Aihe: Askarruttavia kysymyksiä soittimista? | |
---|
|
Dirtyh: Lisäksi on mahdollista että tuottajalla on fiksaatio soittaa kielisoittimet Eb-vireessä. Ei välttämättä fiksaatiokaan: eräälle vuosien takaiselle heavy/hard rock-pohjalta ponnistavalle levylle biisejä kirjoitti sekalainen joukko ammattilaisia, joten ilman sen kummempaa keskusjohtoa lopputuloksena oli kokoelma hyviä biisejä, mutta yllättäen melkein kaikki menivät E:stä tai A:sta. Lopputuloksena osa biiseistä taidettiin äänittää E-, osa Eb- ja osa D-vireessä, että levylle saisi alusta loppuun vähän mielenkiintoisemman kaarteen kun kaikki rallit ei mene samasta laatikosta. |
|
Demo Harrison: Mihin katosi foni pop- ja rock-musiikista 70-luvun jälkeen? Olihan sitä vielä aika paljon kasarilla balladeissa ja muutenkin. Mutta sen puutetta nykymusiikissa olen minäkin ihmetellyt. |
|
tender.insanity:le.pngIhan ilkeillen vain varsinkin prima vista juttuihin on hyvä laittaa E# duuria ja Cb duuria =) Ketä varten? No onneksi Capo on keksitty kitaristeille. Suosittelen muutenkin sen käyttöä, tylsät biisit saattaa muuttua korvalle mukavammiksi. Ainakin löytää itselle sopivan sävellajin omalle äänelleen helposti(ei tarvi erikoisvirityksiä). Tässä maailmassa (universumissa) on lopulta vain yksi laki: Ylivoima vastaan alivoima. Vahvempi ja älykkäämpi voittaa aina heikomman. Asun EU:n Kuuban osavaltiossa. Olen ajan ja tiedon herra. |
jukkajylli 29.05.2015 14:07:52 (muokattu 29.05.2015 14:08:29) | |
|
En nyt ole varma mainittiinko jo, mutta yksi syy vanhojen rokkikipaleiden Bb, Ab jne. Sävellajeihin on se, että niissä on jazz-kulta-ajan perintönä torville sopivat sävellajit. Mutta joo, olen huomannut että monet laulajat ovat aika "primadonnamaisia" noiden sävellajien kanssa ja saattavat vielä soundcheckeissä anella bändiä muuttamaan biisiä puolikkaan askeleen sinne tai tänne. Yleisimmin alaspäin, kun tänään on vähän köhää.. And it's just a waste of time.. |
|
jukkajylli: saattavat vielä soundcheckeissä anella bändiä muuttamaan biisiä puolikkaan askeleen sinne tai tänne. Yleisimmin alaspäin, kun tänään on vähän köhää.. tuota vähän pelkäsinkin.. Tuttu juttu kakara ajoilta. Solisti vaihtoi paikka joka treeneissä. Ei ihme miksi barret tuli sillon tutuksi. Samoin tämä kitrara kaulalla "numeroina" muistit näissä perus-Molli humpissa... viis alas ja viis ylös 3-soinnun biisit.. |
|
Spiral: Olihan sitä vielä aika paljon kasarilla balladeissa ja muutenkin. Mutta sen puutetta nykymusiikissa olen minäkin ihmetellyt. Kuunnelkaa EDM:ää. Siinä genressä on saksomafooni nyt muodissa. |
|
Kipponi: Ketä varten? No onneksi Capo on keksitty kitaristeille. On joo, mutta miten hyödyt Caposta vaikka kun tämä lykätään eteen, että "anna mennä"? http://www.jazclass.aust.com/scales/scpenta2.gif |
|
Rantsu: Flexatone. https://www.youtube.com/watch?v=HEW1aG8XJQk Onks tolle soittimelle muuten mitään suomenkielistä nimeä, vai ihanko vaan flexatonesta täälläkin puhutaan..? Metsän laidas munat jäi vetoketjun väliin /
Kyllä siinä joutsenemo katsoi hyvin pitkään. -M. A. Numminen |
|
tender.insanity: On joo, mutta miten hyödyt Caposta vaikka kun tämä lykätään eteen, että "anna mennä"? http://www.jazclass.aust.com/scales/scpenta2.gif Mitäs noista? Siitä vaan soittaa ei noissa Capoa tarvita. Tässä maailmassa (universumissa) on lopulta vain yksi laki: Ylivoima vastaan alivoima. Vahvempi ja älykkäämpi voittaa aina heikomman. Asun EU:n Kuuban osavaltiossa. Olen ajan ja tiedon herra. |
|
Kipponi: Mitäs noista? Siitä vaan soittaa ei noissa Capoa tarvita. No nimenomaan. Edellisestä vastauksestasi päätellen Capo on ratkaisu jos on joitain erilaisempia sävellajeja kuin E,A ja D johdannaiset. |
|
tender.insanity: On joo, mutta miten hyödyt Caposta vaikka kun tämä lykätään eteen, että "anna mennä"? http://www.jazclass.aust.com/scales/scpenta2.gif Vinkee styge. Kolee fjonga. And it's just a waste of time.. |
|
tender.insanity: No nimenomaan. Edellisestä vastauksestasi päätellen Capo on ratkaisu jos on joitain erilaisempia sävellajeja kuin E,A ja D johdannaiset. Ei nyt meikäkään ymmärtänyt. Jos on capo, niin voi vetää nuo fjongat sitten siitä capon asettamasta asemasta. No ei sitte. |
Lunnu 30.05.2015 08:59:19 (muokattu 30.05.2015 09:22:04) | |
|
Lennu: Ei nyt meikäkään ymmärtänyt. Jos on capo, niin voi vetää nuo fjongat sitten siitä capon asettamasta asemasta. Capo on hyvä jos biisin luonne sen käytön sallii. Esim jotkut Stevie Ray Vaughanin jutut jotka menee Eb on aika vaikea mun mielestä ratkaista capolla jos skitta on normivireessä Nostalgy is not what it used to be |
|
Lennu: Ei nyt meikäkään ymmärtänyt. Jos on capo, niin voi vetää nuo fjongat sitten siitä capon asettamasta asemasta. No tottakai jotain soinnuttelujuttuja on helppo vetää vaikka jos pitää transponoida E duurista G#:ään, niin capo vain neljännelle nauhalle. Ei ongelmaa. Mutta kuitenkaan Capo ei paljoa auta siinä vaiheessa, kun nuotteja tiiraillaan vaikka siitä Cb duurista jotain sooloilupätkää. Tästä vaikka esimerkki yhdestä Steve Vain biisistä. Mitenkäs Capo auttaa tässä touhussa? :-p https://dl.dropboxusercontent.com/u/5738957/OOOO.png |
|
jukkajylli: Mutta joo, olen huomannut että monet laulajat ovat aika "primadonnamaisia" noiden sävellajien kanssa ja saattavat vielä soundcheckeissä anella bändiä muuttamaan biisiä puolikkaan askeleen sinne tai tänne. Yleisimmin alaspäin, kun tänään on vähän köhää.. Juum. Pain Killer fissästä ja Play That Funky Music essästä. Funkånaut: Ratkaisu on helppo: Mene vauvafoorumeille tai Demin sivustolle, ei tää oo mikään pursiseura. |
|
sellisti: Onks tolle soittimelle muuten mitään suomenkielistä nimeä, vai ihanko vaan flexatonesta täälläkin puhutaan..? En oo koskaan ainakaan kuullut mitään muuta nimeä käytettävän. |
|
tender.insanity: No tottakai jotain soinnuttelujuttuja on helppo vetää vaikka jos pitää transponoida E duurista G#:ään, niin capo vain neljännelle nauhalle. Ei ongelmaa. Mutta kuitenkaan Capo ei paljoa auta siinä vaiheessa, kun nuotteja tiiraillaan vaikka siitä Cb duurista jotain sooloilupätkää. Tästä vaikka esimerkki yhdestä Steve Vain biisistä. Mitenkäs Capo auttaa tässä touhussa? :-p https://dl.dropboxusercontent.com/u/5738957/OOOO.png Tää on nyt sinänsä turhaa spekulointia, kun ei kukaan joudu transponoimaan Vaita prima vistana, tai ainakaan sellaiseeen paikkaan ei pidä joutua :D Ne on ihan spesiaalihommaa ja sävelletty niihin asemiin mistä ne menee. Mutta tuollanen peruspentatoninen uikutushan on idioottihelppoa vaihtaa asemasta toiseen mihin suuntaan vaan ja soittaa sitten nuottien mukaan aivan, kuin soittaisi alkuperäisessäkin sävellajissa. Siihen capo on hyvä työväline, ei tarvitse itse simuloida sitä nollanauhaa. Puhutaanko me nyt jostain ihan eri asiasta? No ei sitte. |
|
Rantsu: En oo koskaan ainakaan kuullut mitään muuta nimeä käytettävän. Vibraslap = "knorr", mutta flexatonea ei ole taidettu suomentaa."Flex-A-Tone" -kirjoitusmuoto taitaa olla jonkun tietyn soitinfirman patentoima. |
|
Lennu: Puhutaanko me nyt jostain ihan eri asiasta? Ilmeisesti. Alunperin tarkoitin sitä, että jos haluaa ilkeillen jollekin laittaa jonkun melodiapätkän soitettavaksi primavistana, niin vaikka biisi menisi B-duurista, niin laittaa sävellajiksi Cb-duurin. Kyllä siinä hetken vilkuilisi, että mikäs juttu tää nyt on. Siis kun tuo joku kysyi E# sävellajista. Ei sen kummempaa. |
|
tender.insanity: Ilmeisesti. Alunperin tarkoitin sitä, että jos haluaa ilkeillen jollekin laittaa jonkun melodiapätkän soitettavaksi primavistana, niin vaikka biisi menisi B-duurista, niin laittaa sävellajiksi Cb-duurin. Kyllä siinä hetken vilkuilisi, että mikäs juttu tää nyt on. Paitsi jos kyseessä on konserttiharpun stemma. Silloin kannattaakin kirjoittaa B-duuri (eli H-duuri) -biisit tai katkelmat pidempien biisien keskellä Cb-duurissa, koska silloin jokainen harpun kieli on kaikista vapaimmillaan = soi ja resonoi parhaiten. Harpistille on ihan sama, miten etumerkit menevät (vaikka ristejä ja alennuksia sekaisin, ja usein onkin), kunhan virityspedaalien kanssa operointi on jotenkin fiksua: Cb-, C- ja C#-duurien sormitus ja soittotapa on täsmälleen sama. |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|