Muusikoiden.net
03.12.2016
 

Yleistä keskustelua musiikista »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: HS: Työnantajat saamassa oikeudet teoksiin
1 2
jannu
05.11.2009 03:19:54
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mahtaako havaintokykyni pettää, vai eikö tästä aiheesta ole vielä tai ainakaan hetkeen päästy vääntämään täällä?
 
Juttu tuoreimmista käänteistä tuossa:
 
http://www.hs.fi/kulttuuri/artikkel … 20oikeudet%20teoksiin/1135250497806
 
Millaisia mietteitä herättää? Allekirjoittaneelle tulee tuosta mieleen jonkinlainen laajennettu kustannussopimus.
 
kivi
05.11.2009 05:39:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

On toki, täällä. Ja siis kyseessä se lähde jonka perusteella HS:n juttu on tehty.
 
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=53&t=184066
 
Mut jatketaan vaan keskustelua tässä ketjussa.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Jag
06.11.2009 14:05:39
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meinasin tulla avaamaan aiheesta ketjun kun tähän uutiseen törmäsin.
http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2009/ … muutoksiksi_1141590.html?origin=rss
 
Sen sijaan työnantajia edustavat Suomen Yrittäjät ja Viestinnän Keskusliitto ovat ilmaisseet olevansa esityksen päälinjoihin tyytyväisiä. Ne haluaisivat kuitenkin, että työnantajille siirtyisivät kaikki tekijänoikeuslainmukaiset taloudelliset oikeudet teoksiin. Tätä perustellaan sillä, että työnantaja kantaa teosten luomiseen liittyvän taloudellisen riskin.
 
Siis voiko tuo oikeasti olla totta? Eikö tuo tarkoittaisi esimerkiksi kaikkien teostotulojen ohjautumista levy-yhtiöille? Olisi jonkinnäköinen katastrofi muusikoille (ja taiteilijoille yleensä) kyseinen lakiesitys. Ihmettelen suuresti ettei täällä ole pidetty suurempaa meteliä. Eihän tuollainen vaan voi käydä päinsä.
 
Toisaalta jos tapahtuisi SY:n ja VK:n tahdon mukaisesti se olisi pidemmän päälle levy-yhtiöidenkin hauta. Kuka lähtisi noilla ehdoilla viemään teostaan kustantajille, jos se oikeasti tarkoittaisi luopumista kaikista oikeuksista teokseensa.
 
"Ja jotta soppa olisi täydellinen, sulassa sovussa näiden pahuuden palvelijoiden kanssa metallimusiikista nauttii sivareita, kasvissyöjiä ja muita ekoaktivisteja". -MOT
Teijo K.
06.11.2009 14:09:08 (muokattu 06.11.2009 14:10:50)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toihan on ihan linjassa uuden yliopistolain kanssa, missä tutkijat menettävät nyt jo työnsä tulokset yliopiston omaisuudeksi.
 
Oisko toi askel kuukausipalkalla toimiviin bändeihin ja artisteihin?
 
"80-lukuinen Tuomari Nurmio putosi tyhjään kaivoon ja jalat katkes"-soundi. -Jannu
Epämuusikko
06.11.2009 14:45:55
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuka sinne pitää hommata saatana!
 
"Greetings from Niger". Kesy animaali #1
Leikari
06.11.2009 15:26:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

luovaa työtä ovat ojankaivu ja biisien tekeminen - poikkeavatko ne jotenkin tosistaan??
 
mikäli henkilö on työsuhteessa so. saa palkkaa biisien tekemisestä, on ihan ymmärrettävää, että työnantaja haluaa oikeuden työn tuloksiin.
 
vuosisatojen saatossa on talouden painopiste siirtynyt ravinnon ja tavaran tuotannosta erilaisiin lisäarvotoimintoihin ja nykyisin taloudessa jylläävät osaamiseen, ajatteluun ja henkiseen luomiseen liittyvät alat.
 
vielä vaan näkyy elävän vahvana romantisoitu taiteilijakäsitys, että taiteen luominen olisi jotenkin erilaista - varmaan jotain Jumalalta saadun lahjan ansiosta tehtävää - ja siksi sitä koskisivat eri säännöt kuin muuta työtä.
 
"taiteen luominen" ei ole miksikään muuttunut eikä lapiotyö (paitten, että sekin tehdään yleensä koneella) - muu työ on muuttunut.
 
Suomenkin kansantaloudesta yhä suurempi osa tuotetaan ajattelu-luomistyönä. Sitä ovat niin tutkimus, tietokoneohjelmointi kuin media-alan sisällöntuotantotyötkin. Pitäisi voida ymmärtää, että jos palkka on saatu niin se on siinä.
 
Mediatalojen kannalta on ymmärrettävää, että tuotettuja sisältöjä käytetään ristiin. Silloin vanhakantaiset tekijänoikeuskorvausmekanismit ovat jäykkyystekijöitä, jotka estävät sisältöjen virtauksia. ... ylenkin vanhoja arkistoja on hidas saada julkaistua esim. dvd:llä kun ei saada jonkun studion siivojan perikunnan kaikilta jäseniltä suostumusta uusintajulkaisuihin - - näin kärjistäen ilmaistuna se mistä on kyse.
 
toki on ongelma, että miten työsuhteiden ulkopuolisten teosten/sisältöjen käyttöehdot saa sovittua myös tekijöiden näkökulmasta kannattavaksi. Siihen tekijänoikeusjärjestöjen pitäisi keskittyä eikä jälleen jääräpäisesti pitää kiinnin menneen maailman käytännöistä.
 
Jag
06.11.2009 15:39:28
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

luovaa työtä ovat ojankaivu ja biisien tekeminen - poikkeavatko ne jotenkin tosistaan??
 
Höpö höpö. Sitä ojaa kaivetaan jonkun tekemien piirustusten mukaan. Sen luovan työn on tehnyt joku muu. Ja ojan "patentti" on aina sama.

mikäli henkilö on työsuhteessa so. saa palkkaa biisien tekemisestä, on ihan ymmärrettävää, että työnantaja haluaa oikeuden työn tuloksiin.
 
Pakko sanoa etten asiantuntija, sen sanan varsinaisessa merkityksessä, tässä asiassa ole. Niin kysynkin, että onko tuo edes missään määrin yleinen käytäntö musiikkibisneksessä? Tai edes käytäntö. Eikös ne se palkka tule lähinnä rojalteina ja tekijänoikeustuloina?
 
"Ja jotta soppa olisi täydellinen, sulassa sovussa näiden pahuuden palvelijoiden kanssa metallimusiikista nauttii sivareita, kasvissyöjiä ja muita ekoaktivisteja". -MOT
JoKo
06.11.2009 15:45:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siis voiko tuo oikeasti olla totta? Eikö tuo tarkoittaisi esimerkiksi kaikkien teostotulojen ohjautumista levy-yhtiöille?
 
Ei, levy-yhtiön ja artistin suhde on harvemmin sellainen työnantaja-työntekijäsuhde mitä tässä tarkoitetaan.
 
Jag
06.11.2009 15:55:25
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JoKo: Ei, levy-yhtiön ja artistin suhde on harvemmin sellainen työnantaja-työntekijäsuhde mitä tässä tarkoitetaan.
 
Joo mutta tarkoitin nimen omaan tuota Suomen Yrittäjien ja Viestinnän Keskusliiton väläyttämää
Ne haluaisivat kuitenkin, että työnantajille siirtyisivät kaikki tekijänoikeuslainmukaiset taloudelliset oikeudet teoksiin. Tätä perustellaan sillä, että työnantaja kantaa teosten luomiseen liittyvän taloudellisen riskin.

 
Jos ajattelee siltä kannalta, että levy-yhtiö on teoksen kustantaja. Jossain määrin tulkintakysymys tuo. Siis että onko levy-yhtiö työnantaja, jos se on tietyn työpanoksen kustantaja (esim. levy). Vai olenko ihan hakoteillä. Taidan olla.
 
"Ja jotta soppa olisi täydellinen, sulassa sovussa näiden pahuuden palvelijoiden kanssa metallimusiikista nauttii sivareita, kasvissyöjiä ja muita ekoaktivisteja". -MOT
Teijo K.
06.11.2009 15:57:37
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Leikari: luovaa työtä ovat ojankaivu ja biisien tekeminen - poikkeavatko ne jotenkin tosistaan??
 
Esittelepä mulle ne ojat mitkä on kaivettu kaivajan riskillä jos ne sattuis kelpaamaan jollekin.
 
"80-lukuinen Tuomari Nurmio putosi tyhjään kaivoon ja jalat katkes"-soundi. -Jannu
disarm
06.11.2009 17:59:49 (muokattu 06.11.2009 18:00:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Teijo K.: Esittelepä mulle ne ojat mitkä on kaivettu kaivajan riskillä jos ne sattuis kelpaamaan jollekin.
 
Harvemmin artistikaan riskillä yhtiölle levyttää. Levy-yhtiö yleensä maksaa levyn tekemisen, markkinoinnin, kiertuetuet, videotuotannon ym.
 
jopasoli
06.11.2009 18:03:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

"Olennaista on se, että teoksen laatu ylittää niin sanotun ainutkertaisuuden kynnyksen."
 
Mitä on ainutkertaisuus?
 
joo'o
Janus
06.11.2009 18:54:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

disarm: Harvemmin artistikaan riskillä yhtiölle levyttää. Levy-yhtiö yleensä maksaa levyn tekemisen, markkinoinnin, kiertuetuet, videotuotannon ym.
 
Toi vaan sisältää sen olettamuksen, että levy-yhtiö sit myös generois sen artistin esittämän _musiikin_ (säv/san) tyhjästä vaikkapa A&R:n sormia napsaututtamalla. Kun eivät kaikki markkinoitavat, levyjä & videoita tekevät kiertävät artistit satu tekemään sitä omaa musiikkiaan...
 
kiriminni
06.11.2009 20:40:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huvittavaa niillä on tullut samaan soppaan aselakikin eli rinnakkaislupa
työnantajalle.Tää on tätä otetaan ideoita mistä sattuu ja sitten tehdään
lakiesitys.
 
Living in a bear cage. Born free then caged.
Thomy
06.11.2009 20:54:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Leikari: mikäli henkilö on työsuhteessa so. saa palkkaa biisien tekemisestä, on ihan ymmärrettävää, että työnantaja haluaa oikeuden työn tuloksiin.
 
Tällainen kuvio lienee aika harvinainen. Onhan noita kustantamojen "housewritereita" Suomessakin kaiketi jonkun verran, mutta sekään homma ei taatusti voi toimia siltä pohjalta, että kustantaja saisi kaikki tekijänoikeudet jonkinmoista maksamaansa kuukausipalkkaa vastaan...tuskin kukaan luovan työn tekijä sentäään ihan niin typerä olisi. Tai miksei, jos työsuhteessa olisi vaikkapa 50 vuoden irtisanomisaika :-)
 
ylenkin vanhoja arkistoja on hidas saada julkaistua esim. dvd:llä kun ei saada jonkun studion siivojan perikunnan kaikilta jäseniltä suostumusta uusintajulkaisuihin - - näin kärjistäen ilmaistuna se mistä on kyse.
 
Tosiaankin melkoinen kärjistys. Itsekin jonkin verran Ylen ohjelmissa soittaneena voin sanoa, että ne sopimukset joiden mukaan aikanaan meille muusikoille on maksettu kattavat hyvin rajatun käytön: tietyn esityskertamäärän ja mahdollisuuden uusintoihin tariffien mukaisia korvauksia vastaan. Tehdyissä sopimuksissa ei ole minkäänlaisia mainintoja mistään DVD-, netti- tms. käytöistä. Sopimuksissa ei myöskään ole minkäänlaisia estopykäliä sille, etteikö kyseisenlaisista käytöistä voitaisi neuvotella.
 
hotellikuolio
07.11.2009 14:38:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pelottavinta tässä on se että miten moraalisten oikeuksien vahtiminen enää käytännössä onnistuu....
 
Teijo K.
07.11.2009 16:36:59
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

disarm: Harvemmin artistikaan riskillä yhtiölle levyttää. Levy-yhtiö yleensä maksaa levyn tekemisen, markkinoinnin, kiertuetuet, videotuotannon ym.
 
No korkeintaan nää popidolit pääsee kaivamaan ensimmäiset ojansa suoraan levy-yhtiölle. Ei mulla ainakaan ole levydiiliä, susta en tiijä.
 
"80-lukuinen Tuomari Nurmio putosi tyhjään kaivoon ja jalat katkes"-soundi. -Jannu
kivi
07.11.2009 18:25:43 (muokattu 07.11.2009 18:27:38)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

disarm: Harvemmin artistikaan riskillä yhtiölle levyttää. Levy-yhtiö yleensä maksaa levyn tekemisen, markkinoinnin, kiertuetuet, videotuotannon ym.
 
Millä planeetalla sä elät?
 
Ehkä jonkun Idols-staran ekan sinkun kohdalla voi olla noin, mut sekin on lainaa vaan. Kyllä se niin on että artisti maksaa ja kantaa riskin.
 
PS. Mulla on levydiili, tai itse asiassa useitakin.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
hotellikuolio
07.11.2009 18:35:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei kiertuetukia enää saa kun kiertueilla ei vauhditeta levymyyntiä vaan tilanne on kääntynyt päinvastaiseksi. Sen takia Esek, Musex ym. tahot ovat rundaamisen kannalta avainasemassa nykyisin,tuet pitää saada niiltä.
 
kivi
07.11.2009 18:53:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hotellikuolio: Ei kiertuetukia enää saa kun kiertueilla ei vauhditeta levymyyntiä vaan tilanne on kääntynyt päinvastaiseksi. Sen takia Esek, Musex ym. tahot ovat rundaamisen kannalta avainasemassa nykyisin,tuet pitää saada niiltä.
 
Tuotakaan ei voi pitää sääntönä. Sanotaan vaikka että jos Nightwishillä onkin noin, niin Children Of Bodomilla on ehkä päinvastoin. Tai niin mä olen ymmärtänyt.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti