Muusikoiden.net
27.05.2020

« Omat

:

Yleistä keskustelua musiikista »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Lukittu  |  Aihe: Piraattipuolue
1 2 3 4 5122 123 124 125 126
cruel_destiny
03.08.2008 13:25:49 (muokattu 03.08.2008 13:26:07)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tormäsin perjantai-iltana tälläiseen lmiöön kuin piraattipuolue. Kyseessä on siis puolue jonka yhtenä perusideana on vapauttaa kulttuuri, eli tehdä musiikin nykysin laittomasta lataamisesta vertaisverkoista laillista, argumenttinaan ainoastaan se että sitä tekee jo useat sadattuhannet suomessa. Eli pyritään selittelemään omia tekojaan muiden teoilla. Typerää toimintaa sanon minä. Pelottavaa on että kyseinen puolue on jo ruotsissa 10 suurimman puolueen joukossa. keskustelua tästä.

www.piraattipuolue.fi

http://piraattipuolue.fi/kysymyksia/tiedostonjakaminen.html

Ikinä en ole Marshallin comboja testannut, mutta voin sanoa, että niissä on kyllä parhaimmat efektit omiin tarpeisiin surreal
SirElwood
03.08.2008 13:40:45

Tässä vanhempi ketju aiheesta: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=1&t=160945&o=0
Sir Härö
03.08.2008 15:00:24 (muokattu 03.08.2008 15:00:43)

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=2&t=163565

Tuo on ainakin puoleenväliin asti hedelmällistä keskustelua. Huomioikaa myös että yksi piraattipuolueen "neroista" ottaa osaa ko. keskusteluun.

Kaveri jankkaa samaa asiaa eri muodossa jokaiseen vastaukseensa eikä vastaa oleellisiin kysymyksiin. Ilmiselvästi tulevaisuutta politiikan saralla.

saatanan saatana :|
hörhö
03.08.2008 17:45:48
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

argumenttinaan ainoastaan se että sitä tekee jo useat sadattuhannet suomessa. Eli pyritään selittelemään omia tekojaan muiden teoilla. Typerää toimintaa sanon minä.

Ei se ihan näin mene. Esim. Suomessa Laura Leppämäki ja Kai Kimppa ovat väitöskirjoissaan esittäneet todella hyvin perusteltua kritiikiä tekijänoikeuksien nykytilasta. Kansainvälisesti aiheesta on keskusteltu jo pitkään ja nyt tuo kritiikki on tullut Suomeenkin.

"Only sick music makes money today" -Nietzsche (1844-1900)
Pieni rumpalipoika
03.08.2008 17:54:21
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuli muuten vain mieleen taas kerran, että mitä kritisoimista ulkopuolisilla on siihen miten vaikkapa nyt säveltäjät haluavat työnsä hinnoitella ja rahastaa?

Tai ainahan sitä valittaa voi, mutta kun tuntuu että jengi ihan tosissaan kelaa, että heillä on jokin ihmeellinen oikeus vaatia muutosta. Eihän se nyt vittu niin mene.

Rummut nurin ja nussimaan!
hörhö
03.08.2008 17:59:59

Tuli muuten vain mieleen taas kerran, että mitä kritisoimista ulkopuolisilla on siihen miten vaikkapa nyt säveltäjät haluavat työnsä hinnoitella ja rahastaa?

Tai mitä se valtiovalta puuttuu yksityisten väliseen maakauppaan maakaarella tai rakentamisoikeuksiin maankäyttö- ja rakennuslailla. Tai eihän valtiovalta saisi säädellä samalla logiikalla pankkitoimintaa tai vakuutusehtoja.

Tekijänoikeudet ovat kokonaisuudessaan paljon laajempi kysymys kuin jokusen sadan leipäsäveltäjän hinnoittelupolitiikka.

"Only sick music makes money today" -Nietzsche (1844-1900)
Pieni rumpalipoika
03.08.2008 18:04:25 (muokattu 03.08.2008 18:05:11)

Tekijänoikeudet ovat kokonaisuudessaan paljon laajempi kysymys kuin jokusen sadan leipäsäveltäjän hinnoittelupolitiikka.

Ei se musta muuta mitenkään sitä, että jos ei huvita maksaa sitä mitä Maki pyytää, niin kannattaa olla ilman. Ja kyseisessä esimerkissä hyvä niin.

Edit. Ja varmasti aiheesta saa kyllä helvetin monimuotoisen jos siihen alkaa sekoittamaan isojakoa ja pikkuvihaa : )

Rummut nurin ja nussimaan!
Tommi S.
03.08.2008 18:34:54

Tai ainahan sitä valittaa voi, mutta kun tuntuu että jengi ihan tosissaan kelaa, että heillä on jokin ihmeellinen oikeus vaatia muutosta. Eihän se nyt vittu niin mene.

Tekijänoikeus perustuu sille että minä, yksi (1) ihminen, teen teoksen, ja sitten sovitaan että kaikki maailman muut (6 831 999 124) ihmiset tekevät juuri kuten minä sanon, mitä tulee tähän teokseen. Ei pitäisi olla mitään ihmeellistä siinä että ajatellaan että näillä muilla (6 831 999 124) ihmisillä on jonkinlainen oikeus päättää omista tekemisistään.
masterhat
03.08.2008 20:48:58 (muokattu 03.08.2008 20:52:11)

kuuntelin ylexii ku joku näist jyyristä oli siel hastattelussa. kaveri oli aika saatanan vaikeena, eikä pystynyt mitenkään järkevästi perustelemaan piraatti puolueen toimintaa. tai oli sil muutama hatara pointti, mutta85% pointeista kääntyi sitä itseään ja niiden puoluetta vastaan. no, kaikkihan tuntuu olevan nykypäivänä mahdollista

toki jokainen saa pättää omista tekemisistään, kunhan se ei koske pitkällä tikullakaan mun hengentuotokseen, ellei tyyliin koveria halua tehdä....

http://www.mikseri.net/artists/fouraces.69258.php
McNulty
03.08.2008 21:12:54

Vaikka en suoralta kädeltä osaakaan tuomita lataamista/lataajia, niin moinen piraattipuolue on kyllä turhuutta ja typeryyttä. Eihän laittomuuksia voi mitenkään fiksusti edes perustella. Korkeintaan IF-THEN-lauseilla...

O tempora, o mores!

Laidallinen Mul Mul!
Bee-äf
03.08.2008 21:13:29

Tekijänoikeus perustuu sille että minä, yksi (1) ihminen, teen teoksen, ja sitten sovitaan että kaikki maailman muut (6 831 999 124) ihmiset tekevät juuri kuten minä sanon, mitä tulee tähän teokseen. Ei pitäisi olla mitään ihmeellistä siinä että ajatellaan että näillä muilla (6 831 999 124) ihmisillä on jonkinlainen oikeus päättää omista tekemisistään.

Näillä muillahan (6 831 999 124) on 100% vapaus päättää omista teoksistaan ja omista tekemisistään, mutta minkä helvetin takia niillä olisi oikeus päättää minun teoksista?

Ennen stalinistit uhosi että omistaminen on rikos.
Nyt mennään kevyemmin ja sanotaan että oikeuksien omistaminen on rikos.
Tai ainakin se, että osaa tehdä tarttuvan biisin ja vielä kehtaa pyytää siitä rahaa.

Kohta musiikkia on saatavina vain livenä, sanokaa mun sanoneeni.

With one foot in yesterday and the other in tomorrow you end up peeing all over today.
Ukko
03.08.2008 21:18:33 (muokattu 03.08.2008 21:19:35)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Menee vähän ohi hilseen tämä ajattelu.

COVS jäsen nro 6
rintapek
03.08.2008 21:36:34

Näillä muillahan (6 831 999 124) on 100% vapaus päättää omista teoksistaan ja omista tekemisistään, mutta minkä helvetin takia niillä olisi oikeus päättää minun teoksista?

Toi ajattelu taas ei mene lainkaan yli hilseen, vaan toi on just se kysymys jota piraatit kiertää ja kaartaa kuin kissa kuumaa puuroa.

One kind of music only - the good kind
Tommi S.
03.08.2008 21:36:45

Kun sanot "omista tekemisistään" niin tarkoitatko muunkinlaista tekemistä kuin luovaa työtä? Sillä juuri näistä omista tekemisistä on kysymys silloin kun toisella mantereella joku tekee ihan omiaan, ja latailee netistä luvatta tekijänoikeuden alaista aineistoa. Teoksen tekijää ei näy tuhansien kilometrien säteellä, joten miksi hänellä olisi minkäänlaista sanomista koko asiaan?

Minulla on tässä edessäni työväline jonka sisään mahtuu arviolta kaikki maailmassa ikinä kirjoitettu kirjallisuus, ja samalla työvälineellä voin myös kohtuullisen tehokkaasti siirtää ja kopioida tämän saman kirjallisen materiaalin ympäri maapallon. Miksi jollakin ihmisellä jota en ole koskaan tavannut olisi jokin oikeus määräillä mitä minä teen omassa kodissani, omilla työvälineilläni, neljän seinän sisällä? Perusteita löytyy tällaisen määräilyvallan puolesta, mutta ei pitäisi olla mitenkään ihmeellistä että joidenkin mielestä on perusteltua olla toista mieltä.
rintapek
03.08.2008 21:59:12

juuri näistä omista tekemisistä on kysymys silloin kun toisella mantereella joku tekee ihan omiaan, ja latailee netistä luvatta tekijänoikeuden alaista aineistoa.

Kerropa nyt sit, että millä oikeudella joku on laittanut materiaalin tekijän luvatta jakeluun?

Minulla on tässä edessäni työväline jonka sisään mahtuu arviolta kaikki maailmassa ikinä kirjoitettu kirjallisuus, ja samalla työvälineellä voin myös kohtuullisen tehokkaasti siirtää ja kopioida tämän saman kirjallisen materiaalin ympäri maapallon...

Mahtuu ja voit. Vaan millä perusteella katsot, että sinulla olisi oikeus tehdä niin?

One kind of music only - the good kind
Tommi S.
03.08.2008 22:23:06

Kerropa nyt sit, että millä oikeudella joku on laittanut materiaalin tekijän luvatta jakeluun?

Mahtuu ja voit. Vaan millä perusteella katsot, että sinulla olisi oikeus tehdä niin?

Ai että mikä oikeus minulla on käyttää omaa tietokonettani siihen mihin minä haluan, ilman että joku diktaattori valtameren takaa määräilee?

Jos MINÄ ostan levyn, ja vien sen MINUN kotiini, ja ITSE kopioin levyn sisällön MINUN tietokoneeseeni, niin mitä asiaa kenelläkään muulla on päättää MINUN tekemisistäni?
Tai jos MINÄ kuulen tarttuvan kappaleen, ja se jää soimaan MINUN päähäni, ja sitten MINÄ soitan kappaleen levylle, niin mitä asiaa kenelläkään muulla on päättää MINUN tekemisistäni?
Tai jos MINÄ laitan pystyyn radiolähettimen, ja MINÄ soitan MINUN lähetyksessäni ITSE kopioimaani musiikkia OMAN koneeni kovalevyltä, tai soitan sitä MINUN päässäni soivaa kappaletta, niin mitä asiaa kenelläkään muulla on päättää MINUN tekemisistäni?

Se että tekijä saa päättää tällaisissa tapauksissa johtuu vain siitä että on joskus katsottu että se on parempi, tekijät saavat korvauksen jne., samoin kuin vaikka ammattiliitoissa päätetään yhteisesti että kukaan ei tee työtä halvemmalla kuin on sovittu, tai tee työtä silloin kun on sovittu että ollaan lakossa. Rikkurit hyötyvät rahallisesti, mutta rikkureita ei paljoa silti ole, sillä he tietävät että lyhytaikainen hyöty voi olla pidemmän päälle tappioksi. Mutta jos ihmiset ovat sitä mieltä että lakosta ja minimipalkasta on kokonaisuutena enemmän haittaa kuin hyötyä, niin miksi he silloin noudattaisivat näitä sääntöjä?
Teemu K.
03.08.2008 23:06:18

Teoksen tekijää ei näy tuhansien kilometrien säteellä, joten miksi hänellä olisi minkäänlaista sanomista koko asiaan?

Minä nyt en ymmärrä tätä pointtia sitten alkuunkaan. Kuulostaa varastamiselta. Selitä, kiitos.

Jeesus kärsi syntiemme puolesta, nyt on SINUN vuorosi >:)
Karipiirto
03.08.2008 23:11:04

Jos MINÄ ostan levyn, ja vien sen MINUN kotiini, ja ITSE kopioin levyn sisällön MINUN tietokoneeseeni, niin mitä asiaa kenelläkään muulla on päättää MINUN tekemisistäni?

Ei mitään. Nykyisin on käsittääkseni ihan laillista pistää ostamansa levyn sisällön kotikoneelle, ja sitä kautta mp3-soittimeen/kännykkään/muuhun mediaa toistavaan härpäkkeeseen. Mutta sen jakaminen muille ilmaiseksi on kaikkea muuta kuin SINUN asiasi.

Tai jos MINÄ kuulen tarttuvan kappaleen, ja se jää soimaan MINUN päähäni, ja sitten MINÄ soitan kappaleen levylle, niin mitä asiaa kenelläkään muulla on päättää MINUN tekemisistäni?

Eli? Tarkoitatko nyt siis että jos kuulet esim radiosta jonkun artistin biisin mistä pidät niin soitat sen itse coverina nauhalle yms? Jos näin niin sekään ei ole laitonta mutta sen covervedon jakelu muille ilman kappaleen alkuperäisen tekijän suostumusta ei käsittääkseni ole laillista, eli siihen ei oikeutesi riitä.

Tai jos MINÄ laitan pystyyn radiolähettimen, ja MINÄ soitan MINUN lähetyksessäni ITSE kopioimaani musiikkia OMAN koneeni kovalevyltä, tai soitan sitä MINUN päässäni soivaa kappaletta, niin mitä asiaa kenelläkään muulla on päättää MINUN tekemisistäni?

No siis jos soitat radiossa toisen tekemää musiikkia luvatta ja maksamatta teostomaksuja niin se on luonnollisesti rikos ja siihen tulee puuttua. Jos taas soitat siellä itse tekemääsi ja säveltämääsi musiikkia niin siinäs soitat.

Toivon tosiaan ettet ole oikeasti sitä mieltä ettei musiikin tekijöillä/kirjailijoilla/muilla luovan ammatin harjoittajilla ole mitään asiaa tulla mussuttamaan jos henkilö A päättää OMALLA koneellaan kopioida netistä heidän tuotoksensa ja jakaa sitä OMALLA koneellaan muille ilmatteeks. Ei se valitettavasti ole henkilö A:n oma asia ensinkään. Se on rikos. PISTE.

"There's no roll! They forgot the roll and they only kept the rock. The roll's the whole damn thing dude, the rock is nothing, deal with it, the roll is king. Unfortunately most cats don't get behind the roll." -Keith Richards
Tommi S.
03.08.2008 23:17:38

Toivon tosiaan ettet ole oikeasti sitä mieltä ettei musiikin tekijöillä/kirjailijoilla/muilla luovan ammatin harjoittajilla ole mitään asiaa tulla mussuttamaan jos henkilö A päättää OMALLA koneellaan kopioida netistä heidän tuotoksensa ja jakaa sitä OMALLA koneellaan muille ilmatteeks. Ei se valitettavasti ole henkilö A:n oma asia ensinkään. Se on rikos. PISTE.

Piraattipuolue pyrkii eduskuntaan vaikuttamaan asioihin, eduskunta valitaan enemmistön käsitysten mukaan ja Suomessa eduskunta päättää mikä on rikos, ja mikä ei. PISTE.
gorgonoidi
03.08.2008 23:20:54 (muokattu 03.08.2008 23:28:15)

Mä epäilen, että tästä aiheesta ei kovin kauaa keskustella ennenkuin se menee siihen, että jengi poraa sitä miksei toinen tajua ym.

Ehkä kannan kortenikekoon tässä asiassa, ehkä! Seuraan mielenkiinnolla.

Edit: Tommi S.:lle pakko tiputella plussaa!
Ja ei helkkari tuota keskustelua tuolla aikaisemmassa ketjussa. Älkää ny viittikö niin!

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5122 123 124 125 126

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2020, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti