Muusikoiden.net
08.12.2016

Yleistä keskustelua musiikista »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Miksi erityispainoksia cd-levyistä vain japanilaisille?
1
Midrange
20.11.2013 00:53:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin, etenkin metallibändien levyissä tehdään usein Japanin markkinoille oma painos, jossa on yksi tai kaksi bonusbiisiä, jotka usein ovat vielä pirun hyviä. Eurooppalaisille sitten tarjoillaan köyhempi versio albumista.

Itse oon ottanut sen kylmän linjan, että jos bändi tarjoaa ainoastaan japanilaisille bonusbiisejä, jätän koko levyn kylmästi ostamatta. Siitäkin huolimatta että sen japanin version saisi tilattua jostain ulkomaantuontina. Olen tämän suhteen ehkä pikkumainen, mutta olenhan minäkin suomalaisena oikeutettu yhtä hyvään musiikkiin kuin japanilaiset, eikö?

Onko japanilaiset niin kovia nykyäänkin ostamaan noita levyjä, että niille on taloudellisesti kannatavaa tehdä oma versio levystä lisäbiiseillä? Ja mitä muuta tulee mieleen tästä?

20% soittamista ja 80% muusikoiden.nettiä
Punisher
20.11.2013 02:12:04

Tietääkseni pääsyy on ollut (aikoinaan) Japanin markkinoiden kovat levyjen vähittäismyyntihinnat kuluttajille, mikä on painostanut levy-yhtiöitä tarjoamaan lisäsisältöä nimenomaan japanilaisille musiikinkuluttajille muihin maihin verrattuna. Joku korjatkoon, jos olen kauheasti väärässä. Itse olen sitä mieltä, että moisen tason positiivinen syrjintä on perseestä.

Takki...
UltimateGreedo
20.11.2013 09:25:37
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nightwish-kirjassa on tähän kysymykseen erittäin tyhjentävä vastaus, joten koen sopivaksi lainata.

Nightwish, s.185: "...Japanissa kotimaisten levy-yhtiöiden julkaisuna ilmestyvät levyt ovat myyntihinnaltaan kalliimpia kuin ulkomailta tulevat importlevyt. Ellei japanilaisissa painoksissa olisi muita versioita enemmän sisältöä tai ellei niitä julkaistaisi kuukausikaupalla muualla julkaistavia painoksia aikaisemmin, tuontilevyt tuhoaisivat koko japanilaisen levyteollisuuden"

Mulle ihan sama, koska yleensä noille menee jotain turhanpäiväisiä covereita, ylijäämäbiisejä, jotka ovat yleensä huonompia kuin albumille päätyneet ja jotka todennäköisesti saa aikanaan albumin uusintajulkaisun yhteydessä tai kokoelmalevyillä.

Esimerkiksi Äxä myy erikseen pyydettäessä noita japsupainoksia, mutta hinta on aikalailla täkäläistä versiota korkeampi.

L.Ruoska
20.11.2013 15:22:12
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

UltimateGreedo:
Mulle ihan sama, koska yleensä noille menee jotain turhanpäiväisiä covereita, ylijäämäbiisejä, jotka ovat yleensä huonompia kuin albumille päätyneet ja jotka todennäköisesti saa aikanaan albumin uusintajulkaisun yhteydessä tai kokoelmalevyillä.

Word. Joskus kun vielä pidin levyjä hyllyssä, jaksoin ebaysta ja muualta metsästellä lemppariorkesterien levyistä japsiversioita. Pääsääntöisestihän ne lisäbiisit on aina sitä outtake-matskua tai jotain one-offeja jostain soundtrackilta. Hyvällä tsägällä vain eri sessioissa nauhoitettu joten soundit ei mätsää vaikka biisi oliskin hyvä, toisinaan samoista sessioista ylijäänyttä laahaavaa kuraa ja pahimmillaan jotain remixejä :P

Näissä on jotain mystiikkaa tietty ollut vielä kun cd oli musiikissa dominantti jakelumuoto. Viikkojen odotus että kuulee biisin jota ei löydy mistään. Nykyään ne b-biisit kuitenkin saa välittömästi netistä. Tai joku on jo upannut sen youtubeen.

Kun lähestulkoon kaiken musiikin saa alle kympillä kuussa koneelle ja puhelimeen lennosta, tuntuisi turhalta maksaa yhdestä levystä 20€ tai enemmän jotta saa yhden tai kaksi lisäbiisiä jotka on lyöty levyn loppuun eivätkä mitenkään välttämättä istu hyvin albumikokonaisuuteen.

Goatse Hardcore Revival - Melkosta murinaa.
Midrange
01.01.2014 23:30:45

UltimateGreedo: Nightwish-kirjassa on tähän kysymykseen erittäin tyhjentävä vastaus, joten koen sopivaksi lainata.

Esimerkiksi Äxä myy erikseen pyydettäessä noita japsupainoksia, mutta hinta on aikalailla täkäläistä versiota korkeampi.

Itsellä taas niin, että usein ne bonusbiisit maistuvat todella hyviltä ja ihmettelen miksi ne on jätetty pois alkuperäiseltä painokselta. Esim. Helloweenin 7 sinners levyltä pois jätetty Aiming High ja Faster We Fall. Hemmetin hyvin tuotettuja biisiejä, joka sopii enemmän kuin hyvin muuhun kokonaisuuteen. Ja kyllähän se potuttaa jos oikein ostaa sen levyn, eikä niitä siinä ole vaan pitää jostain youtubesta etsiä.

Noh, onneksi kaikki eivät ole yhtä vaativia kuin minä tämän suhteen. Käyvät ne suppeammatkin versiot kaupaksi ;)

20% soittamista ja 80% muusikoiden.nettiä
arsu
02.01.2014 07:40:44

Japanissa alettiin julkaista cd:t "mini-LP" kansissa, tai siis pahvitaskuissa, ihan vaan tilan puutteen takia. Lisäsisältö johtuu juuri tuosta kilpailutilanteesta, länkkärilevyjä on saatavilla selvästi halvempina kuin omia julkaisuja. Vinyylipuolella Japsipainokset ovat myös yleensä erittäin laadukkaita, joten niistä maksetaan hieman enemmän. Menevät kaupaksi myös Euroopassa ja Amerikassa vaikka ovat usein jopa 2 kertaa kalliimpia tänne tilattuna, moni on valmis tuosta laadusta maksamaan.

"Our style? Invasive, penetrating, brutal, loud and access-all-areas. Just like our lovemaking."
reaper666
02.01.2014 09:08:11

arsu: Japanissa alettiin julkaista cd:t "mini-LP" kansissa, tai siis pahvitaskuissa, ihan vaan tilan puutteen takia.

Ovatko japanilaiset niin kovia levynkeräilijöitä että rupesi hyllystä tila loppumaan ja asiasta tehtiin kansalaisaloite. Vai mitä tarkoitat tilanpuutteella?

arsu
02.01.2014 10:11:51

reaper666: Ovatko japanilaiset niin kovia levynkeräilijöitä että rupesi hyllystä tila loppumaan ja asiasta tehtiin kansalaisaloite. Vai mitä tarkoitat tilanpuutteella?

Jostain luin (vai olikohan se jossain dokkarissa..?) notta syy näihin pahvikansiin oli yksinkertaisesti asuntojen pieni koko. --> ilmeisesti loppui hyllyistä tila :D

"Our style? Invasive, penetrating, brutal, loud and access-all-areas. Just like our lovemaking."
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti