Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Yleistä keskustelua musiikista »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: mim - soitinmuseo Brysselissä
1
Man0Sand
25.02.2017 20:35:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässäpä kulttuurivinkki foorumin europarlamentaarikoille ja muille Brysselissä vieraileville! Kävin kotva sitten työmatkalla Belgiassa, ja minulla oli hetki aikaa haahuilla Brysselissä. Törmäsin soitinmuseoon oikeastaan ihan vahingossa, mutta koska olin lukenut paikasta, päätin käydä sisälläkin. Museossa on neljä kerrosta täynnään soittimia, pääasiassa vanhoja. Homman varsinainen juju on, että kävijä saa kaulaansa tabletin kuulokkeineen, joista voi kuunnella soittonäytteitä useimmista museon instrumenteista. Minusta se oli aika veikeä konsepti - jos ihastuu puolalaiseen luolamieskurttuun niin kovin, että haluaa kuunnella sitä kaksi tuntia putkeen, kukaan ei ole estämässä, eikä myöskään tarvitse pelätä häiritsevänsä muita. Suomalaisista soittimista edustettuina olivat ainakin kantele ja tuohitorvi, joskaan jälkimmäisestä ei ikävä kyllä ollut ääninäytettä.
 
Suosittelen paikkaa lämpimästi ja samalla varoitan, että aikaa saa palamaan helposti useamman tunnin. Minulle tuli yllätyksenä, kuinka samankaltaisia soittimia eri paikoissa onkaan ollut: olen pitänyt säkkipilliä perin juurin skotlantilaisena värkkinä, mutta käytännössä samoja kasseja on puhalleltu ties missä, ainakin muistaakseni jossain päin Baltiaa. Periaatteessahan on itsestäänselvää että soittimet ovat vanhemmallakin ajalla levinneet ympäri maita ja mantuja, mutta enpä ollut osannut sitä itse ajatella. Koinpa siis pienimuotoisen ahaa-elämyksen.
 
Museo on muutaman minuutin kävelymatkan päässä Brysselin keskusrautatieasemalta (Centraal), ja sen nettisivut ovat http://www.mim.be/en . Aikuinen pääsee sisään mielestäni kohtuullisella kahdeksalla eurolla, vähemmistöt pienemmällä rahalla.
 
Eihän tossa oo knubii eikä slarvaa.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «