus muidenkin taiteiden saralla pyrkii samaan: kultivoituneen taiteen kuluttajan yksi määre on nähdä sanoman tai tunnelman taakse, sillä taiteentekijä on kätkenyt töihinsä paljon kerrostumia ja suklaamunia.
 
"Ego on kuin hattu. Olisi aina kohteliasta ottaa hattu pois päästä aina kun tapaa toisia ihmisiä."
barclay
17.10.2017 21:44:04 (muokattu 17.10.2017 21:44:15)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tunnelma on tärkeintä kaikessa musiikissa. Jos se on viturallaan ei sanomakaan välity.
 
Kostiainen. Karumpi saundi, parempi mieli P. M. Kostiainen Project , Arizonan aavikolla siatkin lentävät: Sumell/Kostiainen
Welho-77
18.10.2017 00:31:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sanomalla ole vitunkaan väliä. Laulu on vaan instrumentti. Pääasia, että kuulostaa kivalle. Toki jos sanat kertoo että, mulla on jylhä kyrvänvars', niin ei mielellään kuuntele.
Nimittäin, on hyviä biisejä tehty tyhmistä aiheista.
Jos sanoma olis tärkeä, niin miksei vaan kuuntelisi triangelilla säestettyjä virsiä.
 
Long live the King of Mercy
Henri Henri Olavi
18.10.2017 00:58:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Welho-77: Jos sanoma olis tärkeä, niin miksei vaan kuuntelisi triangelilla säestettyjä virsiä.
 
Mä kuuntelen, mutta en sanoman vuoksi.
 
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
Weetoz
18.10.2017 11:53:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ali: Itselle tärkeintä on musiikin emotionaalinen resonanssi kokijan (eli itseni) kanssa. Eli tarjolla olevista vaihtoehdoista valitsen tunnelman. Hyvä sanoma/lyriikka ei voi pelastaa huonoa kappaletta/tunnelmaa, mutta hyvä kappale/tunnelma voi pelastaa kehnomman sanoman/lyriikan (esim. itse diggailen muutamaa uskisbändiä, vaikka lyriikat ovat mitä ovat). En kiinnitä lyriikoihin paljoa huomiota ja en välttämättä osaa ulkoa sanoja biiseihin, joita olen voinut kuunnella satoja kertoja. Kuuntelen myös erittäin paljon instrumentaalimuusiikkia. Instrumentaalimusiikin etu on myös, että kuulija itse voi määritellä kappaleille tarkoituksen/sanoman, kun sanoma_ukko ei ole kappaleen merkitystä määrittelemässä.
 
Vielä tiivistäen: lyriikka ilman musiikkia ei ole musiikkia, mutta musiikki ilman lyriikka on musiikkia; I choose you, tunnelma.

 
Olisin voinut itse kirjoittaa tuon tekstin. Eli komppaan vahvasti Alia tässä kysymyksessä.
 
Yallup
23.10.2017 13:31:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eiköhän valtaosa ulkomaisesta musiikista ole juurikin tuota säveltä ja tulkintaa sanoituksen jäädessä taka-alalle. Tämä varsinkin mikäli ei osaa edes kyseistä kieltä, kun musiikkia tehdään muutakin kuin suomeksi ja englanniksi - suurista sinfonioista puhumattakaan. Toki monet biisit rakentuvat paljolti sanoituksen varaan, kuten vaikkapa Lapinlahden Linnut, Jaakko Teppo yms huumoriosasto. Yksi menestyneimmistä instrumentaalikappaleista on tietysti Daruden Sandstorm ja itse tykkään sanoituksista paremmin tunnetun Gösta Sundqvistin instrumentaalista ihan eka levyltä joka soi aikoinaan Urheiluruudussakin:
 
https://www.youtube.com/watch?v=ETZ125ZqrEw
 
"Tosta se taitaa lähteä.."
Vessajono
23.10.2017 18:49:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tunnelma: https://www.youtube.com/watch?v=oFWz0bm5Xo8
 
Nobelanereita juotu vuonna 2017: 373
Gary Enfield
24.10.2017 18:14:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Biisit joissa oikeasti on lauluntekijän sanoma eivät ole niin yleisiä. Beibi jätti, mullon massia ja iso kulli, viina on hyvää, joku randomi lyyli on tosi hyvän näköinen jne. Tyypillisiä biisien aiheita. Sanat vaan pitää niissä ihmisäänen paikkaa, ei niillä ole mitään ihmeempää sisältöä. Eli tunnelma se on tärkeämpi ja sanat, joissa on sisältö on kiva bonus.
 
Rämppy
25.10.2017 09:00:59 (muokattu 25.10.2017 09:03:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä teille sanomaa (kohdasta 1.30 alkaen)
https://www.youtube.com/watch?v=3ryuV4hLa1A
 
In Finland we have this thing called "diu diu".
ekvirtanen
25.10.2017 09:40:54
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tärkeämpää on se fiilis jonka biisi saa aikaan melodioilla, bassolinjalla, kitaroilla jne. Useissa tapauksissa on mennyt jopa vuosia, ennenkuin olen edes alkanut kuuntelemaan niitä lyriikoita tarkemmin.
 
Tämä toki on aiheuttanut nolojakin tilanteita, kun olen kuvitellut biisin kertovan ihan jostain muusta sen nimen ja fiiliksen pohjalta.
 
Toki hyvät sanat on plussaa.
 
Ei ne oo virheitä vaan "improvisaatiota" youtube.com/channel/UChrNQ4T6Xc3t0KrJtznutRw
Justin00001
26.10.2017 20:14:53 (muokattu 26.10.2017 20:23:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Duurista ja mollista se lähtee se tunnelma. Joku Lambada kuulostaa iloiselta musiikilta vaikka on mollia. Tempo ja rytmiikka merkitsee siis myös paljon. Sanat ilman musiikkia on runoutta tai sitten jotain muuta monologia, puhe ja musiikki on rappia popissa ja melodraamaa ooppera maailmassa, laulu ja musiikki on sitten sitä genreä mitä kappaleen rakenne antaa ymmärtää POP, rock, ooppera ja kaikkea siltä ja väliltä jos sattuu niin että tehdessä elementtejä on otettu musiikkiin sieltä täältä. Yleisesti ottaen voidaan sanoa että ihmiset ovat niin epämusikaalisia että se sanoma on todella tärkeä, musiikki on lähinnä kyytipoikaa. Esimerkkinä vaikka Beyonce ja all the single ladies https://youtu.be/4m1EFMoRFvY
Sitten toinen esimerkki, jossa musiikilla on yritetty luoda jotain tunnelmaa ja itseasiassa onnistuttu ihan hyvin Il Volo ja Grande Amore https://youtu.be/w1f6o1HQBvg
 
jazzmies
26.10.2017 22:06:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Justin00001: Yleisesti ottaen voidaan sanoa että ihmiset ovat niin epämusikaalisia että se sanoma on todella tärkeä, musiikki on lähinnä kyytipoikaa.
 
Juuri tämä. Muistan koulussa, kun n. 1/20 toverista oli sellaisia, kenen kanssa pystyi keskustelemaan musiikista. 5/10 pystyi keskustelemaan laulajista. 14/20:stä musiikki oli vain tapettia, hiljaisuutta täyttävää.
 
"Ego on kuin hattu. Olisi aina kohteliasta ottaa hattu pois päästä aina kun tapaa toisia ihmisiä."
Jones_
26.10.2017 22:39:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tää on kyllä ihan mielenkiintonen aihe. Itekkään en englannin kielisistä biiseistä kyllä kiinnitä "sanomaan" mitään huomiota, kun ei jaksa keskittyä niin paljoo kuuntelemaan. Eikä suomen kielisissäkään biiseissä välttämättä mitään järkeä ole. Ehkä se laulu on vain instrumentti siinä missä muutkin ja jostakin syystä se biisi kaipaa sitä; itsekään en instrumentaaleja jaksa kuunnella.
 
Kuunnellaanhan suomessakin esimerkiksi Rammstainia ja luulen, että suurin osa diggaajista ei ymmärrä saksaa siitä mutterista enempää. Mutta välittyyhän siitä silti se sanoma, että joku nyt on vakavasti pielessä?
 
Ei ihmisiä välttämättä niin paljoa se sanoma kiinnosta, mutta hyviä sanoja on mukava laulaa mukana ja näin olla osana musiikkia. Räppikään ei musiikillisesti kovin ihmeellistä ole, mutta silti porukka tykkää siitä. Se on vaan se rytmi.
 
Toi onkin yks dilemma biisin teossa, että kannattaako ees yrittää tehdä kovin erikoisia sanoja biisiin, jos niitä ei kukaan edes kuuntele :D Ihan sama kun laulaa vaan nakeista ja perunamuusista.
 
https://www.youtube.com/watch?v=EOsb7kgMtQA
 
Kefiiri
27.10.2017 10:04:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jones_: Ihan sama kun laulaa vaan nakeista ja perunamuusista.
 
https://www.youtube.com/watch?v=EOsb7kgMtQA

 
Sitä aina epäillään, että voiko musiikilla oikeasti vaikuttaa asioihin. Kyllä mulle tuli kauhea mieliteko nakkeihin ja muusiin.
 
En ole musiikin asiantuntija.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «