Aihe: Nuoret harrastelijat kadonneet? | |
---|
Kefiiri 27.02.2017 23:03:33 (muokattu 27.02.2017 23:07:32) | |
|
Henri Henri Olavi: Hauskaa, että puhut nuorison mökellyksestä rapin yhteydessä, kun sitä on kuitenkin duunattu 70-luvulta saakka. Jotkut ovat varmaan sitten ikinuoria, sillä tiedän aika monta tyyppiä, jotka tekee räppiä ja ovat yli kolmekymppisiä - jotkut jopa yli nelikymppisiä. Maailmalla on jopa viis- ja kuuskymppisiä räppäreitä! Kaikki alta seitsemänkymppiset ovat nuorisoa. En ole musiikin asiantuntija. |
Gritsen 27.02.2017 23:16:50 (muokattu 28.02.2017 17:32:29) | |
|
Spedemix: ...mutta nää räppikollit ei oo kaukana Kanye Westeistä tai Kendrick Lamareista. No nimenomaan on kaukana. Mielestäni suomiräpissä on vähintään 5 vuotta maailmaan verrattuna ajastaan jäljessä oleva juureton soundi, yksipuolinen musikaalisuus, pääosin aika kakkainen anemiaflow joka harvalla yhtyy todella biisin rytmiin, eikä juuri monella yhteiskunnallista tai muuten kiinnostavaa sanottavaa (tämä näkyy siinä, että pitää niin useasti keksiä omia hyvinvointivaltion ghettofantasioita täysin tyhjästä). Olen yrittänyt tykätä, mutta ei. Suomessa tässä genressä ei ole mitään ainesta tukkimaan kaikki muut pois. Tämän sanon koko Kanye Westin ja Kendrickin diskografian omistavana. Sano yksikin suomiräpbiisi, joka "ei ole kaukana" Kanyen Ultralight Beamista tai vaikka Draken Feel No Waysistä. Ja en meinaa todellakaan pelkkää JVG:tä. |
|
Muillakin harrastefoorumeilla wanhat parrat päivittelee, kun nykyajan nuoriso ei ole enää kiinnostunut hyvistä perinteisistä asioista. Toista se oli ennen wanhaan, kun minä olin nuori.... |
|
Ehkä tuossa on kyse osittain samasta asiasta kuin siinä, että matematiikka ei enää tunnu kiinnostavan nuoria, kaikki pitäis saada heti nyt ja helpolla eikä intensiiviharjoittelu oikein sovi ajatusmalliin. |
|
antnis: Ehkä tuossa on kyse osittain samasta asiasta kuin siinä, että matematiikka ei enää tunnu kiinnostavan nuoria, kaikki pitäis saada heti nyt ja helpolla eikä intensiiviharjoittelu oikein sovi ajatusmalliin. Tästäkin olen huolissani. Matematiikan opiskelussa nimenomaan pitkäaikainen harjoittelu, kumulatiivisuus ja tiedon soveltaminen tekivät siitä kaikessa paskuudessaan itelle hyvän kokemuksen nimenomaan oppimisesta. "Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1 |
|
Veikkaan että 10 vuoden päästä bändimusa on taas suosiossa. Tosin erilaisena kuin nyt sen kuulemme. Hippien kaveri. |
JamieR 02.03.2017 17:47:23 (muokattu 02.03.2017 17:52:21) | |
|
antnis: Ehkä tuossa on kyse osittain samasta asiasta kuin siinä, että matematiikka ei enää tunnu kiinnostavan nuoria, kaikki pitäis saada heti nyt ja helpolla eikä intensiiviharjoittelu oikein sovi ajatusmalliin. Juu, noinkin se vähän on. Jossain vaiheessa kun musan tekeminen helpottui teknologian vuoksi, alettiin ajatella että ihan turha tehdä mitään työtä musiikin eteen, riittää vaan että lataa jonkun softan ja pistää homman pyörimään. Ei tarvitse opetella soittamaan tai laulamaan, pelkkä näppäimistö riittää ja kaikki virheet voi siivota pois klikkauksilla. Mutta älkää ymmärtäkö väärin, en vastusta modernia teknologiaa. Mutta silläkin on huonot puolensa. Aina helpoin vaihtoehto ei ole paras. Ainakin jos kyseessä on ammattitason taiteenteko. Ja kyllä ne konemusankin pioneerit tekivät helvetisti hommia ja omistautuivat. Toinen, ehkä vielä isompi ongelma ovat olleet Idols-kisat. Ne taisivat aivopestä ainakin yhden sukupolven uskomaan siihen että laulukilpailut ovat se tie menestykseen. Että ei muuta tarvitse tehdä kun laulaa puhtaasti ja sitten tulee jo levysoppareita. Ja idolsit opettivat myös konformismia; pitää olla muodikas, stailattu ja oikeannäköinen- ja kuuloinen että pääsee jatkoon. Itsestä tuntui kyllä pahaltakin katsoa kun kisoissa suorastaan pilkattiin niitä jotka eivät sopineet levy-yhtiöiden näkemyksiin "hyvästä" artistista. Mutta joo, onhan se aina mahdollista että tulee joku punkin kaltainen ilmiö, joka haistattaa p*skat musateollisuudelle, oikeaoppisuudelle ja konformistisuudelle. Tosin vähän huonolta näyttää kun katsoo että miten sille punkillekin kävi. Ehkä popmusasta tulee tulevaisuudessa vain hissimusaa, jonka tekijästä tai tekotavasta kukaan ei välitä. Mutta jos suuri yleisö sitä haluaa, niin kannattaako valittaa? Enemmistö päättää ja vähemmistö (johon taidan itse tässä kohtaa kuulua) valittaa. |
|
Musa on vaan toinen puoli yhtälöä, ne joilla on kärsivällisyyttä duunaa videoita ja lyhyt- ja miksei pidempiäkin harrastajaelokuvia, ja pelejä. Tältä se musta näyttää. Sano se Bowiekin jossain 90-luvun haastattelussa, että vaaran tunne on kaikonnut musasta ja siirtynyt internettiin (vapaasti muotoillen, ei ihan noin sitä ilmaissut, mutta sinne päin.) |
Kefiiri 03.03.2017 06:30:49 (muokattu 03.03.2017 06:31:43) | |
|
Gary Enfield: Musa on vaan toinen puoli yhtälöä, ne joilla on kärsivällisyyttä duunaa videoita ja lyhyt- ja miksei pidempiäkin harrastajaelokuvia, ja pelejä. Tältä se musta näyttää. Sano se Bowiekin jossain 90-luvun haastattelussa, että vaaran tunne on kaikonnut musasta ja siirtynyt internettiin (vapaasti muotoillen, ei ihan noin sitä ilmaissut, mutta sinne päin.) Joo. Eihän musaa ennen vanhaan(kaan) harrastettu pelkästään menestymistarkoituksessa, vaan siksi että musan kuunteleminen oli kiinnostavaa. Tuntui riemukkaalta, että pystyi omin päinkin tekemään musiikkia ihan tyhjästä, kun vähän selvitti, miten mitäkin instrumenttia soitetaan. Nyt tosiaan pelaaminen ja koodaus epäilemättä ovat vieneet ison osan siitä ajasta, mikä ennen käytettiin soiton opetteluun. Luovuus kanavoidaan pelien tekemiseen, ja erilaisten sävellysten sijaan tehdään erilaisia lumiukon sulatuspelejä. Tuo oli varmaan itsestääselvyys, mutta kun itse ei harrasta tietokonepelejä ollenkaan, on koko se maailma jäänyt aika hämäräksi. En vaan jaksa perehtyä semmoiseen, kun aika ei riitä kaikkiin oikeasti kiinnostaviin asioihinkaan. Varmaan moni ajattelee musiikin omatoimisesta tekemisestä samoin. En ole musiikin asiantuntija. |
|
Nuoret polvet on yleensä uudistanut musiikkiä ja mielestäni vähään aikaan ei ole tapahtunut kiinnostavaa uudistusta! Esim. me kiipparispalstan edustajat keskustellaan etupäässä jostain Hammondeista koska nykyajan meininki on niin epäkiinnostavaa. Ehkä uutta on sellaiset esiintyjät, joiden biiseissä ei tarvi olla mitään kiinnostavaa, pääasia kun esiintyjä on huomiota herättävän näköinen ja jos nainen niin vähissä vaatteissa. |
|
JamieR: Toinen, ehkä vielä isompi ongelma ovat olleet Idols-kisat. Ne taisivat aivopestä ainakin yhden sukupolven uskomaan siihen että laulukilpailut ovat se tie menestykseen. Että ei muuta tarvitse tehdä kun laulaa puhtaasti ja sitten tulee jo levysoppareita. Ja idolsit opettivat myös konformismia; pitää olla muodikas, stailattu ja oikeannäköinen- ja kuuloinen että pääsee jatkoon. Itsestä tuntui kyllä pahaltakin katsoa kun kisoissa suorastaan pilkattiin niitä jotka eivät sopineet levy-yhtiöiden näkemyksiin "hyvästä" artistista. Tämä huolestuttaa minuakin Mutta joo, onhan se aina mahdollista että tulee joku punkin kaltainen ilmiö, joka haistattaa p*skat musateollisuudelle, oikeaoppisuudelle ja konformistisuudelle. Tosin vähän huonolta näyttää kun katsoo että miten sille punkillekin kävi. Ehkä popmusasta tulee tulevaisuudessa vain hissimusaa, jonka tekijästä tai tekotavasta kukaan ei välitä. Mutta jos suuri yleisö sitä haluaa, niin kannattaako valittaa? Enemmistö päättää ja vähemmistö (johon taidan itse tässä kohtaa kuulua) valittaa. Mistä nuo ilmiöt tulisivat? Medioiden talutusnuorassa tässä kuitenkin ollaan edelleen. Itsekin toivon bänditoiminnan uutta nousua, koska sillä on vaikutusta mm. kaupunkien baarien profiileihin. Ja kyllä, aina kannattaa valittaa ja kansan makua ei kannata kysellä. "Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1 |
|
musamies: Esim. me kiipparispalstan edustajat keskustellaan etupäässä jostain Hammondeista koska nykyajan meininki on niin epäkiinnostavaa. Nykyään tehdään kahdenlaisia kiippareita 1) kontrollereita nuorisolle 2) vanhoja kiippareita matkivia rautasoittimia kalkkiksille |
|
Exhausted: Nykyään tehdään kahdenlaisia kiippareita 1) kontrollereita nuorisolle 2) vanhoja kiippareita matkivia rautasoittimia kalkkiksille Ja sitten softaa joka soittaa kohdan 2 soundeja, meille puolikalkkiksille. |
|
Exhausted: Nykyään tehdään kahdenlaisia kiippareita 1) kontrollereita nuorisolle 2) vanhoja kiippareita matkivia rautasoittimia kalkkiksille Kiipparien kohdalla useimmiten jotkin vanhat ukot tarjoaa niitä esimerkkejä, joista itseä kiinnostaa ottaa oppia: https://youtu.be/YauCKHtYKOs Toisaalta nykyisin myös nuorissa on todella potentiaalista ainesta ja on monipuoliset välineet harjoitteluun. Hyytynyt meininki ilmenee kuitenkin niin, että aika harva tekee uusia kiinnostavia biisejä. Vielä rokin ja pop:in saralla tapahtui paljon ainakin itseä kiinnostavaa vielä 1960- ja 1970-luvuilla, joka myös haastoi vanhoja tottumuksia. Itselle ihan hyvää kamaa on joku perus Animalsin House of rising sun, joka oli aikalaisekseen räväkkä tulkinta uusin saundein. Itse treeneilen vieläkin niitä samoja biisejä, joita esitti Tapsa Rautavaara, Georg Ots tai Junnu Vainio. Tuntuisi todella hölmöltä treenata jotain räppiä muuta kuin ehkä ihan vitsinä - JOU Jou... |
Funkånaut 25.03.2017 11:35:50 (muokattu 25.03.2017 11:36:14) | |
|
musamies: Hyytynyt meininki ilmenee kuitenkin niin, että aika harva tekee uusia kiinnostavia biisejä. Vielä rokin ja pop:in saralla tapahtui paljon ainakin itseä kiinnostavaa vielä 1960- ja 1970-luvuilla, joka myös haastoi vanhoja tottumuksia. Toi on samalla ongelma. Ton ajan kamaa kuuntelevat eivät suostu kuuntelemaan uusia, koska eivät istu siihen tottumukseen, joka tuon ajan musan kuuntelussa on syntynyt. "Soitetaan Zeppelin-henkistä musaa" = kopioidaan niitä 70-luvun rokkibiisejä, unohdetaan muut ja unohdetaan se, että Zeppelinissä kuului aikansa vaikutteet eikä pelkästään 30-40 -vuotta sitten tehdyn musan vaikutteet. Toisin sanottuna unohdetaan täysin se, mikä bändistä teki aikanaan kinostavan. Ennakkoluulottomuus, genrerajoista välittämättömyys, muusikoiden erilaiset taustat sekä avarakatseisuus. Ei se aikanaan 70-luvun kamalta kuulostanut, vaan tuoreelta ja ajankohtaiselta. "Polkaista rauhassa nyt. Toisknpäin on nyt täasä." - haitaripartio |
|
Funkånaut: Toi on samalla ongelma. Ton ajan kamaa kuuntelevat eivät suostu kuuntelemaan uusia, koska eivät istu siihen tottumukseen, joka tuon ajan musan kuuntelussa on syntynyt. "Soitetaan Zeppelin-henkistä musaa" = kopioidaan niitä 70-luvun rokkibiisejä, unohdetaan muut ja unohdetaan se, että Zeppelinissä kuului aikansa vaikutteet eikä pelkästään 30-40 -vuotta sitten tehdyn musan vaikutteet. Ei pitäisi kuunnella ja ottaa vaikutteita 40 vuotta vanhasta musiikista vaan 60-80 vuotta vanhasta jos haluaa kuulostaa Zeppeliniltä. Niistä vanhoista blueseista ja dance hall musasta se ajan bändien jännä meininki lähti. Nykymusan kopiointi taas... miksi pitäisi? |
|
Funkånaut: Toi on samalla ongelma. Ton ajan kamaa kuuntelevat eivät suostu kuuntelemaan uusia, koska eivät istu siihen tottumukseen, joka tuon ajan musan kuuntelussa on syntynyt. "Soitetaan Zeppelin-henkistä musaa" = kopioidaan niitä 70-luvun rokkibiisejä, unohdetaan muut ja unohdetaan se, että Zeppelinissä kuului aikansa vaikutteet eikä pelkästään 30-40 -vuotta sitten tehdyn musan vaikutteet. Silloin käytettiin myös aikansa uusimpia soittokamoja ja äänitystekniikkaa, mitä nykyajan "retrorokkarit" vieroksuu. |
|
Exhausted: Silloin käytettiin myös aikansa uusimpia soittokamoja ja äänitystekniikkaa, mitä nykyajan "retrorokkarit" vieroksuu. Olen samaa mieltä jämähtäneistä retrorokkareista. Itse käytän mielellään mahdollisimman uusia tai hyviä välineitä siksi, että olisi kuin työkalupakissa toimivat työkalut, jotta voisi saavuttaa niitä hyviä erilaisia tunnelmia, joita hiukan perinteikkäämmän linjan musiikissa on. Olen tykännyt, että Suomi-progessa oli toisinaan kivaa yritteliäisyyttä 1960-luvun lopusta alkaen. Osattiin tehdä näköjään näyttäviä videoitakin :D https://youtu.be/VimMpa-UuS8 Suomi-rokissa rosoisuutta ja hyviä sanoituksia. Mielestäni monia eri tyylisuuntia yhdistelemällä saa hyvän shown tänäkin päivänä. Silloin jos homma nojaa paljon sanoituksiin, pitää sanoitukset olla ajanmukaiset. Uudet vekottimet auttaa siinä, että voi liikkua helpommin erilaisten tunnelmien välillä. |
|
Exhausted: Silloin käytettiin myös aikansa uusimpia soittokamoja ja äänitystekniikkaa, mitä nykyajan "retrorokkarit" vieroksuu. "Kyllä kahdeksan raitaa riittää koska bändi x" Syy, miksi käytti kahdeksaa oli varmaankin se, että enempää ei ollut käytössä. :) "Polkaista rauhassa nyt. Toisknpäin on nyt täasä." - haitaripartio |
|
Funkånaut: "Kyllä kahdeksan raitaa riittää koska bändi x" Syy, miksi käytti kahdeksaa oli varmaankin se, että enempää ei ollut käytössä. :) Tai sitten että kuusitoista raitaa oli liian kallista. Noita raitamääriähän sekakäytettiin 60-70 luvun vaihteessa. Studio voi laskuttaa isompaa summaa jos sillä oli 16-raituri. Spede blendaa: https://blend.io/spede |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|