Muusikoiden.net
06.12.2016
 

Yleistä keskustelua musiikista »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Pentatoniset asteikot blues-improvisoinnissa
1
Kujala
11.09.2013 12:16:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos blueskierto menee vaikka soinnuilla D, G, A ja tahdon messevästi jammailla päälle, tarvitsenko vain d-pentatonisen asteikon vai käytänkö joka soinnun kohdalla omaa asteikkoa? Eli D:ssä d-asteikkoa, G:ssä g-asteikkoa..?
 
Milkop
11.09.2013 12:35:52
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://muusikoiden.net/keskustelu/38
 
"Jos olet suuren hotellin aulassa ja kuulet 'Tonava Kaunoisen' soivan, häivy vähän helvetin äkkiä. Älä mieti. Juokse."
Nuages
11.09.2013 13:10:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Milkop: http://muusikoiden.net/keskustelu/38
 
Ei aloittaja maininnut instrumenttia.
 
"Sointua löytyy kahta sorttia: hilipiää ja haikiaa. Ruuri piristää niinku hömpsyt ja molli herkistää porajamahan. Kauvan lasetettuna alakaa ruurit naurattahon, mollit pakkaa rääyttämähän ihimisiä." -Eino Kyrköösjärvi
Kujala
11.09.2013 13:26:16 (muokattu 11.09.2013 13:29:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nuages: Ei aloittaja maininnut instrumenttia.
 
Ihan huuliharpulla soittaa olisi tarkoitus, mutta jos musiikkiteoriasta on kyse niin ei kait sillä ole väliä vaikka kyseessä olisi bassoklarinetti :D
 
Se siis hakusessa, että käytänkö esim. D-blueskierrossa sooloillessa ainoastaan D-soinnun päälle d-pentatonista eli d, e f#, a, b säveliä vai käykö se koko kierron ajan vai mitä tässä pitäisi tehdä? Ostanko pianolankaa?
 
sub zero
11.09.2013 14:36:02 (muokattu 11.09.2013 14:36:45)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kujala: Jos blueskierto menee vaikka soinnuilla D, G, A ja tahdon messevästi jammailla päälle, tarvitsenko vain d-pentatonisen asteikon vai käytänkö joka soinnun kohdalla omaa asteikkoa? Eli D:ssä d-asteikkoa, G:ssä g-asteikkoa..?
 
Kyllä se yksi asteikko riittää aika pitkälle, mutta kaikenlaista uutta kannattaa aina kokeilla
 
Mikko
11.09.2013 14:42:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kujala: Jos blueskierto menee vaikka soinnuilla D, G, A ja tahdon messevästi jammailla päälle, tarvitsenko vain d-pentatonisen asteikon vai käytänkö joka soinnun kohdalla omaa asteikkoa? Eli D:ssä d-asteikkoa, G:ssä g-asteikkoa..?
 
D-pentatoninen tai H jos haluat enemmän kantria.
 
mpekkanen
11.09.2013 15:57:33
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käsittääkseni jos soitetaan D-sävelestä bluesia niin siihen sopiva harppu on G-blues harppu. Voi kai sitä soittaa vaikka kromaattisellakin harpulla ,mutta näin se taitaa yleensä mennä. Harpunsoitossahan on ihan olennaista niiden sävelten taivutukset ja huuliharppu kyllä kuulostaa hyvältä kun sitä hyvin osaa soittaa.
 
Tämä koskee tietysti jokaista soitinta :) siis hyvin soitto.
 
Kujala
11.09.2013 17:19:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mpekkanen: Käsittääkseni jos soitetaan D-sävelestä bluesia niin siihen sopiva harppu on G-blues harppu. Voi kai sitä soittaa vaikka kromaattisellakin harpulla ,mutta näin se taitaa yleensä mennä. Harpunsoitossahan on ihan olennaista niiden sävelten taivutukset ja huuliharppu kyllä kuulostaa hyvältä kun sitä hyvin osaa soittaa.
 
Tämä koskee tietysti jokaista soitinta :) siis hyvin soitto.

 
Itse olen tosiaan keskittynyt kromaattisella soitteluun kun sillä pystyy joka sävellajissa soittamaan.
 
treble
11.09.2013 18:04:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaa kokeilla myös C-pentatonista. Se, kun sisältää myös nuo D, G ja A sävelet.
 
mima
12.09.2013 02:21:35
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ite aattelen perus D-bluesissa samaan aikaan näitä kolmea: D -duuripentatoninen (DEF#AH) D-mollipentatoninen(DFGAC) ja D-blues (sama kuin edellinen, mutta lisätään sävel G#). Nämä kun yhdistää, niin saa mukavan asteikon, joka sisältää sävelet D, E, F, F#, G, G#, A, H, C. Noista sitten valitsen mukaan ne äänet, joiden ajattelen kuulostavan sopivalta kulloiseenkin tilanteeseen! Kun sointu vaihtuu G:lle, niin saatan joko koittaa löytää edellämainituista D-pohjaisista asteikoista sopivia ääniä, tai sitten katson josko G-duuripentatoninen, G-mollipentatoninen tai G-blues tarjoaisivat parempia vaihtoehtoja. Sama juttu A -soinnun kohdalla. Kannattaa kokeilla läpi eri vaihtoehdot.
 
Toinen lähestymistapa ois aatella, mitä säveliä D-bluesin soinnut sisältää:
 
D7: D, F#, A, C. (F)
G7: G, H, D, F. (Bb)
A7: A, C#, E, G. (C)
 
Laitoin sulkuihin kunkin soinnun molliterssin, koska se sopii oikein mainiosti mukaan, ja siitä saa kaivettua tiettyä blues -saundia. Mollin ja duurin yhdistäminen on bluesissa peruskauraa. Nyt voi myös tehdä havainnon, että bluesin soinnuilla ja D -pentatonisilla/bluesasteikoilla on jotain yhteistä! Jee!
 
Ei lähe.
varakeef
12.09.2013 13:05:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mpekkanen: Käsittääkseni jos soitetaan D-sävelestä bluesia niin siihen sopiva harppu on G-blues harppu.
 
Tuo olisi hyvä harppu puuhaan, mutta minua on sellainen oikea blues-huuliharpisti opastanut, että harppu voi olla yhtä hyvin ykkösaseman, kolmosaseman tai vitosaseman harppu, vähän eri moodeja löytyy noilla valinnoilla.
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
mpekkanen
12.09.2013 14:15:35 (muokattu 12.09.2013 17:55:16)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

varakeef: Tuo olisi hyvä harppu puuhaan, mutta minua on sellainen oikea blues-huuliharpisti opastanut, että harppu voi olla yhtä hyvin ykkösaseman, kolmosaseman tai vitosaseman harppu, vähän eri moodeja löytyy noilla valinnoilla.
 
Kyllä siihen varmasti käy monikin ,mutta väittäisin että tuo G-harppu on varmaan käytetyin tässä D-sävellajissa jos sitä bluesia soitetaan.
 
Tokihan siihen käy muutkin harput ja varmaan kannattaa opetella sillä yhdellä soittamaan kunnolla ensin jos näitä blues harppuja alkaa oikein enemmänkin soittamaan. Aiheen aloittajahan taisi itse soittaa kromaattista harppua joka on bluesin soitossa hieman harvinaisempi,mutta kyllä silläkin sitä soitetaan.
 
Oikeastaan on ihan sama mistä soittimesta puhutaan niin jos sillä meinaa saada hyvää jälkeä niin onhan sillä tietenkin opeteltava kunnolla soittamaan. Tosin blues harpuissa on omat juttunsa kun niistä ei ihan kaikkia säveliä joka harpusta siis löydy,että on ihan luonnollista ettei kaikki harput ole yhtä helppoja soittaa kaikista sävellajeista.
 
Varmasti jos haluaa perehtyä blues harppuihin niin kannattaa ehkä hommaa yksi ensin ja kokeilla/opetella sillä mihin kaikkeen se taipuu ja sen jälkeen vasta hommata lisää kun huomaa mihin sillä yhdellä pääsee. Siihen en ota sen kummemmin kantaa onko järkevää hommata G,A,C vai mikä ensimmäiseksi. Niissäkin kun jotkut ovat sellaisia ,että tietyt soundit menevät joko matalemmalle tai korkeammalle riippuen harpun sävellajista niin toiset harput ovat hieman helpompia soittaa kuin toiset, jos ajattelee vasta-alkajaa.
 
Kujala
12.09.2013 15:14:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse luin, kromaattista harppua kun soittelen - joka c-vireessä -, että sillä soittavat kolmannessa positiossa enimmäkseen bluesia.
 
baron
23.09.2013 09:40:45
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Teoriassa bluesimprovisointiin:
1. Sävellajin mukainen mollipentatoninen
2. Sävellajin mukainen mollibluesasteikko (lisätty edelliseen tritonus)
3. Sävellajin mukainen duuribluesasteikko (edellisen toinen moodi)
4. Soinnun mukainen miksolyydinen.
 
Kun noita sopivasti yhdistelee ja pistää vielä hajasäveliä mukaan niin siinä on tarvittavat palikat.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Sergei Fallinen
23.09.2013 11:12:55 (muokattu 23.09.2013 11:13:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kujala: Itse luin, kromaattista harppua kun soittelen - joka c-vireessä -, että sillä soittavat kolmannessa positiossa enimmäkseen bluesia.
 
Ei kai sillä positiolla ole kromaattisessa mitään väliä? Ainoastaan ehkä se, että blueskierroon keskeisimmät nuotit olisi parempi saada imunuoteille että niitä olisi helpompi taivuttaa. Mutta se positio itsessään ei sano yhtään mitään ellei ole tiedossa missä sävellajissa sitä käytetään.
 
vain taito on rajana
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti