Muusikoiden.net
11.12.2016

Yleistä keskustelua musiikista »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Oi niitä aikoja
1
silhouette
20.11.2013 15:14:09
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rupesin aikani kuluksi miettimään lapsuudenaikaisia musiikkielämyksiä ja bändejä joita silloin kuuntelin. Ja, tajusin, että olen aika onnellisesti syntynyt ns. kitaransoiton "kulta-aikana", eli 70-lopulta eteenpäin jolloin TV:ssä näki koko ajan huippukitaristeja ja huippubändejä kuten: AC/DC, Van Halen, Kiss, Bon Jovi, Mötley Crue, Joe Satriani, Steve Vai, Toto, Rush, Yngwie Malmsteen, Skidrow, Extreme jne. Silloin kitaransoitto oli todella pinnalla jokaisessa mediassa ja sitä oli mukava seurata ja itsekin samalla kovasti opiskella. Muistan hyvin, kun kuulin ensimmäistä kertaa vaikkapa Steve Vain "Passion&Warfaren" tai vaikkapa Satrianin "Surfing With Alienin", kokemus oli erittäin hyvällä tavalla "järisyttävä" ja mullisti ja muokkasi ainakin minun käsityksen musiikista kokonaan. Nykyään en ole enää kokenut vastaavaa, mikä on pienoinen harmi. Jossa esim. Rammsteinissa ei vaan ole sitä samaa hohtoa kuin mitä toivoisin löytäväni nykypäivän musiikista.

Ja, samoin 80-luvulla kitaralehtien sisältö oli minun mielestä huomattavasti mielinkiintoisempaa kuin mitä se on tänä päivänä ja silloin kyseisiä lehtiä tekikin vielä mieli ostaa ja keräillä. Joka lehdessä oli mielenkiintoisia opetusartikkeleita, kappaleita ja haastatteluja toisin kuin nykyään. Tekninen kitaransoittaminen oli silloin muotia, mutta minusta se oli hyvää muotia kaikin puolin.

Mutta, minkälaisia musiikillisia nostalgioita muilla täällä on? Eli, mitkä ovat olleet ne lapsuuden "kovimmat levyt" ja ensikertaa kuullut hienot mieleen syöpyvät riffit jotka ovat ravistelleet teidän musiikillista maailmaanne? Niistä olisi mukava kuulla ja lukea =)

Aina voi yrittää.
Euphonium
20.11.2013 15:27:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

silhouette: Silloin kitaransoitto oli todella pinnalla jokaisessa mediassa ja sitä oli
mukava seurata ja itsekin samalla kovasti opiskella.

Missä maassa sinä oikein olet elänyt nuoruutesi? Sillä 70-luvulla, jolla minä olen elänyt medioissa oli päällimmäisenä klassinen musiikki. TV:ssä oli kaksi kanavaa ja rokkia niillä tuli todella vähän. Radiokin oli kokonaan ylen käsissä, eikä sieltäkään paljon kitaransoittoa kuullut. Rockradiokin alkoi vasta 1980.

silhouette
20.11.2013 15:34:32
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Euphonium: Missä maassa sinä oikein olet elänyt nuoruutesi? Sillä 70-luvulla, jolla minä olen elänyt medioissa oli päällimmäisenä klassinen musiikki. TV:ssä oli kaksi kanavaa ja rokkia niillä tuli todella vähän. Radiokin oli kokonaan ylen käsissä, eikä sieltäkään paljon kitaransoittoa kuullut. Rockradiokin alkoi vasta 1980.

Tarkentaakseni tarkotin aika pitkälle 80-lukua ja sen loppua. Kyllä silloin oli jo MTV:t sekä kaikki muutkin musiikkiaiheiset TV-ohjelmat joilta tuli musiikkia Tina Turnerista Van Haleniin ja kaikkeen siitä väliltä. Ja kitara-aiheisia lehtiä kuten esim. Guitar Playeriä on mun muistin mukaan ollut ostettavissa suomestakin jo 70-luvun lopulta lähtien.

Aina voi yrittää.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti