Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Yleistä keskustelua musiikista »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Pohdiskelua rockin tulevaisuudesta
1 2 3 4 560 61 62 63 64
T-Stag
22.09.2011 23:54:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nuages: Joo ja taas hyvä esimerkki siitä, että se areenakokoluokka ei korreloi musiikillisen sisällön kanssa sitten pätkän vertaa.
 
No, pääsit sitten esittämään mielipiteesi, mutta sillä ei ole tämän keskustelun aiheen kanssa paljoakaan tekemistä. Eikä tosin tälläkään: Mun mielestä Nickelbackin moderni hard rock nimen omaan sopii paremmin areenoille kuin klubeihin. TJEU (ja nimenomaan katso):
 
http://www.youtube.com/watch?v=BxgeSv88c2w&ob=av2e
 
Joku mainitsi aiemmin Musen, joka on oivallinen esimerkki. Radiohead taisi taas nähdä suosionsa kukkeimmat päivät 90-luvulla ja 2000-luvun ensimmäisinä vuosina...
 
HaloOfFlies
22.09.2011 23:55:44 (muokattu 23.09.2011 00:07:26)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Idea tästä topicista sai alkunsa tuolla chatin puolella. Siellä muutaman nimimerkin kanssa pohdiskeltiin sitä, että miten näille klassikkoartisteille ei ole syntynyt vastaavanlaisia manttelinperijöitä. Poislukien ehkä Madonna (Lady Gaga), Queen (Muse), Rolling Stones (The Strokes) ja Led Zeppelin (Wolfmother). Joten pientä toivoa ehkä sittenkin on.
 
Ehkä en itse ole sellainen ihminen joka kauheasti nykymusiikin tilasta innostuu. Ainakaan jos avaan radion. Kuulun ehkä enemmän siihen sukupolveen, joka varttui aikana kun radiossa ja listoilla oli persoonallisia bändejä, jotka kaikki tiesivät. Nykymusaan ei ole syntynyt ollenkaan samanlaista suhdetta, vaikka joitain nykybändejä kuuntelenkin. Esimerkkinä nyt vaikka Wolfmother, joka on parasta mitä musiikille on pitkään aikaan tapahtunut.
 
Suosin kyllä areena- ja stadionkeikkoja enemmän, kuin klubikeikkoja, se on totta. Itselleni se on aika tärkeä mittari. Osittain sen selittää se, että lähestulkoon kaikki ne bändit joita kuuntelen, soittavat joko areenoilla tai stadioneilla. Ei ole sillä tavalla intoa lähteä Pohjois-Suomesta Helsinkiin klubikeikalle jotain itselle tuntemattomampaa bändiä katsomaan, josta ei tiedä että onko se nyt loppupeleissä näkemisen arvoinen, vaikka tietäisikin bändistä jotain. Kotikaupungissani kynnys tähän on ehkä hieman matalampi kuitenkin, kun matkaa on vähemmän, vaikka hyvin vähän olen täälläkin käynyt uusia bändejä katsomassa. Enemmän tulee kuitenkin lähdettyä silloin, kun jokin tunnettu bändi tulee tänne tai Ouluun. Näin se vaan on. Tosin metallikeikat eivät hirveästi nappaa.
 
We're like migrating birds, we smell the air and scratch our arses and say, "Hmm think it's time." - Brian Johnson S.M.A.K.-jäsen #5
Stradlin
23.09.2011 01:28:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

danny: Rolling Stones (The Strokes) ja Led Zeppelin (Wolfmother)
 
Mitäm?
 
No oli miten oli, en mä ymmärrä miksi edes pitäisi ilmestyä mitään "manttelinperijöitä", ei mua ainakaan innosta vanhojen juttujen kopioiminen millään lailla. Eihän noi Rollarit ja Zepukatkaan suoraan jatkaneet joidenkin vanhempien bändien työtä sellaisenaan, vaan ottivat vaikutteita eri puolilta ja loivat sitten jotain omaa. Varmaan silloinkin joku harmitteli, että mites nyt ku ei oo uutta Rock Around the Clockia tullut vähään aikaan ja nää uudet bändit vaan pyörii jossain marokossa etsimässä inspiraatiota, mitä se semmonen touhu on olevinaan.
 
"Doom antoi minulle lisä voimaa." - Kompressori
ganesha
23.09.2011 07:47:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

T-Stag: No, pääsit sitten esittämään mielipiteesi, mutta sillä ei ole tämän keskustelun aiheen kanssa paljoakaan tekemistä. Eikä tosin tälläkään: Mun mielestä Nickelbackin moderni hard rock nimen omaan sopii paremmin areenoille kuin klubeihin. TJEU (ja nimenomaan katso):
 
http://www.youtube.com/watch?v=BxgeSv88c2w&ob=av2e
 
Joku mainitsi aiemmin Musen, joka on oivallinen esimerkki. Radiohead taisi taas nähdä suosionsa kukkeimmat päivät 90-luvulla ja 2000-luvun ensimmäisinä vuosina...

 
Kyl tuota Radiopäiden In Rainbows-lättyä kovastikin pidettiin hyvänä. Nickelback taas ei kuulosta kovin hyvältä missään :)
 
http://ganesha-firstnewraysoftherisingsun.blogspot.com/
Juhani
23.09.2011 08:28:27
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meadow: Aika vähän tuo on verrattuna joidenkin listapoppareiden lukuihin, jotka ovat miljoonissa jo pari päivää julkaisun jälkeen. Onhan tuollakin videolla ollut viisi vuotta aikaa kerätä katselukertoja.
 
Juu, mutta jos soittaa bändissä joka vetää tuollaisiakin lukuja niin on isot areenat joka tapauksessa edessä. Justin Bieber ja Rebecca Black fanit varmaan katsoo niitä videoita 20 kertaa päivässä ja ne luvut on kyllä ihan omaa luokkaansa.
 
Periaatteessa voisi ajatella että tuossa on vain jotain jotain lukuja YouTuben tietokannasta, mutta tosiasiassa on todella vaikeaa erottua tai lyödä ns. läpi. Mutta jos sattuu tekemään kuningasvideon niin potentiaalinen yleisö on valtava:
 
http://royal.pingdom.com/2011/02/04 … be-our-collective-time-sinks-stats/
 
"YouTube has 490 million users worldwide (unique visitors per month), generating an estimated 92 billion page views each month."
 
http://mashable.com/2011/02/19/youtube-facts/
 
"YouTube is huge. Humongous, even. More video content is uploaded to YouTube in a 60 day period than the three major U.S. television networks created in 60 years."
 
Käsittääkseni tyypit kuten Ray William Johnson elää ihan mukavasti vain tekemällä videoita YouTubeen. Nykyään tyyppi hengaa supertähtien kuten Dave Chapellen seurassa, vain koska on tehnyt videoita YouTubeen. Muusikoille YouTube on todella hyvä promootiokanava. Kannattaa siis panostaa myös laadukkaisiin videoihin.
T-Stag
23.09.2011 12:33:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ganesha: Kyl tuota Radiopäiden In Rainbows-lättyä kovastikin pidettiin hyvänä.
 
Kyllähän se menestys oli, niin arvosteluissa kuin kaupallisestikin. Jos kuitenkin tutkiskelet The King Of Limbs -levyn menestystä ja vertaat sitä esim. Musen nykymeininkiin niin ei ole vaikea sanoa kumman bändin kaari on menossa alaspäin ja kumman ylöspäin. Ja tämä siis puhtaasti kaupallisen menestyksen kannalta, vaikka pidänkin Musesta todella paljon enemmän kuin Radioheadista. Se mitä Nickelbackiin tulee, niin odotan mielenkiinnolla heidän loppusyksystä julkaistavaa itse tuotettua albumiaan. Dark Horse lopetti bändin angstisen grungeilun (kiitos Mutt Lange), odotan suunnan pysyvän samanlaisena. Pojat löysivät hauskanpidon musiikistaan, joka, kuten aiemminkin on todettu on yksi rockin perusasioista. Esim. juuri tämän takia minun on vaikea mieltää Radioheadia rockbändiksi. Erään radiotoimittajan sanoin: "Radioheadin keikkariderissä varmaan lukee että backstagella hymyileminen on kielletty."
 
Numb
23.09.2011 13:05:14
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jotenkin mun mielestä se, että pannaan otsa kurttuun ja pohditaan rockin tulevaisuutta on koomista. Se on vain musaa - ihmiset ovat tehneet sitä maailman sivu, ja jatkavat vastaisuudessakin. :)
 
The best laid schemes o' Mice an' Men, Gang aft agley - Robert Burns
Bonham
23.09.2011 13:07:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulle tää nykyinen pop/rock on silkkaa paskaa, mun poika tykkää. Eiks sen näin pidä mennäkin? En mäkään digannu mun vanhempien kanssa samasta musasta.
 
Se, tuleeko enää entisen kaltaisia legendoja, onkin jo toinen juttu. Kertakäyttömusa ei juurikaan edesauta tässä asiassa.
 
Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan)
Nuages
23.09.2011 13:14:05 (muokattu 23.09.2011 13:15:58)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bonham: Mulle tää nykyinen pop/rock on silkkaa paskaa, mun poika tykkää. Eiks sen näin pidä mennäkin? En mäkään digannu mun vanhempien kanssa samasta musasta.
 
Se, tuleeko enää entisen kaltaisia legendoja, onkin jo toinen juttu. Kertakäyttömusa ei juurikaan edesauta tässä asiassa.

 
Kyllä sitä kertakäyttömusaa tehtiin silloin sunkin nuoruudessa varmasti samalla tavalla. Legendojen syntyä nyt vaikeuttaa sekin, että nykyään musiikkia kokonaisuudessaan tehdään paljon enemmän ja populaarimusiikin kenttä on pirstoutunut lukemattomiksi pieniksi alalajeiksi. Aikoinaan, kun oli käytännössä ne muutamat isommat bändit joita diggailtiin, niin onhan selvä, että helpommin niistä legendoja tehtiin.
 
"Sointua löytyy kahta sorttia: hilipiää ja haikiaa. Ruuri piristää niinku hömpsyt ja molli herkistää porajamahan. Kauvan lasetettuna alakaa ruurit naurattahon, mollit pakkaa rääyttämähän ihimisiä." -Einon urkukoulu
Bonham
23.09.2011 13:14:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nuages: Kyllä sitä kertakäyttömusaa tehtiin silloin sunkin nuoruudessa samalla tavalla.
 
Jep, eikä sitä kukaan muista
 
Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan)
Funkånaut
23.09.2011 14:19:24
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bonham: Jep, eikä sitä kukaan muista
 
Eikös joku joskus todennut, että joka vuosikymmenen musasta 90% on paskaa. Mutta ku huonot pääsääntöisesti unohdetaan vuosien aikana, niin kaikki muistaa vain niitä hyviä bändejä vuosien takaa niiden karmeiden hutien sijaan.
 
Vaan siinä vaiheessa kun Beethovenin 9. analysoitiin raiskauksena olin jo että slutwalking bass. - Epämuusikko
PsychedelicWarlord
23.09.2011 14:51:53 (muokattu 23.09.2011 14:52:05)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bonham: Jep, eikä sitä kukaan muista
 
Tai sitten muistaa.Eikös esim. ABBA aikoinaan ollut tällaista joka tuomittiin "päivän hömpäksi"? Ja Black Sabbath oli suunnilleen pelkkä kopio joka ei luonut mitään uutta?
 
Meinaan vaan sitä ,että aina tuo musiikin kestävyyden ennustaminen on mennyt metsään.Joskus enemmän,joskus vähemmän.
 
"I'm a free spirit baby - olen ilmainen väkevä alkoholijuoma,vauva"
PsychedelicWarlord
23.09.2011 14:52:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Numb: Jotenkin mun mielestä se, että pannaan otsa kurttuun ja pohditaan rockin tulevaisuutta on koomista. Se on vain musaa - ihmiset ovat tehneet sitä maailman sivu, ja jatkavat vastaisuudessakin. :)
 
Olen samaa mieltä.Hyvä pointti.
 
"I'm a free spirit baby - olen ilmainen väkevä alkoholijuoma,vauva"
StJerky
23.09.2011 14:55:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PsychedelicWarlord: Tai sitten muistaa.Eikös esim. ABBA aikoinaan ollut tällaista joka tuomittiin "päivän hömpäksi"? Ja Black Sabbath oli suunnilleen pelkkä kopio joka ei luonut mitään uutta?
 
Meinaan vaan sitä ,että aina tuo musiikin kestävyyden ennustaminen on mennyt metsään.Joskus enemmän,joskus vähemmän.

 
Eipä moni arvannut Madonnastakaan että vielä 25 vuotta myöhemmin joku muistaa. En minä ainakaan.
 
Kalmo
23.09.2011 16:40:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Arvailen, että viimeisiä klassisesti isoja, alkuvoimaisia, stadionluokan rockyhtyeitä ovat Metallica, U2 ja Iron Maiden. En näe mitään samantapaista näköpiirissä tulevaisuudessa. En laske mukaan Madonnan, Rihannan ja Gagan kaltaisia pyllynvilautuskabareita, jotka ovat ihan hyvää viihdettä, mutta eivät kuului keskusteluun rokin tulevaisuudesta.
 
Tarjontaa on rockmusiikissa niin älyttömän paljon, ja se on hajonnut kaikenmaailman genreihin, ja homman saaminen taloudellisesti kannattavaksi on niin mainosmiesten ja kikkailijoiden käsissä, kun piraattiteollisuus vie rahat.
Jättimäisiä stadionkiertueita tietysti järjestetään, mutta niiden imu perustuu muuhun kuin yksin esiintyjän karismaan ja musaan, se on enemmän sirkusta. Musen tapaisia, tosi lähelle pääseviä, toivottavasti tulee.
 
Näkeehän sen Suomessakin. Hartwall Areenan konserteissa puolet porukasta on siellä lähinnä dokaamassa ja ähräämässä toisten edestä kuselle joka 30 minuutti ja parhailla paikoilla on sadoittain tyhjiä tuoleja, kun yrityslipun saaneet eivät viitsi vaivautua. Oli aika, jolloin ison tähden konserttiin pääsy oli rokkidiggarille oikeasti
iso juttu.
 
Jossain Lontoossa tietysti riittää porukkaa stadikoille, mutta epäilen, myisikö esim.
Muse Suomessa Stadikan täyteen. Voi olla ?
 
Kyllä rokki jatkossakin hyvin voi, mutta muoto muuttuu. Aika, jolloin koko maailmassa oli ehkä vajaa tusina stadionluokan bändiä, on ohi. Sitä "aidointa" voi olla vaikea löytää valtavasta massasta.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
velipesonen
23.09.2011 19:14:10
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hmm, rock on kuollut. Kuten joku tuossa jo tiesikin kertoa tämä tapahtui vuonna 1986. Joku myös vertasi rockia ydinreaktoriin ja toinen sanoi ettei kuolleilla ole tulevaisuutta. Jos se ruumis nimittäin on tarpeeksi radioaktiivinen niin se ei suostu mätänemään millään vaan loistaa valona vielä vuosisatoja.
 
Kyllä minä edelleen odotan jotain uutta sentapaista. Mielenkiintoinen harrastus tässä odotellessa on rocklevyjen sanoitusten kuunteleminen takaperin. Jos kaikki väitteet pitävät paikkansa, rock on Illuminatin keksintöä!
 
"Only rock and roll was real, everything else was unreal" -John Lennon
Nuages
23.09.2011 19:21:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

velipesonen: Kyllä minä edelleen odotan jotain uutta sentapaista. Mielenkiintoinen harrastus tässä odotellessa on rocklevyjen sanoitusten kuunteleminen takaperin. Jos kaikki väitteet pitävät paikkansa, rock on Illuminatin keksintöä!
 
Tai sitten sanoitusten tekeminen takaperin.
 
http://www.youtube.com/watch?v=ecqh693tjfc
 
"Sointua löytyy kahta sorttia: hilipiää ja haikiaa. Ruuri piristää niinku hömpsyt ja molli herkistää porajamahan. Kauvan lasetettuna alakaa ruurit naurattahon, mollit pakkaa rääyttämähän ihimisiä." -Einon urkukoulu
velipesonen
23.09.2011 20:10:10 (muokattu 23.09.2011 20:10:26)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nuages: Tai sitten sanoitusten tekeminen takaperin.
 
http://www.youtube.com/watch?v=mB0lBZA0DQI
 
http://www.youtube.com/watch?v=K-qQMyKm96I
 
"Only rock and roll was real, everything else was unreal" -John Lennon
PsychedelicWarlord
23.09.2011 20:54:29 (muokattu 23.09.2011 20:56:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kalmo: Arvailen, että viimeisiä klassisesti isoja, alkuvoimaisia, stadionluokan rockyhtyeitä ovat Metallica, U2 ja Iron Maiden. En näe mitään samantapaista näköpiirissä tulevaisuudessa.
 
Tämähän se juuri on: Ei kukaan silloin "ennenkään" nähnyt.jos nyt mennään 50-luvulle niin rockia pidettiin lähinnä twistin kaltaisena nuorison pikkuhupina joka menee ohi vuodessa.
 
Monien rock-bändien historiikeista voi lukea kuinka levyä ja keikkaa tahkottiin kuin viimeistä päivää - osin siksi ,että kuviteltiin homman olevan finito parissa vuodessa.
 
Ei kukaan uskonut Metallican olevan stadionakti kun Kill 'em all ilmestyi.Maidenistakin moista oli vaikea kuvitella.Ongelma on ,että me katsellaan nyt tästä ajasta menneisyyteen ja nähtiin mitä tapahtui.Syntyy harha ikääkuin kaikki olisi ollut itsestäänselvää jo siitä pisteestä kun joku Rollarit perustettiin.
 
Näkeehän sen Suomessakin. Hartwall Areenan konserteissa puolet porukasta on siellä lähinnä dokaamassa
 
Onneks ennen oltiin keikalla selvinpäin :-)
 
"I'm a free spirit baby - olen ilmainen väkevä alkoholijuoma,vauva"
T-Stag
23.09.2011 21:28:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kalmo: Tarjontaa on rockmusiikissa niin älyttömän paljon, ja se on hajonnut kaikenmaailman genreihin, ja homman saaminen taloudellisesti kannattavaksi on niin mainosmiesten ja kikkailijoiden käsissä, kun piraattiteollisuus vie rahat.
Jättimäisiä stadionkiertueita tietysti järjestetään, mutta niiden imu perustuu muuhun kuin yksin esiintyjän karismaan ja musaan, se on enemmän sirkusta. Musen tapaisia, tosi lähelle pääseviä, toivottavasti tulee.

 
Puhumattakaan siitä, että nykyisin hittibiisit hinkataan kuoliaiksi soittolistojen toimesta kolmessa kuukaudessa ja sitten niiden tilalle tulee uudet voimasoittobiisit. Tällä tavalla todellisia ikivihreitä syntyy vielä vähemmän, vaikka silloin tällöin jollain biisillä voisi olla siihen edellytyksiäkin. Nykypäivän meininkiä onkin osuvasti kutsuttu termillä "Musiikin McDonalds". Pikaruokaa...
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 560 61 62 63 64

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «