Muusikoiden.net
02.12.2016

Yleistä keskustelua musiikista »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Keikkaliksat !?
1 2 3 4 5
ovation1993
07.10.2011 01:52:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sohaistaan tätä rahakuviota; se tuntuu herättävän aina paljon keskustelua !!
Mikä on tilanne; pitääkö bändin, trubaduurin, one man bandin jne saada tietoonsa mikä on keikan myyntihinta?! "Liimikset" sanovat ottavansa 15-20 % mutta eihän sitä kukaan tiedä missä mennään. Itse kun myy keikan niin hommahan on selvä mutta ohjelmatoimistojen kuvioista ei aina tiedä.
Olen itse ollut tilaajana ja tiedän että trubikselle maksettu/tarjottu keikasta 200-250 EUR ja laskutushinta yritykseltä 500-600 EUR !!

Seba
07.10.2011 07:21:40
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos truballe tarjotaan keikkaa johonkin rahaan, ja siihen suostuu vetämään niin mitä väliä sillä paljon ne laskuttaa?

Tingi ylöspäin siihen mihin riittää

Aku Ankka
kiiski
07.10.2011 09:39:21

ovation1993: Olen itse ollut tilaajana ja tiedän että trubikselle maksettu/tarjottu keikasta 200-250 EUR ja laskutushinta yritykseltä 500-600 EUR !!

Yritys maksaa tuosta summasta arvonlisäveron, TYELin ja vakuutusmaksut. Siitä syystä trubaduurille päätyvä summa on huomattavasti pienempi.

LaMotta
07.10.2011 10:08:15
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kiiski: Yritys maksaa tuosta summasta arvonlisäveron, TYELin ja vakuutusmaksut. Siitä syystä trubaduurille päätyvä summa on huomattavasti pienempi.

Ja tästä syystä keikat kannattaa laskuttaa omalle toiminimelle. Tietysti joutuu myymään keikat itse. Mutta aika hyvälle palkalle jää jos ero on tosiaan mainitun mukainen.

Antihumanisti
kiiski
07.10.2011 10:30:42 (muokattu 07.10.2011 10:34:49)

LaMotta: Ja tästä syystä keikat kannattaa laskuttaa omalle toiminimelle. Tietysti joutuu myymään keikat itse. Mutta aika hyvälle palkalle jää jos ero on tosiaan mainitun mukainen.

Mutta jos sen haluaa nostaa itselleen toiminimeltä liksana joutuu silloinkin maksamaan alvit, YELin, vakuutusmaksut ja ennakonpidätyksen. Maksettavan eläkkeen määrää on käsittääkseni yrittäjänä mahdollista hilata alemmaksi, joku toiminimen pyörittäjä osaa varmaan kertoa tarkemmin. Itselläni on kokemusta osuuskunnan toiminnasta.

EDIT:
https://www.etera.fi/FI/VAKUUTA_VER … A/LASKURIT/Sivut/Palkkalaskuri.aspx

Syötä kenttään vaikka 10h, 30e/h
Kustannukset summan maksamisesta 400e
Työntekijälle päätyy 244e (laitoin veroprosentiksi 20)

LaMotta
07.10.2011 10:40:18 (muokattu 07.10.2011 17:44:35)

kiiski: Mutta jos sen haluaa nostaa itselleen toiminimeltä liksana joutuu silloinkin maksamaan alvit, YELin, vakuutusmaksut ja ennakonpidätyksen. Maksettavan eläkkeen määrää on käsittääkseni yrittäjänä mahdollista hilata alemmaksi, joku toiminimen pyörittäjä osaa varmaan kertoa tarkemmin. Itselläni on kokemusta osuuskunnan toiminnasta.

ALV-velvollisuus on yli 8500e vuotuisen liikevaihdon jälkeen. Ja ALV-verorekisteristä kannattaa varmistaa, että kuuluuko esiintymispalkkiot ALV-verotuksen piiriin ylipäätään.

YEL-velvollisuus on sitten kun tehdyn työn arvon vuositasolla ylittää määrän jonka tämän hetkinen arvo ei ole tiedossani. Viisi vuotta sitten se oli muistaakseni 6700e. Eläkkeen suuruus määrätään itse sen jälkeen kun vakuutus otetaan. Minimieläkemaksu on noin 70e/kk. YEL-maksu ei siis määräydy liikevaihdon mukaan.

Vakuutusmaksut ei ole pakollisia.

Ennakonpidätystä ei voida etukäteen määrätä jos ei ole liikevaihtoa tiedossa. Tuloveron voi hoitaa loppuvuodesta täydennysmaksuna kun tilikauden mahdollinen positiivinen tulos (voitto) on tiedossa. Edellisen tilikauden nojalla määräytynyttä ennakonpidätysmaksua voi muuttaa ja perua kirjallisella hakemuksella jossa muutos perustellaan.

Itse hoitaisin nuo vähäiset asiat itse jos 200e keikkaliksa nousisi 600en :)

Antihumanisti
Funkånaut
07.10.2011 11:16:23

Ja jos vetää keikat toiminimen kautta, niin voi vähentää verotuksessa uusien vempeleidenkin hankintaa.

Vaan siinä vaiheessa kun Beethovenin 9. analysoitiin raiskauksena olin jo että slutwalking bass. - Epämuusikko
LaMotta
07.10.2011 11:18:42 (muokattu 07.10.2011 22:38:17)

Funkonaut: Ja jos vetää keikat toiminimen kautta, niin voi vähentää verotuksessa uusien vempeleidenkin hankintaa.

Ja työhuone-, matkapäivä- ja kilometrivähennykset. Sekä monet muut menot, kuten esiintymisvaate-, puhelin- ja nettiliittymämenot, jotka joutuu maksamaan joka tapauksessa. Laitteiden huoltokulut. Pikkusälä kuten plektrat, kielet yms.

Antihumanisti
Teijo K.
07.10.2011 11:25:25

Mutta ennen ku ryntää muutaman keikan takia perustamaan toiminimeä, kannattaa selvittää mikä kaikki muuttuu jos alkaa yrittäjäksi. Esim. jos sattuu jäämään työttömäksi tms. Yrittäjä kun ei voi olla työtön, koska yrittäjä työllistää itse itsensä.

Talent is cheaper than table salt. What Separates the talented individual from the successful one is a lot of hard work :Stephen King. Talent is 1% inspiration, and 99% perspiration :Edison.
LaMotta
07.10.2011 11:45:28 (muokattu 07.10.2011 11:49:41)

Teijo K.: Mutta ennen ku ryntää muutaman keikan takia perustamaan toiminimeä, kannattaa selvittää mikä kaikki muuttuu jos alkaa yrittäjäksi. Esim. jos sattuu jäämään työttömäksi tms. Yrittäjä kun ei voi olla työtön, koska yrittäjä työllistää itse itsensä.

No tähänkin armoitettu valtiovaltamme teki muutoksen puolenkymmentä vuotta sitten. Nykyään y-tunnuksen omaaminen ei estä oikeutta työttömyyspäivärahaan. Se vain täytyy omalla selvityksellä vakuuttaa sivutoimiseksi niin, ettei se estä työn hakemista.

Antihumanisti
kimurantti1
07.10.2011 14:41:08

Funkonaut: Ja jos vetää keikat toiminimen kautta, niin voi vähentää verotuksessa uusien vempeleidenkin hankintaa.

Näitä voi toki laittaa ihan henkilökohtaisessakin verotuksessa tulonhankkimisvähennyksiin. Itsehän teen freelancerkortilla hommia, oon todennut sen itselleni helpoimmaksi vaihtoehdoksi.

http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
kiiski
07.10.2011 16:05:47

LaMotta: Ja ALV-verorekisteristä kannattaa varmistaa, että kuuluko esiintymispalkkiot ALV-verotuksen piiriin ylipäätään.

Esiintyminen on 0% alvilla. Pitäisi alkaa itsekin esiintymään ;)

Seba
07.10.2011 16:18:45

Jotkut paikat tykkää vähentää kulttuuriveron 8 vai 9% mitä se nyt olikaan

Aku Ankka
baron
07.10.2011 17:16:55
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kiiski: Esiintyminen on 0% alvilla. Pitäisi alkaa itsekin esiintymään ;)

ALV-laki sanoo vapaasti siteeraten että taiteilijan, urheilijan tai muun esiintyjän palkkio on vapaa alv:sta.
Jos mun soitto ei oo taidetta niin on se ainaskin muu esiintymistä: MUU!

You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Seba
07.10.2011 18:52:47

Mites muuten silloin kun ravintola vähentää palkkiosta suoraan tuon kulttuuriveron?
Ei taida ihan oikein mennä kun esiintyjän liksasta on nuo pois?

Aku Ankka
Timi
07.10.2011 18:54:17

kiiski: Yritys maksaa tuosta summasta arvonlisäveron, TYELin ja vakuutusmaksut. Siitä syystä trubaduurille päätyvä summa on huomattavasti pienempi.

Hmm.Jos muuttunut.Niin ainaskaan ennen ei ole alvia keikasta.Oletteko muuten koskaan sattuneet laskemaan.Silleen aikuisten oikeesti.Mitä nuo palkanmaksuun sisältyvät maksut ovat.

Vaikea.Mutta varma!
Timi
07.10.2011 19:02:38

Seba: Mites muuten silloin kun ravintola vähentää palkkiosta suoraan tuon kulttuuriveron?
Ei taida ihan oikein mennä kun esiintyjän liksasta on nuo pois?

Voihan jessus!Ikinä tuommoisen törmännyt.

Vaikea.Mutta varma!
Timi
07.10.2011 19:15:21

Timi: Voihan jessus!Ikinä tuommoisen törmännyt.

Voiko kertoa lisää?

Vaikea.Mutta varma!
BubbleBob
07.10.2011 19:28:15
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kulttuurivero ;-) jännä.

Yrittämisestä: http://www.luotsi.info/fi/tutustu_luotsiin/index.php?id=6

Rasitteita yrittämisessä on monia, suurimpia ovat juokseva YEL (pakollinen yrittäjäeläkemaksu) ja kirjanpitokustannukset tilintarkastuksineen (jos näitä ei toimita säntisti voi tulla melkoiset kulut).
Toiminnan kaari on yrittäjällä pitempi ja tähtää kuukausittaisiin tilityksiin ja vuosittaiseen tilinpäätökseen. Tämä on stressitekijänä hukuttanut usean yrittäjän.

Musan valtamerestä on mistä ammentaa.
Seba
07.10.2011 21:49:52

Timi: Voiko kertoa lisää?

Eräs nimeltä mainitsematon paikka missä ollaan oltu keikalla vetelee vähän omiaan.
Ensinnäkin lippuriskillä soitettiin, määrittelivät itse lipun hinnaksi 8€, ja sanoivat että se jää meille ja narikka luonnollisesti niille.

Loppukädessä sitten kuitenkin halusivat 2€ lipusta ja loppusummaksi kulttuuriveron maksuun sen 8 vai 9 pinnaa..

Ihankun siitä jotain jäisi muutenkaan käteen tuollaisesta, niin vielä siitäkin vähästä pitää vähentää.

Aku Ankka
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti