Muusikoiden.net
04.12.2016

Yleistä keskustelua musiikista »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Muusikon veroilmoitus
1
SuunsoittajaTRE
19.12.2013 19:29:14 (muokattu 19.12.2013 19:30:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei, en ainakaan heti löytänyt seuraavanlaista keskustelua,joten aloitan uuden.

Olen muusikko,joka työskentelee verokortille, mitä minulla siis on oikeus veroilmoituksessa pyrkiä vähentämään?

Olen nyt ostanut itselleni uutta PA-laitteistoa keikoille. Olen myös liittynyt teostoon ja julkaissut tänä vuonna koko pitkän levyn, jonka painatuksessa on käytetty painofirmaa.

Ovatko nämä kaikki laskut vähennyskelpoisia verotuksessa? mm. tulonhankkimiskuluina?

ferodoz
19.12.2013 21:37:01
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

SuunsoittajaTRE: Hei, en ainakaan heti löytänyt seuraavanlaista keskustelua,joten aloitan uuden.

Olen muusikko,joka työskentelee verokortille, mitä minulla siis on oikeus veroilmoituksessa pyrkiä vähentämään?

Olen nyt ostanut itselleni uutta PA-laitteistoa keikoille. Olen myös liittynyt teostoon ja julkaissut tänä vuonna koko pitkän levyn, jonka painatuksessa on käytetty painofirmaa.

Ovatko nämä kaikki laskut vähennyskelpoisia verotuksessa? mm. tulonhankkimiskuluina?

Ainakin ihan kaikki mikä liittyyn keikalle menemiseen, keikalla olemiseen ja keikan suorittamiseen.

telaketju.com
Jonte
20.12.2013 09:30:47
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

SuunsoittajaTRE: Hei, en ainakaan heti löytänyt seuraavanlaista keskustelua,joten aloitan uuden.

MONET ostamasi vehkeet ja ohjelmat (jaksotus ohjelmissa) ovat ammattisi kuluja, jotka voit vähentää verotuksessa. Itse kamppailen juuri esiintymisasujen kustannusten tiimoilla (todennäköisesti verottaja ei hyväksy, joten näistä en vielä tiedä. Mutta ohjaan: Tarjoa verottajalle kaikki järkevät menot, ja varaudu 2014 siihen että se ei mennytkään tuolla tavoin läpi.

Jonte: "Soittu on parhain askare minkä mä oon tehny housut jalas".
nisumaka
20.12.2013 14:48:08 (muokattu 20.12.2013 14:55:03)

Olet siis tehnyt töitä verokortille. Silloin olet free-lancer työntekijä. Voit vähentää matkakulut, hankkimiasi laitteita (voi olla, että joudut osan jaksottamaan usealle vuodelle), esiintymisvaatteita ... Suosittelisin, että kysäiset lähiseutusi kirjanpitofirmoista, josko niillä on veroilmoituksen tekopalvelu. Saattaapi käydä niin, että he saavat enemmän "lisäkuluja" menemään läpi, mitä heidän palvelunsa maksaa. Niin ja veroilmoituksen tekokulut ovat myös vähennyskelpoisia ;-) Tuloopi muutoin tästä tosi pitkä lista.

Paavo Maijasella oli aikoinaan lastenbändi (jotain 80-luvun alkua). Hän hankki sellaisen pellepuvun. Verottaja ei hyväksynyt kokonaan tätä pukua, koska Pave pystyi kuulemma käyttämään sitä vapaa-aikanaankin. Pave tilasi Hakaniemien verotoimistoon ajan ja meni sinne pellepuku päällä. Hän lupasi olla valittamatta verotuksesta, jos virkailija tulisi hänen kanssaan kahville Hakaniemien torille. Kuulemma puku hyväksyttiin 100% vähennyksenä, ammattityövaatteena.

EDIT: Olen myös liittynyt teostoon ja julkaissut tänä vuonna koko pitkän levyn, jonka painatuksessa on käytetty painofirmaa.

Tää ei saa olla "myytävä" levy. Tämän levyn pitää olla esittelymateriaalia sellaisille tahoille, joille markkinoit musisointipalveluitasi. Luulisin.

sellisti
20.12.2013 19:40:35 (muokattu 20.12.2013 19:41:32)

Ei se ole tyhmä joka pyytää. :) Eli kaikenlaistahan voi yrittää vähentää, mikä edes etäisesti liittyy tulonhankkimiseen. Paljon voi mennä läpikin. Olen todennut omasta kokemuksesta että hyvät perustelut kannattaa kirjoittaa, vaikka erillisellä selvityksellä, niin mahdollisuudet on paremmat. Itse en ainakaan ole koskaan saanut erillistä tarkennuspyyntöä, kun olen jaksanut yhtenä päivänä vuodessa sen pari tuntia uhrata sen kirjallisen selvityksen tekemiseen. Viime vuodeltakin vaihtui nelinumeroiset mätkyt kolminumeroisiksi palautuksiksi. Eikä joukossa siis ollut mitään "keksittyä" vaan ihan oikeita tulonhankkimiskuluja.

Metsän laidas munat jäi vetoketjun väliin / Kyllä siinä joutsenemo katsoi hyvin pitkään. -M. A. Numminen
Epämuusikko
21.12.2013 00:03:10
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen ottanut tavaksi täyttää tulonhankkimisnönnönnööt vuorovuosittain isomman veroedun toivossa. Tämä tosin edellyttää että joka toinen vuosi mennään suu säkkiä myöten, välillä moinen toiminta on hyvinkin hankalaa.

"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti