Aihe: Musiikkiharrastuksen ukkoontuminen? | |
---|
|
Yksi Sibelius opetti nuoremmilleen: "Älkää koskaan kirjoittako yhtään turhaa nuottia, sillä jokainen nuotti pitää elää!" heh siis se ketrju silloin kun puitiin sitä poikaa oka aikoinaan oli ole vinnan siinöä kondo - haitaripartio |
|
Entropia666: Ei sen paremmin lähe paskoiltakaa soittajilta. Niillä ne huonot biisit on vielä lisäks huonosti soitettuja. Mut se vasta noloa on ku osaa soittaa vityn hyvin ja tekee aivan paskoja biisejä. Jos intternetissä ei olisi pornoa, siinä olisi vain yksi sivu.
-joku laini telkkusarjassa- |
|
Funkånaut: Ei biisintekoa tietenkään opi kirjoittamatta paskojakin, mutta kyllä Kurt Cobain osas melko tarttuvampia biisejä roppakaupalla vaikkei soittajana kummoinen ollutkaan. Eikä Irving Berlinkään mikään huippupianisti ollut, mutta siitä huolimatta ihan kivasti sai kappaleita sävelleltyä. Vaikea sanoa oliko soittotaidon rajoitus syy siihen, että lähestymistapana säveltämiseen oli tietynlainen pyrkimys yksinkertaisuuteen, mene ja tiedä. Tuleeko taidon kehittyessä liikaa kiusausta lisätä "ihan vähän" sitä ja "ihan vähän" tota mausteeks, jonka johdosta soppa menee pilalle? Ei sillä, kyllä musan teoriaa ja säveltämistä kannattaa ehdottomasti opetella jos musa kinostaa. Soittamistakin tietty. Ei vaan saa unohtaa, että koristelu on aina vain koristelua eikä pelasta kakkua, jos sen sisältö on ontto. Hyviä pointteja. Voisko olla niinkin ,että kun soittotaito on kovaa luokkaa niin focus onkin teknisesti ottaen vaikeissa kuvioissa tms. ja itse melodia tuppaa jäämään jalkoihin? Itse joskus aikoinaan olen tällaista ollut huomaavinani eli esmes siirtyminen jostain biisinosasta toiseen on asia jota kehitellään pitkään ja hartaasti ,mutta sitä onko nuo osat oikeasti hyviä esim. melodian kannalta ei juurikaan pohdita. "I'm a free spirit baby - olen ilmainen väkevä alkoholijuoma,vauva" |
|
Antaa soittajien soittaa ja biisinkirjoittajien kirjoittaa biisejä. :) Kyllä suomessa osataan biisejä tehdä, on osattu jo aika pitkään. Nimenomaan se soittajien soittotaito on tässä viimeisen sukupolven aikana kehittynyt huimasti (ainakin jos kysyy aikasemman sukupolven ammattimuusikkokollegoilta). Spede blendaa: https://blend.io/spede |
|
Eipä ne Cobaininkaan biisit nyt kauheen kummoisia olleet. Ja jos melodia on lähteäkseen niin se lähtee oli soittaja kuinka hyvä tahansa, voi vittu mitä jauhantaa taas |
jannu 24.05.2016 09:57:46 (muokattu 24.05.2016 10:42:47) | |
|
Tää pari vuosikymmentä jatkunut "ei se Cobain ollut kummoinen soittaja"-lätinä on mielestäni suorastaan hulvatonta. Kuunnelkaa ne Jimmy Paget ja Tony Iommit ja Neil Youngit uudelleen ja haistelkaa kahvia; ihan sitä samaa jatkumoa Cobain oli, siinä missä kovin moni muukin framilla ollut aikalaisensa. Tyyppihän diggaili Black Flagia ja Beatlesia (noita virtuoosimaisen instrumentinhallinnan johtotähtiä) ja siihen päälle oman aikansa dissonoivaa meteliä Pixiesistä ja Sonic Youthista Jesus Lizardiin. Voisiko siis olla kyse valtavirrasta poikkeavasta estetiikantajusta? Suomessahan ei ollut ennen 2000-lukua lupaa kuunnella julkisesti muuta rockmusiikkia kuin Hurriganesia, Guns N' Rosesia ja Metallicaa, jotka jostain syystä sit myös mielletään syvissä riveissä sinne virtuositeetin vuorenhuipulle. Ja väännetään nyt rautalangasta, että tämä oli yleistyksenä aivan yhtä synkkä, kuin keskustelu Kurt Cobainin soittotaidosta. "You can't really be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
Saatanan kojootti |
|
santakasa: Yksi Sibelius opetti nuoremmilleen: "Älkää koskaan kirjoittako yhtään turhaa nuottia, sillä jokainen nuotti pitää elää!" Mutta Tuukkanen sanoi: "pist ne kaikki vaan sinne, hyvä tulee!" "olis niin kova bändi, että vetäis covereinakin vaan omia biisejä" |
|
Vuosi vuodelta hakumäärät ovat olleet laskussa edustamassani oppilaitoksessa. Pelkästään laulu on instrumenttina pitänyt pintansa ja musiikkiteknologien hakijamäärät räjähtäneet kasvuun. "Ego on kuin hattu. Olisi aina kohteliasta ottaa hattu pois päästä aina kun tapaa toisia ihmisiä." |
|
jazzmies: Vuosi vuodelta hakumäärät ovat olleet laskussa edustamassani oppilaitoksessa. Pelkästään laulu on instrumenttina pitänyt pintansa ja musiikkiteknologien hakijamäärät räjähtäneet kasvuun. Jos edustamasi oppilaitos tarjoaa vääriä asioita? |
|
Bonham: Jos edustamasi oppilaitos tarjoaa vääriä asioita? Tulihan se sieltä... "Ego on kuin hattu. Olisi aina kohteliasta ottaa hattu pois päästä aina kun tapaa toisia ihmisiä." |
|
jazzmies: Tulihan se sieltä... Tuliks sää vai onko toi hoitoainetta? Ajat muuttuu, nuoriso muuttuu, tarpeet muuttuu. Oppilaitokset ei aina ole niitä nopeimpia reagoimaan muutoksiin. Sama ilmiö myös muualla maassa. |
|
Bonham: Oppilaitokset ei aina ole niitä nopeimpia reagoimaan muutoksiin. Silkkaa arvailua. "Ego on kuin hattu. Olisi aina kohteliasta ottaa hattu pois päästä aina kun tapaa toisia ihmisiä." |
|
Kuinka paljon oppilaitoksen tulee "mukautua muutoksiin"? "Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1 |
|
Epämuusikko: Kuinka paljon oppilaitoksen tulee "mukautua muutoksiin"? k0lllme astetta. "olis niin kova bändi, että vetäis covereinakin vaan omia biisejä" |
Funkånaut 25.05.2016 14:20:54 (muokattu 25.05.2016 14:21:56) | |
|
Epämuusikko: Kuinka paljon oppilaitoksen tulee "mukautua muutoksiin"? Onhan se vähän hyödytöntä opettaa helmitaulun käyttöä, kun kaikilla on laskin aina mukana. Näin vertauskuvallisesti. Jos jaskapuoli ei kinosta opiskelijoita, niin pitäisikö vähentää opettajien määrää oppilaiden pienemmän määrän johdosta vai pitäisikö muuttaa jossakin määrin vastaamaan oppilaiden kiinnostuksen aiheita. Josta tietty pääsee ydinkysymykseen. Opiskellaanko koulussa elämää vai koulua varten. Tai lakkauttaa koko jazz-puoli, huorataloissa soittamalla se oikea jatsi opitaan eikä missään luokkahuoneissa diu diu. "Ei riitä pelkkä netissä mouhoominen, pitää olla myös kova kullimies ja otollinen Saatanalle." - Vessajono |
|
Funkånaut: Onhan se vähän hyödytöntä opettaa helmitaulun käyttöä, kun kaikilla on laskin aina mukana. huorataloissa soittamalla se oikea jatsi opitaan eikä missään luokkahuoneissa diu diu. Näistä molemmista olen samaa mieltä, mutta lähtökohtaisesti jotain musatyyliä ei pitäisi kiinnostaa sen musatyylin suosio, vaan se kuinka hyvin sitä kukin soittaa. Mun mielestä. t: ystävä mä jatsien "Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1 |
|
Epämuusikko: Näistä molemmista olen samaa mieltä, mutta lähtökohtaisesti jotain musatyyliä ei pitäisi kiinnostaa sen musatyylin suosio, vaan se kuinka hyvin sitä kukin soittaa. Mun mielestä. t: ystävä mä jatsien No tässä on sit vähän se että mitä haetaan. Jos halutaan opistomuusikoita ja jazz-homoilijoita, niin sillo konsien kannattaa jatkaa ehkä nykyisellä linjallaan. Jos sitten taas haluttais oikeesti tehdä musiikista vientituotetta, niin olisi aihetta konsilla panostaa ehkä populaarimusiikkiin, nimenomaan moderniin ja myyvään sellaiseen. Sitäkin kun voi tehdä hyvin. Myös esiintymistä olisi syytä opettaa samassa syssyssä, aika hajutonta ja mautonta sukkiin tuijottelua yleisesti tuo meininki on. Tiettyhän vois myös opettaa ihan biisien kirjoittamista myös. |
Epämuusikko 25.05.2016 19:07:23 (muokattu 25.05.2016 19:13:37) | |
|
Ruotsissa on ollut pop-musiikin koulutusohjelmia jo pitkään. Eikö Suomessakin oo joku rytmimusiikin maisterinohjelma. Aika kaukana ollaan taas "perinteisestä musiikin sisäistämisen käytännöstä", mutta niitä junia ei oo varmaan Suomessa koskaan ollutkaan jotta ne olis voinu mennä. opistomuusikoita ja jazz-homoilijoita Itsehän olen näitä molempia ja tää on ihan best! (oikeastihan voisin näpäyttää molempien termien käytöstä, mutta luotan että 99% jengistä heittelee moisia termejä läpällä. Opistomuusikko ei tarkoita muuta kuin keskeneräistä muusikkoa, ja muut muusikot on vaan eri lailla kesken) "Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1 |
|
Epämuusikko: Ruotsissa on ollut pop-musiikin koulutusohjelmia jo pitkään. Eikö Suomessakin oo joku rytmimusiikin maisterinohjelma. Aika kaukana ollaan taas "perinteisestä musiikin sisäistämisen käytännöstä", mutta niitä junia ei oo varmaan Suomessa koskaan ollutkaan jotta ne olis voinu mennä. Eiks Metropolialla oo myös nykyään joku biisintekijä-tuottaja -linja? Funkånaut: Noi naisten halut kuulostaa kyllä melko paljon luodilta mukesin katossa poistutettuja varusmiehiä kutittelemassa eiku mun perseeseen. |
|
Epämuusikko: Ruotsissa on ollut pop-musiikin koulutusohjelmia jo pitkään. Eikö Suomessakin oo joku rytmimusiikin maisterinohjelma. Aika kaukana ollaan taas "perinteisestä musiikin sisäistämisen käytännöstä", mutta niitä junia ei oo varmaan Suomessa koskaan ollutkaan jotta ne olis voinu mennä. Ruotsissa onkin musavienti aika vahvaa. En oo perehtyny sen kummemmin tuohon suomen tarjontaan. Itsehän olen näitä molempia ja tää on ihan best! (oikeastihan voisin näpäyttää molempien termien käytöstä, mutta luotan että 99% jengistä heittelee moisia termejä läpällä. Opistomuusikko ei tarkoita muuta kuin keskeneräistä muusikkoa, ja muut muusikot on vaan eri lailla kesken) Eihän siinä jos tykkää, mutta mitä nyt ite on seurannu vierestä tuota konsahommaa niin aika harva sieltä ponnistaa menestyvään musaan jossa soitetaan ite tehtyjä biisejä. Vitun kovia soittajia, mutta nuohoovat aika paljon humppa- ja bilehuttua. Jos siis puhutaan vielä siitä että pitäisikö musakoulutuksen uusiutua, niin joku modernin originaalin musan tekemisen suuntautumisvaihtoehto olis varmaan paikallaan. |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|