Muusikoiden.net
04.12.2016

Yleistä keskustelua musiikista »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mielipiteenne "bändiskaboista"
1 2 3
Zerux
27.01.2012 17:54:02
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei,

Kaipaisin härskiä avautumista bändikilpailu kokemuksista, sillä musiikkihan on ennenkaikkea kilpailua jolla soittajat/bändit vertailevat paremmuuttaan ihmisinä.

Eli kaikki mielipiteet/henk.koht kokemukset bändiskaboista tähän lankaan.
Kiitos!

Tärkeintä elämässä on ettei tee lainkaan virheitä. myspace.com/salmonsnakeband
Dropped C
27.01.2012 18:31:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En pidä, en varsinkaan Radio Rockin Rockstarba kisasta. (Tosin en ole osallistunutkaan, enkä aio). Syy tähän lähinnä on se, että jostain ihmeen syystä Rockstarban voittajat ovat olleet aika käsittämätöntä paskaa. (Widescreen Mode, Doom Unit, yms.)

Tosin kavereitten bändi on tässä mukana ja meen jopa ehkä tänään tsiigaan katselmusta. Mutta tosin diggaankin frendien bändistä ihan oikeasti.

ganesha
27.01.2012 21:14:25

joskus joihinkin pienimuotoisiin skaboihin osallistuttu eri bändeillä, harvemmin mitään sen kummempaa niistä on kostunut - tosin eipä näytä voittajabänditkään niistä mitään nostetta uralleen saaneet. Rockstarbasta sentään voittajat saaneet puhtia uralleen. Kuinka monta Rock-SM voittajaa on vielä kasassa? :D

Tietty noista kilpailuista saa näkyvyyttä bändille, mikä on aina hyvä asia. Riippuu niin paljon siitä, miten voittaja valitaan onko noissa skaboissa mitään järkeä. Muutamissa skaboissa takavuosina voittajabändit ovat sattumalta olleet tuomariston kaveripiiristä - mut eivätpä nuo skabat kovin korkean profiilin kisoja olleetkaan. Ja sit nää yhteen aikaan muodissa olleet tekstiviestiäänestykset on kans aika väsyneitä.

Tuntuu, ett näitä kilpailuja alkaa olla yhtä usein kuin alennusmyyntejä kaupoissa: kun yks loppuu, toinen alkaa. Se vähän syö uskottavuutta. Ja muutamien viimeaikaisten skabojen tuomaristoa ja sääntöjä kun tarkemmin tsiigaa, voi jo etukäteen ennustaa minkälainen bändi sen kisan tulee voittamaan.

Itse en anna kovin paljoa painoarvoa näille kilpailuille. Tietty jos esikarsinnat käydään jossain tasokkaassa rock-klubissa niin sit voi jo kiinnostaakin osallistua...ihan vain keikkakokemuksen vuoksi.

En haluaisi sanoa että useimmiten voittajabändit ovat olleet näissä isoimmissakin kisoissa melko geneeristä mainstream-huttua vailla sen suurempaa persoonallisuutta - mut Century Median kisan voittanut Oddland on oikeasti vitun hyvä bändi! Joten kyl jotkut kisat näemmä on ihan ok :)

http://ganesha-firstnewraysoftherisingsun.blogspot.com/
JudeJude
27.01.2012 21:45:20
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käytiin marraskuussa edustamassa Suomea Pohjoismaisessa kansanmusayhtyekilpailussa (www.nord11.se). Oli kyllä mahtavaa kuulla (itselle) uusia hienoja bändejä ja tavata niiden soittajia. Iltojen ja öiden jamit erityisesti olivat huippua. Yhteismeininki ja tunnelma olivat niin hyvät, ettei kilpailuosuus tuntunut ollenkaan niin vakavahenkiseltä - kuunneltiin hyvää musaa hyvässä seurassa. Jännittihän se toki kuitenkin, mutta ei ollut yhtään sellaista kuin joskus kun olin Äänessä ja vimmassa soittamassa, että tuomarit lähinnä keskittyvät hiusten ja vaatteiden arvioimiseen ja lyttäävät sitten musiikin jota eivät satu ymmärtämään.

Ei silti etteikö olisi tuntunut vatsanpohjassa kun kuuli oman bändin nimen voittajaa ilmoitettaessa :)

"Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta http://soundcloud.com/hohka
Osteri
27.01.2012 22:33:47 (muokattu 27.01.2012 22:35:29)

Otan tällaisen ruohonjuuritason lähestymisen, eli ei mitään top success tason kisoja, mutta kisoja kuitenkin.

Mun mielestäni kaikkein paras kilpailu on tää Ääni ja Vimma katselmus joka on aina keväisin. Katsojana tää on parasta viihdettä. Soittajista saattaa tuntua toisin, mutta niillähän se jännitys onkin. Niin, kirjoitin katselmus, koska oleellistahan tässä on se, että nuoret bändit saa ammattilaisten palautetta omasta esityksestään ja musiikista. Nykyisin taitaa olla nimellä LoisteVimma http://nk.hel.fi/loiste/loistewimma/ On todella hienoa katsella millaisia virtuooseja nuorista soittajista löytyy. Koittakaa kestää.

Emergenza: siellä soittaessa oli homma aika paljon kiinni siitä paljonko kavereita saa paikalle kannustamaan. Mutta muuten oli todella kivaa, vaikkei meillä riittävästi kavereita ollutkaan paikalla.

Firmarock: Ennen oli aika syvältä kun osallistumismaksu jo oli useita satoja euroja, firmathan sen maksoi, mutta fiilis oli hieman sellainen....hmmm. Nykyisin se on ilmainen. Ihan kivaa sielläkin on. Hyvät mestat, kamat ja bileet.

Radiokanavien järjestämille kilpailuille on myös sijansa, mutta siinä on tietysti saattaa olla hieman raadollisempi meininki, kun radiosoitto-kelpoisuus nousee etusijalle. Musiikkia massoille -toimii aina.

Mitäs noista, lopulta on kai ihan sama mikä on kilpailun lopputulos. Menee soittamaan ne biisit ja sen jälkeen ajatukset seuraavaan keikkaan. Ei kannata masentua siitä jos ei kilpailua voita, eihän se loppua merkitse. Tulee seuraava kilpailu. Pääasia, että pääsee soittamaan ja on yks kokemus rikkaampaa.

Any publicity is good publicity liitetään ehkä eniten Johnny Rotten (Sex Pistols) sanomisiin

Kirjoitan...siis ehkä en just nyt soita....
Terry Pantheras
27.01.2012 23:43:22

Eipä juurikaan jaksa kiinnostaa. Mun mielipiteet ja näkemykset eriävät sen verran yleisistä, etten jaksa kiusata itseäni ainakaan osallistumalla moisiin. Jollain nopeasti kyhätyllä projektibändillä vois osallistua johonkin skabaan huvin vuoksi, mutta menestyksen tai maineen takia en lähtisi itseäni laittamaan likoon.

MASTEROID ~~ stoner doom metal ~~ BANDCAMP

Kahta en vaihda: Soldano, Guild & Celestion G12-80 Rola
kojones
28.01.2012 12:14:08 (muokattu 28.01.2012 12:14:17)

Yhden esiintyjäkisan perusteella voin suositella, kaikin puolin oli hämmentävä kokemus. Showtime la-aamuna klo 11:00, soitettiin pääasiassa vanhuksista koostuvalle yleisölle kaksi biisiä doomia, palkinnoksi tuli tonni studiorahaa.

Arkka
28.01.2012 13:13:00

Ihan jees sinänsä, että pääsee uudet bändit keikalle ja yleensä vielä suht vaivatta, vaikkei olisi omaa kalustoa jne.

Kuitenkin jostain kisasta on vähän jäänyt sellanen kyräileväkin fiilis osanottajien välillä ja se on taas just päinvastaista mitä tarvittaisiin, ku pienten bändien olis parempi verkostoitua ja pitää yhtä.

Itse kilpaileminenkaan ei sovi kaikille ja itekkin kuulun siihen kastiin. Jotenkin absurdi tilannehan se on, että tuomaristo arvioi erilaisia bändejä. Tavallisille keikoille tulee kuitenkin se kohdeyleisö, ei tuomareita, joille ei genres aukene.

Euroviisutkin olis sata kertaa parempi ohjelma, jos pisteitä ei jaettaisi. Voitaisiin jättää se pisteiden metsästäminen jolloin biisit olis varmasti mielenkiintoisempia.

Kaikkia ei välttämättä kannata musassa yrittää miellyttää.

Kailis
28.01.2012 13:47:45

Mä olin silloin joskus vastaan Rock-SM skaboihin osallistumista mutta olin vähemmistössä. Voitettiin se sitten. Meillä oli kyllä CBS:n kanssa levydiili jo valmiina ja en ole ihan vakuuttunut siitä oliko tuosta voitosta mitään hyötyä. Ehkä jopa päin vastoin.

majuku: Kirjota myyjälle että rummut on tehty sun pihalta kaatuneista puista ja käytännössä melkeen kuuluvat sulle.
RamoQ
28.01.2012 16:21:14

No itsehän olen ainakin oman musiikin kannalta noita skaboja vastaan. Ihan sillä että en halua että omalla musiikillani pitäisi "kilpailla" tai että sitä verrattaisiin suoraan muihin mahdollisesti hyvinkin erityylisiin bändeihin.

Toki nämä voi jollekkin sopia, mutta itse jätän väliin.

"Nobody boogie like the boogieman"
Timi
28.01.2012 17:09:08
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kailis: Mä olin silloin joskus vastaan Rock-SM skaboihin osallistumista mutta olin vähemmistössä. Voitettiin se sitten. Meillä oli kyllä CBS:n kanssa levydiili jo valmiina ja en ole ihan vakuuttunut siitä oliko tuosta voitosta mitään hyötyä. Ehkä jopa päin vastoin.

Jo pelkästään se että voittaa kisan.Varmasti tuo kliffan tunteen.

Vaikea.Mutta varma!
Karipiirto
28.01.2012 19:57:46

Noissa nettiäänestyksissä tuntuu vähän siltä että bändin musa on sivuseikka suurelle osalle äänestäjistä ja potin vie lopulta se bändi, jolla on eniten kavereita äänestämässä. Noi nettiäänestykset on usein ihan täyttä paskaa kun samalla kun sille "kaverin bändille" annetaan viittä tähteä kuuntelematta niin kaikille listan kärjessä komeileville annetaan yhtä tähteä että saataisiin niiden keskiarvoa pudotettua. Kilpailu muistuttaa enemmän sotaa. Muutoinkin kilpailu kuulostaa tympeältä. Miksei voisi vain järjestää enemmän semmoisia bänditapahtumia, joissa bändit pääsevät kartuttamaan sitä kaivattua keikkakokemusta ja samalla yhtyeet pääsisivät areenalle, josta joku saattaisi jopa havaita piilevän/ilmeisen potentiaalin.

Joku älypää keksi että Rock kuoli vuonna -86. Minä synnyin -87. Olen niin katkera että menen kyllä kuselle sen haudalle, enkä lopeta ennen ku se nousee ja huutaa että "Nyt saatana loppuu se luruttaminen!!!"
Terry Pantheras
28.01.2012 21:44:29 (muokattu 28.01.2012 21:45:51)

Karipiirto: Noissa nettiäänestyksissä tuntuu vähän siltä että bändin musa on sivuseikka suurelle osalle äänestäjistä ja potin vie lopulta se bändi, jolla on eniten kavereita äänestämässä. Noi nettiäänestykset on usein ihan täyttä paskaa kun samalla kun sille "kaverin bändille" annetaan viittä tähteä kuuntelematta niin kaikille listan kärjessä komeileville annetaan yhtä tähteä että saataisiin niiden keskiarvoa pudotettua. Kilpailu muistuttaa enemmän sotaa. Muutoinkin kilpailu kuulostaa tympeältä. Miksei voisi vain järjestää enemmän semmoisia bänditapahtumia, joissa bändit pääsevät kartuttamaan sitä kaivattua keikkakokemusta ja samalla yhtyeet pääsisivät areenalle, josta joku saattaisi jopa havaita piilevän/ilmeisen potentiaalin.

Eräässäkin yhteisöllisessä bändipalvelussa tietyt bändit on selkeästi luoneet kymmeniä, ellei satoja feikkiprofiileja ja äänestänyt sekä kommentoinut bändin musiikkia yhdellä tai kahdella sanalla, samalla faniutuen. Ja kappas, bändi onkin saanut kuukauden aikana valtavan "suosion" palvelun mittareiden raksuttaessa aktiivisuuspisteitä. Ihan saatanan säälittävää, mutta onneksi musiikki loppujen lopuksi kuitenkin ratkaisee useimmissa tapauksissa. Pakko päästä pinnalle, vaikka viikoksi.

MASTEROID ~~ stoner doom metal ~~ BANDCAMP

Kahta en vaihda: Soldano, Guild & Celestion G12-80 Rola
Dropped C
29.01.2012 04:39:58

Kateellisten panettelua. Nää skaban voittaneet bändit on ihan vitun hyviä. Varsinkin Doom Unit, on parasta mitä rock-musiikille on tässä maassa ikinä tapahtunut.

Krice
29.01.2012 09:44:58

Dropped C: Nää skaban voittaneet bändit on ihan vitun hyviä.

Varmaan omalla Idols-tasollaan. Mun mielestä kannattaisi keskittyä musiikin tekemiseen ja jättää kisailut ja visailut muille.

ganesha
29.01.2012 13:21:31

Krice: Varmaan omalla Idols-tasollaan. Mun mielestä kannattaisi keskittyä musiikin tekemiseen ja jättää kisailut ja visailut muille.

kohta Subilla pyörii joku Haluatko Bändiin-tosiTV ohjelma...

http://ganesha-firstnewraysoftherisingsun.blogspot.com/
markus16
29.01.2012 13:24:33

ganesha: kohta Subilla pyörii joku Haluatko Bändiin-tosiTV ohjelma...

Popstars soittimien kanssa? Ynh..
Se sarja oli kans aika hanurista missä klassisen puolen ammattisoittajista vännettiin rokkibändi.

Old school? New school? Shit! I didn't even go to school.
A1mo
29.01.2012 16:09:19

Silloin, kun 14-vuotiaana aloitteli nuita bänditouhuja, niin erilaiset kisat ja katselmukset eri nuorisotaloilla yms. paikoissa oli mainio juttu, kun niihin pääsi helposti esiintymään ja äänentoisto oli jotenkin hoidettu jnejne. Varmaan suurin osa tuon ajan keikoista oli just näissä tilaisuuksissa, ja niistä sai hyvin uutta yleisöäkin.

Nyt parikymppisenä ollaan uudemman bändin Elektrik Noise Ensemblen kanssa oltu muutamissa kisoissa, ja aika turhia vetoja ne on ollut. Kymmenen minuutin keikkasettejä, yleisöä yleensä kourallinen ja meininki laimea. Juuri kukaan bändin faneista ei jaksa tulla paikanpäälle kuuntelemaan hätäistä 10min esitystä koska kunnollisiakin keikkoja on tarjolla riittämiin. Pahimmillaan nämä vielä maksavat, Emergenza-osallistuminen maksoi huikeat 75 euroa aikoinaan ja sit piti vielä myydä lippuja jotka oli ihan ylihintaisia. Eikä suatana soikoon ees pärjätty missään kisoissa ikinä. :D

velipesonen
30.01.2012 09:28:35

Kaikkiin bändikilpailuihin kannattaa osallistua! Ja ihan omana itsenään tietoisena että tuomarit ovat täysiä tolloja! Olen itse osallistunut bändikilpailuihin ja ollut kerran tuomaristossakin ja voin sanoa että tyhmempää väkeä kuin bändikisojen tuomarit ei ole olemassakaan, joten voitte ottaa ihan rennosti vaan!

Kisailu myös musiikissa on tervehenkistä ja kannatettavaa. Joka muuta väittää on väärässä!

"Jos Elvis eläisi, hän varmasti kääntyisi haudassaan." - Hannu Nyberg
Kailis
30.01.2012 09:59:11

velipesonen: Kaikkiin bändikilpailuihin kannattaa osallistua! Ja ihan omana itsenään tietoisena että tuomarit ovat täysiä tolloja! Olen itse osallistunut bändikilpailuihin ja ollut kerran tuomaristossakin ja voin sanoa että tyhmempää väkeä kuin bändikisojen tuomarit ei ole olemassakaan, joten voitte ottaa ihan rennosti vaan!

Kisailu myös musiikissa on tervehenkistä ja kannatettavaa. Joka muuta väittää on väärässä!

Tän voi sit lukita...

majuku: Kirjota myyjälle että rummut on tehty sun pihalta kaatuneista puista ja käytännössä melkeen kuuluvat sulle.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti