Muusikoiden.net
04.12.2016

Yleistä keskustelua musiikista »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Varusmiessoittajaksi!
1 2
Waldema
01.11.2009 20:11:33 (muokattu 01.11.2009 20:41:46)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moikka m.nettiläiset ja ennen kaikkea m.netin (tulevat) varusmiessoittajat!!

Olen jo pitkään suunnitellut inttihommien suorittamisa varusmiessoittajana, ja edelleen sitä mieltä olen että sinne yritän pyrkiä. Informaatiota vain kyseisestä asiasta on jokseenkin pienimuotoisesti.

Pienimuotoista tietoiskua tosiaan löytyy ihan mil.fi sivujen kautta http://www2.mil.fi/sotilasmusiikki/sotilassoittajaksi/index.dsp , mutta juuri paljon kaivatut kokemukset ja kertomukset puuttuvat. M.netin omilta foorumeilta löytyi myös keskustelua kyseisestä aiheesta, tosin suurin osa oli jo lähemmäs kymmenen vuotta vanhoja tarinoita ja tietoja, joten oletan asioiden kuitenkin muuttuneen tästä.

Vaikka olenkin kolunnut läpi mil.fi sivujen tietoiskuista Varusmieskirjaseen ja m.netin foorumeihin ei kuitenkaan omalla kohdallani ole vielä kuva tästä hommasta kovin selkeä. Ennakkokutsuntaterveystarkastuksessa, jossa esitietolomake piti palauttaa laitoin toiveisiin varusmiessoittokunnan. Kutsunnat minulla on parin päivän päästä, jossa varmasti jonkin sortin tietoiskua on, mutta luultavasti vain samat asiat kuin netissä ja Varusmieskirjasessa. Mutta koska siellä kutsunnoissa se siis päätetään, mihin joukko-osastoon mennään niin kai sielä sitten on joku asiantuntija joka osaa vielä neuvoa selkeyttävästi. Vai? Miten teillä muilla varusmiessoittajilla?

Itselläni pääinstrumentti on piano/koskettimet, mutta taitoja löytyy myös kitarasta ja tällä hetkellä soitan myös bassoa metallibändissä. Osaan myös tarpeen tullen laulaa taustoja tarpeen vaatiessa. Teoriaopintoja/-tutkintoja olen suorittanut paikallisessa musiikkiopistossa, joten luultavasti nuotinluku- ja teoriataidoista paikka ei ole kiinni.

Monestihan juuri varusmiessoittajasta tulee mieleen torvea soittava tai bassorumpua paukuttava varusmiespukuinen musikantti, mutta ilmeisesti varusmiessoittajille löytyy paikkoja ihan "OIKEISTA" bändeistä, joita ilmeisesti muodostellaan varusmiessoittajien omien mieltymysten mukaan. VAI OLENKO OIKEASSA? Eli minullakin olisi ilmeisesti mahdolisuus useampaankin rooliin tuolla..

Mutta joo, nyt se tärkein, tällä topikilla haen: TEIDÄN OMIA KOKEMUKSIA KYSEISEN ASIAN TIIMOILTA!!

Saa kertoa ihan mitä ikinä mieleen juolahtaa, vaikka et ikinä olisi päivääkään varusmiessoittaja ollutkaan. ENITEN KAIPAAN KUITEKIN KOMMENTTEJA, KOKEMUKSIA JA FAKTOJA PALVELUKSESTA(ESIM. PÄIVÄOHJELMA JNE. MUODOSSA), PÄÄSYKOKEISTA, ESIINTYMISISTÄ, HARJOITUKSISTA, EROISTA NORMAALIIN PALVELUKSEEN JNEJNEJNE.. HILJATTAIN PALVELUKSEN VARUSMIESSOITTAJANA SUORITTANEILTA.

Lisäksi jos joku asiasta tietoinen kertoisi ihan lyhyesti ja ytimekkäästi näihin vastaukset:

1. Mistä asioista/osista pääsykoe muodostuu? (Omavalittu biisi,Prima Vista..?)
2. Miten minulle käy käytännössä, olen Oulusta, varusmiessoittokunta on Lahdessa, missä suoritan palvelukseni? (P-vaihe, soittohommat?)

Lisäilen tähän näitä juttuja kunhan mieleen juolahtaa.

Jos ei halua tähän kertoa asiaansa niin otan enemmän kuin mielelläni mailia vastaan waldema@windowslive.com

ISO KIITOS OSALLISTUMISESTASI TÄHÄN TOPIKKIIN!

Only For The Weak
apenaattori
02.11.2009 14:33:45 (muokattu 02.11.2009 14:36:08)

Itse olin keväällä näissä pääsykokeissa, kitaralla hain. Pääsykokeissa oli soitettava omavalintainen kappale ja sen lisäksi prima vista. Tämän lisäksi pyydettiin soittelemaan hatusta kaikennäköistä, soittajasta riippuen. Pääsykoetilanne oli ihan rento ja mukava, kannattaa ehdottomasti kokeilla josko tuonne pääsisi. Varmasti yksi mielekäimmistä tavoista hoitaa tuo inttishitti pois alta.

Itse palveluksesta ei ole kokemusta, eikä tule olemaankaan, kun en päässyt sisään.

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=53&t=144505&o=40

Tuolta saa myös jotain infoa aiheesta.

http://img439.imageshack.us/img439/1020/vrjohtoptsqi7.jpg
Jaqqi1991
02.11.2009 16:09:21

apenaattori: Itse olin keväällä näissä pääsykokeissa, kitaralla hain. Pääsykokeissa oli soitettava omavalintainen kappale ja sen lisäksi prima vista. Tämän lisäksi pyydettiin soittelemaan hatusta kaikennäköistä, soittajasta riippuen. Pääsykoetilanne oli ihan rento ja mukava, kannattaa ehdottomasti kokeilla josko tuonne pääsisi. Varmasti yksi mielekäimmistä tavoista hoitaa tuo inttishitti pois alta.

Itse palveluksesta ei ole kokemusta, eikä tule olemaankaan, kun en päässyt sisään.

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=53&t=144505&o=40

Tuolta saa myös jotain infoa aiheesta.

Mitä tarkoitat tuolla hatusta kaikennäköistä? Itsellä olisi myös pääsykokeet edessä ensi keväänä.

We may be humans, but we're still animals
apenaattori
02.11.2009 17:56:27

Jaqqi1991: Mitä tarkoitat tuolla hatusta kaikennäköistä? Itsellä olisi myös pääsykokeet edessä ensi keväänä.

No siis kun sanoin soittavani bluesia, niin ne pyysi soittamaan bluesia. Sitten tuli myös legendaarinen "soita jotain". Kaikkeen kannattaa varautua, eli perusimprotaitojen olisi hyvä olla hanskassa.

Waldema
02.11.2009 18:57:51

Ookkei! Mistäs sulla jäi kiinni, saitko koskaan tietää?

Only For The Weak
apenaattori
02.11.2009 19:17:28 (muokattu 02.11.2009 19:17:50)

Waldema: Ookkei! Mistäs sulla jäi kiinni, saitko koskaan tietää?

Ei sieltä mitään erittelyä tullut, mutta nuottienluvustahan se jäi kiinni. Melodia meni meinaan ihan kädelleen siinä prima vistassa.

Waldema
02.11.2009 19:25:15

apenaattori: Ei sieltä mitään erittelyä tullut, mutta nuottienluvustahan se jäi kiinni. Melodia meni meinaan ihan kädelleen siinä prima vistassa.

Jeps jeps. Meinaatko anoa lykkäystä ja pyrkiä uudestaan, vai?

Only For The Weak
apenaattori
02.11.2009 19:35:57

Waldema: Jeps jeps. Meinaatko anoa lykkäystä ja pyrkiä uudestaan, vai?

En helvetissä. Ei taida edes olla pätevä syy anoa lykkäystä. Menen nyt tammikuussa vääntämään perushittiä, olen sen 6kk ja jatkan harjoituksia.

Waldema
02.11.2009 19:39:36

Ookei ookei!

Only For The Weak
Metallikitaristi
16.12.2009 01:59:55

Löytyisikö vielä jotain kokemuksia soittokunnasta ja lähinnä pääsykokeista? Primavistaa olen harjoitellut melko paljon ja uskoisin, että saan sen näissä parissa kuukaudessa jotenkin hansaan. Onko primavista kuinka vaikea (etumerkinnältään, sävellajiin kuulumattomia säveliä, rytmiikalta, kuinka monta oktaavia)?

Pääsykokeet siis muodostuvat vain primavistasta (melodia ja sointu) sekä vapaa valintasesta kappaleesta ja näiden lisäksi "soita jotain"-tyylisistä näytteistä?

Sana on vapaa. Alkaa pikku hiljaa tulemaan ahdistus, kun tuo olisi ainut muoto miten haluan armeijan käydä. Muutaman kuukauden päästä siis pääsykokeet.

Teoria tai säveltapailu tehtäviä ei tule? Olen suorittanut teoriasta tolppa I asti ja kitarasta 3/3.

Petri-helena: "Mielestäni jokaisen kitaristin joka on soittanut muutaman vuoden pitäisi pystyä soittamaan improvisaatiosooloa e:stä 10 minuuttia...jos ei pysty, on paska!"
apenaattori
16.12.2009 12:41:48

Ei ole teoriatehtäviä. Kannattaa sen oman harjoitellun kappaleen lisäksi varautua henkisesti melkolailla kaikkeen, improvisaatiokykyä ja mukautuvuutta testataan. Prima vista oli meillä aika peruskamaa, joku sellainen vaikeudeltaan aika keskitason jazz-stankku. Ei mikään ubervaikea, mutta prima vista -taitojen oli oltava kunnossa mikäli meinasi kunnialla siitä selviytyä.

Chester
21.12.2009 09:05:54 (muokattu 21.12.2009 09:06:10)

Aina voi tietysti mennä siviilipalvelusmieheksi. Aika helvetisti paljon helpompi ratkaisu musajuttujen kannalta.

Aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta.
Jäärä
21.12.2009 13:09:36

Chester: Aina voi tietysti mennä siviilipalvelusmieheksi. Aika helvetisti paljon helpompi ratkaisu musajuttujen kannalta.

Onk siellä sivarissa oma soittokunta? Soitetaanko siellä non-stoppina Lohikäärme Puffia?

Suomen Hiihtoliiton luvalla. Kaikki tekstissä mainitut henkilöt ovat fiktiivisiä ja kaikki yhtäläisyydet eläviin tai kuolleisiin henkilöihin ovat puhtaasti sattumanvaraisia. Laaditun tekstin valmistuksessa ei ole vahingoitettu eläimiä.
Chester
21.12.2009 14:15:32 (muokattu 21.12.2009 14:16:04)

Jäärä: Onk siellä sivarissa oma soittokunta? Soitetaanko siellä non-stoppina Lohikäärme Puffia?

Jospa pysyttäisiin ihan asialinjalla.

Lapinjärven koulutuskeskuksessa, jossa vietetään kuukauden mittainen koulutuskausi, on bändikämppä. Sieltä löytyy kitaraa, bassoa, vahvistimet, laulukamat, rummut ja äänitysvehkeetkin. Oppituntien loputtua kämpillä voi soitella 16-22 muistaakseni, tai 16-21. Ja kun pääsee koulutusjaksolta pois, voikin sitten oman orkesterinsa parissa tehdä sitä musiikkia ihan omilla soittimillaan. Sivarin viikkotyömäärä on 36-40 tuntia eli vastaa ihan normaalia päivätyötä. Siinä ehtii hyvin soitella ja viikonloputkin on vapaita. Ihan ensimmäisestä viikosta lähtien, ei ole mitään "kiinni" olemista.
Tietysti jos tykkää marssimusiikista ja haluaa niitä biisejä vuoden soitella niin siitä vaan.

Ja onhan siinä myös se aspekti ettei hyväksy tätä suomalaista väkivallan kulttuuria ja oikeistolaista militaristista perinnettä josta asevelvollisuutemme johtaa. Jos on älykäs ihminen löytää myös Lapinjärveltä oivallista keskusteluseuraa ja virikkeitä niin tunneilta kuin niiden ulkopuolelta.

En tässä kuitenkaan yhtään koita mitään mainospuheita pitää (-; itse päätät.

Aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta.
Orava
22.12.2009 20:06:51

Olin kuuntelee bändiä joka tuli soittamaan meiän sotilaskotiin. Ne oli kaartin soittokunta, ja soittivat kitara-basso-syntikka-rummut-laulu kokoonpanolla keikkaa meille. Kaikenlaista, teräsbetonia ja michael jacksonia, abbaakin tais tulla. Kovia jätkiä olivat.

Juttelin niitten kans pienen hetken röökipaikalla, ja kysyin et osaaksne lukee nuotteja.. Sanovat että muut osaa paitsi yksi. Kysyin niitten palveluslinjan vaatimuksista ja mahdollisesta testistä niin he sanoivat että sen verran piti osata että pystyy soinnuttaa biisejä. Varmaan siel sitten lykätään jonkun biisin nuotti/sointulaput eteen ja siitä sitten soittamaan ;)

Sanoin niille et ne soittaa hyvi ja kysyin et meinaaksne jatkaa saman porukan kaa, niin sanoivat et ei tiiä. Laulajalle karisma + + +.

klasude
23.12.2009 23:27:08

Orava: Olin kuuntelee bändiä joka tuli soittamaan meiän sotilaskotiin. Ne oli kaartin soittokunta, ja soittivat kitara-basso-syntikka-rummut-laulu kokoonpanolla keikkaa meille. Kaikenlaista, teräsbetonia ja michael jacksonia, abbaakin tais tulla. Kovia jätkiä olivat.

Pakko kokeilla ja kysyä, Dragsvik? Tuntomerkkien perusteella ilmeisesti juurikin sama kokoonpano tuli tuolla nähtyä, eikä kyl voi kun kypärää nostaa.

stagestar
23.12.2009 23:50:03

Tietysti jos tykkää marssimusiikista ja haluaa niitä biisejä vuoden soitella niin siitä vaan.

Ja onhan siinä myös se aspekti ettei hyväksy tätä suomalaista väkivallan kulttuuria ja oikeistolaista militaristista perinnettä josta asevelvollisuutemme johtaa. Jos on älykäs ihminen löytää myös Lapinjärveltä oivallista keskusteluseuraa ja virikkeitä niin tunneilta kuin niiden ulkopuolelta.

hoh hoh ja hah hah !

rok rok !!!
moderndrummer88
24.12.2009 00:07:48

stagestar: hoh hoh ja hah hah !

Väkivalta on oikein käsinkosketeltavaa siinä vaihessa, kun on illan bilekeikan viimenen setti menossa ja ihmiset joraa päissään lattialla.

"Well I like drummers baby you're not my bag..."
Orava
28.12.2009 13:20:29

klasude: Pakko kokeilla ja kysyä, Dragsvik? Tuntomerkkien perusteella ilmeisesti juurikin sama kokoonpano tuli tuolla nähtyä, eikä kyl voi kun kypärää nostaa.

Khyllä, sama paikka. Eipä ole paljon aamuja jäljellä siitäkään..

Waldema
03.03.2010 11:40:33

Tänään kolahti valintakoekutsu postilaatikkoon, Whippiii O/

Only For The Weak
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti