Muusikoiden.net
08.12.2016

Yleistä keskustelua musiikista »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: biisien myyminen toiselle artistille..??
1
petemanni
08.11.2010 21:33:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro!

Olen tässä jonkin aikaa rupatellut erään yhdysvaltalaisen artisti/laulajan kanssa ja hän on julkaisemassa EP:tä johon hän haluaisi yhden tai kaksi minun tekemääni biisiä joihin hän sitten lisäisi laulun yms.

Tuli siinä keskustelussa ilmoille sellainen ajatus, että hän voisi OSTAA biisin tai kaksi minulta. Siis ostaa koko paketin eli kaikki biisin materiaalit jne..

Mitenkä tällainen biisin myyminen toiselle artistille käytännössä tapahtuu? Ei taida olla kovin yleistä kuitenkaan..? Eikö yleensä käytöntä ole se, että tehdään jokin sopimus ja alkuperäinen tekijä saa sitten rojalteja tms. ?

Kaikki biisit on teosrekisterissäkin eli sekin vaikuttanee asiaan..

Mitenkäs tällainen biisin myyminen edes käytännössä sitten tapahtuisi? Pitääkö myydä tekijänoikeudet ja voiko niitä edes myydä?

petemanni
10.11.2010 16:50:54 (muokattu 10.11.2010 16:59:32)

Noniin, kyselin Teostolta (kaikki biisini ovat siis teosrekisterissä), ja he sanoivat, että en voi myydä biisejäni kokonaan, ainoastaan osia niistä, kuten nuotteja yms.

Elikkäs siinähän se sitten tuli..

ganesha
12.11.2010 06:42:46

Mutta voisit tehdä omista biiseistäsi uusia versioita yhteistyössä ao. tyypin kanssa ja tehdä niistä uudet teostoilmoitukset.

Itse olen duunannut internet-kollaboraatioita erään Tanskalaisen artistin kanssa, eikä siinä ollut Teoston kanssa sen kummempaa kikkailua kuin täyttää teosilmoitus normaalisti.

olisihan se aika kummallista myydä omien biisiensä oikeudet pois kokonaan...

viina. hanuri. ja naiset.
FastEddie
12.11.2010 12:00:33

olisihan se aika kummallista myydä omien biisiensä oikeudet pois kokonaan...

Rahalla niitä ostetaan.
Esim. kuinkahan monta biisiä Ozzy Osbourne on tehnyt itse viimeisen kymmenen vuoden aikana. Krediteissä hän kuitenkin lähes aina yksinomainen biisintekijä.

Jos rikkoo välillä itse hieman lakia, ei vituta yhtään vaikka muutkin niin tekevät.
Johannes_t
12.11.2010 15:05:05
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

FastEddie: Rahalla niitä ostetaan.
Esim. kuinkahan monta biisiä Ozzy Osbourne on tehnyt itse viimeisen kymmenen vuoden aikana. Krediteissä hän kuitenkin lähes aina yksinomainen biisintekijä.

Mitenkään Ozzyyn liittymättä, se on se ja sama mitä levyn kansilehdykässä lukee.

baron
12.11.2010 16:45:03
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Johannes_t: Mitenkään Ozzyyn liittymättä, se on se ja sama mitä levyn kansilehdykässä lukee.

Todennäköisesti Teostot menee niille, joiden nimet lukee.

You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
kimurantti1
12.11.2010 17:56:41
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Todennäköisesti Teostot menee niille, joiden nimet lukee.

Ei ole suuressa maailmassa mitenkään harvinaista, että teosilmoituksessa on eri nimet kuin levyjen kansilehdissä.

http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
damn u
15.11.2010 10:06:20

Suomen lainsäädännön mukaan biisiä ei voi omistaa siinä mielessä että sen voisi myydä tai ostaa. Sen sijaan biisiin voi olla oikeuksia, joita voi ns. ostaa ja myydä. Oikeudet voivat sitten koskea eri asioita. Tekijöillä on taloudellisia oikeuksia ja ns. isyysoikeuksia, voi olla kustannusoikeuksia, julkaisulupa jolla voi myydä nuotteja jne.

Hemulius
21.11.2010 15:59:27

Voisko joku avata rautalangasta vääntäen mitä noi luetellut oikeudet tarkoittaa ja miten eroaa toisistaan? Tai jos ei jaksa niin mulle riittää kun vastaa kysymykseen: Jos minulla on biisejä mutta en aio itse niitä esittää tai levyttää vaan joku artisti, niin miten homma käytännössä menee ja mitä minä siitä saan?

Zarmo
21.11.2010 22:05:40
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hemulius: Voisko joku avata rautalangasta vääntäen mitä noi luetellut oikeudet tarkoittaa ja miten eroaa toisistaan? Tai jos ei jaksa niin mulle riittää kun vastaa kysymykseen: Jos minulla on biisejä mutta en aio itse niitä esittää tai levyttää vaan joku artisti, niin miten homma käytännössä menee ja mitä minä siitä saan?

Jos kappaleesi levytetään, saat tallennuskorvauksen. Jos kappalettasi esitetään julkisesti, saat esityskorvausta.

Ajatuksenjuoksun leimaa-antavin luonteenpiirre on pimeys.
Ostakaa muinaissoitinfolkia
Vapinamonologeja
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti