Muusikoiden.net
10.12.2016
Jenkkirundi - Uutuuskirja nyt myynnissä! 

Yleistä keskustelua musiikista »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Youtube ja soiton opiskelu
1
moozart
02.12.2010 01:09:32 (muokattu 02.12.2010 01:10:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aloitan tekemään tutkimusta Youtuben käytöstä soiton opiskelussa ja kokeilen kepillä jäätä, jos aiheesta heräisi keskustelua täällä yhteisössä.

Youtube on saavuttanut viidessä vuodessa käsittämättömän suosion ja tällä hetkellä uusia videoita ladataan sivustolle 35 h/min. Pidän videopalvelua varteenotettavana oppimisympäristönä, jota käytetään kotona ja oppilaitoksissa alati lisääntyvin määrin.
Kuka vaan voi helposti aloittaa uuden instrumentin harrastamisen kotona, etsiä soitto-ohjeet tuttuun biisiin tai vertailla erilaisia tulkintoja, kun opastajia löytyy ruudun takaa pilvin pimein. Vaarallisen helppoa!

Minua kiinnostaisi muusikoiden.netin käyttäjien kokemukset Youtuben käytöstä soiton oppimisessa. Miten suosittua se on ja löytyykö täältä mahdollisesti ihmisiä, jotka myös tuottavat omia videoitaan.

Tässä muutama keskeinen ajatus/kysymys:
-ketkä videoita tekevät toisten katsottaviksi ja mitkä ovat heidän tarkoitusperänsä?
-ketkä videoita katsovat?
-voiko video korvata oikean opettajan?
-omaehtoinen oppiminen ja sisäinen motivaatio
-toimintaan liittyvät riskit ja kriittinen medianlukutaito
-vertais- ja mallioppiminen ja hyvät/huonot roolimallit
-mikä tekee (opetus)videosta hyvän?

Ajatukset ja kommentit aiheesta ovat tervetulleita. Kiinnostaisi myös löytää ja haastatella soitto/opetusvideoiden tekijöitä.

Thevisa
02.12.2010 02:32:47 (muokattu 02.12.2010 02:34:25)

Itse olen aina pitänyt youtubeopiskelua musiikin raiskaamisena, mutta viimeaikoina päädyinkin sitten reenaamaan viulua (!) netissä (!). Hyvää hyvyyttään nuo kait noita videoita vääntävät, tiedä sitten saako jotkut expert villagen tyypit siivunsa mainostuloista. Jos eivät ihan mestaritason opettajia ole, niin kyllä noista videoista yleensä huomaa etteivät he ainakaan aivan päin honkia soita, joten eipä tuolta ainakaan väärää tietoa hevillä saa. Tärkeintähän koko hommassa onkin sitten se oman soiton tarkastelun taito; täti videolla ei osaa puuttua siihen jos jännität rannetta liikaa.

Hyvä videohan on semmoinen, joka lukee ajatukseni. Juuri viulun kanssa on niin helvetisti asioita, joita voi tehdä väärin, että kun olin kahlannut kymmeniä videoita ja nettisivuja läpi, niin yksi pieni ohimennen heitetty tietoisku muutti heti koko soiton sujuvammaksi.

Jokapaikanapina
02.12.2010 17:00:18

Huuliharppun alkeet opettelin Youtuben kautta. Metka soitin ja se videot tehny tyyppi oli hauska. Mutta eipä sitten juurikaan alkeita pidemmälle tullu opeteltuu, sehän ero virtuaaliopessa on että ei se saa motivoituu ja tsempattuu samalla tavalla henkilökohtasesti ku oikee ope

apenaattori
02.12.2010 19:53:05 (muokattu 02.12.2010 19:54:01)

-ketkä videoita tekevät toisten katsottaviksi ja mitkä ovat heidän tarkoitusperänsä?

Pienehkö pätemisentarve yhdistettynä auttamisen iloon, veikkaisin. "Pätemisentarve" on vähän negatiiviselta haiskahtava termi, joten selvennän että tarkoitan sillä tässä yhteydessä halua näyttää omaa osaamistaan ja jakaa sitä muiden kanssa. Opetusvideoita tosin valitettavasti tekevät sellaisetkin henkilöt, joilla ei ole hajuakaan siitä mitä ovat itsekään tekemässä. Sikäli opetusvideoiden tekijöitä ei voi rajata pelkästään niihin, joilla itsellään on jo melko korkea taitotaso. Jää katsojan vastuulle etsiä helmet valtavasta shaissemerestä.

-ketkä videoita katsovat?

Eniten taitaa löytyä videoita, joissa opetellaan aivan alkeita. Sikäli suurin osa videoiden katsojista taitaa olla aloittelijoita. Tietenkin kaikki kaipaavat uusia näkökulmia soittoon, ja siksi mielestäni huippuammattilainenkin voi saada uusia juttuja irti riittävän hyvästä ja ajatuksia nostattavasta videosta.

Ei. Oikean opettajan vahvuus piilee siinä, että opettaja on ihan livenä paikalla korjaamassa teknisiä virheitä ja antaa palautetta asioista, joita ei itse välttämättä huomaa tai kuule. Video ei huomauttele ranteen virheellisestä asennosta tai alavireisestä laulusta, joskin se voi varoitella niistä etukäteen.

-omaehtoinen oppiminen ja sisäinen motivaatio

No tämähän on tärkeintä, opetteli sitten "itseopiskellen" tai opettajan ohjaamana. Kukaan ei opettele asioita kenenkään puolesta, ja se oppiminen ja aivotyö on tehtävä kotona. Jollei ole motivaatiota niin se aivotyö ja oppiminen jää usein tekemättä, jolloin se on aivan se ja sama mitä opettaja on sen vaivaisen tunnin aikana lätissyt. Opetusvideoissa motivaation merkitys korostuu, kun ei ole ketään opettajaa jota "varten" (tosin homma menee jo siinä vaiheessa reisille jos "soittoläksyt" tehtäisiin ettei opettaja pahastu) pitäisi soittaa. Täytyy olla tiedonjanoa ja halua oppia, jotta opettajasta ja videoista saa eniten irti. Videoiden kohdalla tämä ehkä jopa hitusen korostuu.

-toimintaan liittyvät riskit ja kriittinen medianlukutaito

Itse olen yrittänyt opetella laulamaan nettivideoiden välityksellä, vaikka olen kuullut kauhutarinoita ääniä pilanneista ("oikeistakin") opettajista. Olenkin pyrkinyt tarkistamaan videoiden neuvot useista lähteistä ennen kuin olen alkanut noudattamaan niitä. Ketään on turha uskoa sokeasti, oli se sitten videolla puhuva heppu tai oma soitonopettaja. Neuvoihin on syytä suhtautua kriittisesti, ja turvallisuutta luo kun kerää itselleen tarpeeksi suuren tietopohjan perusasioista eri lähteistä ennen kuin aloittaa varsinaisen harjoittelun. Asioihin pääsee melko nopeasti "sisään" kun vaan opiskelee ahkerasti ja varsinkin jos omaa luontaista taipumusta omaksua asioita nopeasti. Pian oma tietomäärä riittää melko hyvin arvioimaan videon laadun ja opettajan pätevyyden. Ihmisistä on myös usein helppo päätellä, ovatko he itse tarpeeksi taitavia ja ovatko he riittävän "syvällä" asiassa opettaakseen muita.

-vertais- ja mallioppiminen ja hyvät/huonot roolimallit

Vaikea ottaa kantaa. Ainakin tse poimin videoista asian ja keskityn sen jälkeen omaan harjoitteluun.

-mikä tekee (opetus)videosta hyvän?

Selkeys, johdonmukaisuus, sopiva vaikeustaso, kyky selittää kokonaisuuksia tiputellen silti samalla tärkeitä yksityiskohtia, videon suuntaaminen tarpeeksi suurelle yleisölle jne.

Tärkeintä video-opettajan on mielestäni huomioida, että oppilas on todellakin vain videon varassa eikä hänellä ole mahdollisuutta kysyä mitään erityisneuvoja tai lisäkysymyksiä (nojoo, aina voi lähettää sähköpostia jne.). On siis mahdutettava riittävä tietomäärä yhteen videoon, sekä käsiteltävä yleisimmät virheet/ongelmat, joihin opilas todennäköisesti tulee törmäämään prosessin aikana.

http://img439.imageshack.us/img439/1020/vrjohtoptsqi7.jpg
Music_Fighter
05.12.2010 14:07:40
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voi. Myös oikeat opettajat tekevät videoita. Mutta siitä jää jotain puuttumaan, jos puhutaan hyvistä opettajista. Huonoja opettajia on maailma pullollaan ja ne voi korvata ihan hyvin videolla. Ehkä mielummin jopa hyvä video kuin huono opettaja. Sitten on myös kysymys siitä, että minkälaiselle opiskelijalle. Jotkut tarvitsee opettajaa, jotkut ei.

moozart
14.12.2010 02:05:50

Hyviä pointteja apenaattori!
Itse olen käyttänyt palvelua kovinkin paljon ja etenkin niiden instrumenttien videoita tulee katseltua, mitä ei itse niin hyvin hallitse. Esim kitarariffeissä ja tietyissä otteissa, mitä ei kuulon perusteella saa selville, apu löytyy läheltä. Viimeisimpänä aluevaltauksena klarinetti, jonka alkeisopetusta katsoin kanadalaiselta teinitytöltä. :)

Aihe on sinällään selkeä ja mielenkiintoinen, mutta täytyy vielä miettiä miten sitä lähestyy. Ottaako tarkasteluun yleisesti Youtube-palvelun käytön vai kohdentaako sen katsojiin vai videoiden tekijöihin vai jotain muuta..? Toisaalta voisin myös itse alkaa väsäämään opetusvideoita ja tarkkailla sitten millaista palautetta ja suosiota niillä saisi aikaan.

On tässä vielä pari vuotta aikaa saada gradun valmiiksi asti, joten nou hätä vaan hidasta haistelua ja maistelua.

Kommentit ja ideat aina tervetulleita! :)

Vongoethe
14.12.2010 03:10:43

moozart: -mikä tekee (opetus)videosta hyvän?

apenaattori: Selkeys, johdonmukaisuus, sopiva vaikeustaso, kyky selittää kokonaisuuksia tiputellen silti samalla tärkeitä yksityiskohtia, videon suuntaaminen tarpeeksi suurelle yleisölle jne.

Tuohan takaa vain sen, että ainakaan kovin yksilöllistä opetusta ei löydy noista. Mikä on sopiva vaikeustaso, jos tavoitellaan mahdollisimman, "tarpeeksi" suurta yleisöä, noin esimerkiksi?

apenaattori
14.12.2010 12:43:46 (muokattu 14.12.2010 12:47:15)

Vongoethe: Tuohan takaa vain sen, että ainakaan kovin yksilöllistä opetusta ei löydy noista. Mikä on sopiva vaikeustaso, jos tavoitellaan mahdollisimman, "tarpeeksi" suurta yleisöä, noin esimerkiksi?

Tuolla "tarpeeksi suurella" yleisöllä tarkoitin lähinnä sitä, että juttujen on oltava tarpeeksi yleispäteviä ja mahdollisimman monen käteen sopivia. Kaikki ei jutut eivät toimi kaikille, on keskityttävä niihin asioihin jotka toimivat yleisesti parhaiten. On tarjottava eräänlainen raakamalli jonkin asian suhteen, jota jokainen voi muokata itselleen sopivaksi.

http://img439.imageshack.us/img439/1020/vrjohtoptsqi7.jpg
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti