Aihe: Vuoden Parhaat Albumit 2016 | |
---|
|
- Dream Theater - Astonishing - Megadeth - Dystopia - Wolf Hoffmann - Headbangers Symphony - Stam1na - Elokuutio - Testament - Brotherhood of the Snake - Myrath - Legacy - Epica - The Holographic Principle - Andy Timmons - Theme from a Perfect World Sitten on tietenkin Feared, Sabaton yms. Mutta tuossa kai tärkeimmät. "If everyone is thinking alike, then somebody isn't thinking." | |
Obscura - Akroasis Hieno levy https://www.youtube.com/watch?v=fXIzWET9nrg Koska sormeni ovat lyhyet, olen keksinyt omia twistejä omalle motoriikalleni. - mace2691 | H/E 08.12.2016 20:16:37 | |
|
Gojira - Magma (Sopivan mittanen albumi, omaperästä mutta tehokasta metallia niinkun aina) Vektor - Terminal Redux (Jäänyt vähälle kuuntelulle mutta selvästi kyseessä on bändin pras levy. Cygnus Terminal on erittäin vahva veto.) Anaal Nathrakh - The Whole of the Law (Kuuntelin kerran läpi ja se oli eka kerta kun jaksoin tätä bändiä kokonaisen levyn verran. Yllättävän monipuolinen ja ''kuunneltava'') Opeth - Sorceress (Muistuttaa Heritage -levyä, josta tykkäsin. Ei loistava, mutta kuuluu vuoden parhaimmistoon. Submotion Orchestra - Colour Theory (Levy oli sinänsä pettymys mutta tän bändin tyyli on niin luova että heikompikin levy on maininnan arvoinen. Instrumentaalit parhaimpia) Onpas metallipainotteinen lista... | |
Rolling Stones - Blue & Lonesome, vierivät kivet ei sammaloidu. | |
texan: Rolling Stones - Blue & Lonesome, vierivät kivet ei sammaloidu. Aivan jäätävän kova. Stidi alla. | |
Gojira - Magma Revocation - Great Is Our Sin Darkthrone - Arctic Thunder | Ali 26.12.2016 21:27:45 (muokattu 26.12.2016 21:34:01) | |
|
Tässäpä nämä. Paljon hyviä albumeita mennyt varmasti ohi, eikä kaikkiin hyviinkään julkaisuihin ole varmasti päässyt vielä täysin sisälle, mutta pitäähän tämä lista nyt saada ulos vielä tämän vuoden puolella. Suosikit * Tiny Moving Parts - Celebrate - spotify:album:2pMACRNtFcUUPGdSuXhwby - Toiminnantäyteistä emo/alt-rock-meininkiä. Kekseliäitä riffejä riittää. Olin bändistä tietoinen jo aiemminkin, mutta tämän levyn myötä tuli kyllä ihan fani. Inspiroi myös virittämään omankin kitaran DAEC#AE-vireeseen, jota bändi käyttää. * The Range - Potential - spotify:album:1ZxikdPByyswHg6LLPGBt4 - Tyylikästä urbaania elektronista meininkiä. Kaikki vokaaliosuudet ja -sämplet ilmeisesti kaiveltu obskuureista YouTube-pätkistä. * Christian Löffler - Mare - spotify:album:29yzGNy0bGjYoSGVgpBSjR - Melankolista teknoelektromeininkiä, välillä tulee Kiasmos todella vahvasti mieleen. * American Football - American Football (LP2) - spotify:album:4xslYafRmKINizh1oSgZcZ - Emo-indie-kulttiklassikon 1999 julkaissut ja pillit pussit sen jälkeen laittanut bändi palaa kehiin. Rauhallinen tunnelmointi sisältää paljon mielenkiintoista rytmiikkaa ja kitarakikkailua. * Yndi Halda - Under Summer - spotify:album:0ECiAUBuKpQ6sKaKUFFtlu - Jonkin sortin kulttilevyn (ei tosin ole kuulunut omiin suosikkeihin ikinä) 10 vuotta sitten julkaissut post-rock-bändi palaa kehiin vahvasti uudistuneena (mm. vokaalit vahvassa osassa). Pitkiä ja monipuolisesti polveilevia biisejä haikeilla mutta toiveikkailla fiiliksillä. * Pinegrove - Cardinal - spotify:album:2SmrUzUMMOYQqoPuOhlhjw - Hienoa americana/neo-folk-fiilistelyä. * The Hotelier - Goodness - spotify:album:5SYW9HBk4WxetFTcbcK3nk - Americana-inde-emo-fiilistelyä. * Overhead, The Albatross - Learning to Growl - spotify:album:3UNCRus4lasxUBTjmr8rzx - Parin viime vuoden odotetuin levy on erittäin hyvä, muttei niin loistava kokonaisuutena, kun aloitusraita antaa ymmärtää. * Tides from Nebula - Safehaven - spotify:album:2X9Ljf1FrH1uFbsrrHPkJy - Ilmavaa post-rock-fiilistelyä. * Zeal and Ardor - Devil Is Fine - spotify:album:5ndEWrt2fxy7UZqL5PPqHK - Vuoden yllättäjä. Orjabläkkistä elektronisilla mausteilla. Melkoiselta sillisalaatilta kuulostava cocktail toimii erittäin hienosti. Hyviä * 65daysofstatic - No Man's Sky: Music For An Infinite Universe - spotify:album:0CkuFPWCLJjCAEKy0dce40 * Russian Circles - Guidance - spotify:album:2UskUDH7emQ3nBqhDgGhzj * Eevil Stöö - Iso vauva Jeesus - spotify:album:1WKJQStW5xWfYafRdtROZ4 * Meniscus - Refractions - spotify:album:7tgt8XJArtCYxndkwp7XMR * Silver Snakes - Saboteur - spotify:album:6SO9Yik956Vlum71xZr3XD * Eevil Stöö - Iso vauva Jeesus - spotify:album:1WKJQStW5xWfYafRdtROZ4 * Aesop Rock - The Impossible Kid - spotify:album:1An1m0S3ZdQy9Uuo476D12 * pg.lost - Versus - spotify:album:2l9NF9fbaLveMM0LhjLYbUiä). Äärimmäisen vahvan alun jälkeen levy kuitenkin hieman lösähtää. * Gates - Paraller lives - spotify:album:1XZw3VF3YEBPDqsLOdkoGp * Those Who Ride With Giants - Numinous - spotify:album:2THiXEpHKS7UDh5OWNHoTx * Somos - First Day Back - spotify:album:5MfuaUJiaS0ncbc3grKtcQ * Adjy - Prelude (.3333) - spotify:album:0D2H9oAsccqm3pAv54ippx Hyviä suomalaisia post-rock/nu-jazz-hybridejä, uusia tuttavuuksia itselle molemmat: * Oddarrang - Agartha - spotify:album:40n6xacx57gwR22g3P5IYd * Virta - Hurmos - spotify:album:5FYs1FI7CSh63G1nATKCRX Huomioita * Radiohead - A Moon Shaped Pool - spotify:album:6vuykQgDLUCiZ7YggIpLM9 - Edellinen ei toiminut ollenkaan, mutta tämähän on kelpo lätty. * Devin Townsend Project - Transcendence - spotify:album:3C3x7g8DmzmnXd6Busxugp - Liki kymmenen vuoden alamäen jälkeen Devinin kurssi näyttäisi vihdoin olevan nousussa, vaikkei tämä nyt täysosuma vielä ollutkaan. * DJ Shadow - Mountain Will Fall - spotify:album:2OW3iDsmS98lTqgta5Zv0O - Tällle oli kovat odotukset, mutta vähän turhan häröä settiä, vaikka muutama herkullinen biisi löytyy. "Jesus was crucified for doing nothing, but God is worshipped for even less." Twitter - Discogs | Exhausted 29.12.2016 11:40:46 (muokattu 29.12.2016 11:41:32) | |
|
1. Radiohead - A Moon Shaped Pool Radiohead yllätti tekemällä tosi toimivan levyn, jossa elektroniikkasäksätykset on jätetty taustalle ja saundi on orgaanisempi. Lisäksi mahtavia unimaisia äänimaisemia ja ennen kaikkea pitkästä aikaa vahvoja sävellyksiä. Paras levy sitten Amnesiacin. 2. Neurosis - Fires Within Fires 30-vuotias bändikin voi tehdä vielä yhden parhaista levyistään. Normaalia lyhyempi paketti ja ei tosiaan mitään turhaa. Hyviä fiilistelyjä ja hyviä mättöjä. Viime levy ei ihan toiminut, joten pääsi yllättämään. 3. Olavi Uusivirta - Olavi Kämäräisen johtaman kvartettikokoonpanon toinen levy. Tässä kuuluu jotenkin keikoilta tullut yhteensoitto ja soiton iloisuus. Jos edellinen levy oli rock, tämä on pop. Hämmentävän paljon lainauksia/viittauksia suomirokin klassikoihin ja vanhempiin omiin biiseihin. Ei kestä aikaa ihan yhtä hyvin kuin edellinen levy. 4. Bremer/McCoy - Forsvinder Jazzia pianolla ja bassolla Tanskasta. Tällä levyllä on lisätty pariin kohtaan jotain uusia sävyjä laulannan ja takaperinkäännetyn soiton muodoissa, mutta silti lähinnä tuttua settiä. Ei yhtä kovia biisejä kuin edellisellä, mutta hyvä silti. 5. Opeth - Sorceress Paras post-örinä-kauden Opeth-albumi. Tässä on hyviä biisejä ja ei liikaa turhaa neppailua. Välillä myös uskalletaan rokata rouheasti, enemmän vaan sitä nyt. 6. pg.lost - Versus Taas yllätys, koska en ollut kuunnellut bändiä pitkään aikaan. Hyviä synajuttuja ja rautalankaskeboja instrumentaalirokin viitekehyksessä. Tosiaan huomaa että sama jäbä soittaa synaa Cult of Lunassa, koska saundit ja kuviot aika samanlaisia joissain biisien aluissa. Mitä enemmän synaa ja rautalankakitaraa, sitä parempaa. 7. The Fërtility Cült - A Forest of Kings Hienoja pitkiä sävellyksiä. Hyvä balanssi rokkauksen ja tunnelmoinnin välillä. Progea ilman turhaa kikkailua. Livenä treeniksellä kännissä purkitettu. Kunnon tuotannolla ja puhtaasti vedetyillä lauluilla tää olis top kolmessa. 8. Russian Circles - Guidance Parhaimillaan todella jylhää tunnelmointia, huonoimmillaan vähän junnaavaa jauhamista. 9. Ihsahn - Arktis Taas todellinen ylläri, en ollut koko artistin tuotantoon tutustunut aiemmin. Yhdistelmä bläkyä, Opeth-heviprogea, hispterisyntikoita ja munarokkiskeboja = toimiiiiii. Tähän yhtälöön kuuluu myös valkoinen levynkansi ja herran villapaita. 10. Gojira - Magma Vähän melodisempaa ja dynaamisempaa mättöä ranskalaisilta. Edellisellä levyllä skebat oli jo keventyneet, nyt myös laulupuoli. Vielä kun joku balladi saataisiin levyn keskelle niin alkais toimia. Muita melkein listalle päässeitä: - Meshuggah - The Violent Sleep of Reason - The Dillinger Escape Plan - Dissociation - Mogwai - Atomic - Yndi Halda - Under Summer - Deftones - Gore - Cult of Luna & Julie Christmas - Mariner - The Hearing - Adrian | HaloOfFlies 29.12.2016 22:24:25 (muokattu 31.12.2016 23:19:25) | |
|
David Bowie - Blackstar Garbage - Strange Little Birds Suede - Night Thoughts Mariska - Matador Rolling Stones - Blue & Lonesome Out on the street for a living, picture's only begun. Got you under their thumb. | |
Airbourne - Breakin' Outta Hell. Ehdottomasti paras minkään bändin levy sitten saman yhtyeen vuonna 2013 julkaiseman Black Dog Barking-kiekon - edes AC/DC:n Rock Or Bust (2014) ei kokonaisuutena yltänyt samalle tasolle. Ei mulla muuta. | |
Linkin takana vuoden Top30 -albumit kommentteineen. https://rateyourmusic.com/list/Akiman/2016-vuoden-parhaat-albumit-1/ Jotta ei menisi pelkäksi linkittelyksi, nostona viisi parasta! DAVID BOWIE - BLACKSTAR "Blackstar ei ole kuitenkaan ainoastaan David Bowien joutsenlaulu. Tai se albumi, joka julkaistiin juuri ennen tämän kuolemaa. Blackstar on rajoja rikkovalla hämmentävyydellään täydellisyyttä hipova albumi elämänsä ehtoopuolella olleelta muusikolta, joka osoittaa levyn jokaisessa sanoitusrivissä ja nuotissa, kuinka ihminen tekee parasta luovaa työtä silloin, kun tämä avaa luomuksessaan koko sielunsa ja sydämensä täysin peittelemättömällä intohimolla. Sen takia Blackstar ei olekaan vain hieno joutsenlaulu, vaan se on yksi David Bowien parhaista albumeista koko tämän upealla uralla." NICK CAVE & THE BAD SEEDS - SKELETON TREE "Vaikka unohtaisi koko albumin taustat ja juuret, joista en itse asiassa tiennyt mitään levyä ensimmäistä kertaa kuunnellessani, on Skeleton Tree kaikessa tiivissä latauksessaan yksi Nick Caven vaikuttavimpia levyjä ikinä. Jos kuuntelee kappaleita kuten Jesus Alone, Girls In Amber, I Need You, Distant Sky tai Skeleton Tree, voi jo yksittäisistä palasista aistia tunnelman, joka albumin kansista vuotaa. Skeleton Tree on kuitenkin albumi. Sanan varsinaisessa merkityksessä. Albumi, joka koostuu kansista, jokaisesta sanoitusrivistä, jokaisesta yksittäisestä nuotista ja jokaisesta pienimmästäkin nyanssista Nick Caven lauluissa. Tunnelma on niin käsinkosketeltava, ettei albumin pariin edes pysty palaamaan kovin usein." CULT OF LUNA & JULIE CHRISTMAS - MARINER "Mariner on matka syvälle avaruuteen sludge-metallin ja post-rockin keinoin, eikä se maalaile avaruusmaisia maisemia niillä itsestäänselvimmillä keinoilla, mitä musiikkimaailmassa on vuosikymmenien aikana kuultu. Sen sijaan Cult of Luna tekee tämän omalla massiivisella soundillaan, josta löytyy niin paljon voimaa ja kerrostumia, että albumin luomat mielikuvat kasvavat vähintään yhtä suuriin mittaluokkiin hyvinkin hienovaraisilla ja hypnoottisilla keinoilla. Sci-fin ystävänä olen vuosikausia etsinyt musiikkia, joka pukisi avaruuden tyhjyyden, äärimmäisyyden, yksinäisyyden, kylmyyden ja loputtomuuden musiikin muotoon täydellisesti. Mariner on viimein tällainen albumi." MOONSORROW - JUMALTEN AIKA "Jumalten aika on täydellisyyttä hipova osoitus sitä, kuinka pitkän linjan orkesteri voi tarjota kuulijalleen täsmälleen sitä, mitä kuulija haluaa, mutta tekee tämän silti valtavin harppauksin uudistuen. Jumalten aika on niin tiukaksi puristettu kokonaisuus täysin tinkimätöntä tunnelmaa, raakuutta, eeppisyyttä, tarttuvuutta ja vielä upeita sanoituksiakin, ettei vastaavaan kykene yksikään toinen metallibändi tässä maassa. Moonsorrowin monia vaikutteita pursuava pakanametalli on täysin audiovisuaalinen kokemus. Musiikkia, joka vie kuulijansa toiseen aikaan ja paikkaan. Toisiin maailmoihin. " DARK TRANQUILLITY - ATOMA "Albumilla ovat läsnä kaikki Dark Tranquillityn vahvuuset. Bändin äärimmäisen melodiset ja tunnelmalliset kappaleet kulkevat tarttuvimmasta groovesta aina äärimetallisimpiin aineksiin asti, mutta tyylistä toiseen sahaamisen sijaan Dark Tranquillity on yksi niistä harvoista bändeistä, joka saa tämän kaiken yhdisteltyä vain ja ainoastaan itsensä kuuloiseksi kokonaisuudeksi. Atoman tunnistaa Dark Tranquillityksi jo ensimmäisistä riffeistä asti, mutta albumilla bändin sävellyskynä on kentiesä terävimmillään ikinä." | « edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|
|
|