Muusikoiden.net
09.12.2016
HOTONE - pienimmät pedaalit koskaan? 

Yleistä keskustelua musiikista »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Suhteesi valtamediaan?
1
Presidentti
14.02.2013 12:34:48 (muokattu 14.02.2013 12:37:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Luodaan ensiksi hypoteesi:

Olet menestyvä artisti (mainstream), jolla menee hyvin sekä keikka- että levymyynnin osalta. Kalenteri on ihan mukavasti buukattu ja eri medioilta tulee haastattelupyyntöjä päivittäin. Ja hypoteesina myös, että olet sellainen hahmo mistä media mielellään kirjoittaisi.

Minkälaista julkisuuslinjausta pidät? Ääripäänä voitaisiin pitää ehkäpä tilannetta missä esittelet roskalehdille, minkävärisiä kalsareita vaatekaapista löytyy. Ja yleensä artistin aloitteesta, ts. artisti soittelee itse lehdille että tulkaas tekemään juttu.

Vaiko toinen ääripää eli tietynlaisena erakkona oleminen. Eli ei täysimittaisia henkilöhaastatteluja, ei perhettä julkisuuteen tms.

Vaiko keskitie? Annat haastatteluja, mutta harvemmin ja valikoiduille asiapainoitteisemmille toimittajille esim. Nyberg. Tai sitten siitä huolimatta, että tuotantosi on täysin mainstream ja saanut valtakunnallista huomiota, otat linjaksesi antaa haastatteluja vain ug-medialle.

Heidän kanssaan olen tehnyt kauppaa onnistuneesti: Chronic, penahoo, tgeton, marktark, arinuutinen, Osi, imk, Ba-sisti, Stain, Janlappa, chilli, kaiken tallettaa, kangasa-r
elsewhere
14.02.2013 13:11:19 (muokattu 14.02.2013 13:34:14)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hypoteettinen tilanne ei sinänsä ole omalla kohdalla läheskään realistinen, mutta luultavasti suostuisin puhumaan vain ja ainoastaan musiikista ja taiteesta. Minusta on aika vastenmielistä, että nykyään ollakseen kiinnostava, myyvä ja menestyvä, täytyy artistin tehdä yksityisestään julkista ja myydä itseään roskamediassa.

~ Love broke out and I forgot it's war.
Heiskanen
14.02.2013 14:13:00 (muokattu 14.02.2013 14:13:51)

elsewhere: Hypoteettinen tilanne ei sinänsä ole omalla kohdalla läheskään realistinen, mutta luultavasti suostuisin puhumaan vain ja ainoastaan musiikista ja taiteesta. Minusta on aika vastenmielistä, että nykyään ollakseen kiinnostava, myyvä ja menestyvä, täytyy artistin tehdä yksityisestään julkista ja myydä itseään roskamediassa.

Joku tälläinen linja on minunkin mielestäni paras ja voisihan siinä kertoa omia näkemyksiään yleisistäkin asioista. Ei minua kiinnosta jonkun artistin asiaan kuulumattomat asiat kuten kodin sisutus tai perhesuhteet. Tai että ollaan vieraana jossain kokkiohjelmassa.

Negative thinking always works! www.myspace.com/crookedgroove
Meadow
14.02.2013 16:02:34 (muokattu 14.02.2013 16:02:44)

Ei minkäänlaisia haastatteluja tai muuta julkisuushömppää. Kulttimaine taattu.

Wradlin
14.02.2013 16:49:11 (muokattu 14.02.2013 17:02:38)

Alan medialle voisi ja pitäisi tarinoida aina välillä, kuin myös joihinkin oikeasti laadukkaisiin asiaohjelmiin tai vastaaviin. Seiskat, Iltapäivälehdet ja muu vastaava roska saavat tyytyä kaivelemaan mun m.net -kirjoitteluista skandaaleja sit kun olen iso rockstara. Ja joku tosi-tv nyt on sen verran perseestä että ei tarvisi kahta kertaa miettiä jos kysyttäisiin.

E: On muuten jännä nähdä että tuleeko Wiskarillekin käynyt juttu toistumaan, eli se että joku ikivanha foorumille tarkoitettu humoristinen teksti otettaisi joksikin "kohuksi" tai muuksi vastaavaksi kalastelulööpiksi.

Rahkoi
15.02.2013 06:47:23
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Luultavasti loisin itselleni jonkinlaista kuvaa, eli kehittäisin itselleni roolin, jota pelaisin. Tyyliin Sun Ra, joskin ei ehkä yhtä radikaalisti. Käyttäisin häikäilemättä mediaa hyödykseni. Esim jos kyseessä olisi kuvitteellinen bändini Shamblers of the Dissonant Skies, jossa kaikki sen jäsenet olen kumminkin itse, puhuisin yhden jäsenen nimissä häikäilemättä paskaa kaikista muista ja taas vastaisin muiden nimissä, kuitenkin niin että kaikki vähänkään bändin touhuja seuranneet tietäisivät, että sama mies siellä huutelee.

Loisin järkyttävää draamaa jäsenten taustatarinoista, mutta tarinoilla ei kuitenkaan olisi tunnetusti suurempaa todellsuuspohjaa.

Viesti kirojoitettu puheliimella ja kännissä, pahoittelen kirjoitusvirheitä.

"What could be more important than your family, Richard?!" "... Ssssssssssssci-ence?"
Kukkis 77
15.02.2013 19:17:09

Soittelisin itsestäni vinkkejä seiskan juoruluuriin kun olen röytänyt kännissä snagarilla.

"Olen ohjannut suurimman osan elokuvistani kännissä. Poliisikoirakaan ei pysty sanomaan mikä niistä on tehty selvinpäin" -Aki Kaurismäki
Funkånaut
15.02.2013 19:54:39

Yökyöpeli: Luultavasti loisin itselleni jonkinlaista kuvaa, eli kehittäisin itselleni roolin, jota pelaisin. Tyyliin Sun Ra, joskin ei ehkä yhtä radikaalisti. Käyttäisin häikäilemättä mediaa hyödykseni. Esim jos kyseessä olisi kuvitteellinen bändini Shamblers of the Dissonant Skies, jossa kaikki sen jäsenet olen kumminkin itse, puhuisin yhden jäsenen nimissä häikäilemättä paskaa kaikista muista ja taas vastaisin muiden nimissä, kuitenkin niin että kaikki vähänkään bändin touhuja seuranneet tietäisivät, että sama mies siellä huutelee.

Todennäkösesti itse tekisin saman. Tää ku on kerrassaan nerokas idea!

Vitun Porkku. Hyi vittu oikeesti. - tommiot Kuuntelen tämmöistä
rintapek
15.02.2013 20:04:22

Hmmm...

Jos mä olisin menestyvä, niin oletan, et mulla ei olis pikkurahasta pulaa. Sit mä todennäköisesti asuisin erakkona jossain metsämökissä pukeutuen verkkareihin ja verkkopaitaan.
...
Mutta mulla olis kaupungissa kämppä, jonka vuokraisin jollekin hemmetin hyvännäköiselle likalle, joka samalla näyttelis mun tyttöystävää. Haastatteluja varten vetäisin imagoasun niskaan ja kampeutuisin sinne kämpille.

Milloin toimittajat tulis koputtelemaan ovea kun olen metsämökilläni, ni likan duuni olis kertoa, et rintsu on nyt ollu kuus päivää kateissa/amöriikassa/yksityiskeikalla Saudiprinssin häissä tms mist saa hyvän otsikon. Ja sit se sanois, et on silla vaatekaapissa uusia kalsareita tulkaa sisään ja saako olla kahvia.

Ja sit ne erokohut ja pettämiset. Joka kerta kun likka lähtis kämpästä viihteelle, niin joku toimittaja bongais sen tanssimassa tuntemattoman kanssa. Ja lööppiin.

Onhan tossa likalla tota PR- duunia niin paljon, et vuokra sit olis tosi alhainen, käytännössä ilmainen.

Eli vastaus on, et mä ulkoistaisin oman julkisuuteni. Eiks toi ulkoistaminen o nykyään trendikästä?

One kind of music only - the good kind
MV
16.02.2013 14:44:13

En tiedä kuinka usein antaisin haastatteluja, mutta en ikinä iltapaskoille tai vastaaville. Haastatteluissa pyrkisin aiheuttamaan mahdollisimman paljon paheksuntaa ja vittuilisin ihmisille.

Miikss
16.02.2013 15:54:06

MV: Haastatteluissa pyrkisin aiheuttamaan mahdollisimman paljon paheksuntaa ja vittuilisin ihmisille.

Tämä. Jos ihmisiä oikeasti kiinnostaisi lukea minusta, niin tokihan käyttäisin tilaisuuden hyväksi ja ärsyttäisin mahdollisimman paljon. Yksityiselämäni pitäisin yksityiselämänä, enkä puhuisi niistä haastatteluissa. Musiikista puhuminenkin on tylsää, jos sen joutuu tekemään yksipuolisesti kysymysten pohjalta.

"Lähinnä sie oot sellanen inhorealistinen postmodernia kautta seuraava taidelaji"
Objectif Lune
17.02.2013 18:31:42
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toivottavasti hypoteesi joskus toteutuu kohdallani - tuskin toteutuu. Olen kuitenkin miettinyt kysymystä, ja varmaan itse päätyisin olemaan aika avoin. Voisin kutsua toimittajan vaikka kotiini kahville (en tosin ihan mitä tahansa toimittajaa). Toisaalta kansalla ei ole oikeus tietää mitään, mitä en halua kansan tietävän eli jokainen kysymys tulisi punnita erikseen. Liian henkilökohtaiset asiat eivät mielestäni kuulu kiinnostavaan musiikkijournalismiin, mutta muusikko voi musta aivan vapaasti pelastaa maailmaa, provosoida ja antaa persoonansa räiskyä.

Luultavasti suhtautuisin mediaan varsin pragmaattisesti. Jos joku vaikuttaisi siltä, että se toisi musiikillemme musiikistamme kiinnostuneita lisää kuulijoita, lähtisin mukaan. Jos joku vaikuttaisi siltä, että voisin parantaa sillä maailmaa haluamaani suuntaan, lähtisin mukaan. Niinpä Seiska ja 7-päivää varmasti jäisivät välistä joka tapauksessa, mutta esim. Luonto-lehden, Vihreän langan, tai Imagen juttuihin voisin helposti lähteäkin mukaan. Mulla ei kuitenkaan ole kiinnostusta tehdä kantaaottavaa musiikkia, joten kantaa pitää ottaa musiikin ulkopuolella, jos niin haluan tehdä.

Yleisesti mulla ei ole mitään valtamediaa ja julkisuutta vastaan. Ihmiset tarvitsevat suuria lehtitaloja, radiokanavia, TV-kanavia, nettilehtiä jne. Ihmiset tarvitsevat myös isoja bändejä, jotka saavat festareilla tuhannet ihmiset tanssimaan ja kokemaan musiikin kollektiivista huumaa. Myönnän ilman muuta, että kyllä mä mielelläni esiintyisin suuremmille yleisöille, vaikka se vaatisikin hieman huoraamista.

PS. Jos olet toimittaja, ja innostuit tästä jutusta, oon vain odottamassa kahvikupin ääressä kotona! ;)

Hopeakala: https://www.facebook.com/Hopeakala // http://hopeakala.bandcamp.com/
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti