Muusikoiden.net
05.12.2016
Into-Luthman | Yli 300 sivua parasta musakamaa 

Yleistä keskustelua musiikista »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Muusikot ja verotus
1 2 3
Ambitus
06.12.2009 15:07:51
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Uutisia lukiessa tuli tällainen vastaan:

http://yle.fi/uutiset/kulttuuri/200 … anmaksutavasta_kiistaa_1242799.html

Muutama lukijan kommentti kyllä laittaa veren kiehumaan, mm. yhden kaverin rinnastus siihen, miten klassisella puolella hoidetaan hommat "lakien mukaan" ja viihdepuolen kaverit on roistoja..lol

Miksi soittaa hitaasti kun voi myös soittaa nopeasti? Ja mikset tulisi tänne soittamaan nopeasti?!?!
Räbbänä
06.12.2009 15:46:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ambitus: Uutisia lukiessa tuli tällainen vastaan:

http://yle.fi/uutiset/kulttuuri/200 … anmaksutavasta_kiistaa_1242799.html

Muutama lukijan kommentti kyllä laittaa veren kiehumaan, mm. yhden kaverin rinnastus siihen, miten klassisella puolella hoidetaan hommat "lakien mukaan" ja viihdepuolen kaverit on roistoja..lol

Voi hyvä luoja.

Ja joissan pienemmissä tapahtumissa kun esiintyjät saattavat tulla vetämään keikkaa ilman palkkiotakin. Kilometrikorvaukset, päivärahat, ateriat ja ehkä majoitukset päälle.

Reilu kukausi sitten yhden pikkufestarin infossa sain matkalaskuihin nimiä pyydellä ja aterialippuja jaella, kun oli kaverit tulleet vanhalla pakulla toiselta puolelta Suomea heittämään about tunni settiä.

Painajaismainen: Tätä keskustelua ei sitten käyty.
jopasoli
06.12.2009 15:59:04

Nykyään muutenkin palkataan ravintolabändejä vähän ja suht huonolla palkalla. Jos vielä aletaan kantaa veroja kaikista korvauksista, käy soittajan ammattius vielä vaikeammaksi.

Pisnestähän se vaan on.

Tämä ei ole provoa.
Torniojaws
06.12.2009 16:04:51
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suomessa on muutenkin ajettu rankalla kädellä kaikkea livetoimintaa alas. Keikkapaikkoja suljetaan ja hommaa tehdään vaikeammaksi, ihan kuin keikkojen hommaaminen ei olisi jo nykyisellään tarpeeksi vaikeaa :P

Vortech | Relativity | Relativity @ Cult Cinema, Tornio, 10.12.2009
kimurantti1
06.12.2009 16:07:37 (muokattu 06.12.2009 16:28:51)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä pistää kiehuttamaan. Jotkut ei vaan tajua, että monta kertaa yhdelle keikalle saattaa tulla yli 6 tuntia ajoa, eikä moista matkaa ja siihen menevää aikaa kukaan rupea ns. ilmaiseksi antamaan. Ylipäätään monet eivät tunnu tajuavan, että toisin kuin klasaripuolella, keikkamuusikoille ei makseta minkään valtakunnan tunti- tai kuukausipalkkoja. Toki sellaiset voidaan laskea, eikä siinä silloin kovin kummoisille ansioille päästä. Voishan sen tietty tehdä niin, että lätkäistään vaan jokaisen bändin liksoihin keikkakohtaisesti kulut päälle, jonka turakaiset loppujenlopuksi itse maksaa. Tai on maksamatta ja kuuntelee sitten levyä, eikun siis lataamaansa musaa, kotona. Toinen vaihtoehto on että jätetään matkat huomioimatta palkoissa kokonaan, mikä johtaa automaattisesti siihen, että Tampereella kuullaan vain ja ainoastaan Tamperelaisia bändejä, Helsingissä Helsinkiläisiä bändejä jne.

Toki siinä kompastutaan omaan nilkkaan jos joku ei veroa maksa. Ei nimittäin paljoa eläkettä kartu. Musta mielekkäämpi malli olisi, että niitä kuluja laskutetaan sitten sen mukaan mitä matkoihin ym. menee. Tällä periaatteella olen itse oman bändin keikkoja myynyt: 30km päähän voidaan lähteä vähän halvemmalla kuin 300km päähän. Toki tällainen käytäntö meinaa sitä, ettei Helsinkiläistä coverbändiä ole järkeä myydä esim. Jyväskylään, mutta sellaista se on. Niin kauan kun mulla on vähän varaa valita mitä duuneja teen, niin se on mulle ihan sama. Toinen vaihtoehto on sitten tosiaan käyttää nykyistä mallia.

http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
tarmo
06.12.2009 16:09:30 (muokattu 06.12.2009 16:11:52)

jopasoli: Nykyään muutenkin palkataan ravintolabändejä vähän ja suht huonolla palkalla. Jos vielä aletaan kantaa veroja kaikista korvauksista, käy soittajan ammattius vielä vaikeammaksi.

Pisnestähän se vaan on.

Tulkitsen nyt ehkä vähän liikaa viestisi sävyä, mutta kyllähän siitä ravintolabändeilystäkin pitää verot maksaa. Kulukorvaukset on osa verotuksen järjestelmää, ja kyllähän totuus on se, että yllättävän moni, joka ei "palkkaa" saa, elelee kuitenkin noilla verottomilla korvauksilla. Ei ehkä leveästi, mutta kuitenkin.

Homma on mennyt mädäksi ohjelmatoimistojen käytäntöjen vuoksi. Nuohan on seurausta siitä, että palkat on maksettu kuluina myös niissä tapauksissa, joissa kulut ja korvaukset eivät todellisuudessa kohtaa. Been there. Vaikka verokortin lähettää, niin vuoden lopussa saattaa olla joltain toimistolta 7 euroa verotettavaa tuloa per vuosi. Että siitä sitten... Harmi, että asiasta näkyvät taistelevan juuri soittajat, eikä toimistoja ole onnistuttu saamaan minkäänlaiseen vastuuseen täysin tollon hommasta.

ja terkut vaan sinne Arabian opettajakunnalle, ettei kannata roudata muusikon työympäristöön luennoimaan yhtään I.P.Ensolaa (nimi muutettu) ohjelmatoimiston työstä. Tässä on nimittäin senkin herran toiminnasta aika selkeä esimerkki. Nimim. kokemusta on. En yhtään ihmettelisi, jos kaikki verosotkujaan selvitettelevät muusikot olisivat tuon "malliohjelmatoimiston" malliliimiksen kulukorvauskäytännön "uhreja". Uhreja sitaateissa siksi, että vaikka joutuu asioimaan paskan kanssa, tulisi aina osata pitää puolensa.

Ihan sama.
Thefish
06.12.2009 17:46:42

Joopajoo.

Taas se hirttosilmukka vaan kiristyy muusikon kaulassa.

Kohtahan sitä ollaan tilanteessa, jossa joutuu itte maksamaan että pystyis tekeen näitä hommia.
Kylläpä me ollaan huonotapaista ja vittumaisen röyhkeätä porukkaa, kun ei edes veroja makseta.

Soittajan duuni on kuitenkin vallitsevassa systeemissä semmosta väliinputoajien puuhaa, jota verotoimiston ja valtion virkamiesten on vaikea tunkea mihinkään olemassaolevaan lokeroon. Ja sehän niitä vasta vituttaakin.
Siinä laillisuuden ja laittomuuden välimaastossa ei ole mitenkään hauskaa rimpuloida, mutta eipä siihen valtion ja lainsäätäjien taholta mitään muutosta ole odotettavissakaan. Paitsi sangollinen kylmää vettä tasaisin väliajoin.

Tässä duunissa on oppinut sen, että tasavarmasti valtio laittaa kapuloita rattaisiin, jos vähänkään näyttäisi näillä puuhilla taloudellisesti pärjäävän just ja just siinä köyhyysrajan yläpuolella.

Jos valtion tukemat klasarimuusikot joutuisivat yhtäkkiä samaan tilanteeseen kuin täällä poppipuolella, olen melko varma että kaikkia osapuolia tyydyttävä ratkaisu löytyisi alta aikayksikön. Laitetaan vaikka ekaks toi kansallisooppera pärjäämään omillaan, eli tuet veke, ja katotaan miten käy.

Kyllä varmaan jokainen pääduunikseen soittamista tekevä haluaisi hoitaa hommansa lainmukaisesti, mutta ikävä kyllä se ei ole aina siitä muusikosta kiinni.

"Rapuja piti uittaa todella pitkään noin haaleassa vedessä, eivätkä ne meinanneet edes kuolla. Lopputulos oli maultaan vetinen ja jotenkin stressihormooninomainen."-Jäärä
Thefish
06.12.2009 18:04:03

Ambitus:

Tuo kertoo vain sen tosiasian, minkälaisina pummeina se keskiluokkainen peruspertti viiniharrastaja meitä pitää. Ei se pysty ajattelemaan kuin sillä yhdellä, vallitsevan systeemin hyväksymällä tavalla.

"Rapuja piti uittaa todella pitkään noin haaleassa vedessä, eivätkä ne meinanneet edes kuolla. Lopputulos oli maultaan vetinen ja jotenkin stressihormooninomainen."-Jäärä
tarmo
06.12.2009 19:16:46

Thefish: Tuo kertoo vain sen tosiasian, minkälaisina pummeina se keskiluokkainen peruspertti viiniharrastaja meitä pitää. Ei se pysty ajattelemaan kuin sillä yhdellä, vallitsevan systeemin hyväksymällä tavalla.

Jeps, näyttää siltä, että muutama urpo on eksynyt vahingossa YLE:n sivuille kommentoimaan. Niillä on varmasti samat kannanotot aiheesta kuin aiheesta. Ne on niin putkikatseisia hahmoja, etteivät edes huomaa omaa idioottimaisuuttaan.

Ei jaksa ottaa kovin vakavasti. Noi mielipiteet on aika suppea otanta jopa niistä keskiluokkaisista perusperteistä, eikä varmasti edusta mitään yleistä mielipidettä.

Ihan sama.
Ambitus
06.12.2009 23:19:14

Thefish: Tuo kertoo vain sen tosiasian, minkälaisina pummeina se keskiluokkainen peruspertti viiniharrastaja meitä pitää. Ei se pysty ajattelemaan kuin sillä yhdellä, vallitsevan systeemin hyväksymällä tavalla.

Lähinnä se mua noissa ajatusmalleissa vituttaa, että viihdealan muusikon keikkaliksojen verottamista rinnastetaan suoraan klassiseen puoleen. Itse kun olen elänyt (ja elän vieläkin) kummassakin maailmassa, niin voin sanoa et ihan samanlaista verottajan silmään kusemista se on. Klassisella puolella on vaan enemmän verorahoilla tuettuja kuukausipalkkaisia työpaikkoja, eikä siellä kuin hyvin pieni osa tuloista muodostu keikoista. Jos ajateltaisiin näin, että jos valtio ja eri konsernit, jotka syytävät verorahoja klassisen taidemusiikin tukemiseen, laittaisivat saman verran fyffeä tukeakseen viihdemusiikkia ja sen esittämistä, niin tällaista porua jostain kilometrikorvauksista ei olisi.

Jos sinne keikalle on se 500km edestakasin ajoa omalla autolla, niin kait nyt siitä saatana saa kilometrikorvaukset? Ihan sama paljonko sitä verotettavaa liksaa jää.

Miksi soittaa hitaasti kun voi myös soittaa nopeasti? Ja mikset tulisi tänne soittamaan nopeasti?!?!
Cimble
06.12.2009 23:26:34

Itsehän saan aina elantoni muualta kuin musiikista, mutta sivutoimisena harrastuksena ja rakkautena teen välillä pientä keikkailua. Monestikin siitä jää itselleni käteen n. 100-200 €/keikka. Ja jos jumankauta käy toisessa kaupungissa esiintymässä ja käyttää siihen puolivuorokautta roudauksineen, odotuksineen ja autolla ajoineen pitkin yötä, niin onhan se perhana jos verottaja veisi kaikkine muine kuluineen siitäkin noin 30-40%. Siihen loppuis sekin!

Ymmärrän kyllä täysipäiväisiä ammattilaisia, jos verottaja saa tahtonsa läpi! Itseänikin suorastaan on vituttanut koko päivän, kun aamulla luin asiasta lehdestä. Mulla ei ole elanto kiinni tästä, mutta mutta...

Ja on se samperi, ettei voida niiltä possumiljoonääreiltä ottaa niitä veroja, jotka maksavat vain jotain reilu 20% niistä miljoonien ansioistaan. Sitten saakeli aletaan verottaa jotain viimeisiä pennejä soittajilta ja viihde-esiintyjiltä. Vitja jos ne menee tappamaan ravintolaesiintymiset ja viihdeohjelman tuolla perhanan verotussikailulla. Jumankauta!

Zammy
07.12.2009 09:49:33

Ambitus: Jos sinne keikalle on se 500km edestakasin ajoa omalla autolla, niin kait nyt siitä saatana saa kilometrikorvaukset? Ihan sama paljonko sitä verotettavaa liksaa jää.

Samaa mieltä, mutta hölmöhän se muusikko on jos ne kilometrikorvaukset omasta palkastaan maksaa. Palkka on palkka ja kilometrikorvaukset ja päivärahat on verotonta etua joka maksetaan sen palkan päälle. Onko se oikeasti ihan sama paljonko sitä liksaa jää?

Minulla on pappatunturi, sininen ja sporttinen. Sillä naiset isketään, sen sorttinen.
Ambitus
07.12.2009 10:21:02

Zammy: Samaa mieltä, mutta hölmöhän se muusikko on jos ne kilometrikorvaukset omasta palkastaan maksaa. Palkka on palkka ja kilometrikorvaukset ja päivärahat on verotonta etua joka maksetaan sen palkan päälle. Onko se oikeasti ihan sama paljonko sitä liksaa jää?

Rivimuusikon liksasta se kilometrikorvaus otetaan. Ei sitä kukaan "työnantaja" ala maksamaan, varsinkaan ohjelmatoimistot. Keikkaliksan lasku ei ole ihan noin simppeliä: sanotaanko näin, että jos haluaa 200e bruttoliksaa, pitää laskutettavan summan oltava melkein 400e. Tämä 400e on jo aika absurdi keikkaliksa, eikä sellasesta nauti kuin harva rivimuusikko. Ohjelmatoimisto ottaa aina oman prosentin kakun päältä 10-20% (riippuen bändistä ja sopimuksesta), siitä vähennetään keikan kulut ja jos jotain jää, niin se maksetaan palkkana ulos. Mutta pitää muistaa, että ekaksi maksetaan työnantajakuluja n.30% ja siitä jäljelle jääneestä mansikan palasta annat vielä verottajalle maistiaset oman veroprossan mukaan. Tämän takia, jos sitä liksaa pitäis jäädä tilille, on tuo kilometrikorvaus ja päiväraha usein se isoin osa "liksasta" mitä rivimuusikko nauttii. Jollakin se bensavero, vakuutukset ja autovero on maksettava, että pääsee keikalle.

Zammy
07.12.2009 10:28:30

Mut mun mielestä se oikea ongelma ei ole verottaja vaan se keikkapaikka joka haluais maksattaa bensalaskun bändillä? Eihän se bensalasku tietenkään ohjelmatoimiston maksettava ole vaan sen keikkapaikan.

Eikös kuitenkin niin, että jos lähdetään Helsingistä Turkuun keikalle niin kokonaislaskutuksen pitäisi olla erisuuruinen kuin jos lähdetään Helsingistä Rovaniemelle?

Minulla on pappatunturi, sininen ja sporttinen. Sillä naiset isketään, sen sorttinen.
oiva tumpeloinen
07.12.2009 10:38:19

Zammy: Mut mun mielestä se oikea ongelma ei ole verottaja vaan se keikkapaikka joka haluais maksattaa bensalaskun bändillä? Eihän se bensalasku tietenkään ohjelmatoimiston maksettava ole vaan sen keikkapaikan.

Eikös kuitenkin niin, että jos lähdetään Helsingistä Turkuun keikalle niin kokonaislaskutuksen pitäisi olla erisuuruinen kuin jos lähdetään Helsingistä Rovaniemelle?

Mun mielestä sä ajat ihan oikeaa asiaa takaa. Ongelmana koko touhussa on vain se, että jos lasket vaikkapa tuommoisen 250km/suunta keikkamatkaksi ja vaikkapa, että bändi tulee paikalle neljällä eri autolla, niin pelkät kulukorvaukset tekee 800 euroa sille kuppilan pitäjälle. Siihen päälle pitäisi saada vielä se dona pari rahaa liksana. Kuten tuosta yhtälöstä jo näkee, olisi kulukorvaukset luokkaa kolmastaosta puoleen lisämaksuja siihen liksaan. Se todella laittaa monen kuppilanomistajan miettimään, montako keppanatuoppia siihen rahaan saa myydä.

Ja sen takia niitä matkoja ei yleensä laskuteta päälle. Jokainen itseään soittamalla elättävä osaa laskea, että vähän pienemmällä laskutuksella saadaan sitä keikkaa edes jonkin verran, ettei tarvitse pelkästään fattan luukulla notkua. Ja mun mielestä on kuitenkin tolkutonta myös ajatella, että jos joku tekee duuninsa puoli-ilmaiseksi, se maksaisi vielä kahteen kertaan verot omista kuluistaan.

Thefish
07.12.2009 10:40:41

Zammy: Mut mun mielestä se oikea ongelma ei ole verottaja vaan se keikkapaikka joka haluais maksattaa bensalaskun bändillä? Eihän se bensalasku tietenkään ohjelmatoimiston maksettava ole vaan sen keikkapaikan.

Nyt menee puurot ja vellit vähän sekaisin.

Ohjelmatoimisto myy sen keikan hintaan jonka ravintola tms. muu keikkapaikka maksaa, Riippuen ko. ryhmän myyntiarvosta, toimisto yrittää tietysti hilata myyntihinnan mahd. korkeaksi. Onhan niillä oma lehmä myös ojassa kun ottavat sen 10-20% potista itselleen. Tietysti tuohon myyntihintaan pitäisi laskea myös matkakulut. Totta kai myyntihintojen pitäis olla korkeampia jos lähetään Helsingistä Rovaniemelle vs. Helsingistä Tampereelle. Mutta jos noi kilsahommat menee verolle, aika harvalla paikalla on enää varaa maksaa Helsinkiläistä ryhmää Rovaniemelle.

Ambitus
07.12.2009 11:01:06

Harva promoottori tai keikkapaikka maksaa kilometrikorvauksia bändille. Pitää muistaa, että nyt on kyse ohjelmatoimiston toimintatavoista, joita verottaja syylää isommalla suurennuslasilla. Tää keikkaliksan muodostuminen tehdystä matkasta ja päivärahoista on täysin arkea ja yleistä myöskin klasaripiireissä, kyseessä silloin on vain yleensä eri ohjelmatoimistot. Enivei...On mun mielestä epäreilua, että kulu- ja matkakorvauksista joudutaan maksamaan verot, vaikka niiden kuuluisi olla verotonta tuloa.

oiva tumpeloinen
07.12.2009 11:12:43

Ambitus: Harva promoottori tai keikkapaikka maksaa kilometrikorvauksia bändille. Pitää muistaa, että nyt on kyse ohjelmatoimiston toimintatavoista, joita verottaja syylää isommalla suurennuslasilla. Tää keikkaliksan muodostuminen tehdystä matkasta ja päivärahoista on täysin arkea ja yleistä myöskin klasaripiireissä, kyseessä silloin on vain yleensä eri ohjelmatoimistot. Enivei...On mun mielestä epäreilua, että kulu- ja matkakorvauksista joudutaan maksamaan verot, vaikka niiden kuuluisi olla verotonta tuloa.

Tuo viimeinen juttu tekee ehkä juuri sen, että tästä asiasta keskustellaan. Nimittäin se, että puhutaan verottomasta tulosta. Kun esim. kilometrikorvaus ei lähtökohtaisesti ole veroton TULO, vaan kulukorvaus. Semantiikkaa kyllä, mutta noista tulee juuri eroja ihmisten mielissä, miksi siitä myös valitetaan. Jos ajattelet itse, että toinen sanoo saavansa verotonta tuloa vrt. toinen sanoo saavansa verottomana rahat kuluihinsa. Jälkimmäinen on itsestään selvyys, ensimmäinen herättää kysymyksen, että miksi saa verottomana.

hörhö
07.12.2009 13:39:29 (muokattu 07.12.2009 13:41:38)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oiva tumpeloinen: Kun esim. kilometrikorvaus ei lähtökohtaisesti ole veroton TULO, vaan kulukorvaus.

http://www.soininvaara.fi/2009/12/0 … metrikorvauksissa-turhaa-valjyytta/

(itsekin kilometrikorvauksilla veronkier..kröh..verokertymää valtiolle kasvattanut.)

Only sick music makes money today - Friedrich Nietzsche 1844-1900
Zammy
07.12.2009 14:47:43

oiva tumpeloinen: Ja mun mielestä on kuitenkin tolkutonta myös ajatella, että jos joku tekee duuninsa puoli-ilmaiseksi, se maksaisi vielä kahteen kertaan verot omista kuluistaan.

Mun puolesta koko musisointi voidaan vaikka laittaa verottomaksi toiminnaksi, mutta ihan nykyisillä säännöillä pelatessa mun mielestä on päivänselvää, ettei tuossa ole verottajan pikkumaisuudesta kyse. Ei nimittäin mene kaupparatsulla tai kiinteistövälittäjälläkään läpi se, että suurin osa palkasta maksettaisiin kulukorvauksina - vaikka ne kulukorvaukset olisivat ihan toteutuneita kustannuksia ja vaikka yrityksellä ei jäisi noiden korvausten jälkeen muuta käteenmaksettavaa tilille.

Mut varmasti sellaisen nykytilanteeseensa tyytyväisen muusikon kannalta paskamainen homma. Suomi ylipäätään taitaa olla aika hankala maa sellaisen kannattavan keikkatoiminnan järjestämiseen kun porukkaa on vähän ja välimatkat pitkiä.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti