Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Yleistä keskustelua musiikista »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: laitteet vai musiikki?
1 2
Jabbe
01.02.2003 14:28:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tuli ihan tämä ongelma mieleen, että ihmiset tykkää miettiä enemmän laitteitaan kuin musiikkiaan? tottakai musiikin tekemiseen tarvitsee laitteita ja soittimia, mutta kumpi on tärkeämpää: se, että teet hyvää musaa vai että sinulla on maailman hienoin studio tai kitarakokoelma?
 
itsekin olen säälittävä laitefriikki, kuolaan aina vain hienompien vehkeiden perään ja meinaa musa jäädä kakkoseksi..
 
mielipiteitä? ratkaisu ongelmaan olisi tervetullut. kiitos siitä.
 
"Eiku..."
Dumb
01.02.2003 14:33:34 (muokattu 03.02.2003 15:46:13)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vähän molempia. Mä haluan soittaa hyvää musiikkia hyvillä laitteilla. Mä jauhan täällä laitteista sen takia paljon kun en sitä voi kavereideni kanssa tehdä, koska he eivät ole samanlaisia laitefriikkejä eivätkä edes kauhean perillä kaikista laitteisiin liittyvistä jutuista. Heidän kanssaan jutelaan taas sitten siitä itse musiikista. Pysyy hyvin tasapainossa.
 
LISÄYS: Niin, en minä kavereidenkaan kanssa mistään musiikin teoriasta juttele vaan musiikista yleensä; biiseistä, biisien osista yms.
 
Jabbe
01.02.2003 14:35:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vähän molempia. Mä haluan soittaa hyvää musiikkia hyvillä laitteilla. Mä jauhan täällä laitteista sen takia paljon kun en sitä voi kavereideni kanssa tehdä, koska he eivät ole samanlaisia laitefriikkejä eivätkä edes kauhean perillä kaikista laitteisiin liittyvistä jutuista. Heidän kanssaan jutelaan taas sitten siitä itse musiikista. Pysyy hyvin tasapainossa.
 
just noin... kavereille ei vehkeistä puhuta.
:)
 
"Eiku..."
NORTON
01.02.2003 15:52:28
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä se on ehdottomasti tuo musiikki. Jos tekee tarpeeksi hyvää musiikkia, niin laitteetkin herää elämään, ja ryömii itse sun luokse.
 
Fortune
01.02.2003 16:17:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Soittoharrastukseni alkutaipaleella asuin 10 vuotta niin korvessa, ettei kitarakamaintoiluun ollut mahdollisuuksia ja tuli opeteltua soittamaankin.
 
Nyt pk-seudulla valinnanvaraa on liikaakin ja välillä tuntuu, että itse asia unohtuu.
 
Mutta olen koettanut repiä itseäni maanpinnalle niistä hulluimmista tavaranhaalintasfääreistä ja istua pahimman GAS:in iskiessä akustisen kanssa alas tekemään vaikkapa uuden biisin. Laadulla ei väliä, kunhan saa ajatukset pois oheistoiminnoista :)
 
Nyt kun bänditouhut alkavat taas rullata, niin kamoihin alkaa keskittymään siten, että niistä pyrkii saamaan mahdollisimman hyvin keikkailuun ja bändisoittoon sopivan setupin. Muutama käyttökelpoinen soitin ja toimiva äänenvahvistusketju. Ihan hyvältä alkaa jo näyttää, mutta nälkä kasvaa nytkin syödessä.
 
Onneksi opiskelijan tulotkin asettavat tiettyjä rajoja totaaliselle kamafriikahtamiselle. En halua kuvitella, minkälaista olisi jos saisin säännöllistä työssäkäyvän kuukausitienestiä :)
 
"I know everything there is to know about monkeys
since I have seen every Tarzan movie ever made!" -Ren Hoëk
Possu.
Tapani L
01.02.2003 21:57:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tärkeintä on musiikki... laitteista en tiedä mitään ja väkisin yritän niistä aina silloin tällöin selkoa ottaa, mutta ei minua niin hirveästi nuo laitteet kiinnosta. Totta kai haluaisin uudet symbaalit jos vanhat kuulostaa paskoilta minun korviini, mutta eihän minulla ole edes esimerkiksi sähkökitarassani vahvistinta... kaiken mielestäni pakollisen yritän siis hommata ja kyllähän minulla rahaa menee soittovälineisiin niin paljon kuin sitä tulee mutta en minä niitä soittimia halua pelkästään sen takia, että minä ne vain omistaisin.
 
Anteeksi häiriö...
poppamies
01.02.2003 23:13:24
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tuli ihan tämä ongelma mieleen, että ihmiset tykkää miettiä enemmän laitteitaan kuin musiikkiaan?
ratkaisu ongelmaan olisi tervetullut. kiitos siitä.

 
Ihan hyvä ratkaisu on että homma mahdollisimman pian just sellaisen kitaran mistä haaveilee ja unelmoi ja kaupan päälle paras mahdollinen vahvistin. Ihan totta! Silloin pääsee miettimästä sitä että kunpa minulla olisi tuollainen tai tuollainen niin olisin onnellinen. Hanki se ja keskity sitten soittamiseen.
Eräs tuntemani rumpali ei ollut täysin tyytyväinen rumpusettiinsä(70-luvun Rogers'it) ja ratkaisi asian kertaheitolla. Heti kun opintolaina oli nostettavissa hän käveli musiikkiliikkeeseen ja osti Premierin vaahterasarjan. Maksoi v****ti, mutta eipä tarvi p****lla soitta ja voi keskittyä soittamiseen eikä todennäköisesti pitkään, pitkään aikaan tarvitse ajatellakaan kamoja. On sekin eräänlaista vapautta. Itse olen kama mielessä siinä pisteessä että basso on lopullinen (Jazz Bass) mutta vasta Ampegin putkinuppi ja 8x10" kaappi antaisi täydellisen mielenrauhan.
 
"G-strings are for strippers"
Bleach
01.02.2003 23:34:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo mäki haluisin gibson lerpan mut ei oikeen oo pääomaa. Yllätys?
 
"Rock n' Roll All Night And Party Every Day"
LaXu
02.02.2003 03:07:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täytyy kyllä sanoa, että kitaroiden ja vahvistinten kuolailuun tulee käytettyä paljon enemmän aikaa kuin vaikkapa teorian opiskeluun. Mutta koska minulla ei kuitenkaan ole tavoitteena olla Se Maailman Paras Kitaristi eikä soittaa bändissä tms. niin eipä tuo haittaa. Yleensä uusien kamojen hankkimisessa on kyse sen oman unelmasoundin etsimisestä. Kirjoittelin tuossa aiemmin ylös GAS-listaani, ja kyllä se on jo aika pitkä. Ostoslistalla on mm.
 
Uusi vahvistin (Laney TT20, tekee mieli putkisoundia)
jonka kaveriksi tulisi todennäköisesti Banzai Fireball 2 säröpedaali sekä jokin delay ja chorus sekä keinokuorma tarvittaessa. Yhteensä jotain 1200-1400€ noille tulisi hintaa.
 
Sitten mieli tekisi LP-soundista kitaraa (vaikka tuosta kaksikaulaisesta Deanistani se löytyykin, olisi kevyempi ja mukavampi vaihtoehto poikaa..ei ketään haluaisi vaihtaa? :)). Mielessä välkkyy tällä hetkellä Cort M600, reilu 500€.
 
Puoliakustinen huokuttelisi toki myöskin, Ibanez Artcore sarjan keppi tässä tapauksessa. Jotain 400-500€.
 
Joka tapauksessa vaikkapa Seymour Duncanin eri mikkimallit kiinnostavat enemmän kuin käänteisintervallin vertikaalikäännöksen transponointi G-molliin. Eli totaalinen laitefriikki olen. Onhan se totta, että yhdellä kitaralla ja vahvistimellakin pärjäisi jo pitkälle, mutta kyllä se on kuitenkin mukava hakea vähän eri soundeja eri soittimista. Minun kitaraostokseni painottuvat enemmän luokkaan "erilaista" kuin "parempaa." Se on kyllä uusien soittimien tai muiden vempaimien hankkimisessa hyvä puoli, että saa sitten yleensä uutta inspiraatiota soittoon. :)
 
Kramer Stagemaster Custom 1
Ibanez RG550
Dean EVO DN76
Yamaha DG80-112A vahvistin
Jabbe
02.02.2003 15:51:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

omalla kohdalla ne pari hyvää soitinta tarkottais jotain tollasta:
 
http://www.dereksherinian.com/image … allery/billyidol/derekbillyTO03.jpg
 
ei taida ihan olla ostettavissa (vielä...). ;)
 
mutta ehkä vois jonkun yhden hyvän soittimen tosiaan hommata (ja myydä kymmenen halpaa) ja sit vaikka opetella ihan oikeesti soittamaan.
 
"Eiku..."
aleksi
02.02.2003 17:43:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jaaha, kun opiskelijan tuloilla yrittää mahdollisimman usein soittovehkeitään uusia, niin eipä niistä kai koskaan niin mieleisiä/hyviä tuu, etteikö aina olis jotain uutta mielessä.
 
Mutta kyllä kai minun harrastamiseni painottuu enemmän ton musiikin saralle. En oo koskaan ollut hirveen kärsivällinen uusia saundeja etsiessä. Yleensä tyydyn ensimmäiseen siedettävään vaihtoehtoon. Tietenkin hommathan olis parempi tehdä niin hyvin kuin mahdollista, mutta.. eihän sitä aina jaksa.
 
"-Har du en cigarett komppis?
-Not for you."
Jami
02.02.2003 20:40:10
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huippusoitin on viraton jos sitä ei soita huippusoittaja. Eli käsikädessä kulkee soittotaito ja laitteet. ProoTools on alusta asti sama kaikille sen haluajille.
 
Suamalaanen ei usko ennenku näköö mutta Härmälääsen
pitää päästä koittamahan!
kivi
02.02.2003 22:07:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huippusoitin on viraton jos sitä ei soita huippusoittaja. Eli käsikädessä kulkee soittotaito ja laitteet.
 
Joo ja ei. Kyllä on sellaisia henkimaailman juttuja käynyt, kun on kokeillut jotain oikein kovien soittajien pelejä, että siinä on soitin selvästi vienyt mua eikä toisinpäin.
 
Nuotitkin on tullu vireessä, ajallaan ja ihan oikeita:-D
 
Mutta tottahan se on, että jos sulla tai mulla on miljoonan euron sello, niin mielellään sen antaa sellaisiin käsiin, joissa siitä lähtevä musiikki on niinkuin ei-tästä-maailmasta. Eikä itse vain sahaa ukko-nooaa lasten huviksi;-)
 
Kyllä mä sen olen niinkin ajatellut, että kun kohtuullisen hyvällä soittimella soittaa, ei ainakaan pääse syyttämään muita kuin itseään. Soittotaitoa se on sekin, että osaa arvostaa sitä ääntä, kuinka se soi.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
HS
02.02.2003 22:46:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve
Kyllähän se on mukava turista laitteista ja ominaisuuksista, mutta kyllähän se ydin löytyy (täytyy löytyä) sieltä, mitä nillä vehkeillä saavutetaan.
 
Kyllä on sellaisia henkimaailman juttuja käynyt, kun on kokeillut jotain oikein kovien soittajien pelejä, että siinä on soitin selvästi vienyt mua eikä toisinpäin.
 
Pääsin tässä jokin aika sitten kokeilemaan erään maamme eturivin kitaristin (jääköön nyt nimi sanomatta :) soitinta ja täytyy sanoa, että yllätys oli melkoinen. Veikkaisin, että 95% näillekin sivuille kirjoittavista kitaristeista sanoisi sokkotestissä, että "Pthyi! Emmie tuota! Helevetti mikä halko" :)
Mutta niin vaan taipuu soitin soimaan kun sitä oikea mies käskee :)
 
...Soittotaitoa se on sekin, että osaa arvostaa sitä ääntä, kuinka se soi.
Kauniisti sanottu ja ah... niin totta :)
 
Viisaat tekevät sananparret, tyhmät toistavat niitä -Samuel Palmer- :)
Jabbe
02.02.2003 23:04:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

joo... säälittäviä ollaan. ei osata soittaa ja väitetään et kamat tekee soittajan... ;)
 
"Eiku..."
viltsu77
03.02.2003 01:32:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Silkkaa välineurheilua .. :)
Tahtois kyl uuden skoben kitaralle. Toi on niin jämä et melkein soitan jo mielummin ilman ääntä.
 
Jani The Rock
03.02.2003 15:42:41
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, kyllä väliin tuntuu siltä että kamat vie yllättävän ison osan sekä rahasta, energiasta että ajasta. Mutta toisaalta taas tuo musiikin teorian ynnä muun semmoisen pänttääminen ei ole ikinä ollut kovin merkittävässä osassa meitsin elämässä... Musiikin tekeminen on fiiliskysymys, ja kyllä hyvillä ja itseä miellyttävillä kamoilla on mukavampi soitella ja rakennella biisejä.
 
Notefix
03.02.2003 17:18:59
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä en panis paljon painoa laitteille...päästä se homma lähtee, jos on lähteäkseen. Mua suoraan sanoen ihmetyttää se, kuinka paljon juuri kamoista käydään debattia.
 
Jabbe
03.02.2003 18:23:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sanotaanko nyt vaikka näin:
 
Musiikin laatu on sen tekijästä kiinni, mutta kyllä soittaminen on mukavampaa kun kamat on hyvät. Kaman keräily ei sen sijaan ole järkevää. Pitäis itekin panostaa pariin hyvään soittimeen jolla sit vois soittaa eikä tarviis kamoja miettiä aina...
 
"Eiku..."
joba
03.02.2003 18:24:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No kyllähän tää kamakeskeisyys menee omalta osaltakin reippaasti yli. Sen huomaa jo siinä että kun kaverit kokeilee mun vehkeitä niin saundi on melkein täydellinen. Ootteko muuten huomannu miten kriittisesti sitä suhtautuu omaan soittoon verrattuna muitten soittoon? Joskus huomaa kun kaverit, jotka taatusti on huonompia soittamaan kitaraa kun ite soittaa, niin silti se kuulostaa ammatimaiselta ja puhtaalta.
No toi oli jo vähän aiheen vierestä!
Mutta totuuden nimessä täytyyhän se sanoa että kyllä toi kamakeskeisyys pätee moneen muuhunkin asiaan. Sählyjoukkueessa puhutaan mailoista ja mietitään että miten hyviä vetoja sitä lähtiskään jos olis viimeisen päälle maila. Kalastuksessa on asiat vielä pahemmin. Oon varmaan käyttänyt kaks kertaa ennemmän aikaa varusteisiin jne. ku itse kalastamiseen No nyt täytyy jo lopettaa tulee meinaan aika pitkä kirjoitus.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «