Muusikoiden.net
05.12.2016

Yleistä keskustelua musiikista »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mitä olisit tehnyt elämässäsi toisin muusikkona?
1 2 3 4 5
Eläkeläissoittaja
13.10.2016 09:46:59 (muokattu 13.10.2016 10:10:55)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tätäpä sitä tulee jälkeenpäin pohdittua näin eläkeläisenä ja tällä luonteella, että olisikos parempaan ja järkevämpään toimintaan aikansa käyttänyt työikäisenä, kuin vain poriomanian riivamana ajautunut tanssimuusikoksi maata kiertämään vuosikymmeniksi. Olisi pitänyt opiskella kunnolla, hommata jokin toinen ammattipätevyys, harjoitella ohessa jonkin instrumentin soittotaito kunnolla, vaikkapa piano, mutta ei näin hektisenlyhytjänteisellä luonteellani noihin toimiin pysynyt. Jotenkin elämäni on kuitenkin järjestyksessä pieneläkeläisenä ja omassa maksetussa kodissamme ja musiikinteko vain harrastuksena pienessä kotipajassani.

Lippu korkealla, rinta rottingilla sekä tanko liukkaana vain kohti uusia nöyryytyksiä musiikintekosarallani mennään. Musanäytteitäni löytyy netistä, jos osaa vain niitä hakea. ;-)
Påskägg
13.10.2016 10:05:42

olisin aloittanut soittamisen ala-asteella ja yrittänyt hangata päivästä toiseen jotain Dream Theateria, niin olisi nyt hyvä soittaja, kun kiinnostaa lähinnä Discharge yms.

INTO THE JUNGLE'S DEPTH,INTO THE DESERT STORM
reaper666
13.10.2016 10:32:49

Olisin lopettanut ryyppäämisen jo varhain ettei tarvis kuunnella rankutusta.

Esimerkiksi lause: "Saatana on herra" on varmasti suurimmalle osalle ihmisistä ei-toivottua informaatiota.
Eläkeläissoittaja
13.10.2016 11:49:29

reaper666: Olisin lopettanut ryyppäämisen jo varhain ettei tarvis kuunnella rankutusta.

HOHOOOZZZ !!! Sitä kuulee muutoonkin aivan selvinpäin myös. :D

Lippu korkealla, rinta rottingilla sekä tanko liukkaana vain kohti uusia nöyryytyksiä musiikintekosarallani mennään. Musanäytteitäni löytyy netistä, jos osaa vain niitä hakea. ;-)
Vessajono
13.10.2016 13:29:55

Olis pitänyt ruveta opiskelemaan ihan oikeasti jo varhaisemmassa vaiheessa ja aloittaa rumpujen sijaan jollain soittimella, mieluiten pianolla.

Funkånaut: Noi naisten halut kuulostaa kyllä melko paljon luodilta mukesin katossa poistutettuja varusmiehiä kutittelemassa eiku mun perseeseen.
Dirtyh
13.10.2016 14:00:04
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hommasin ekan akkarin 1. avioeron kynnyksellä jotta tulisi tehtyä jotain muutakin kuin ryypättyä. Näin jälkeen päin on helppo sanoa että olisi pitänyt ottaa se ero aiemmin sillä ryypiskely soittokavereiden kanssa on edelleen kivaa.

Funkånaut
13.10.2016 21:23:21 (muokattu 13.10.2016 21:24:26)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olisin hommannut järkevämmän harrastuksen kuin soittamisen. Esmes tiirikoinnin, saksan kieliopin tai puolalaiset uuden aallon elokuvat.

...

Tai sitten aloittanut jo nuorena soittopuuhat, pianolla. Teoriaopin kera. Mutta sitten taas, tossa skenaariossa olisi voinut tietty olla riski että jossakin välissä olisi lentänyt kiipparit seinään ja harrastus loppunut kokonaan. Horowitzin reinkarnaatio olisi jäänyt silti varhaisesta aloittamisesta huolimatta toteutumatta.

Joten lopputuloksena: En olisi tehnyt mitään toisin.

"Nytvtotenq nuortenosasto siis hampurilaisia ja kadonnut pyörä vittu" - haitaripartio
Vessajono
13.10.2016 21:31:53

Funkånaut: Olisin hommannut järkevämmän harrastuksen kuin soittamisen. Esmes tiirikoinnin, saksan kieliopin tai puolalaiset uuden aallon elokuvat.

Tääkin olis ollu kyllä.

Yläasteella kun alko saksantunnit niin siinä vaiheessa ku ruvettiin opettelemaan sanojen sukuja, ajattelin että no ei tää ny varmaan niin tärkee asia oo. Se oli helvetin hienoa myöhemmin tajuta, että tosiaan, tämä koko helvetin kieli perustuu siihen, että sanoilla on suku.

Funkånaut: Noi naisten halut kuulostaa kyllä melko paljon luodilta mukesin katossa poistutettuja varusmiehiä kutittelemassa eiku mun perseeseen.
Jeszse
14.10.2016 08:28:25

Sanonu "joo" ees kerran siihen ku penskana satoja kertoja musikaaliset sukulaiset kyseli että kiinnostaisko mua opetella soittaa tota pianoo.

Alotin sitte vasta kuustoistakesäsenä kitaransoiton ja nykyään kadehdin tyyppejä jotka soittaa upeasti pianoo ku ittee ei kiinnosta nuottien opettelu yhtään.

Ja jos haluan laavalampun auton keulaan ni en mä sitä jumalauta pankkiin aja || The Jasser Arafats || Crimson Day
sub zero
14.10.2016 10:11:03

Olisi pitänyt tiluttaa enemmän ja fraseerata vähemmän

Maan päältä on Lesbos valinnut minut laulamaan kukitettujen neitsyidensä salaisuudesta
Epämuusikko
14.10.2016 17:34:00

Vessajono: Olis pitänyt ruveta opiskelemaan ihan oikeasti jo varhaisemmassa vaiheessa ja aloittaa rumpujen sijaan jollain soittimella, mieluiten pianolla.

Mulla sama. Itse mukamas aloitin viululla, mutta nuottien nimet säikäyttivät.

Olisinpa aloittanut pianolla, ja ihan oikeasti aloittanut treenaamisen aiemmin enkä n. 16-vuotiaana. Myös Helsinkiin tai johonkin kaupunkiin muuttaminen olisi ollut jees, mutta nyt alkaa olla myöhäistä.

"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
artope
14.10.2016 17:56:50
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muusikko en oo koskaan ollu eikä sitä musta koskaan tule.. Lähinnä olen pelimanni, kuten isoisäkin oli. Eka oikea soitin oli landola jota itseopiskellen opin rämpyttämään. Sen jälkeen ostin halvan bassoritsan ja sillä tiellä itseoppineena ollaan. Nuotit ja musiikin opiskelu ei nuorena kiinnostanut vaikka olisihan siitä ollut hyötyä. Sittemmin myös lauluhommat tuli kuvioon lottomutubasismin ohella. Keikkaa riittää silti.

"Siwa-stemma - yllättävän lähellä"
Vessajono
14.10.2016 18:04:08

Epämuusikko: Myös Helsinkiin tai johonkin kaupunkiin muuttaminen olisi ollut jees, mutta nyt alkaa olla myöhäistä.

Tämäkin on kyllä. Pakko myöntää itelleen vähitellen, että useimmat junat on kyllä jo lähteneet ja meikä jäi asemalle. Mutta näillä mennään mitä on annettu.

Siitäkään ei ois haittaa ollut jos ois opetellut laulamaan ihan oikeasti ja ois joku toinenkin soitin sellasessa kuosissa että ilkeäis lähteä keikalle.

LaMotta
14.10.2016 18:13:50

Moniko vastaajista on muusikko?

(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
JudeJude
14.10.2016 20:36:29

Mä en olis tehnyt *melkein* mitään toisin. Mä oon nyt siellä missä muusikkona haluunkin olla, siis musiikinopiskelija ja ammattimuusikko, ja teen sitä mitä haluun, eli opin koko ajan uutta ja soitan kivojen tyyppien kanssa.

Tähän oon päätynyt tekemällä hurjasti ilmaisia, halpoja ja tyhmiä keikkoja, lähtemällä mukaan kaikkiin outoihin ja joskus epäilyttäviin proggiksiin, tutustunut tuuratessa uusiin tyyppeihin, oppinut soittamaan kantapään kautta ja vahingossa, treenannut mitä on tarvittu, valvonu öitä treeneissä ja keikoilla, ajanu autoa enemmän kuin olis tehnyt mieli, juonu itse asiassa aika vähän kaljaa koska lopetin sen juomisen soittamisen yhteydessä jo aika kauan sitten. Moni näistä on jossain vaiheessa harmittanut, erityisesti niinä valvottuina öinä, mutta niinpä sitten oonkin just niidenkin kautta päässyt tähän missä oon nyt.

Nää *oisin* tehnyt toisin jos nyt saisin päättää:

-soittoergonomian olisin kyllä laittanut kuntoon kymmenen vuotta aikaisemmin

-oisin ostanut heti kunnollisen soittimen enkä rikkonut itteeni ritsalla vääntäessä

"Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta
Jeszse
16.10.2016 13:10:18

LaMotta: Moniko vastaajista on muusikko?

Uliuli, määrittele nyt sit muusikko.

Ja jos haluan laavalampun auton keulaan ni en mä sitä jumalauta pankkiin aja || The Jasser Arafats || Crimson Day
Eläkeläissoittaja
16.10.2016 13:18:08

Olisinpa aloittanut pianolla, ja ihan oikeasti aloittanut treenaamisen aiemmin enkä n. 16-vuotiaana.

Samat mietteet, mutta kun pianoa ei kotiin saatu aikoinaan lapsuusaikanani, vaikka varaa olisi ollutkin.
Nyt on myöhäistä, eikä mitään intoa muutoinkaan alkaa harjoitella vaikkakpa sähköpianolla, jonka hankintaa olen myös harkinnut MIDI-koskettimiston lisäksi PC:llä demojeni tekoon.

Epämuusikko
16.10.2016 13:55:20

Jeszse: Uliuli, määrittele nyt sit muusikko.

Itse ainakin saan elantoni 100% musa-aiheisesta toiminnasta ja keikoistakin tulee massia, mutta en tällä hetkellä moiseksi identifioidu suurin surminkaan.

"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
shuffle
16.10.2016 16:37:15

Olisihan sitä voinut jotain muutakin alkaa harrastaa aikanaan, mutta jossittelu on niin halpaa. Kun aloitin 80-luvulla, niin soittaminen oli vaan ihan vitun siistiä, keino kapinoida konservatiivista kotia vastaan ja rock oli silloin muutenkin se juttu.

90-luvulla olisi jo voinut jatkaa opiskeluja täyspäiväisen muusikkouden sijaan, mutta oli 90-luvun lama. Entiset opintolainat olivat jo ulosotossa, opiskelun jatkaminen olisi ollut lähes mahdotonta, eikä töitä ollut missään moneen vuoteen.

Mitä sitä köyhä poika muuta silloin tekee, kun soittaa rock"n"roll bändissä?
Vältyin aikaiselta alkoholismilta. Aloin juoda vasta kun lopetin täyspäiväisen soittamisen 90-luvun lopulla. Rokkaaminen oli mainio tapa viettää lamaa.

Kun lama sitten alkoi loppua 90-luvun lopussa, niin aloinkin olla jo 30vee enkä ollut tehnyt paljon muuta kuin rokannut. En keksi miten muutenkaan asiat olisivat voineet mennä. Tää nyt vaan meni näin tällä kertaa.

Täyspäiväinen soittaminen oli kyllä mahtavaa reilu parikymppisenä. Asuin Töölössä ja joka toinen päivä oli kuuden tunnin treenit, noin karkeasti. Päälle keikkailu ympäri Suomea, studiossa käynnit. Elämässä oli vain musiikki, hyvä kun kerkesi joskus kaupungilla käydä ihan muuten vaan. Oli tosi muusikko-olo silloin.

Minä lähdin Helsinkiin. Asuin Joensuussa, vanha bändi oli juuri hajonnut ja vastasin Soundin ilmoon. Tilasin muuttoauton ja lähdin. Tulin muuttoautolla treenikämpille koesoittoon. Motivoiva tilanne. Sain paikan. Motivaatiotasoni kuulemma teki vaikutuksen. Nukuin alussa vähän aikaa treenikämpillä kunnes bändi järjesti kämpän.

Järjestin itseni siis asunnottomaksi päästäkseni bändiin. Asiat lutviutuu. Mitä olisin tehnyt toisin? Jättänyt myymättä kaksi Gibson Les Paul Standardiani flight caseissa.
Niiden myynti harmittaa, mutta toisaalta kyllä minä rahaa niistä sain. 90-luvun lopussa sitten menin (pääsin) töihin, ja siitä lähtien soittaminen on ollut sellainen sunnuntaiharrastus, kaksi levyä tehtiin kyllä 2003 ja 2005 omakustanteena.

Ilman 90-luvun lamaa kaikki olisi mennyt toisin.

LaMotta
16.10.2016 18:39:01 (muokattu 16.10.2016 18:39:18)

Jeszse: Uliuli, määrittele nyt sit muusikko.

No onko jokainen auton omistaja ammattiautoilija, tä? Mussun.

(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti