Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Yleistä keskustelua musiikista »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Missä biisissä eniten modulaatioita?
1 2
ekikoo
29.04.2017 22:55:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuli mieleen otsikon mukainen kyssäri. Kuuntelin Bostonin Higher power-biisiä. Sanokaa joku jossa on enempi. En ole siis kokeillut kitaralla mutta kuulostais että tässä niitä on aika paljon.
 
I would if I could...! Bitch!
Vessajono
29.04.2017 23:45:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En tiiä mut pakko se on joku Gentle Giantin biisi olla.
 
Lennu: Mene paskaan, Pink Floyd on maailman paras pändi. Parempi ku Santa Cruz. Nobelanereita juotu vuonna 2017: 195
Epämuusikko
30.04.2017 02:22:46 (muokattu 30.04.2017 12:12:03)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvä perusesimerkki on vaikka Sometimes I feel like screamingin lopun määrätietoinen kvartilla ylös "4. asteen duurilla mähinä" --> "hups, oonkin toonika ja molliinnun". Mikä ikinä sille teoreettisempi nimitys onkaan. Tuota ketjua vois periaatteessa jatkaa ad infinitum, eli jos ajattelee että vaikka tuota biisiä olis jatkettu vaan saman kaavan puitteissa esim. 8 vuotta, niin vastaus olisi siinä.
 
Tuossa tapauksessa modulaatio on kun kulloinkin sama osa uudestaan alkaa eri sävellajista lähtien. Se, mikä milloinkin lasketaan legit modulaatioksi, on toinen juttu. Onko jokainen V7-I uusi sävellaji vai mitenkä jne.
 
Jazzbiiseissä jokainen vähänkin uutiskynnyksen ylittävä sointuvaihdos on tavallaan oma sävellajinsa, tai ainakin oma "tonaalinen keskuksensa". Se, miten tämä vaikuttaa mihinkään, on solistin kätösissä. Ja vastaisin tämänkin vainun puitteissa jos a) tietäisin, ja b) en olisi humalassa.
 
Lyhytaikaisesta sävellajimuutoksesta käytetään nimitystä tonikisaatio...
Pelkät välidominantit vaikka ovatkin vieraasta sävellajista eivät ole edes tonikisaatioita.
Näinhän se on.
 
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
baron
30.04.2017 11:11:53 (muokattu 30.04.2017 11:13:05)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lyhytaikaisesta sävellajimuutoksesta käytetään nimitystä tonikisaatio, missään ei ole tarkkaan sanottu kuinka pitkä pitää olla että muuttuu modulaatioksi.
Pelkät välidominantit vaikka ovatkin vieraasta sävellajista eivät ole edes tonikisaatioita.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
locoloco
30.04.2017 21:25:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tässä ainakin on paljon mutta en laskenut monta beyonce ja love on top
https://www.youtube.com/watch?v=Ob7vObnFUJc
 
Mochael jacksonin will you be theressa on muistaakseni aika paljon modulaatioita ja queenin rapsodiassa..;)
 
Epämuusikko
01.05.2017 11:51:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä on ainakin poppibiisiksi paljon mielivaltaisen tuntuista loikkimista.
 
Diana Ross - Chain reaction
 
https://www.youtube.com/watch?v=UaYHRx9-v2M
 
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
Roku
01.05.2017 16:45:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Simo Salminen- Alle lujaa.
 
Gritsen
02.05.2017 02:32:37 (muokattu 02.05.2017 02:35:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Beyonce - Love On Top. Taisko olla jopa neljä ihan rehellistä euroviisusävellajinnostoa, ei mitään hiplaamista. Beyonce haluaa olla paras kaikessa.
 
Entä mikä on isoimman intervallin kertamodulaatio lauletussa popbiisissä? Diskvalifoidaan, jos laulu hyppää alempaan oktaaviin. Käänteisesti taas lasketaan mukaan, jos soittimet laskevat mutta leadvokaali hyppää korkeampaan oktaaviin. Ainakin Warrantin Cherry Piessä (lel) on puhdas kvartti Em - Am. Ei kahden kertsin välillä, mutta kaksi ekaa kertsiä on E-mollissa ja viimeinen A-mollissa. Aikamoinen suoritus, kun biisi on muutenkin melko korkeassa rekisterissä laulettu. Beltattu E5 taisi olla korkein nuotti, eli ihan perus hairmetalkauraa lopulta. Tuntuu että yli-inhimillisiin naurettavuuksiin mennään vasta jossain G5:n ja A5:n maastossa.
 
jukkajylli
02.05.2017 03:58:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaikuinen nainen
 
Stidi alla.
Epämuusikko
02.05.2017 09:25:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gritsen: Beyonce - Love On Top. Taisko olla jopa neljä ihan rehellistä euroviisusävellajinnostoa, ei mitään hiplaamista. Beyonce haluaa olla paras kaikessa.
 
Entä mikä on isoimman intervallin kertamodulaatio lauletussa popbiisissä? Diskvalifoidaan, jos laulu hyppää alempaan oktaaviin. Käänteisesti taas lasketaan mukaan, jos soittimet laskevat mutta leadvokaali hyppää korkeampaan oktaaviin. Ainakin Warrantin Cherry Piessä (lel) on puhdas kvartti Em - Am. Ei kahden kertsin välillä, mutta kaksi ekaa kertsiä on E-mollissa ja viimeinen A-mollissa. Aikamoinen suoritus, kun biisi on muutenkin melko korkeassa rekisterissä laulettu. Beltattu E5 taisi olla korkein nuotti, eli ihan perus hairmetalkauraa lopulta. Tuntuu että yli-inhimillisiin naurettavuuksiin mennään vasta jossain G5:n ja A5:n maastossa.

 
Diskaamisesta jännä näkökulma Russell Garcian sovituskirjasta: "puolikkaalla tai kokosävelaskeleella, sekä kvartilla ylöspäin hyppääminen ei ole oikein modulaatio". No, se jätkä halusi selkeästi rajumpaa ja kirja on jo hivenen vanhahtanut. Mielenkiintoinen näkemys silti.
 
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
JudeJude
02.05.2017 14:34:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muistin että Peggy Leen Feverissä olis ollut monta mut eihän siinä oo kuin kaksi.
 
"Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta
Sax-pappa
02.05.2017 15:51:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tapio Rautavaaran Yölinjallain.
 
PJS
02.05.2017 15:54:35
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bill Withers, harlem. Monta euroviisumodulaatiota. Täydellinen biisi
 
"Constantly choosing the lesser of two evils is still choosing evil."
Epämuusikko
02.05.2017 19:10:51 (muokattu 02.05.2017 19:12:34)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En tiedä määrästä mutta tehoista kyllä. Juu juu eivät jää pitkäksi aikaa voimaan, mutta sävellajituntua viedään jokusenkin kerran.
 
EWF - Rakkauden mentyä
 
https://www.youtube.com/watch?v=CUCLNPOjPZw
 
Tuolla nimimerkki Intubition mähisee aiheesta.
 
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
sub zero
03.05.2017 08:32:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Commodore 64:n "Cosmonut" -pelin musiikki (David Whittaker, 1987) moduloi toistuvaa pätkää ikuisessa loopissa
https://www.youtube.com/watch?v=LxcUbv6bUf8
 
Maan päältä on Lesbos valinnut minut laulamaan kukitettujen neitsyidensä salaisuudesta
ituvirtanen
03.05.2017 09:43:02
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

https://fi.wikipedia.org/wiki/Shepardin_asteikko
 
Tämän voi rakentaa kulkemaan ylös tai alas. Ei tosin liity perinteiseen euroviisunostoon eli mainittuun modulaatioon.
 
Epämuusikko
04.05.2017 10:57:40 (muokattu 04.05.2017 10:59:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alice Cooperin Poisonissa tulee Apulantaa monesta nauhanvälistä. Yllättävän pitkään mähistiin tätä biisiä solfatunnilla tuossa taannoin.
 
https://www.youtube.com/watch?v=Qq4j1LtCdww
 
Suosittelen kokeilemaan myös tämän kesäisen rallin perässä pysymistä. Joka säkeistössä vittuilun määrä kasvaa. 10/10!
 
Marc Johnson - Dingy-Dong Day
 
https://www.youtube.com/watch?v=rgxmCAmE2pg
 
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
Jucciz
05.05.2017 01:39:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tääkin pärjännee skabassa hyvin: https://youtu.be/rdc7srFLj68
jannu
05.05.2017 12:12:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gritsen: Beyonce - Love On Top. Taisko olla jopa neljä ihan rehellistä euroviisusävellajinnostoa, ei mitään hiplaamista. Beyonce haluaa olla paras kaikessa.
 
Entä mikä on isoimman intervallin kertamodulaatio lauletussa popbiisissä? Diskvalifoidaan, jos laulu hyppää alempaan oktaaviin. Käänteisesti taas lasketaan mukaan, jos soittimet laskevat mutta leadvokaali hyppää korkeampaan oktaaviin. Ainakin Warrantin Cherry Piessä (lel) on puhdas kvartti Em - Am. Ei kahden kertsin välillä, mutta kaksi ekaa kertsiä on E-mollissa ja viimeinen A-mollissa. Aikamoinen suoritus, kun biisi on muutenkin melko korkeassa rekisterissä laulettu. Beltattu E5 taisi olla korkein nuotti, eli ihan perus hairmetalkauraa lopulta. Tuntuu että yli-inhimillisiin naurettavuuksiin mennään vasta jossain G5:n ja A5:n maastossa.

 
Isoimmasta en tiedä, mutta tällä kohtaa tätä biisiä on ollut mielestäni aina kovin hienosti hoidettu ja naamioitu kvintin siirtymä:
https://youtu.be/ZWkt5sDEysA?t=303
 
"You can't really be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
Saatanan kojootti
phren
05.05.2017 19:17:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Poppa Joessa moduloidaan monesti
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «