Muusikoiden.net
04.12.2016
 

Yleistä keskustelua musiikista »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: (Elokuva)musiikin opiskelu ulkomailla
1
Topi_95
27.02.2013 15:49:36 (muokattu 27.02.2013 15:50:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Anteeksi, jos tällaisia aiheita jo on roppakaupalla, mikäli joku ongelma tämän viestin itsensä suhteen on, toivon, että ilmoitatte. M
 
utta siis: olen tullut siihen tulokseen, että haluan lukion jälkeen opiskella A) mahdollisimman elokuvamusiikille läheisessä opiskelukohteessa ja B) ulkomailla - jos vain onnistuu. Osaisiko joku jakaa tietämystään ulkomaiden opiskelumahdollisuuksista ja suosituksista?
 
Ja kyllä, tiedän, että Berklee College of Musicissa opiskelu (joka on kannaltani jotakuinkin mahdotonta) ei takaa pääsyä hanszimmeriksi Hans Zimmerin paikalle. Tämä ei olekaan päämääräni, vaan ensisijaisesti haluaisin työskennellä musiikillista kehitystä ja luomistyötä suosivassa ympäristössä, en niinkään ammatin tai rocktähtiunelmien kuin opiskelun itsensä vuoksi - en myöskään tarkoita mahdollisesti tiukkoja klassisia koulutuksia, joihin en varmaankaan pääsisikään. Toki musiikillisen uran suhteen löytyy kunnianhimoa, ja elannon hankkiminen sen avulla olisi myös hienoa, mutta ennenkaikkea mietin miten todella haluan lähivuodet elämästäni käyttää.
 
Eli missä ulkomailla noin lähtökohtaisesti on mahdollisuuksia opiskella elokuvamusiikkia ja missä (määrin ja millä edellytyksin) se on mahdollista suomalaiselle opiskelijalle?
 
Kiitos!
 
Kapane
04.03.2013 01:44:21
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Opiskele Sibiksessä Mukalla tai Mutella. Ilmainen, kansainvälisen koulutuksen tarjoava oppilaitos, joka kouluttaa tekemään elokuvia suomalaiseen työympäristöön ja elokuvaperinteeseen.
 
Suomi on elokuvaäänessä aivan vitun paljon pidemmällä, kuin monet muut Euroopan maat.
 
http://vimeo.com/46875594#at=0
Epämuusikko
04.03.2013 13:02:41 (muokattu 05.03.2013 19:40:09)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Berkleehen pääsee jos on tosi kova, tai jos on rahaa. Kysymys notta haluaako sinne mennä on eri juttu.
 
Mikä vika Suomessa + pitkän linjan soitto- teoria- ja sävellysopinnoissa? Pluggarit toiseen ja partsikat toiseen käteen. Onhan noita kouluja sitten esim. Hollannissa joissa oli ainakin ennen kyldyyrileikkauksia erillisiä leffamusakoulutusohjelmia.
 
Tottakai luotan että kysyjällä on kykyjä ja sisältöä plakkarissa, toisin kuin esim. jollain Zimmerillä.
 
Swan: Son, I am disappoint.
 
:::DDDD
 
(perustan läppäarvioni kahteen leffaan. Leijonakuningas ei kuulu niihin)
 
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
Swan
05.03.2013 17:40:39
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Epämuusikko: Tottakai luotan että kysyjällä on kykyjä ja sisältöä plakkarissa, toisin kuin esim. jollain Zimmerillä.
 
Son, I am disappoint.
 
"Once Lady Yuna fixes her hair, we leave!"
>-)))>
S.M.A.K.
Kärpäsruoska
06.03.2013 01:20:19 (muokattu 06.03.2013 01:20:51)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Topi_95: Ja kyllä, tiedän, että Berklee College of Musicissa opiskelu (joka on kannaltani jotakuinkin mahdotonta) ei takaa pääsyä hanszimmeriksi Hans Zimmerin paikalle.
 
Kun olet nähtävästi tajunnut tuon, jäin vähän ihmettelemään että miksi sitten juuri ulkomaille? Suhteiden rakentamisen kannalta se on ainakin melko se ja sama, kun juurikin elokuvasäveltäjistä on ymmärtääkseni aika röyhkeää ylitarjontaa, eikä ketään taida kiinnostaa missä kukin on opiskellut. Musiikkialan koulutushan Suomessa on täysin kansainvälisellä tasolla, joten Sibelius-akatemiaan tai johonkin vain. Olennaisempaa on kuitenkin se että työstät sitä omaa kamaasi jatkuvasti ja mielellään tarjoat sitä johonkin ja yrität "verkostoitua".
 
Tosin mistä minä mitään tiedän, ei nimittäin ole kokemusta alalta. Silti.
 
Rakastan teitä kaikkia.
Kalmo
06.03.2013 17:22:16 (muokattu 06.03.2013 17:26:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kapane: .
 
Suomi on elokuvaäänessä aivan vitun paljon pidemmällä, kuin monet muut Euroopan maat.

 
"monet Euroopan maat" ovat varmasti Suomea jäljessä, mutta mielestäni suomalaisen elokuvan heikoimpia lenkkejä on usein ääni. Dialogia on usein hiton vaikea seurata puuroisen äänen takia (toki myös puuroisen artikuloinnin), ja esim. piirroselokuvien dubbauksista on välillä tosi hankala saada selvää etenkin elokuvateattereissa, joissa matalien äänien toisto on hyvä. TV:n rajoitetumpi toisto on usein niille eduksi.
Rajalliset jälkituotantobudjetit varmaan osaltaan vaikuttavat asiaan (?).
 
Mikäli tarkoitat vain elokuvamusiikkia, niin en osaa väittää vastaan. Sitäpaitsi pidän meikäläisten ääniteknikoiden tasoa tosi hyvänä esim. rock-konserttien äänittämisessä.
 
Itse aiheesta: Ehkäpä kansainvälinen opiskelu voi tuoda jotain meriittejä, ehkä suhteitakin, jotka joskus hyödyttävät. Puhtaasti taitojen kannalta siitä ei välttämättä ole etua. Motivaatiotekijänä ulkomaille menolla voi ollakin se suurin merkitys, etenkin jos rahasta on siellä tiukkaa, niin ettei voi yhtään sleebailla.
Koko kysymyksessä on avainseikka: Paljonko on rahaa sijoittaa?
Valitettavasti en osaa antaa mitään nimenomaisia suosituksia.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Topi_95
14.03.2013 16:39:20 (muokattu 14.03.2013 16:43:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitoksia kaikille jotka vaivautuivat vastaamaan.
 
Ehkä kerron jotakin enemmän siis omasta tilanteestani: musiikkia olen opiskellut monipuolisesti koko nuoruusiän, mutta ehkä varsin itsenäisesti ja hajanaisesti, en esim. pääsoitintani pianoa ole koskaan missään opiskellut, sen sijaan saksofonia ja kitaraa pari vuotta keskinkertaisen soittotaidon omaksuen musiikkiopistoissa. Teoria ja tekniikka on sinänsä hallussa, mutta mitään todistusaineistoa ei siis ole.
 
Siis mikäli omia musiikillisia vahvuuksia luettelisin niin kyllä ne ovat enemmän omistautumisessa, intohimossa ja omassa näkemyksessä kuin soittotaidossa ja opintomeriiteissä. Tämän vuoksi Sibelius akatemia on tuntunut aika kaukaiselta ajatukselta, ainakin sellainen kuva on tullut, että sinne pääsyyn vaaditaan jotakin aiempia musiikkikeskeisiä opintoja.
 
Ulkomailla näin ei aina ole, vaan enemmän painotusta on lukion päättötodistuksella, jonka tuleviin arvosanoihin suhtaudun positiivisin näkemyksin. Lisäksi en ole kotimaasta löytänyt juuri mitään elokuvasävellykseen liittyvää opiskelua - ei sillä, että ulkomailtakaan paria kurssia enempää pääasiassa löytyisi, ellei sitten USC:stä. Amerikkoihin meno nyt muutenkin on hieman hankalampaa kuin Euroopan maihin.
 
Ulkomailla opiskelu on kuitenkin päämäärä itsekin, kuten jo totesin. Samoin, etten tarkastele asioita vain hyötynäkökulmasta vaan kehityksen ja kokemuksen kannalta.
 
Rahan kannalta tilanne lienee lyhyesti sanottuna huono. Eipä tässä mitään opintorahastoja ole perustettu kun on ajateltu, että Suomessa sitä ilmaiseksi kuitenkin opiskellaan. Esimerkiksi Skotlannissa opiskelun kannalta raha ei ole kuitenkaan se pääasia.
 
P.S. Tietääkö kukaan mitään sanottavaa Musician's Institutesta Los Angelesissa? Olen kuullut, että siellä olisi elokuvamusiikkiin suuntautuneen opiskelun mahdollisuus myöskin.
 
Entä mitä mieltä olette maksullisista internet-kursseista, esim. jonkun ammattimaisen säveltäjän opettamana?
 
Janus
14.03.2013 16:46:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Topi_95: Entä mitä mieltä olette maksullisista internet-kursseista, esim. jonkun ammattimaisen säveltäjän opettamana?
 
Berkleen online-kursseista on kuulunut pelkkää hyvää. Hintakin on tosin sellainen, että jos ei ihan omia odotuksia vastaa, voi käydä luonteen päälle myöntää että tuli laitettua sit sellaiseenkin tuhansia euroja...
 
Schnowotski
14.03.2013 21:25:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Epämuusikko: Tottakai luotan että kysyjällä on kykyjä ja sisältöä plakkarissa, toisin kuin esim. jollain Zimmerillä.
 
Se kyllä pilaa elokuvan kuin elokuvan sillä klisheisen juustoisella epäomaperäisellä äänitapetilla, joka on yhtä inspiroitunutta kuin Saarioisen roiskeläppäpizzat. Mutta kyllä sitten juutalaiselta maailmaneliitiltä tippuu palkintoja kun saadaan lammaslauma pysymään vanginvartijatietoisuudessa turruttamalla niiden ajattelukyky ja luovuus. (Kirjattakoon jälkipolvia varten että edellä oleva virke on ns. huumoria).
 
The authors declare no conflict of interest.
Topi_95
15.03.2013 17:07:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Schnowotski: Se kyllä pilaa elokuvan kuin elokuvan sillä klisheisen juustoisella epäomaperäisellä äänitapetilla, joka on yhtä inspiroitunutta kuin Saarioisen roiskeläppäpizzat. Mutta kyllä sitten juutalaiselta maailmaneliitiltä tippuu palkintoja kun saadaan lammaslauma pysymään vanginvartijatietoisuudessa turruttamalla niiden ajattelukyky ja luovuus. (Kirjattakoon jälkipolvia varten että edellä oleva virke on ns. huumoria).
 
Mikäli tässä nyt ajaudutaan mukamas intellektuelliin mutta todellisuudessa "meidän äiti tekee parempaa ruokaa kuin teidän äiti"- tasoiseen mielipidekeskusteluun, niin kai sitä demokratian nimissä voi esittää omankin näkemyksen. Itselle siis Zimmer on yksi esikuvistani, erottuen selvästi niinkutsutun "eeppisen musiikin" paikoin värittömästä massasta mielestäni oivaltavien soundtrackien ansiosta, esim. Gladiaattorista löytyy monenmoista tunne- ja tyylimaisemaa, mutta kaikki sopii kontekstiin ja on merkittävä osa sen luomista. Inceptionin unenomaiset sävelet aiheuttavat vainoharhaisuutta ja mukaansatempaavuutta aivan erilailla kuin perus sinfoninen taustamaalailu. Jokerin teema kieroutuneine sävyineen Yön ritarissa taas on jotain mitä jokainen Zimmerin seuraaja ei välttämättä tulisi ajatelleeksi.
 
En toki väitä, että Zimmer olisi arvostelun yläpuolella, mutta lopulta pääasiaksi kohoaa musiikki; ei se, kuka teki mitä sen eteen ja miksi. Leijonakuningas soi suoraan lapsuudesta, ne niin "kliseiset" mahtipontiset paisuttelut innoittavat ja Inceptionin soundtrackin päättävä "Time" on mielestäni kenties hienoin kappale koskaan.
 
Mutta tämä siis vain minun näkemykseni.
 
Janus
15.03.2013 17:23:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.mwportal.com/mgfm.pdf
 
Saattaa kiinnostaa aloittajaa, ja miksei toki muitakin.
 
Sammo
18.03.2013 15:01:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aihetta sivuten löytyi Pessi Levantoa (meidän tytöt tykkää sekä Vuohi että Sika levyistä, no, aivan sikana) googlatessa seuraava Radio Helsingin podcast skenestä Suomessa:
 
Musaneuvostossa keskustellaan tänään score-musiikista. Studiossa Markus Nordenstrengin vieraina Pertti Avola, elokuvasäveltäjä Pessi Levanto ja 21 tapaa pilata avioliiton ohjannut Johanna Vuoksenmaa.
 
http://www.radiohelsinki.fi/podcast/40171/musaneuvosto-21-2-2013/
 
Musapätkät leikattu ikävästi pois...
 
"Just swimming in the sea of rubato"
sammakko54
18.03.2013 18:51:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikös tämä Zimmer ole nykyään enemmän jo ikäänkuin brändi kuin säveltäjä? Eräänlainen tuttu laatuleima uudessa kalliissa Hollywood-elokuvassa, mistä ollaan valmiita maksamaan ja mitä yleisö arvostaa. Jostain kuulin että äijällä on useampi assistentti töissä jotka muokkaavat ja sovittavat lopullisen monimutkaisen ääniteoksen Zimmerin suht simpleistä pääteemoista.
 
Hippien kaveri.
Swan
18.03.2013 19:45:09
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sammakko54: Eikös tämä Zimmer ole nykyään enemmän jo ikäänkuin brändi kuin säveltäjä? Eräänlainen tuttu laatuleima uudessa kalliissa Hollywood-elokuvassa, mistä ollaan valmiita maksamaan ja mitä yleisö arvostaa. Jostain kuulin että äijällä on useampi assistentti töissä jotka muokkaavat ja sovittavat lopullisen monimutkaisen ääniteoksen Zimmerin suht simpleistä pääteemoista.
 
Nykytilanteesta en tiedä, mutta ainakin ysärin lopussa teki vielä suurelta osin kaikki loppuun asti, ja antoi vastaavan orkestroijan tarkistaa, että stemmoja pystyi ihminen soittamaan. Remote Controlin meiningeistä en ole täysin tietoinen, mutta yhdenkään palkollisen itsenäiset sävellyskeikat eivät ole Zimmeriltä tähän mennessä kuulostaneet.
 
"Once Lady Yuna fixes her hair, we leave!"
>-)))>
S.M.A.K.
Topi_95
18.03.2013 19:48:39 (muokattu 18.03.2013 20:03:52)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikös tämä Zimmer ole nykyään enemmän jo ikäänkuin brändi kuin säveltäjä? Eräänlainen tuttu laatuleima uudessa kalliissa Hollywood-elokuvassa, mistä ollaan valmiita maksamaan ja mitä yleisö arvostaa. Jostain kuulin että äijällä on useampi assistentti töissä jotka muokkaavat ja sovittavat lopullisen monimutkaisen ääniteoksen Zimmerin suht simpleistä pääteemoista.
 
Totta tämäkin. Näitä assistentteja ovat luullakseni mm. ensimmäisen Pirates of the Caribbeanin soundtrackin nimiinsä saanut Klaus Badelt, Transformersien Steve Jablonsky ja Game of Thrones- säveltäjä Ramin Djawadi - kaikkien musiikki muistuttaa paljon Zimmerin tapaa säveltää. Muokkaus: toki kaikilla on oma tyylinsä ja tapansa sovittaa, mutta kaikista löytyvät taustalta lyömäsoitinrytmitysten ja ikään kuin kitaranvahvistimen läpi vedetyn orkestraation tuntu.
 
Hommahan toimii siis kai niin, että (käyttäen esimerkkinä juurikin tuota Badeltin PotC-scorea) kun scoren vääntämiseen on aikaa se pari viikkoa, niin se ei yhdeltä mieheltä millään onnistu. Tässä tapauksessa Zimmer lähetti pari demoa (jotka sisälsivät kierrätettyä materiaalia mm. Gladiaattorista) Badeltille joista sitten joukko säveltäjiä väsäsi ikonisen mutta simppelin lopputuloksen.
 
Eli noissa scoreissa on aina taustalla joukko taitavia säveltäjiä. Miksi siis score päätyy vaikkapa Zimmerin nimiin? Yksi syy on tuo brändi, etenkin 2000- luvun alussa kun Zimmerin nimi oli jokaisessa eeppisessä scoressa Kuningas Arthurista Viimeiseen Samuraihin. Nuo perinteisemmät rymistelyt Zimmer tuntuu kuitenkin jättäneen (voisi kai puhua niiden "ulkoistamisesta" nuoremmille säveltäjille), ja miehen työnä tuntuu nykyään olevan luoda yksilöllisempi äänimaailma elokuville. Mies on ikään kuin insinööri tai arkkitehti suuressa toteutuksessa.
 
Tähän siis tartuin, en puhuakseni Zimmeristä vaan yleisesti elokuvasävellyksestä nykyajan Hollywoodissa. Jos jollakulla on korjattavaa niin siitä vaan, oppiahan minä haluankin.
 
Janus
18.03.2013 20:44:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zimmer myös käyttää klassisesti koulutettuja täysin ulkopuolisia orkestroijia hienoviilaamaan "valmis" score midi-mockupien pohjalta oikean orkesterin soitettavaksi. Tämä sisältää mm. instrumentointia, (osittaista) uudelleensovitusta ja partituurien/stemmojen valmistelut levytystä varten.
 
http://i154.photobucket.com/albums/s255/Kalaisan/ko3fw.jpg Keh.
 
Epämuusikko
18.03.2013 22:19:47
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Janus: Zimmer myös käyttää klassisesti koulutettuja täysin ulkopuolisia orkestroijia hienoviilaamaan "valmis" score midi-mockupien pohjalta oikean orkesterin soitettavaksi. Tämä sisältää mm. instrumentointia, (osittaista) uudelleensovitusta ja partituurien/stemmojen valmistelut levytystä varten.
 
http://i154.photobucket.com/albums/s255/Kalaisan/ko3fw.jpg Keh.

 
Fowlerin veljekset FTW.
 
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
Topi_95
21.03.2013 18:16:27 (muokattu 21.03.2013 18:17:19)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Janus: Zimmer myös käyttää klassisesti koulutettuja täysin ulkopuolisia orkestroijia hienoviilaamaan "valmis" score midi-mockupien pohjalta oikean orkesterin soitettavaksi. Tämä sisältää mm. instrumentointia, (osittaista) uudelleensovitusta ja partituurien/stemmojen valmistelut levytystä varten.
 
http://i154.photobucket.com/albums/s255/Kalaisan/ko3fw.jpg Keh.

 
Tuo on luullakseni varsin yleistä, Ennio Morricone saattaa olla ainoa tuntemani säveltäjä, jolla tiedän että EI ole omaa orkestroijaa vaan joka tekee kaiken itse. Ainakin näin jos Wikipediaa on uskominen. (vrt. Pip Williams Nightwishin musiikin sovittajana)
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti