Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Yleistä keskustelua musiikista »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Klassisen musiikin nykytila
1 2 3 4 5 6 7
sellisti
23.02.2010 16:01:43 (muokattu 23.02.2010 16:02:10)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sub zero: Äh, nykyään klasarille altistuminen on monella nuorella jo niin vähäistä, ettei klasari saa käytännössä paljon mahiksia monenkaan kohdalla. Tähän vielä yhdistettynä klasarimusiikin imago-vaikeudet, mitkä on hyvin ratkaisevia musavalinnoissa nuorilla.
 
Voisikin olla syytä miettiä miksi se altistuminen on vähäistä ja mitä ne imago-ongelmat ovat ja miksi niitä on. Klassinen musiikkihan sinänsä on sellaista, josta monet nuoretkin tykkäävät, kovastikin. Mahdollisen ei-positiivisen imagon tuottaa joku ihan muu asia. Monilla vastareaktion saattaa aiheuttaa esim. jo se, että nämä oman sukupolvensa mestarit nyt huutelevat julkista huolestuneisuuttaan "vähempiarvoisten" musiikkityylien vallatessa markkinoita. Asiassa voi olla perääkin, mutta tapa jolla se esitetään on kömpelö eikä varmaan lisää klassisen kiinnostavuutta.
 
Ajat muuttuvat ja musiikkikoulutuksen monipuolistuminen on ylipäätään hyvä asia. Minun mielestäni klassinen puoli ei edistä omaa asiaansa sillä että se pitää jääräpäisesti kiinni menneestä loistostaan, vaan sen pitäisi seurata aikaansa ja miettiä keinoja millä uusi nousu alkaisi ja kiinnostus lisääntyisi. Toisaalta, kun takana on monivuosisatainen perinne, niin on helpommin sanottu kuin tehty ryhtyä "nykyaikaistamaan" klassisen musiikin koulutusta.
 
"Musiikki on kuin huumori. Toisille sitä ei kannata selittää, toisille ei tarvitse." -Kari Suomalainen
Teijo K.
23.02.2010 16:06:24
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sellisti: Voisikin olla syytä miettiä miksi se altistuminen on vähäistä ja mitä ne imago-ongelmat ovat ja miksi niitä on. Klassinen musiikkihan sinänsä on sellaista, josta monet nuoretkin tykkäävät, kovastikin. Mahdollisen ei-positiivisen imagon tuottaa joku ihan muu asia. Monilla vastareaktion saattaa aiheuttaa esim. jo se, että nämä oman sukupolvensa mestarit nyt huutelevat julkista huolestuneisuuttaan "vähempiarvoisten" musiikkityylien vallatessa markkinoita. Asiassa voi olla perääkin, mutta tapa jolla se esitetään on kömpelö eikä varmaan lisää klassisen kiinnostavuutta.
 
Ajat muuttuvat ja musiikkikoulutuksen monipuolistuminen on ylipäätään hyvä asia. Minun mielestäni klassinen puoli ei edistä omaa asiaansa sillä että se pitää jääräpäisesti kiinni menneestä loistostaan, vaan sen pitäisi seurata aikaansa ja miettiä keinoja millä uusi nousu alkaisi ja kiinnostus lisääntyisi. Toisaalta, kun takana on monivuosisatainen perinne, niin on helpommin sanottu kuin tehty ryhtyä "nykyaikaistamaan" klassisen musiikin koulutusta.

 
Tarvitaan joku klassisen musiikin "alexilaiho" joka vetää Paganinia "nopeemmin ku kukaan koskaan niinq älyn siististi" ja pukeutuu nahkahousuihin. Muutama lävistys ja tatuointi olisi myös plussaa.
moderndrummer88
23.02.2010 16:16:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Teijo K.: Tarvitaan joku klassisen musiikin "alexilaiho" joka vetää Paganinia "nopeemmin ku kukaan koskaan niinq älyn siististi" ja pukeutuu nahkahousuihin. Muutama lävistys ja tatuointi olisi myös plussaa.
 
Apocalyptica, anyone ehh...?
 
"Well I like drummers baby you're not my bag..."
sellisti
23.02.2010 16:17:58 (muokattu 23.02.2010 16:20:23)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Teijo K.: Tarvitaan joku klassisen musiikin "alexilaiho" joka vetää Paganinia "nopeemmin ku kukaan koskaan niinq älyn siististi" ja pukeutuu nahkahousuihin. Muutama lävistys ja tatuointi olisi myös plussaa.
 
Hehe! Siitähän vaan järkyttyisivät nämä Kuolemattoman Taiteen Suojelijat entistä pahemmin, jos genreä näin julkeasti alettaisiin rienata. Nigel Kennedyhän aikanaan jo aiheutti pienimuotoisen hälyn punkkarilookillaan soittaessaan klassisia viulukonserttoja.
 
moderndrummer88: Apocalyptica, anyone ehh...?
 
Ne kun vaan ei soita klassista. Mutta tekivät silti aikanaan suuren palveluksen lisäämällä sellonsoiton kiinnostuksen määrää musiikkiopistoissa ihan valtavasti, ja sen innostuksen hedelmistä saadaan nauttia vieläkin. Ainakin meidän musiikkiopistoon tulee jatkuvasti uusia sellonsoiton opiskelijoita. Tietysti jotkut heistä edelleen sanovat haluavansa soittaa metallia, mutta perustekniikka on kuitenkin rakennettava klassiselta puolelta tutun kaavan mukaan, ja muutamissa tapauksissa on käynyt niin että klassinen kärpänen onkin puraissut ja se puoli alkanut maistua erittäin hyvin.
 
"Musiikki on kuin huumori. Toisille sitä ei kannata selittää, toisille ei tarvitse." -Kari Suomalainen
moderndrummer88
23.02.2010 16:26:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sellisti:
 
Ne kun vaan ei soita klassista. Mutta tekivät silti aikanaan suuren palveluksen lisäämällä sellonsoiton kiinnostuksen määrää musiikkiopistoissa ihan valtavasti, ja sen innostuksen hedelmistä saadaan nauttia vieläkin. Ainakin meidän musiikkiopistoon tulee jatkuvasti uusia sellonsoiton opiskelijoita. Tietysti jotkut heistä edelleen sanovat haluavansa soittaa metallia, mutta perustekniikka on kuitenkin rakennettava klassiselta puolelta tutun kaavan mukaan, ja muutamissa tapauksissa on käynyt niin että klassinen kärpänen onkin puraissut ja se puoli alkanut maistua erittäin hyvin.

 
No just tätähän mä tarkoitinkin, huoh....
 
"Well I like drummers baby you're not my bag..."
sellisti
23.02.2010 17:39:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

moderndrummer88: No just tätähän mä tarkoitinkin, huoh....
 
Joo, en mä sulle vastalausetta esittänytkään. Ajattelin vaan että Teijo varmaan tarkotti nimenomaan klassista soittavia alexilaihoja...
 
"Musiikki on kuin huumori. Toisille sitä ei kannata selittää, toisille ei tarvitse." -Kari Suomalainen
Raist
24.02.2010 02:03:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos annettaisiin isommalle joukolle avaimet käteen, löytyis enemmän ovien avaajia. Elitismi vaivaa ja lyhytnäköisyys kaivaa kuoppaa koko genren alle. Uudistumisen pelko ja halu soittaa vanhoja konserttoja puuduttaa, ei taida olla kauheasti löytämisen riemua enää hommassa mukana.
 
Nykyään mennään fuusioituneempaan suuntaan, ja tiukasti perinteisiin tuijottavat jää jalkoihin. Vanhan arvostaminen on hieno juttu, mutta kyllä pitäisi olla järkeä eteenpäin siirtymiseenkin.
 
Teijo K.
24.02.2010 10:00:50
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sellisti: Joo, en mä sulle vastalausetta esittänytkään. Ajattelin vaan että Teijo varmaan tarkotti nimenomaan klassista soittavia alexilaihoja...
 
Niin tarkoitin, ja toi oli hauska tieto että Apocalypticalla on ollut tuollaisia vaikutuksia. En aavistanutkaan, vaikka tokihan toi tuttu orkesteri on. Niinku varmaan suurimmalle osalle suomalaisista muutenkin.
Epämuusikko
28.02.2010 22:30:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Koko lailla tarvitaan vaan vitusti enemmän tekemisen meininkiä. Kevarit ja klasarit, koulut ja musiikkileikkikoulut.
 
Ämpärit täyttyvät, mieli on iloinen.
agar
04.03.2010 14:03:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei ei ei... Ei tämä kyllä ratkaise kersojen oppimisinnon puutetta, ei sitten millään.
 
http://www.youtube.com/watch?v=bWx_GyTLGmQ&feature=related
 
Teijo K.
04.03.2010 14:40:17
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

agar: Ei ei ei... Ei tämä kyllä ratkaise kersojen oppimisinnon puutetta, ei sitten millään.
 
http://www.youtube.com/watch?v=bWx_GyTLGmQ&feature=related

 
Toi ajaa poikalapsia vaan tiluttamaan rumilla kitaroilla.
Kailis
06.03.2010 06:09:20
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

"Ai klasarii? Joo mä oon kuullu sen!"
 
Pelle Miljoona.
 
Cathi777
06.03.2010 10:33:42
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko klasari joskus sitten ollut kauhean suosittua nuorten keskuudessa, jotenkin enemmän kuin nykyään? Kyllähän se aina ns. nuorisomusiikki on ollut se joka nuoriin on vedonnut varmaan viimeiset 50 vuotta vähintään. Eli ei kyse siitä voi olla, että klasari ei ole trendikästä, kun se ei ole sitä ollut nuorten keskuudessa iäisyyksiin. Kyllä ne syyt täytyy olla jossain muualla, että nykyään ei sen soittaminen innosta. Ehkä nykyään aikuisilla ei ole sellaista määräysvaltaa nuorten elämään, että pistetään nyt sinne huoneeseen soittamaan kolmeksi tunniksi ja ulos ei tulla ennen kuin joku etydi hallitaan täydellisesti ( näin kärjistetysti ). Nykyään lasten annetaan ihan itse valita myös se, että mitä haluaa harrastaa eikä vanhemmat ylhäältä päin niin paljon enää sanele. Klassisen puolen tietyt etiketti jutut pitäisi kanssa pyyhkiä unholaan ja antaa ihmisten tulla sinne juuri sellaisina kuin he haluavat tulla. Eikös kyse ole kuitenkin soittotaidosta eikä siitä miltä joku näyttää tai miten hän esiintyy? Kyllähän se klasarin puolen meininki on sen verran konservatiivista, että se kyllä aika tehokkaasti nuoria karkottaa.
 
Only pop music can break my heart...
sub zero
06.03.2010 11:38:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Cathi777: Ehkä nykyään aikuisilla ei ole sellaista määräysvaltaa nuorten elämään, että pistetään nyt sinne huoneeseen soittamaan kolmeksi tunniksi ja ulos ei tulla ennen kuin joku etydi hallitaan täydellisesti ( näin kärjistetysti ). Nykyään lasten annetaan ihan itse valita myös se, että mitä haluaa harrastaa eikä vanhemmat ylhäältä päin niin paljon enää sanele.
 
no jaa. ennemmin pointti on siinä, että nykyään paljon suurempi määrä aikuisiakin on populaarimusiikin kannattajia, niin aiempaa pienempi määrä aikuisia on laittamassa lapsiaan klasariopintoihin
 
Klassisen puolen tietyt etiketti jutut pitäisi kanssa pyyhkiä unholaan ja antaa ihmisten tulla sinne juuri sellaisina kuin he haluavat tulla. Eikös kyse ole kuitenkin soittotaidosta eikä siitä miltä joku näyttää tai miten hän esiintyy? Kyllähän se klasarin puolen meininki on sen verran konservatiivista, että se kyllä aika tehokkaasti nuoria karkottaa.
 
itse olen käynyt klasari-konserteissa paskasissa hippikuteissa. en tiiä, vaaditaanko esiintyjiltä sitten jotain vai matkiiiko ne vaan muita
 
en ole kännissä, en elä huumeessa, kirjoitan vaan viestini kovassa kuumeessa / rölötysketjut ovat mulle aika vaikeita, aina ei voi aavistaa moderaattorin aikeita
Askr
06.03.2010 12:11:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sellisti: Ko. opettajan asenne kuulostaa kieltämättä vähän oudolta, mutta en mä ymmärrä miten tuossa elitismistä olisi kysymys, ennemminkin siitä että vanhempana niitä asioita on paljon vaikeampi oppia kuin lapsena. Itselläni aloitti just 14-vuotias oppilas sellonsoiton, ja eihän siinä iässä enää ammattilaiseksi oikein ehdi mutta oikein hyvälle tasolle parhaimmillaan kyllä jos motivaatiota riittää.
Tämä minua on jo pitkään mietityttänyt. Onko asialle jotain fyysiseen kasvuun ja kehitykseen liittyviä perusteita, samaan tapaan kuin baletissa, tai huippu-urheilussa tms, että on pakko aloittaa lapsena jos aikoo oppia?
 
Vai onko "ehtimisessä" kyse sitä, että kun Euroopassa koko koulutusjärjestelmä on rakennettu jokseenkin kaavamaisesti, ei vain musiikissa, vaan kaikilla aloilla, niin asiat pitää aloittaa sen sabluunan mukaisesti tai sitten juna jätää asemalle. Siellähän esim. aikuisopiskelua ei tunneta lainkaan siinä määrin kuin esim. meillä, vaan yliopistoista on parempi valmistua siinä vähän päälle parikymppisenä. Noudattaako klassisen musiikin koulutusmalli tiukemmin tätä eurooppalaista putkiajattelua kuin muu koulutus Suomessa?
 
Thevisa
06.03.2010 13:23:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Maailmassa on niin helvetisti tarjontaa semmoisista soittajista, jotka ovat jo jostain nelivuotiaasta asti kehittäneet viulusta itselleen uutta raajaa, että neljätoistavuotiaan on käytännössä mahdotonta päästä ikinä teknisesti samalle tasolle.
 
Raist
06.03.2010 17:13:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Thevisa: Maailmassa on niin helvetisti tarjontaa semmoisista soittajista, jotka ovat jo jostain nelivuotiaasta asti kehittäneet viulusta itselleen uutta raajaa, että neljätoistavuotiaan on käytännössä mahdotonta päästä ikinä teknisesti samalle tasolle.
 
Tekninen taito vaan harvemmin korvaa innovatiivisuutta.
 
Cathi777
06.03.2010 19:43:17
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sub zero: no jaa. ennemmin pointti on siinä, että nykyään paljon suurempi määrä aikuisiakin on populaarimusiikin kannattajia, niin aiempaa pienempi määrä aikuisia on laittamassa lapsiaan klasariopintoihin
 
No eiköhän tämä tilanne nyt ole ollut jo sen verran pitkän aikaa, että ei se nyt voi enää mennä selityksenä sille, että se olisi joku nykyajan ilmiö.
 
Only pop music can break my heart...
sub zero
06.03.2010 19:52:07 (muokattu 06.03.2010 19:53:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Cathi777: No eiköhän tämä tilanne nyt ole ollut jo sen verran pitkän aikaa, että ei se nyt voi enää mennä selityksenä sille, että se olisi joku nykyajan ilmiö.
 
kyse on pitkän aikavälin ilmiöstä, missä klasarin suosio on hiljalleen laskenut. nykyhetkeen tultaessa se on tippunut sen verran alas, että alkaa näkyä soittajien ja laulajien tasossa
 
en ole kännissä, en elä huumeessa, kirjoitan vaan viestini kovassa kuumeessa / rölötysketjut ovat mulle aika vaikeita, aina ei voi aavistaa moderaattorin aikeita
Epämuusikko
06.03.2010 20:46:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Thevisa: Maailmassa on niin helvetisti tarjontaa semmoisista soittajista, jotka ovat jo jostain nelivuotiaasta asti kehittäneet viulusta itselleen uutta raajaa, että neljätoistavuotiaan on käytännössä mahdotonta päästä ikinä teknisesti samalle tasolle.
 
Sen pitäisi kannustaa suomen systeemejä panostamaan sekä eriytyneeseen spesialistivalmennukseen, mutta myös koko iän kestävää harrastusta tukevaan, kannustavaan, kuitenkin myös musiikillisia perustaitoja harjaannuttavaan musiikkipedagogiikkaan, niin musiikkiopistoissa kuin luokissa.
 
Lienee liikaa vaadittu.
 
Ämpärit täyttyvät, mieli on iloinen.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «